Phonofobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ahtnamas

Phonofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:20

De afgelopen tijd ben ik bezig mijzelf met mijn neus op de feiten te drukken. Op het moment voel ik mij heel alleen. Dit ben ik niet, maar ik heb gewoon het gevoel dat dit wel zo is. In de huidige samenleving gaat alles elektronisch.. i.p.v. dat we op de bus/in de auto/op de fiets stappen gaan we msnen, sms-en of bellen. Het msnen en smsen gaat mij nog wel goed af maar ik heb gewoon de grootste moeite met mensen bellen.

Ik kan gewoon niet de telefoon oppaken en iemand opbellen. Ik doe dit alleen als het echt niet anders kan. Ik weet niet goed waar dit vandaan komt, kan niet aanwijzen wanneer het is begonnen of wat dan ook. Ik voel me hier wel gewoon zwaar k.l.o.t.e. door. Ik loop in mijn sociale leven telkens tegen een enorme muur aan. Voor de meeste mensen is iemand opbellen de normaalste zaak van de wereld. Maar ik kan er echt nachten van wakker liggen.

Ik heb niet het idee dat ik met iemand in mijn omgeving hierover kan praten. Mensen begrijpen het toch niet, wat is de moeite nou... je pakt een telefoon draait een nummer en wacht tot er aan de andere kant iemand opneemt.

Ik heb even op internet gezocht en er is een term voor... ja... phonofobie. Ook wel telephonefobie genoemd. Maar verder kan ik er geen informatie over vinden of mensen die er ook last van hebben.

Ik vroeg me af of hier ook mensen zijn die het echt moeilijk vinden om te telefoneren. En hebben jullie misschien tips (en dan bedoel ik niet: 'pak de telefoon en bel iemand op')?

Anoniem

Re: Phonofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:21

Ik vind het heel moeilijk "vreemde" mensen op te bellen...Op de een of andere manier vind ik dat doodeng. Maar meestal moet ik toch van mijn moeder, zij zegt dan: Wat kan er fout gaan, ze kunnen toch niet aan je via de telefoon! En dan, diep ademhalen en bellen...En achteraf valt het altijd mee!
Succes! Ach gut

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:23

Heb je dat ook met mensen die je gewoon goed kent? Telefoon opnemen heb je daar op problemen mee? Wat dat betreft zou je mensen kunnen smsen en te vragen of ze jou bellen (banketstaaf voor hun beltegoed Tong uitsteken ) Ik heb er zelf niet echt moeite mee, juist omdat je mensen niet ziet enzo Nagelbijten / Gniffelen
Misschien dat de huisarts je verder kan verwijzen

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:23

Zou iedereen dat niet een beetje hebben..
Je weet natuurlijk niet altijd wat je moet zeggen, enz?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:24

De-sensibilisatie.. probeer ergens een (bij)baantje te vinden waarbij je veel doet met de telefoon. Klantenservice van een of ander bedrijf.. dan moet je wel maar heb je een vaste rol die je kunt voorbereiden.

Annemarie_

Nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij ook absoluut niet fijn.
Is er echt niemand waar je mee kan praten, vrienden of familie ofzo?
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet helemaal hoor, waarom vind je het dan precies vervelend om te bellen? En wat voel je dan zeg maar? Angst?

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:24

Telefoon opnemen heb ik geen moeite mee...

ik heb grote moeite met het opbellen van mensen... uitgezonderd mijn ouders.

Prinslover

Ik heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk..
Wel apart dat jij daar zo mee kan zitten, terwijl het mijn 'werk' later word. Ik loop nu ook stage als secretaresse, en neem de hele dag door de telefoon op, of ik bel mensen. Voor mij is het allemaal zo automatisch, denk er niet eens meer bij na..
Wel erg vervelend voor jou, is er niet meer over te vinden op internet? Een website met mensen die ook dit probleem hebben, waar je mee kan praten? Ik zelf heb het dus niet, dus echt tips ofzo heb ik niet.. Hoop dat je wat zekerder word met bellen, veel succes!!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:27

fallenangel3 schreef:

Mensen opbellen kan idd best eng zijn.. Ik denk dat je bang bent dat ze iets gaan vragen waar je geen antwoord op weet? En dat je dan niet meer weet wat je moet zeggen, een soort van blackout krijgt. Ben je bang dat je de controle over het gesprek verliest? Met je ouders kan je namelijk wel gewoon bellen, die vertrouw je, en ken je goed dus zal ook wel antwoord weten als ze wat vragen..
Proberen veel bekenden te bellen misschien, vriendinnen, kennisen, ouders? Dat even opbouwen zodat je wat meer vertrouwen krijgt misschien?

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:28

Vroeger had ik er ook altijd moeite mee (niet zo erg als wat jij beschrijft), nu gaat het beter. Naar mensen die ik goed ken kan ik idd makkelijker bellen dan naar vreemden.

Ik heb het eigenlijk "geoefend" door altijd te bellen als we pizza of chinees ofzo bestelden... Je weet totaal niet wie je aan de lijn krijgt, maar je kan vooraf bedenken wat je gaat zeggen zonder dat er veel onverwachts kan gebeuren (ja, mss vragen ze of je kaas op je lookbroodje wil, maar dat was niet zo erg Haha! ).
Als dat je dan makkelijk afgaat heb je al meer vertrouwen om verder te bellen.

Wel heb ik steeds dat ik tijdens het bellen gebaren maak, net zoals ik doe als ik met iemand praat die naast me staat Clown

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:29

Ik heb er ook echt heel veel moeite mee. Als het dan écht maar dan ook ECHT moet, zal ik bellen, maar dan ben ik op voorhand bezig met wat ik ga zeggen enz. Eigenlijk "dom" he, dat we ons zo druk maken om een simpel telefoontje. Scheve mond Ik bel alleen "makkelijk" naar mijn ouders en allerbeste vriendin.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:30

Ik heb er ook moeite mee, met bellen en gebeld worden, mensen klagen dan ook altijd dat ik niet bereikbaar ben omdat het geluid uitstaat...
Waarom ik het heb, ik zou het niet weten....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:30

Ik herken het een beetje, maar dan niet van mezelf maar van mn moeder.
Die belt werkelijk nooit!
Heeft ze een gruwelijke hekel aan. Ze belt alleen met verjaardag haar schoonzus en soms mn broers, maar verder niet.
Als we problemen hebben met een bedrijf ofzo dan ben ik de eerste die aan de foon hangt, bellen en regelen die hap. MN moeder nee hoor, die wil schrijven. Ik vind dat zo onbegrijpelijk, schrijven, mens dat duurt een eeuw voor je antwoord hebt ?! Ik bel, leg mn probleem voor, u regelt het maar en wel meteen (beetje ongeduldig misschien Haha! )
Mn moeder echt niet, die zal nooit een instantie of bedrijf bellen, en ook de helft van de familie wordt niet gebeld.
Ik snap haar niet, zeg dan van :"komop, bel nou ff, dan is het geregeld" Maar nee, ze schrijft of ik ben degene die dan gefrustreerd aan de foon hangt. ( "zeg en als ons internet het nu niet meteen doen dan stappen we over op een andere provider " )

Echt tips heb ik niet, want het is voor mij heel moeilijk te begrijpen, maar er zijn dus meer die er last van hebben

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:35

ik heb dit ook...

erg vervelend. bij ons thuis zijn er ook vaak vreemde mensen die bellen, want we hebben een bedrijf. dus is het nog veel moelijker met opnemen enz. opnemen doe ik alleen als m'n vader, moeder of zus beld. maar ook niet als mijn tante bijv belt, want die weet dat ik niet opneem, en dan vind ik het juist nog moeilijker....

bellen durf ik alleen naar bijvoorbeeld mijn vriendin, de rest vind ik echt doodeng. ik snap best dat sommige mensen het niet begrijpen, maar echt niemand begrijpt me verder dat vind ik best vervelend. ik weet ook niet hoe het komt. soms denk ik wel eens, nu moet ik het toch echt doen, maar als ik dan bij de telefoon sta doe ik het niet meer...

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 21:42

het is echt zo fijn om te horen dat ik niet de enige ben. dat is toch wel een beetje een pak van mijn hart. Maar ik weet zelf nog steeds niet goed wat ik ermee aan moet... maar mijn sociale contacten worden/zijn hierdoor ook een stuk minder. En heb het idee dat ik sommige mensen aan het kwijtraken ben.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:46

Ik heb dat ook heel lang gehad, en nog steeds wel een beetje. Ik bel nog steeds niet graag.

Maar bij mij is het echt een heel stuk beter geworden toen ik werkte in een winkel. De telefoon ging daar vaak en dan moet je hem wel oppakken, en ik moest ook vaak klanten bellen. Ik vond het altijd eng, was echt zenuwachtig en had ook altijd heel erg de neiging om op te hangen als hij pas 3 x over was gegaan en dan tegen mn collegas te zeggen dat deze klant niet opnam. Maar het bleef toch terug komen natuurlijk, ik moest bellen. Zo ben ik er echt een heel stuk vanaf gekomen.
Ik houd nog steeds niet van bellen, maar soms moet het nu eenmaal. Ik ben nu 19 en ik kan moeilijk altijd andere voor me laten bellen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:46

Ik ken het wel, ik bel nooit iemand of het moet echt niet anders kunnen.
Ik neem alleen m'n mobieltje op als ik weet wie het is, de telefoon thuis neem ik niet op..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:47

Ik had ook altijd problemen met bellen en ken veel mensen die er een beetje of best veel moeite mee hebben. Volgens mij hebben meer mensen er last van dan je denkt! Zelf ben ik er al doende langzamerhand overheen gegroeid. Ik denk dat het goed is dat je het probleem en de gevolgen onder ogen ziet. Als je er niet uitkomt met de tips die je hier krijgt raad ik je aan om contact op te nemen met een psycholoog. Dit is op te lossen hoor, je hoeft hier niet je hele leven mee rond te lopen. Succes!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:47

Ik vind het ook doodeng(alleen bij vreemden..) om iemand te bellen. Maakt niet uit wie of wat. Ik heb het dan vooral bij mensen waar ik niet enorm veel mee praat, dus naar een vriendin, moeder oid bellen dat vind ik niet erg. Maar vreemden.

Ik heb vaak genoeg dat als ik het nummer gedraaid heb het gesprek snel wegklik voor er opgenomen wordt. Ik zou liever hebben dat het weg is. Dat ik gewoon normaal naar vreemden durf te bellen. Clown
Laatst bijgewerkt door Mango_ op 30-11-06 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:50

Ik ben niet echt doodsbang, maar ik heb er echt een hekel aan om iemand te bellen. Ik laat het meestal iemand anders doen. Alleen bij sommige vriendinnen heb ik er geen moeite mee. Maar zelfs dan zit ik nog stiekem te hopen dat diegene meteen zelf opneemt en niet iemand anders.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:02

@Sanex: ik kon jouw moeder wel zijn! Echt erg, ik las het verhaal en dacht: jeetje zo doe ik ook. Bloos
Ik vind het zo erg om te bellen. Ik bel ook alleen naar familie en hele goede bekenden. maar het liefst stuur ik een mailtje. En dat doe ik ook naar bedrijven o.i.d als er iets is. Soms moet je wel bellen(tandarts, dokter), maar dat vind ik niet leuk. Kweet ook niet hoe het komt, weet ook niet hoe ik er van af kom. Of ik laat iemand bellen (toe, bel jij dan even voor mij ??) Opnemen vind ik niet erg. Dat doe ik gewoon. Ook als ik op stal moet oppassen en de telefoon gaat neem ik op. Daar heb ik geen probleem mee. Wat ik ook erg vind, is als je iemand belt en je krijgt niet die persoon, maar een antwoordapparaat of voicemail. En dat moet je dan inspreken. Oei, vreselijk. Je weet niet wat je moet zeggen, zegt rare dingen of je stottert. Ik ben inmiddles 42, dus ik ben bang dat het niet meer overgaat. Ik heb er mee leren leven, dus het gaat wel. Het is wel lastig, maar ik heb er geen hulp bij een psycholoog voor gezocht. Zo nu en dan moet je jezelf een schop onder je kont geven en zeggen: pak die telefoon en nu BELLEN!

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:05

fallenangel3 schreef:

dat heeftiedereen geloofk idd wel hoor.. !!!

alsk iemand moet belle umh.. bijv. week veel een leraar voor school dan ben ik ook altijd van
owja wat gaak zeggen enz.. Bloos

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:10

sheela schreef:
@Sanex: ik kon jouw moeder wel zijn! Echt erg, ik las het verhaal en dacht: jeetje zo doe ik ook. Bloos
Ik vind het zo erg om te bellen. Ik bel ook alleen naar familie en hele goede bekenden. maar het liefst stuur ik een mailtje. En dat doe ik ook naar bedrijven o.i.d als er iets is. Soms moet je wel bellen(tandarts, dokter), maar dat vind ik niet leuk. Kweet ook niet hoe het komt, weet ook niet hoe ik er van af kom. Of ik laat iemand bellen (toe, bel jij dan even voor mij ??) Opnemen vind ik niet erg. Dat doe ik gewoon. Ook als ik op stal moet oppassen en de telefoon gaat neem ik op. Daar heb ik geen probleem mee. Wat ik ook erg vind, is als je iemand belt en je krijgt niet die persoon, maar een antwoordapparaat of voicemail. En dat moet je dan inspreken. Oei, vreselijk. Je weet niet wat je moet zeggen, zegt rare dingen of je stottert. Ik ben inmiddles 42, dus ik ben bang dat het niet meer overgaat. Ik heb er mee leren leven, dus het gaat wel. Het is wel lastig, maar ik heb er geen hulp bij een psycholoog voor gezocht. Zo nu en dan moet je jezelf een schop onder je kont geven en zeggen: pak die telefoon en nu BELLEN!

Dit is dus wat ik ook heb... en het is echt onwijs vervelend.

maar hoe zit het met jouw sociale contacten dan?

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 22:20

lorenzolover schreef:
dat heeftiedereen geloofk idd wel hoor.. !!!

alsk iemand moet belle umh.. bijv. week veel een leraar voor school dan ben ik ook altijd van
owja wat gaak zeggen enz.. Bloos

Ja.. en daarna bel je wel? Dat kan ik dus niet!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:21

Fallen angel; ja, dat gaat dus redelijk. Ik heb een aantal vriendinnen. Met eentje mail ik heel ijverig, hoewel ze in dezelfde stad woont. De andere woont om de hoek en komt nogal eens aanwaaien. Ik heb wel zussen, maar die bel ik eigenlijk nooit, maar mail ik dus. Die zie ik ook erg weinig. Dat gaat altijd met de smoes: ja, we werken allemaal en zijn zo druk. Eigenlijk heb je groot gelijk als je wel hulp gaat zoeken. Nu ik er zo over nadenk, is het eigenlijk heel vervelend. Ik heb er wel mee leren leven, want ik vond het nooit zo belastend. En nu ook niet hoor. Als het echt moet, bel ik wel. Bijv. naar school als er een kind ziek is. Maar toch, als het niet hoeft of ik kan het anders oplossen, doe ik dat. Dus toch maar hulp zoeken dan. Als jij niet zo langer wilt door gaan, moet je er wat aan doen.
Klim in de telefoon en BEL een psycholoog! Knipoog
Of ga oefenen en doe alsof je belt, bedenk wat je wilt zeggen en ga echt bellen.
Sterkte ermee!
Anders kun je mijn telefoonnummer wel krijgen en gaan we mekaar bellen!