Heb gisteren wat in de statistieken zitten rommelen en kwam tot de ontdekking dan 2/3 van het verkeer van bokt veroorzaakt wordt door foto's in de /upload/ directory. Dit kost nogal veeeeeeeel centjes.
Omdat dat /upload/ verhaal slechts een extra service is en zeker niet de 'core-business' van Bokt gaan hier ongetwijfeld dingen in veranderen. De vraag is alleen 'wat'..
Ik kan natuurlijk een limiet gaan stellen aan het aantal MB's dat iedereen op bokt kan zetten maar dit is niet echt een geweldig oplossing want de hoeveelheid die iedereen op bokt heeft staan is maar deels van belang. Iets op bokt hebben staan kost bijna geen geld zolang het maar niet bekeken wordt door honderden bokkers.
Het fijnste zou zijn als we die upload er helemaal af zouden kunnen trappen en dat iedereen gebruik maakt van zijn/haar eigen homepage om fotos te laten zien. Enige probleem daarmee is dat niet iedereen dat snapt en dat je dan weer een hoop gedoe krijgt met plaatjes die niet werken omdat somige services (als http://www.tripod.com enzo) dit extern linken niet toestaan.
Andere optie is het betalen voor de upload, dat je b.v. x gulden per jaar betaald om van de upload gebruik te mogen maken (ofzoiets). Of dat je voor ieder plaatje een paar cent betaald.
Nog iets (een technische oplossing) is het automatisch vervangen van plaatjes in de upload door kleinen thumbnails van een paar kB die ipv de grote fotos te zien zijn in de topics. Als mensen dan de volledige foto willen zien kunnen ze de thumbnail aanklikken. Mensen moeten op die manier wat meer moeite doen om fotos te bekijken. Ook een mogelijkheid is het vervangen van die plaatjes door tekst links, dat kost nog minder verkeer..
Nadeel van dit is dat het redelijk wat werk is, zeker om het goed te doen..
Nog andere opties? Ideeen? Voorstellen? Voorkeuren?
Ik neig eerlijkgezegd zelf een beetje richting de tweede oplossing (het stopzetten van de upload). Scheelt mij een gruwelijke hoop verkeer en mensen moeten zelf wat meer moeite doen om fotos op bokt te zetten.. Heb het idee dat er tegenwoordig voor ieder wissewasje fotos geplaatst worden, ook de meest onzinnige dingen (ook plaatjes die al op Internet staan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-10-31 19:46 ]</font>