ontzettend overheersende geur uit afvoerputje, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ladyAn

ontzettend overheersende geur uit afvoerputje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:25

Ik deel samen met een vriendin een flat. Al vanaf het begin was het zo dat als we de douche een tijdje niet gebruikt hadden (omda we in het weekend naar ons ouderlijk huis gingen bijvoorbeeld) er een smerige geur kwam uit het afvoerputje. Nu is dit de laatste tijd alleen maar erger geworden. De hele maand september zijn we niet in de flat geweest, misschien kan het daar nog iets mee te maken hebben. Er komt echt een 'verrotte' geur (een beetje zo'n rotte eieren lucht) uit het afvoerputje van de douche en soms is het zo erg dat het door de hele gang trekt. Wanneer je staat te douchen is het bijna onhoudbaar en kom ik soms met een bittere smaak in mijn mond de douche uit. Ik heb nu al een aantal keer een beetje chloor in het putje gegoten, maar dit vermindert de geur maar een klein beetje en voor korte tijd. Het putje loopt gewoon normaal door, is niet verstopt. Heeft iemand een idee wat we hieraan kunnen doen?

Hermelijn

Re: ontzettend overheersende geur uit afvoerputje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:30

Je hebt een soort korrels te koop, die moet je in je afvoer doen, beetje water erbij, en dan lost het alles op wat er in de afvoer zit. Ontzettend agressief rotspul, maar het werkt wel. Ze verkopen het gewoon in de supermarkt, maar je moet wel goed zoeken.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:31

flink door laten spoelen???
en eh eventueel iets van afvoerontstopper ingoiien
en dan bedoel ik van die echte afvoerontstopper dus niet chloor ofzo

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:37

het is waarschijnlijk gewoon een questie van even weer water erdoor, in gootstenen/afvoeren zit een knik waar water in blijft staan, dit zorgt voor de geurafsluiting, als er een poosje geen water doorheen loopt verdampt dit water is je geurafsluiting dus weg. Het is dus heel normaal dat er stank uit komt, want je kunt dan het riool ruiken.

En gootsteenontstopper kopen inderdaad, dat gooi je erin kokend water erover en de hele afvoer wordt schoon gebeten! Dat kan al wel wat schelen, want danis het bovenste deel iig schoon, maar geen garantie voor succes dus.
Laatst bijgewerkt door lejo op 20-10-07 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:38

In de zwanenhals van de afvoer moet water blijven staan, anders gaat het stinken. Dus het is logisch, wanneer je en paar dagen niet thuis geweest bent, dat het putje dan kan stinken.
Verder weet ik het ook niet.

lejo, je was me voor Haha! Bloos

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:40

Ik laat het water dan een kwartiertje stromen, beetje deo spuiten en het is weer weg Lachen

Weet je zeker dat het uit het putje komt? De douche van mijn oude (studenten) kamer stonk ook eens verschrikkelijk, maar dat kwam omdat er een dode rat op de plafondplaten lag. Dat ruikt ongeveer hetzelfde, maar daar helpt doorspoelen niet tegen...

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:41

Die korrels heten Crofty. Je kunt ook Sado en kokend water erbij erin laten lopen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:45

Het verstandigste met dat soort gevallen is dat je van die korrels moet halen en dat in de afvoer leggen en dan kokend water erin gieten (een hele waterkoker), mijn vriend geeft altijd aan de monteurs (hij is opzichter) en als mn vriend dus dat ruikt in een woning is dat de beste en betere oplossing.
Eigenlijk moet je dat ook om de zoveel tijd altijd even doen om je afvoer goed schoon te houden!

Succes ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:54

is het een huurwoning?
bel dan de woningstichting, via hen kunnen zij er waarschijnlijk wel wat aan doen.

kan zijn dat de beluchting namelijk niet goed is en dan moet er iemand bij komen
en anders het waterslot niet goed is, dat is een dopje/klepje wat ervoor zrogt dat er een beetje water in je putje blijft staan en die sluit dan de lucht af die er door komt zodat je niks ruikt.

je kunt inderdaad met korrels o.i.d. kijken of het evrstopt zit en je dat ruikt, of zelf zorgen dat er een laagje water in staat( even kranen aan laten)
maar ik denk dat ik toch de huiseigenaar zou gaan benaderen Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:04

1 x per week een handje doodgewone soda gevolgd voor heet water in het putje doen.
Geen Crofty of andere ontstoppingskorrels (helemaal niet bij een huurwoning) want daar is de huisbaas niet blij mee als de boel een keer echt ontstopt moet worden

Voor je meerdere dagen weggaat even een kopje water in die afvoer gooien, zodat er water in de zwanenhals staat, dan stinkt het minder als je terugkomt

Bij de woningstichting waar ik huur, is trouwens alleen ene verstopte wc voor hun rekening, verstopte afvoeren zijn voor eigen rekening

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:09

Heel erg bedankt voor alle tips, ik ga even met mijn huisgenootje overleggen. Het is inderdaad een huurwoning en we hebben een soort van 'ontstoppings abonnement' waar we per maand voor betalen bovenop de huur, maar ik dacht dat het hier niet om een verstopping ging. Zal eens informeren bij de woningbouw. En dat van die dode rat: ik hoop het niet haha. Volgens mij komt het echt uit het putje.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:38

heb het ook gehad en heb er gewoon een halve fles allesreiniger ingegooid en nu een geurtje in de badkamer en alles is goed Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:45

ik zou er wat allesreiniger of chloor ingooien als je een paar dagen weggaat,
dan heb je misschien kans dat het zelfs lekker ruikt als je weer terug komt Huilen van het lachen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:47

Dikke bleek erin gooien

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:57

In mijn vorige woning had ik hetzelfde probleem. Een verschrikkelijke bagger lucht Boos! Nadat ik al had geprobeerd heeft de woningbouw uiteindelijk een loodgieter gestuurd. Het bleek dat er een lek in mijn afvoer van mijn douche zat. Hierdoor bleef het putje niet vol met water staan maar kwam het " droog" te staan waardoor je dus een ongeloofelijke rioollucht kreeg. Ik had het geluk dat de scheur met een soort stopmiddel kon worden gedicht, soms zit de scheur/breuk te diep en moet de vloer worden uitgebroken om erbij te kunnen komen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:44

tip van de loodgieter: voor je een paar dagen weggaat een beetje olijfolie in het stinkputje gieten, dan blijft het water er langer in staan en gaat het niet stinken

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:53

Morrie schreef:
tip van de loodgieter: voor je een paar dagen weggaat een beetje olijfolie in het stinkputje gieten, dan blijft het water er langer in staan en gaat het niet stinken

Dat wou ik ook net adviseren...

Olijfolie, zonnebloemolie oid verdampr niet (zo snel) en als je dan langere tijd weg bent is dat een goede oplossing.
Wij hebben er ook wel eens last van maar dat komt omdat wij ook in de badkamer vloerverwarming hebben waardoor de het water in de afvoer ook sneller verdampt.
Omdat wij het bad niet veel gebruiken komen daarom daar ook wel eens vieze luchten uit. (wij douchen meestal)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:01

Wij hadden dat ook altijd in het gewone huis.
Wij hebben er toen een dekseltje in gestopt. Schijnbaar heeft dat gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:23

Morrie schreef:
Bij de woningstichting waar ik huur, is trouwens alleen ene verstopte wc voor hun rekening, verstopte afvoeren zijn voor eigen rekening

Als je zelf de boel heb verstopt, dan moet je het zelf betalen hoor Knipoog

Die tip van de olijfolie kende ik niet!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:25

bij ons dus niet, alle verstopte toiletten zijn voor rekening van de Alliantie en alle andere verstoppingen (ook die door bouwgruis, zoals bij mijn doucheputje al 20 jaar lang 1 x per jaar) mag je fijn zelf betalen..... nu heb ik gelukkig loodgieters in de kennissenkring....

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 16:08

Wij hebben daar ook welleens last van. Wij gooiene r gewoon 2 glazen water in. En dan gaat het weg.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:52

Putje goed schoonmaken, meestal zit er een slijmerige laag in je putje.
Als je die wegpoetst (loeiheet water en schrobber) gaat die lucht ook meteen weg.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:54

Gooi dr weleens gloor in en dan is het ook weg.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:40

dekseltje van het putje afhalen daaronder zit loze ruimte die is meestal vies en daar komt je geur ook weleens vandaan

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:42

dat van mij is ook en vieze put. Heb de woningstichting er al bij gehad omdat de geur niet te harden is. Het komt omdat ik op de hoek woon en de pijp van de afvoer een paar bochten mist. Hier kunnen ze dus niks aan doen. Nu heb ik een stukje pijp met een deksel er altijd opstaan en ik ruik niks meer, hij gaat er alleen af met het douchen en daarna er snel weer op. Soms kun je er niks aan doen