Liften, 15.000 km geluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:19

Hoi allemaal,

Sinds mijn 18e is liften nogal een passie van me geworden. Ooit begonnen in IJsland en inmiddels lift ik alleen of met mijn vriend van thuis tot supermarkt of ook thuis tot Wit-Rusland. De reacties die ik krijg zijn gemengd, variërend van "ben je gek, wat vind je moeder daarvan?" tot "fantastisch, ik ben ook wel eens tot ZO-Azië gelift". Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat bokt daarvan vindt! :) Hebben jullie het idee dat het gevaarlijk is? Wensen om het ook te doen? Vragen over het liften beantwoord ik natuurlijk ook graag, ik kan het eigenlijk alleen maar iedereen aanraden.

En mochten mensen nog twijfelen... Filmpje van mijn vriend van afgelopen weekend liften :)

Ik heb er ook over gedacht het topic bij links/ bokt erop uit te plaatsen, maar aangezien het mij meer om de 'discussie' rondom liften gaat, lijkt het mij hier beter op zijn plaats.

Edit: Als mensen het trouwens leuk vinden om mijn lift-avonturen te volgen... Sinds kort hebben we een facebook :) Life's a Hitch
Laatst bijgewerkt door Eleandra op 16-06-15 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:25

Wát een super tof filmpje! :)

Zelf zou ik het niet durven. :P

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:26

_O_
Respect, en wat een heerlijk filmpje <3

BAStable

Re: Liften, 15.000 km geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:30

Super tof! Maar ben je niet bang voor de gevolgen?
Ik zou het heel graag willen doen, maar nog niemand bereid gevonden tot nu toe..
In mijn eentje ben ik bang dat er iets gebeurt

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:31

*\o/* super mooi filmpje en wat een leuke jongen.. Lijkt me ook een heerlijk typetje om een uur of wat mee te discussieren...

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:31

wauw diep recpect!.
toch vraag ik me af ben je neit bang dat je de verkeerde tegen komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:36

Gaaf filmpje! Maar bespaar je er echt tijd mee? Soms duurt het ook wel lang voordat je met iemand mee mag of niet? geld zal het zeker besparen op lange reizen. gewaagd maar tof. Zou het zelf niet durven. tjha of ik het gevaarlijk vind...ik weet het niet, jullie hebben er ervaring mee dus jullie zullen er zelf een beter antwoord op weten dan ik ;) Hopelijk kunnen jullie zo nog op veel prachtige plaatsen komen en veel verschillende mooie mensen ontmoeten die jullie meenemen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:37

WOW wat een mooi filmpje!

Zelf heb ik nog nooit gelift, het lijkt me toch een beetje griezelig en niet alleen omdat je net die ene foute persoon kunt treffen (dat is een heel kleine kans waarschijnlijk) maar ook tja ik ben sociaal niet zo goed onderlegd dus het lijkt me vooral awkward :-)

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:38

Te gek zeg! Wat kan je vriend het ontzettend goed verwoorden. Krijg bijna zin om zelf te gaan liften!

Merk je ook verschil in de landen waar je komt? In hoe makkelijk je liften krijgt en zo? Kan me voorstellen dat het hier in Nederland aardig lastig is geworden. Ikzelf zou namelijk niet snel lifters meenemen en zeker geen mannen

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:44

Wat een enorm rakend filmpje! Heerlijk!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:46

Ik vind dit echt super :) Zie op mijn werk (tankstation E40) regelmatig mensen liften met dit mooi weer. Wil ze dan zo graag meenemen, wil ze zelfs speciaal ergens naar toe brengen want ik rij heel graag. Maar ik rij enkel met de motor, dus dat gaat niet, heb er wel al enkele keren van gebaald hoor :)

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:54

Wauw, super leuk filmpje!
Je krijgt er inderdaad zelf de kriebels van! :):)

Wat ik me toch ook wel afvraag is in welke landen je nu het makkelijkste een lift krijgt en welke juist niet?
En wat zo het gekste is dat je al hebt meegemaakt! ;)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:55

BAStable schreef:
Super tof! Maar ben je niet bang voor de gevolgen?
Ik zou het heel graag willen doen, maar nog niemand bereid gevonden tot nu toe..
In mijn eentje ben ik bang dat er iets gebeurt

Ik ben dus in mijn leven zo'n 15.000km gelift en ben alleen ontzettend veel fantastische, lieve, gulle, bijzondere mensen tegengekomen. Ook toen ik alleen ging, nooit rare opmerkingen/blikken of iets anders waar ik me ongemakkelijk bij voelde. Ik heb dus het gevoel nergens bang voor te hoeven zijn, zolang ik maar af blijf gaan op mijn gevoel :) Ik heb ook wel eens nee gezegd tegen een lift, bijvoorbeeld omdat het 3 mannen waren en ik alleen was. Of 1 man die ik er wel erg onverzorgd en raar uit vond zien en gedragen.

Loraine1985 schreef:
*\o/* super mooi filmpje en wat een leuke jongen.. Lijkt me ook een heerlijk typetje om een uur of wat mee te discussieren...

Geloof mij, niemand heerlijk om naar te luisteren en mee te discussiëren als hij. En dan is hij nog maar een puppy van 19 <3

Lianne schreef:
Gaaf filmpje! Maar bespaar je er echt tijd mee? Soms duurt het ook wel lang voordat je met iemand mee mag of niet? geld zal het zeker besparen op lange reizen. gewaagd maar tof. Zou het zelf niet durven. tjha of ik het gevaarlijk vind...ik weet het niet, jullie hebben er ervaring mee dus jullie zullen er zelf een beter antwoord op weten dan ik ;) Hopelijk kunnen jullie zo nog op veel prachtige plaatsen komen en veel verschillende mooie mensen ontmoeten die jullie meenemen.

Ik bespaar er ontzettend veel tijd mee. De trein van Venlo naar Gent bijvoorbeeld kost úren (4/5 dacht ik?), liftend ben ik er in 2. Ook andere verbindingen zijn vaak zo bar slecht dat je er liftend zo bent. Ik sta versteld hoe weinig ik sta te wachten eigenlijk. Je bent ook meestal lekker bezig (lifts zoeken op het tankstation), dus de tijd vliegt. Meestal heb ik niet eens tijd een broodje te smeren, omdat de volgende lift dan alweer geregeld is (als je met zijn 2en bent).

Amparo schreef:
Te gek zeg! Wat kan je vriend het ontzettend goed verwoorden. Krijg bijna zin om zelf te gaan liften!

Merk je ook verschil in de landen waar je komt? In hoe makkelijk je liften krijgt en zo? Kan me voorstellen dat het hier in Nederland aardig lastig is geworden. Ikzelf zou namelijk niet snel lifters meenemen en zeker geen mannen

Enigzins verschil is er wel (Spanje/Italië moeilijker en je merkt het sowieso aan nationaliteiten), maar Nederland is teovallig een bijzonder makkelijk land! Iedereen roept wel dat ze nooit gedacht hadden dat ze het zouden doen, maar ik/wij er gewoon zo onschuldig uitzagen ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:57

Wat een mooi filmpje zeg! de beelden maar ook wat hij zegt.

Zou het als vrouw zijnde nooit durven want je bent gewoon meer kwetsbaar. (Over het algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:57

Gaaf zeg! Wat is het verste waar je liftend bent gekomen?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:59

Fiej schreef:
Wauw, super leuk filmpje!
Je krijgt er inderdaad zelf de kriebels van! :):)

Wat ik me toch ook wel afvraag is in welke landen je nu het makkelijkste een lift krijgt en welke juist niet?
En wat zo het gekste is dat je al hebt meegemaakt! ;)

Een erg makkelijk land is Frankrijk, maar dat komt ook omdat er heel veel toeristen doorheen rijden. IJsland is super makkelijk omdat er gewoon 1 grote ringweg is waar je overheen kunt lopen tot iemand langs komt, geen gedoe met opritten en tankstations. Spanje en Italië nemen mensen je minder graag mee heb ik gehoord, maar zelf wel goede ervaringen met Ibiza. Verder Slovenië, Hongarije, Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije etc etc gelift en eigenlijk nergens problemen. Belangrijker is of je een goede plek hebt om te staan, dan zijn er altijd wel mensen die stoppen. :)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 00:04

Jans schreef:
Gaaf zeg! Wat is het verste waar je liftend bent gekomen?

In 1 dag? Montpellier-Nijmegen en Kamnik (Slovenië) - Apeldoorn. Beide ongeveer 1250km. Verder was de langste trip bijna 4000km door Europa, o.a. door Berlijn, Bratislava, Italië en Slovenië. Was totaal ongepland. Een week nadat ik Steven (de jongen uit het filmpje) had leren kennen vertelde ik hem namelijk dat ik een weekendtripje Berlijn wilde doen en hij vroeg of hij mee mocht liften om een vriend te bezoeken. Zodoende vertrokken we samen ....en kwamen 3 weken en 10 landen later pas thuis.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:05

Zag er pas 1 staan bij de oprit van een snelweg. Die had duidelijk niet gedacht over de plek. (De bocht voor je de snelweg op rijdt en er was geen vluchtstrook)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 00:07

@Selina
Ai, die zal lang gestaan hebben. Juiste plek is key bij het liften, als dat maar goed zit ben je eigenlijk wel verzekerd van het aankomen bij je bestemming :) *klopt af* Soms kun je niet anders natuurlijk, als er mijlenver geen goede plek te bekennen is. Dan is het duimen en op de een of andere manier komt het in mijn ervaring dan alsnog goed.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:25

Ik heb al vier keer gelift, dat zal zeker nog meer worden, zulke goede ervaringen!
Allemaal Fransen btw.

Het mooiste ritje was in een vrachtwagen door de heuvels en bossen. Zo mooi! Maar meneer sprak alleen maar Frans helaas.

De mensen die het meeste indruk gemaakt hadden waren twee Marokkaantjes. Ik was volledig in paniek in de bossen van Frankrijk, in the middle of nowhere, om 1 uur 's nachts. Komt er zo'n oud volkswagentje met twee marokkaantjes die voor je stoppen. Dat was wel even slikken gezien de omstadigheden. Toch stapte ik in (ik maakte geeneens duidelijk dat ik een lift wou lol). Ze hadden me me naar mijn bestemming gebracht, me getroost en nog een uur met me gewacht, want binnen was het warm.

Echt, mensen zijn zo lief!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 01:19

Wauw, heel inspirerend dit. Lijkt mij gaaf om ook ooit eens te doen, maar alleen durf ik dat niet denk ik. Dan ben ik toch bang dat ik de verkeerde tref. Met iemand die ervaring heeft hiermee zou ik het wel durven.
Het is dat ik deze zomer al helemaal vol zit, lijkt me heel tof om dit met jou of je vriend te doen TS.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 01:35

Echt supergaaf dat je dat durft! Ik zou het echt niet durven hoor, toch zeker niet als een meisje alleen.. Twee kennissen van me zijn wel ooit tot Portugal gelift.
Op de uni waar ik zit wordt ook een 'lift festival' georganiseerd naar Spanje, wie het eerste aankomt kan een wereldreis winnen dacht ik, maar onderweg worden er hier en daar ook nog feestjes en zo gegeven. Dat leek me heel erg gaaf om eens te doen, maar helaas houdt mijn angst me tegen :n

Edit: ik heb je FB-pagina eens bekeken en las iets van militairen niet te vertrouwen, ik ben wel benieuwd naar het verhaal eigenlijk? :P
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 16-06-15 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 01:38

Het lijkt mij super tof, maar ik vind het risico toch te groot. Je zal maar net de verkeerde treffen.
Gelukkig heb ik mijn eigen autootje, die me braaf van a naar B brengt.
Maar het lijkt me wel fantastisch om te doen, maar dan wel met de 'ik word niet vermoord of verkracht'- garantie...

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 02:10

@snollygoster
Haha route du soleil heet dat festival en dat is hoe mijn vriend en ik elkaar hebben leren kennen :D verder antwoord ik morgen uitgebreid, bedtijd nu!

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 02:27

Wat ontzettend gaaf dit zeg!