Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:25

Mijn dochter is nu 13 maanden en heeft iets nieuws ontdekt:

Gisteren was ze mijn vriend (haar papa) ineens aan het knijpen, echt moedwillig van die velletjes tussen haar nagels pakken. En vanmorgen trok ze ineens een pluk haar hard uit mijn hoofd en heeft ze me twee keer met opzet gebeten.

Ze doet het niet uit frustratie of agressie, maar het lijkt een soort speelse nieuwsgierigheid te zijn.

Eerder hebben we een dergelijke meting als eens gehad omdat ze dingen wilde hebben, maar die legde ik weg en ik probeerde haar af te leiden. Streng of op boze toon iets tegen haar zeggen snapt ze nog niet, ze denkt dat het een spelletje is en doet het nog een keer om hetzelfde gedrag weer uit te lokken. Is een strafplekje een optie, waar ik haar een minuut negeer? Andere adviezen? Hellup, wat kan ik doen?

polly2

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:30

Het is idd nieuwsgierigheid, kijken wat het effect er van is.
Wat je kunt doen is heel hard auw zeggen en een keer terug bijten. Niet te hard...maar wel hard genoeg dat het haar ook een beetje pijn doet. En dan ook auw zeggen. Ze krijgt dan de ervaring dat auw, pijn betekent en dat het dus niet leuk is wat ze doet.
Dit consequent volhouden en er verder geen poespas omheen ...bij de meeste kinderen is deze fase dan zo voorbij.
Is dat niet zo...dan is het tijd om grondig auw te zeggen...NEE er achteraan en haar idd op een plekje zetten en kort negeren. Nooit langer dan een minuut bij kinderen van deze leeftijd.
Ga in ieder geval niet lachen om dit gedrag, want dan denkt ze dat het leuk is.
Succes!

Kimitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:31

Misschien doet je dochtertje dit om de aandacht die ze erna krijgt. Toevallig heb ik hier vorige week college over gehad, ik weet natuurlijk niet of het ook voor jouw dochtertje geldt.
Misschien heb je toen ze het voor het eerst deed je dochtertje aandacht gegeven (negatief kan ook). Dan gaat ze het vaker doen omdat ze die aandacht die ze dan krijgt wel leuk vindt. Dus als je haar straft, krijgt ze ook aandacht, waardoor ze het misschien nog een keer gaat doen.
Dus negeren lijkt me een goede oplossing. Als ze je pijn doet er helemaal niet op in gaan, ook niet straffen. Als je dochtertje dan wat anders gaat doen, zoals lief spelen, dan kun je dat uitgebreid belonen.
Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:23

Misschien op het moment dat ze het doet haar meteen wegleggen zonder wat te zeggen en iets anders gaan doen, dan is het voor haar dus niet leuk om dat te doen...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:27

Ik heb dan zelf geen kinderen maar heb wel met kinderen gewerkt op een kinderdagverblijf.
Bij de kleinere kindjes helpt het "boos doen" niet echt, straffen snappen ze eveneens niet. Ik denk nog steeds dat het beste effect zal zijn als je ze terugbijt, wat eerder in dit topic ook al genoemd is. Natuurlijk niet heel hard, maar hard genoeg dat ze doorheeft van "auw". Ik zou het absoluut niet negeren, want dan heb je kans dat ze toch doorgaat en jij uiteindelijk met blauwe plekken rondloopt. Haar laten weten dat t pijn doet en dat het niet mag.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:29

Niets aan doen, terug bijten begrijpt je kindje absoluut niet! Dit is gewoon een fase, als ze knijpt gewoon haar hand wegnemen, maar echt alleen omdat je anders zelf een mooi blauw plekje hebt Haha! .

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:34

Negeren en haar afleiden. Ze is nog te jong om te straffen (wegleggen oid) en snapt dit niet.
Negeren en afleiden is voor kindertjes van deze leeftijd de enige manier.
Terug bijten nooit of te nimmer doen! Je plaatst je dan op hetzelfde niveau. Een kind van die leeftijd snapt niet dat je haar wilt laten zien dat wat zij doet pijn doet.
Ze kan zich niet in jullie verplaatsen (dat kunnen ze pas als ze bijna 2 zijn en dan ook nog niet voor 100%). Door haar terug te bijten zul je de verkeerde signalen gaan afgeven. En als ouders moet je niet proberen bewust moetwillig je kinderen pijn te doen, het enige wat er dan gebeurt is dat ze angstig kan worden.

Ieder kindje heeft zo'n fase (tisunfase) en het is heel normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:14

Wat is er mis met de good old tik over de vingers, een ferme 'Nee!' en daarna haar eventuele gehuil / aandachtrekkerij negeren en hier consequent in zijn?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:28

Kanelly schreef:
Wat is er mis met de good old tik over de vingers, een ferme 'Nee!' en daarna haar eventuele gehuil / aandachtrekkerij negeren en hier consequent in zijn?

het kind is 13 mnd, die snp dat echt niet hoor
die zit gewoon in d,r ontdek je plekje en wat kan ik met mijn handjes/voetjes ect ect

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:53

Kanelly schreef:

Het feit dat mijn dochter een tik op haar handjes en een 'Nee!' niet als een straf ziet maar als een spelletje en dus alleen maar gaat zitten lachen en het nog eens doet want mama doet zo leuk Knipoog
En what's next dan, bont en blauw slaan tot ze snapt dat het geen spelletje is? Lachen

Er moeten echt wel andere manieren zijn dan haar pijn doen om te laten weten dat het niet hoort.
a) Snapt ze zoals iemand hierboven al zei niet dat mijn pijn hetzelfde is als haar pijn. Ze ziet andere wezens nog niet als wezens die pijn of gevoel hebben.
b) Zou ze er, als ze het evt. snapte, alleen van leren dat je problemen oplost door een knal te geven en dat is wel het laatste wat ik haar bij wil brengen. Ze is zonder dat al explosief genoeg van karakter. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:57

Nou ook met 13 maanden snappen ze dat en zo niet, dan leren ze het maar snappen. Ken genoeg kleintjes van die leeftijd die dondersgoed weten wat 'NEE!' is en dat Nee ook echt Nee is.

En prima dat ze willen leren wat ze met hun handjes en voetjes kunnen, leren ze ook maar meteen dat ze er niemand pijn mee mogen doen.

edit : Uriëlle, tuurlijk is het in het begin een leuk spelletje. Maar als je dit consequent volhoud? Tik over d'r vingers "NEE!" en wegzetten en negeren. Op een gegeven moment is de lol er echt wel af hoor.
En ik zou niet zo bang zijn dat ze hiervan leert dat ze problemen alleen oplost door tikken uit te delen Clown Denk niet dat ze daar nu al over na gaat denken Lachen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:59

Mijn ervaring zegt, negatieve aandacht is ook aandacht Knipoog
Ik heb het altijd opgelost door het te negeren.
Dus haal voorzichtig de tanden uit je arm zonder je dochter daarbij aan te kijken en er tegen te praten.
Probeer je dochter vervolgens even af te leiden met wat speelgoed.
Gaat je dochter iets anders doen wat wel goed is, reageer dan lekker vrolijk en speel bijvoorbeeld even mee.

De 'lol' gaat er dan snel af en je hebt geen tanden meer in je arm staan oid. Haha!

Succes! Knipoog

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:07

Ik voeg me er even tussen hoor, ik lees de laatste reactie en denk; bijten in je arm? dat zou ik dus niet klakkeloos negeren, als mijn zoontje dat deed ( heeft ie ooit wel eens geprobeerd) dan kreeg ie toch echt een tik en zette ik hem op de gang, of als ie jonger was in de box, ik bedoel: je laat je toch niet bijten, nog ff. Nou en die van mij is volgens mij 1 van de voorbeelden wat kanelly bedoelde met: ik ken er genoeg die wel luisteren. Knipoog
Ik ben streng maar rechtvaardig, maargoed ik zal niet zeggen dat het altiijd makkelijk is hoor opvoeden.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:08

Kanelly schreef:

Bij een kind van 13 maanden... sorry nee dat doe je niet. Mocht ze nu 5 of 6 zijn ... ok, maar dan nog zijn er andere manieren om een kind te straffen.
Zoals ik aangaf verlaag je je tot hetzelfde niveau, een kind van deze leeftijd snapt dat niet... ziet alleen maar "papa en mama doen dat ook, dus het zal wel normaal zijn".

Off-topic:
Misschien een stomme vraag Kanelly, maar heb jij kinderen? Vaak zie je dit soort reacties juist bij mensen die (nog) geen kinderen hebben. Voor ik moeder werd, had ik dezelfde mening vandaar....

Edit: lees nu je andere reactie: mijn dochter weet ook dat "nee" "nee" is..maar dit krijg je niet voor elkaar door een kind zo aan te pakken.
En een kind hoeft er niet over na te denken of tikken al dan niet helpen..... het is het instinct wat nu nog spreekt..... en een tik/slaan werkt niet!

Kimitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:14

Een tik geven zou ik hier raar vinden... Je zegt je dochtertje dan dat jij wel haar mag slaan, maar zij mag jou niet bijten. Lijkt me verwarrend voor d'r!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:15

Ilsje, ik zat al op die vraag te wachten Haha!
En nee ik heb geen kinderen en de 'wacht maar tot je ze zelf hebt' geldt ook niet bij mij, ik wil ze namelijk niet Lachen

En ik weet ook wel dat moeders ( meestal ) vinden dat niet-moeders niet weten hoe het is en hoe het moet. (maar daarover discussiëren is denk ik een gebed zonder eind Clown )

Evengoed heb ik vanuit m'n werk gezien voldoende ervaring met opvoeden en het bijbrengen van wat wel en niet mag.
En tja, ik ben nou eenmaal niet van het softe gedoe. Zo ben ik zelf ook niet opgevoed en nee, ik ben niet uitgegroeid tot een agressief monster Knipoog Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:24

Kanelly schreef:
edit : Uriëlle, tuurlijk is het in het begin een leuk spelletje. Maar als je dit consequent volhoud? Tik over d'r vingers "NEE!" en wegzetten en negeren. Op een gegeven moment is de lol er echt wel af hoor.
En ik zou niet zo bang zijn dat ze hiervan leert dat ze problemen alleen oplost door tikken uit te delen Clown Denk niet dat ze daar nu al over na gaat denken Lachen

Maar dan reageert ze toch eerder op het negeren dan op de tik? Dan moet dat met 'NEE' en wegzetten ook prima kunnen want die tik vindt ze echt niet interessant. Heb ik in het stadium 'vingertjes in het stopcontact proberen te prutsen' al uitgeprobeerd.
Verder is het eigenlijk nog nooit nodig geweest. Ze kan enorm driftig zijn maar dan zet ik haar gewoon weg. Ben echt niet een of ander zachtgekookt ei ofzo, maar wij geven gewoon geen aandacht aan die flauwekul. Driftbuien kuurt ze maar lekker in haar eentje uit. Knipoog

Nadenken zal ze nog niet doen, maar ze krijgt dat mee als 'normaal beeld'. Kinderen leren tenslotte door imitatie Knipoog

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:25

Ik vind dat ook onzin, ik dacht namelijk toen ik nog geen moeder was altijd: wat hebben sommige mensen toch irritante, niet luisterende monsters, dat ga ik zelf anders doen! en dat doe ik, en ik heb vind ik ( duh ) het liefste kind ( en soms heus wel ondeugend monstertje ) dat er is! Zolang ie nog eke ochtend naar me toe komt en zegt: ik hou zoveel van je, geloof ik werkelijk niet dat hij ooit agressief zal worden van die paar tikken die hij wel eens krijgt. En Jo Frost zet ook al die kinderen altijd op de gang en dat werkt perfect vind ik Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:27

kavama schreef:
Misschien op het moment dat ze het doet haar meteen wegleggen zonder wat te zeggen en iets anders gaan doen, dan is het voor haar dus niet leuk om dat te doen...

Dit lijkt me de beste oplossing, mijn dochter deed het vroeger ook en het kan lang duren voor het over is....Maar ik heb het nooit consequent genegeerd, had ik beter wél kunnen doen Knipoog Terugbijten heeft geen enkel effect bij zo'n jong kind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:29

Jo Frost zegt helaas ook in haar boek dat je kinderen tot ongeveer een jaar geen gehoorzaamheid kunt leren. En dat is eigenlijk natuurlijk wat ik vraag. Volgens haar moet ik gewoon 'Nee,' zeggen op lage resolute toon. Alleen is ons Gioy daar niet zo van onder de indruk Nagelbijten / Gniffelen

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:33

Duidelijk "nee" zeggen en haar op de grond zetten.
Dan is het snel genoeg duidelijk dat het niet leuk/gezellig is om dat te doen terwijl je gezellig bij mamma/pappa op schoot zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:36

Oké Uriëlle, prima dat je niet meteen een tik over d'r vingers wil geven ( of het helemaal niet wil, ieder z'n ding uiteraard ).
Maar ik zou (persoonlijk) toch wel, na 3x nee en negeren kiezen voor de aanpak 'wie niet horen wil, moet maar voelen'.

En ja kinderen imiteren veel, i know. Bij mij was het ook een 'normaal beeld' dat als ik na 2 of 3x niet luisterde, ik een tik over m'n vingers kreeg. Nou dat liet ik dus na een tijdje ook wel, ik wachtte die 2e waarschuwing meestal niet eens af Haha!

En zolang jij en je vriend elkaar niet stelselmatig in elkaar rossen Knipoog zal het met dat imiteren van tikken ook wel meevallen Clown

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:37

Urielle schreef:
Jo Frost zegt helaas ook in haar boek dat je kinderen tot ongeveer een jaar geen gehoorzaamheid kunt leren. En dat is eigenlijk natuurlijk wat ik vraag. Volgens haar moet ik gewoon 'Nee,' zeggen op lage resolute toon. Alleen is ons Gioy daar niet zo van onder de indruk Nagelbijten / Gniffelen

Bij mij werkte het ook niet....maar dat kwam ook omdat ik mijn stem niet laag genoeg maakte.. ik bleef maar op mijn lieve manier piepen.... terwijl ze bijvoorbeeld wel goed naar papa en opa luisterde.
Dus nu probeer ik het ook met lage stem en merk dat ze er echt wel op reageert (net zoals paarden trouwens Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:40

Toen mijn neefje 5 werd, kwam mijn zus er ineens achter dat hij het woordje " nee" niet kende.

Hij is inmiddels 11, en het woord "nee" heeft nog steeds de betekenis niet, die het zou moeten hebben.

In mijn ogen kun je niet jong genoeg met "nee" beginnen. Als een kind gaat kruipen en de wereld gaat ontdekken kun je ook proberen alles uit de weg te ruimen om te voorkomen dat hij alles uit lades en kasten trekt, je kunt ook (tot op zekere hoogte, schoonmaakmiddelen en scherpe messen horen wel buiten reikwijdte van kinderen) dingen gewoon laten staan en duidelijk aangeven dat het niet de bedoeling is om alles overhoop te halen. Door het woordje nee. En indien geen gehoor daarop, met een pedagogische tik.

Onder dezelfde noemer valt in mijn geval ook dat bijten, haren trekken ed. Als het woordje nee niet aankomt, mag je gerust een tik geven...

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:43

Urielle schreef:

Mijn zoontje is ook al 3.5 hoor, dus dat werkt beter denk ik ja Haha!
Maar inderdaad aan je stem horen ze al genoeg, tenminste die van mij wel toen ie nog geen 1 was ook. En wat ik zei: NEE zeggen en hem dan in de box zetten, alleen is dat voor sommige kinderen echt een speelplek, en dat behoort geen strafplek te zijn natuurlijk, maarja die van mij vond daar al niets aan dus die kon ik er wel mee straffen en nu doe ik dat met op de gang zetten en ik weet echt wel dat het niet makkelijk is, je houdt toch van je hummel, maar ik denk dat je er uiteindleijk meer baat bij hebt als die hummel lief luisterd ipv zich niets aan te trekken van zijn moeder en het negeren opvatten als lekker ermee door kunnen gaan.