Vorig jaar heeft een vriend van mij zichzelf gedood. De dag ervoor heeft hij zijn plannen aan me verteld en waarom hij dit wilde. Hij was er helemaal klaar mee en zijn besluit stond vast. Alleen had hij mij verteld dat het "gepland" stond voor een paar dagen later dan hij uiteindelijk heeft gedaan. Hij heeft ook een brief achtergelaten voor zijn vrouw.
Natuurlijk heb ik met hem gesproken over de alternatieven, maar daar zag hij geen heil in. Hij heeft naar de buitenwereld toe nooit iets laten merken, maar in zijn gevoel en hoofd speelde deze gedachte al van kinds af aan. daarbij had hij een aantal financiele problemen, waar hij geen oplossing in zag. Het gekke was dat deze problemen in mijn ogen achteraf reuze mee vielen, maar zelf zag hij dat blijkbaar anders.
Omdat dit gebeurd was en het op mij best veel indruk heeft gemaakt, ben ik me er meer in gaan verdiepen. Ik snap de gevoelens wel voor een gedeelte. Ik denk dat we allemaal wel eens de gedachte hebben gehad: was ik maar dood oid. Tenslotte heeft iedereen wel eens nare en negatieve gevoelens of hebben we ooit in ons leven problemen, waarvan we het gevoel hebben: daar kom ik nooit overheen of die krijg ik nooit opgelost. Maar als ik voor mijzelf spreek: dit is een gedachte die in een flits in je op komt en die je ook gelijk weer weg drukt. Je gaat er gewoon mee aan de slag en gaat ervoor dat het beter of opgelost wordt.
Maar iemand die de gevoelens zo sterk heeft dat hij of zij het daadwerkelijk ook doet, die is vaak al heel erg moe van de geestelijke belasting die de problemen geven. Zij ervaren deze problemen die het leven met zich mee brengt, heel anders. Zwaarder en onoverkomelijker. De dood lijkt daarom steeds aantrekkelijker, want dat geeft rust in hun ogen. Het lijkt wel of het leven zelf in al zijn facetten zwaar is. Daar waar een "gezond" iemand nog tal van mogelijkheden en oplossingen ziet, ziet iemand die het niet meer ziet zitten, het ook echt niet meer zitten.
Ik zeg net "gezond" iemand. Ik ben geen psycholoog oid, maar voor mij hielp het wel om te bedenken dat die vriend van mij niet gezond is geweest. Er moet iets in zijn hoofd zijn geweest wat niet goed of gezond functioneerde, waardoor hij steeds minder weerbaar werd. Ik denk dan aan hormonen of iets van dien aard. Een "gezond mens" heeft denk ik de wil om te overleven en dat ontbreekt bij mensen die zelfdoding plegen. Ook de balans tussen het voelen van positieve en negatieve dingen is volgens mij op een of andere manier verstoord.
Ik zeg daarom hierover: ik snap het wel, maar begrijp het niet. Omdat ik zelf zeer waarschijnlijk nooit zo'n keuze zou maken. Daarom begrijp ik het niet. Ik heb me wel grotendeels neergelegd bij zijn keuze. Het was zijn leven en zijn keuze en daar zal ik het mee moeten doen. Ik kan niet in zijn hoofd kijken en voelen wat hij heeft gevoeld. Daarom kan ik ook niet oordelen en dat wil ik ook niet.
Ik ben natuurlijk wel heel boos op hem geweest in het begin en soms nog wel. Hij liet zijn vrouw en ouders achter met een hoop verdriet. Gelukkig liet hij zijn verhaal bij mij achter en heeft een brief geschreven. Had hij dit niet gedaan, dan waren een heleboel vragen onbeantwoordt gebleven. En het is zonder allerlei moeilijke vragen natuurlijk al moeilijk genoeg om te verwerken voor hen.
Ik vind het opvallend dat het aantal zelfdodingen stijgt. En het betreft voornamelijk jonge mensen tot ongeveer 30 jaar. Vaak spelen financiele problemen ook een rol in alles. In nog geen jaar tijd heb ik van 3 mensen in mijn omgeving gehoord of mee gemaakt dat zij gekozen hebben voor zelfdoding.
Die vriend van mij heb ik samen met een andere vriend gevonden. Er is ook politie bij geweest en daar heb ik mee staan praten. De agent vertelde mij dat die vriend het 34e "geval van zelfdoding" in die regio was dat jaar. Ik schrok van dit aantal, want was het was nog maar begin april! En alleen nog maar regionaal, niet eens landelijk!
Het is dus ook een serieus probleem onder jongeren tot 30 jaar aan het worden. Niet meer een uitzondering. De overheid is inmiddels ook actief bezig om hier iets mee te doen. Ik hoop dat er mogelijkheden zijn om iemand echt te kunnen helpen, zodat ook zij kunnen ervaren dat het leven fijn en goed kan zijn!