Rechten van de werkgever (Roken)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Rechten van de werkgever (Roken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 12:08

Hoi,

Wat zijn nu de wettelijke rechten van de werkgever wat roken betreft? Welke spelregels mogen / kunnen ze toepassen?
Ik hoor heel graag...

UrbanL

Re: Rechten van de werkgever (Roken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:12

Wat is het probleem dan?. Leg eens uit wat je precies wil weten erover?.

Ff googlen en dan vind je ook een hoop:

Roken op het werk: wat mag wel, wat niet?

Gepubliceerd op donderdag 01 januari 2004

Per 1 januari is het verboden op de werkplek te roken. Maar er zijn uitzonderingen. Wat mag nog wel en wat mag er niet?
De Tabakswet, die in 2002 werd ingevoerd en waarvan nu een nieuwe fase ingaat, is heel simpel. Werkgevers zijn verplicht hun werknemers een rookvrije werkplek aan te bieden. Vandaar dat bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen het roken in treinen verbieden, omdat ook treinconducteurs recht hebben op een rookvrije werkplek. Al scheelt het dichtnagelen van de asbakken de NS jaarlijks ook een flink op de schoonmaakkosten. Het rookverbod geldt niet in de internationale treinen als de Thalys en de ICE.

Behalve op de werkplek mag ook in algemene ruimtes zoals de hal, de toiletten, de kantine en het trappenhuis, niet gepaft worden. Ook in surveillancewagens van de politie is roken taboe.

Eigen werkkamer
Het rookverbod geldt ook als een roker een eigen werkkamer heeft, maar de kans bestaat dat er een niet-roker binnen kan komen. Alleen als honderd procent zeker is dat niemand anders last heeft van het roken, mag er nog een sigaret, sigaar of pijp opgestoken worden.

Rookruimte
Werkgevers mogen voor rokers een aparte rookruimte creëren, maar zijn dat niet verplicht. De meeste werkgevers proberen wel een oplossing te vinden. Bij tal van bedrijven staan inmiddels groepjes rokers buiten toe te geven aan hun verslaving, maar niet elke ondernemer vindt dat bijdragen aan een positieve uitstraling van het bedrijf. Bovendien moeten nietrokende collega's en klanten dan soms nog door een wolk van rook lopen om het gebouw te betreden. En dus is er inmiddels een veelheid aan afdakjes, keten, hokjes en ventilatiesystemen geïntroduceerd om de rokers nog een beetje tegemoet te komen.

Uitzonderingen
Uitzonderingen op de wet zijn er ook. Zo mag er voorlopig nog gerookt worden in tabaksspeciaalzaken, in de horeca en in de horecagedeelten van theaters en poppodia. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport beslist in april of de uitzonderingspositie voor de horeca ook na 1 januari 2005 van kracht blijft.

Ook in privé aan te merken ruimtes mag gerookt worden. Dat laatste is van belang voor werknemers in bijvoorbeeld verpleeghuizen en psychiatrische inrichtingen. De kamers van de bewoners gelden namelijk als privé-ruimte waar de werkgever geen zeggenschap over heeft en daar mag dus wel gerookt worden. Bewoners van verpleeghuizen moeten dus niet vreemd op kijken als na 1 januari het rokende deel van het personeel wat vaker over de vloer komt, al is het dan maar om een peuk op te steken.

Boetes
Werkgevers die zich niet aan de wet houden, riskeren een boete van 300 euro voor de eerste overtreding. Lappen ze vaker de regels aan hun laars, dan kan een boete van 2400 euro opgelegd worden.

Klagen
Werknemers die willen klagen over overtreding van de wet kunnen daarvoor in eerste instantie bij hun werkgever terecht, eventueel met inschakeling van de Ondernemingsraad. Weigert je baas om de overlast aan te pakken, dan kun je bij de Voedsel en Waren Autoriteit (de voormalige Keuringsdienst van Waren) een klachtenformulier invullen. De VWA is belast met de naleving van de Tabakswet. Omdat het ook om arbeidsomstandigheden gaat, kun je ook de Arbeidsinspectie inschakelen.

Bronnen:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, FNV (veelgestelde vragen), De Telegraaf (betaalde toegang).

Links:

RokenEnDeWet.nl. Voorlichtingssite van het het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Stivoro.

RokenEnDeWerkplek.nl. Site van de Stichting Volksgezondheid en Roken, met onder meer een stappenplan voor invoering van rookvrije werkplekken.

De tekst van de wet.

Clean Air Now. Nietrokersvereniging

Rookvrij aan het werk. PDF-bestand op de site van Arbo.nl

Stichting Rokersbelangen

RokenMoetMogen.nl Pro-rokersforum

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:47

Dat is zo als ik het ook ongeveer in mijn hoofd had, alleen had ik daar nog een detail meer zitten dan hier beschreven wordt.
Prisca schreef:
Eigen werkkamer
Het rookverbod geldt ook als een roker een eigen werkkamer heeft, maar de kans bestaat dat er een niet-roker binnen kan komen. Alleen als honderd procent zeker is dat niemand anders last heeft van het roken, mag er nog een sigaret, sigaar of pijp opgestoken worden.

Deze ruimte en andere ruimtes waar gerookt wordt moeten geventileerd worden. Er moet dus een afzuigsysteem zijn of er moet een raam open.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:02

Er zijn meerdere rookruimtes beschikbaar gesteld.. alleen nu komt het euvel.. wat is te veel roken? 1x per uur.. 1x per 3 uur, in de ogen van iemand die niet rookt, is 1x per dag al veel..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:08

bij ons zijn er samen met de OR afspraken gemaakt, iemand mag 2x per dag de werkplek verlaten om te roken.

Maar ik ken ook verhalen van bedrijven die rokers langer laten doorwerken, dus roken in eigen tijd.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:10

Ok 2x per dag.. maar hoelang??

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:18

james100 schreef:

Ga je dan voortaan ook bepalen hoe lang iemand over zijn bakje koffie doet?

Als je een rook beperking wilt opleggen kan je toch gewoon de maatstaven van de pauzes nemen.
Iedere 3 uur 15 minuten pauze en middag pauze.
Of ze in die pauze dan 1,2 of 3 sigaretten opsteken hoeft toch jouw zorg niet te zijn?

Gelukkig mag ik nog zelf bepalen hoevaak ik naar buiten ga om te roken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:21

Aha, het gaat dus om de frequentie van het roken. Een echt antwoord kan ik je niet geven, want ik denk dat dat ook per situatie verschillend is, maar ik kan wel een situatieschets geven van mijn team van een tijdje terug.

Die discussie hebben wij laatst op het werk ook gehad.
Ons team bestond toen nog voor meer dan de helft uit rokers. Een van deze rokers was een persoonlijkheid die zich overal nogal gemakkelijk vanaf deed, die ging dus ook gerust ieder uur een sigaretje roken. De rest van de club ging ook iedere keer mee (ik sloeg nogal eens over wat gelukkig niet onopgemerkt bleeft bij de teamleider). Dezelfde persoonlijkheid was ook iemand die nogal eens de tijd nam om even een kletspraatje te maken, met aardig wat volume wel te verstaan.

Dat alles bleef dus niet onopgemerkt binnen de rest van de afdeling dus op een gegeven moment werd daar wat van gezegd. De bedoeling was dat er niets opgelegd zou worden maar dat de rokers en de niet rokers samen tot een wederzijdse overeenkomst zouden komen. Je raad het al, mister persoonlijkheid ging er gelijk tegenin. Uiteindelijk was de conclusie een keer halverwege de ochtend, tijdens de middagpauze en een keer halverwege de middag.

Ik heb ook ooit vakantiewerk gedaan bij een bedrijf die veel met ploegen werkten en gewoon kantoorpersoneel. Die ploegen kunnen tussendoor niet gaan roken en om de verhoudingen gelijk te houden hebben ze imo een hele mooie constructie bedacht waar ook de niet rokers geen problemen mee kunnen hebben. Eigenlijk komt het erop neer dat er alleen in eigen tijd gerookt mag worden.
De ploegen hebben standaard een kwartier pauze (eigen tijd) halvewege de ochtend en middag waarin ze kunnen roken, tevens is de lunchpauze (eigen tijd) beschikbaar om te roken. Dit geld zowel voor de rokers als de niet rokers wat je vaker ziet bij ploegen. Het kantoorpersoneel heeft niet die vaste pauze in de ochtend en middag, maar de rokers hebben wel de mogelijkheid daar gebruik van te maken. Maken ze daar geen gebruik van dan mogen ze ook niet tussendoor gaan roken, maken ze daar wel gebruik van dan zitten ze dus een half uur langer op het werk.

Dit zijn twee situatieschetsen die ik meegemaakt heb, misschien helpt het je bij het oplossen van het probleem bij jou op het werk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:21

james100 schreef:
Er zijn meerdere rookruimtes beschikbaar gesteld.. alleen nu komt het euvel.. wat is te veel roken? 1x per uur.. 1x per 3 uur, in de ogen van iemand die niet rookt, is 1x per dag al veel..

ja, dat vind ik wel. ik rook niet, maar heb een collega die minstens ieder uur 10 minuten verrookt.. ik vind dat niet eerlijk, want daardoor wordt mijn werk meer. en ik krijg er niet meer voor betaald.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:24

Is het niet gewoon mogelijk om in de pauzes te roken, of zeg ik nu iets heel doms Bloos (studeer nog, heb geen vaste baan)
Ik ben het wel met juval eens dat het vrij oneerlijk is als rokers zelf steeds even een korte pauze mogen inlassen om te roken, en niet-rokers gewoon door moeten werken.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:32

Ik kan me geen bedrijf herinneren die rokers extra pauzes lieten nemen en tegen de niet rokers zeiden dat ze door moeten blijven werken.

Imo kan een niet roken net zo goed even naar buiten gaan om een frisse neus te halen.

Bij ons staan er regelmatig mensen buiten die niet roken en niemand die daar problemen mee heeft.

Daarnaast ken ik genoeg niet rokers die ruim een uur de tijd nemen om de krant te lezen of andere dingen doen. Niemand heeft daar hier problemen mee.

Als iedereen gelijk moet zijn, moet je voor vaste pauzes gaan. Dit houdt dan ook in dat er geen kletspraatjes mogen zijn bij de koffieautomaat, ook dat kan je dan mooi in je pauze doen.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:56

juval schreef:
james100 schreef:

ja, dat vind ik wel. ik rook niet, maar heb een collega die minstens ieder uur 10 minuten verrookt.. ik vind dat niet eerlijk, want daardoor wordt mijn werk meer. en ik krijg er niet meer voor betaald.

En jij staat natuurlijk nooit met iemand te praten of jij bent altijd precies optijd na je pauze terug? Kijk ik heb collegas die niet roken maar die lopen wel bijna 1.5 uur in de pauze in de stad, of lopen naar de koffieautomaat en staan daar hun hele weekeind door te spreken..

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 13:59

Mistic schreef:
Ik kan me geen bedrijf herinneren die rokers extra pauzes lieten nemen en tegen de niet rokers zeiden dat ze door moeten blijven werken.

Imo kan een niet roken net zo goed even naar buiten gaan om een frisse neus te halen.

Bij ons staan er regelmatig mensen buiten die niet roken en niemand die daar problemen mee heeft.

Daarnaast ken ik genoeg niet rokers die ruim een uur de tijd nemen om de krant te lezen of andere dingen doen. Niemand heeft daar hier problemen mee.

Als iedereen gelijk moet zijn, moet je voor vaste pauzes gaan. Dit houdt dan ook in dat er geen kletspraatjes mogen zijn bij de koffieautomaat, ook dat kan je dan mooi in je pauze doen.

Knipoog hey en wat denk je van die mensen die onder werktijd lekker uitgebreid gaan zitten poepen?? En dan niet poepen en pleite.. maar gewoon de hele krant uitspitten..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:05

juval schreef:

Dit is het meeste irritante wat er is. Ik zat eens bij een groot bedrijf waar dit ook zo ging het was dus normaal dat de niet-rokers de telefoon enz en werk wat ze niet deden in de tijd ging oppakken. Ik ging hier dus niet mee akkoord en vond dus ook dat ik recht had om ieder uur zeker 10 minuten van mijn plek weg te zijn.
Ik ging dus lekker mee naar het hok want het was daar toch wel erg gezellig.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:11

Bij ons wordt het aan de verantwoordelijkheid van de werknemer overgelaten, net als poepen Haha! , koffiedrinken en bijkletsen. Als het echt de spuigaten uitloopt, krijg je wel een opmerking van een leidinggevende. Er is best veel sociale controle wat dat betreft.
Overigens nemen veel collega's ook (lees)werk mee naar de rookkamer, dus werken ze gewoon door in feite. Alleen beetje jammer als alle stukken zo vies ruiken dan Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:00

james100 schreef:

Er staat geen tijd voor, maar is aan de chef om het ten sprake te brengen tijdens functioneringsgesprekken.

De meeste rokers staan een minuut of 5-10 buiten en ik heb nog weinig klachten daarover gehoord. Scheelt wel dat de rokers pal voor de personeelsingang staan en er op deze manier veel sociale controle is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:58

james100 schreef:
juval schreef:

En jij staat natuurlijk nooit met iemand te praten of jij bent altijd precies optijd na je pauze terug? Kijk ik heb collegas die niet roken maar die lopen wel bijna 1.5 uur in de pauze in de stad, of lopen naar de koffieautomaat en staan daar hun hele weekeind door te spreken..

Haha! ik ben inderdaad te braaf, en heb het verantwoordelijkheidsgevoel dat het werk wél af moet, en de telefoon opgenomen moet worden... maar helaas zien mijn collega's het nut daarvan niet altijd in.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:15

Misschien een oplossing: Stel voor dat de rokers binnen mogen roken maar dan geen normale sigaretten maar een E-sigaret (electronische sigaret)

Dit geeft geen rooklucht af, het geeft geen stank af en mensen kunnen gewoon hun werk blijven doen.... Of een collega nou aan een balpen zit te kluiven of 3 trekjes neemt van een electronische sigaret maakt dan ook niet uit. Het is compleet onschadelijk voor mede-collega's en ze ruiken er ook niets van.........

Zo beperk je de tussentijdse pauzes, heb je minder kans dat werknemers sneller ziek zijn van het koudje dat ze hebben opgelopen bij de buitendeur....... Haha!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:20

Dus als je werkgever je een verbod op roken oplegt.. vind ik dat ze je een Esigaret moeten geven..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:24

Niet iedereen is gecharmeerd van de esigaret of de supersmoker.
Vind ook niet dat je zoiets op kan leggen.
Het beperken van roken naar alleen in de pauzes is toch een prima oplossing.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:26

Mistic schreef:

Bij het bedrijf wat ik noemde was deze pauze ook voor de niet-rokers mogelijk, maar het merendeel van het kantoorpersoneel koos ervoor om geen gebruik te maken van deze pauze en een half uur eerder naar huis te gaan.

james100 schreef:

Maar rokers staan net zo goed een half uur bij de koffieautomaat om het weekeind door te spreken. Dat houdt je niet tegen.

Voor zowel roken als ander tijdverdrijf tijdens werktijd (koffieleuten, internetten, e.d.) geldt dat het met mate moet. Het lijkt mij met name de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf om er voor te zorgen dat dit binnen de perken blijft. Kan hij of zij die verantwoordelijkheid niet aan dan moet daar door een leidinggevende commentaar op gegeven worden. Neem ze even apart en geef aan wat er aan de hand is en dat andere collega's het ook opmerken en er moeite mee hebben. Geven ze daar geen gehoor aan dan moet je schijnbaar regels gaan opstellen. (En dat kan soms echt tot op het kinderachtige af moeten, bij ons hebben ze al het serviesgoed en bestek weggehaald omdat iedereen het vertikte zijn eigen zooi op te ruimen. Om maar één van de "kinderachtige" regeltjes bij ons te noemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:11

James, ikkan nietopmaken uit het topic wat nu het probleem is,
mag je van je werkgever geen rokerspause nemen?