Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:18

De laatste tijd is er omtrent de corrigerende tik redelijk wat stof opgewaait, tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen alles moet bereiken met praten.
Nu is er niets mis met praten maar wanneer ik sommige ouders een aai over de bol zie geven wanneer het kind iets niet mag doen met de woorden ''nu weer lief zijn'' vraag ik mij af of dat echt wel zo verantwoord is.

Bij onze buren hoor/zie ik het ook regelmatig, kinderen slopen de boel/schreeuwen/slaan/schoppen/zitten met hun vingers aan dingen waar ze niet aan mogen komen, en het enige wat je dan ziet en hoort is een ouder die door die knieen zakt en zegt dat mag je niet meer doen, en dat zelfs na ontelbare keren.
Als ik kinderen zie die wel een pedagogische tik krijgen (ik heb het dus niet over schoppen/slaan) na 1 waarschuwing houden de kinderen vaak wel meteen op, waardoor ik mij afvraag of het praten en lief doen tegen kinderen niet te verheerlijkt is en wel zo goed werkt.
Kinderen hebben m.i. duidelijke grenzen nodig en bereik je dat wel met constant waarschuwen en zeggen ''niet doen''?

Hoe denken jullie hier over, is het hele pedagogische ''gedoe'' wel echt zo verantwoord en is een tik uit den boze?

Edit: Ik weet dat er ook een tussenweg is, raar maar waar toch zie ik vaak in mijn omgeving deze 2 ''uitersten'' en weinig ouders met overwicht op kinderen die direct reageren wanneer er iets gezegt wordt/ niet mag. Vandaar dat ik ook dit heb opgeschreven want ik denk dat de meeste wel het ideale vinden dat kinderen worden opgevoed waarbij alles duidelijk is, er niet tig keer gewaarschuwd hoeft te worden of een tik wordt uitgedeeld.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 29-08-07 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:30

Ik heb een hekel aan kinderen. Vind dan ook dat ze veel te lief worden opgevoed. Kinderen mogen alles, worden nooit terechtgezet. De kinderen van tegenwoordig zijn ordinaire schreeuwlelijkerts en nog brutaal ook (op een enkeling na).

Toch ben ik tegen slaan. Heb zelf vroeger een aantal tikken gehad om een reden waar ik nu nog boos over ben. Slaan werkt nooit.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:30

Ik denk dat zodra een kind het vermogen heeft om uitleg over iets te snappen, je dat ook moet doen, maar een kind wat continu met z'n hand richting het hete fornuis gaat heeft weinig baat bij een pedagogisch praatje, denk ik zo.

Een corrigerende tik zo af en toe is volgens mij niks mis mee, anders wordt het natuurlijk zodra het richting mishandeling gaat, als er niks anders meer wordt gedaan dan dat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:34

Ik heb nooit een tik gekregen, ben ook tegen tik geven dus Lachen

Mijn moeder was authoritair die had geen tik geven nodig om controle te krijgen, dat vind ik de manier Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:41

sronnie schreef:
De laatste tijd is er omtrent de corrigerende tik redelijk wat stof opgewaait, tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen alles moet bereiken met praten.
Nu is er niets mis met praten maar wanneer ik sommige ouders een aai over de bol zie geven wanneer het kind iets niet mag doen met de woorden ''nu weer lief zijn'' vraag ik mij af of dat echt wel zo verantwoord is.

Wat altijd jammer is, is dat dit de enige twee opties zijn. En dat is niet zo.
Het is heel goed mogelijk om consequent en corrigerend te zijn, zonder daarbij ooit de 'corrigerende' tik te gebruiken.

Het is eigenlijk vrij simpel. Het is niet goed om een kind maar te laten. Maar een tik is niet je enige alternatief.

Citaat:
Als ik kinderen zie die wel een pedagogische tik krijgen (ik heb het dus niet over schoppen/slaan) na 1 waarschuwing houden de kinderen vaak wel meteen op, waardoor ik mij afvraag of het praten en lief doen tegen kinderen niet te verheerlijkt is en wel zo goed werkt.

Er zijn een paar nadelen aan die methode. Ten eerste laat je kinderen zien dat het acceptabel is om geweld te gebruiken. Het is heel simpel: kinderen nemen een voorbeeld aan het gedrag van hun ouders, en zullen dus leren dat het in bepaalde omstandigheden blijkbaar prima is om te slaan.

Dat zou ik mijn kind NOOIT willen leren.

Ten tweede: lang niet alle kinderen houden naar 1 waarschuwing op. En dan? Harder slaan?

Ten derde: ik geef teveel om kinderen om ze bewust pijn te kunnen doen als het ook op een andere manier kan worden opgelost.

Citaat:
Kinderen hebben m.i. duidelijke grenzen nodig en bereik je dat wel met constant waarschuwen en zeggen ''niet doen''?

Als je consequent waarschuwt, zegt 'niet doen' en vervolgens consequenties verbindt aan die waarschuwing, is dat heel duidelijk. Een andere consequentie kan net zo duidelijk zijn als een tik, maar zonder de nadelen die ik hierboven heb genoemd.

Citaat:
Hoe denken jullie hier over, is het hele pedagogische ''gedoe'' wel echt zo verantwoord en is een tik uit den boze?

Lief blijven en laten doorzeuren is niet het 'pedagogische gedoe'. Dus dat is ook niet de juiste vraag om te stellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:44

Wuis schreef:
Ik heb een hekel aan kinderen. Vind dan ook dat ze veel te lief worden opgevoed. Kinderen mogen alles, worden nooit terechtgezet. De kinderen van tegenwoordig zijn ordinaire schreeuwlelijkerts en nog brutaal ook (op een enkeling na).

Ik heb dan geen hekel aan kinderen, ik heb een hekel aan de ouders die hun kinderen niet correct opvoeden en dan nog zelf vernoegend een enquete invullen waaruit komt dat de kinderen van andere asociaal zijn en beter opgevoed moeten worden, maar over hun eigen opvoeding zijn ze zeer tevreden.

Een tik hoeft niet als je goed en duidelijk uitlegt waarom iets niet mag en daarin duidelijk en consequent bent. Aan de laatste ontbreekt het veelal. Nee is nee en niet na 3 of 4 keer toch maar wel zodat het kind z'n mond houdt.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:58

Wuis schreef:

Toch ben ik tegen slaan. Heb zelf vroeger een aantal tikken gehad om een reden waar ik nu nog boos over ben. Slaan werkt nooit.

Ik ben ook geen kindervriend, en kan me ook vreselijk irriteren aan 'onopgevoede kinderen'. (en ik vind over het algemeen alle kinderen onopgevoed Vork )
Maar ik heb niets tegen een pedagogische tik; kinderen hebben grenzen nodig, en na twee keer duidelijk zijn geweest, vind ik dat je de derde keer een pedagogische tik 'kan uitdelen'. Als je als ouder genoeg overwicht hebt, is er geen derde keer nodig.
Overgins kan ik me niet herrineren dat mijn ouders mij ooit hebben geslagen, maar ik wist wel waar de grenzen lagen, en hoe ver ik kon gaan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:03

Shadow0 schreef:
sronnie schreef:

Wat altijd jammer is, is dat dit de enige twee opties zijn. En dat is niet zo.
Het is heel goed mogelijk om consequent en corrigerend te zijn, zonder daarbij ooit de 'corrigerende' tik te gebruiken.

Het is eigenlijk vrij simpel. Het is niet goed om een kind maar te laten. Maar een tik is niet je enige alternatief.

Ik heb deze twee opties opgeschreven omdat het vaak de enige twee zijn die ik in mijn (directe) omgeving zie, heb daarom ook wat toegevoegd in de begin post.

Citaat:

Er zijn een paar nadelen aan die methode. Ten eerste laat je kinderen zien dat het acceptabel is om geweld te gebruiken. Het is heel simpel: kinderen nemen een voorbeeld aan het gedrag van hun ouders, en zullen dus leren dat het in bepaalde omstandigheden blijkbaar prima is om te slaan.

Dat zou ik mijn kind NOOIT willen leren.

Ten tweede: lang niet alle kinderen houden naar 1 waarschuwing op. En dan? Harder slaan?

Ten derde: ik geef teveel om kinderen om ze bewust pijn te kunnen doen als het ook op een andere manier kan worden opgelost.

Wat betreft harder slaan heb je een sterk punt, ik ben er wel van overtuigd dat een tik niet direct pijn hoeft te doen. Daarom zei ik ook ik heb het niet over slaan/schoppen, soms kan met een vinger een ''tikje'' geven al voldoende zijn.

Citaat:

Als je consequent waarschuwt, zegt 'niet doen' en vervolgens consequenties verbindt aan die waarschuwing, is dat heel duidelijk. Een andere consequentie kan net zo duidelijk zijn als een tik, maar zonder de nadelen die ik hierboven heb genoemd.

Citaat:

Lief blijven en laten doorzeuren is niet het 'pedagogische gedoe'. Dus dat is ook niet de juiste vraag om te stellen.

Hoe zie jij dan de pedagogische verantwoorde ''hype'' (ik weet even geen andere benaming, het komt iig wel zo op mij over), consequent waarschuwen vind ik nl. niet erg effectief.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:05

Maar stoppen die kinderen na de waarschuwing uit angst of respect?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:06

Tis geen hype ik ben 21 jaar, en zo opgevoed Lachen
Als je genoeg te zeggen over je kinderen hebt is een tik geven niet nodig, tis pas wanneer je dat niet hebt dat je naar tikken moet overgaan om macht te krijgen. Dus een teken van onmacht.

En dat is al langer geweten dan vandaag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:06

Ik ben tegen een tik. Ik leer mijn kinderen niet dat slaan oke is. Ik ben wel heel consequent, ik heb geen geweld nodig om mijn kinderen op te voeden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:07

Sammie schreef:
Maar stoppen die kinderen na de waarschuwing uit angst of respect?

Voila, zo denk ik er ook over.

En hype is het totaal niet Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:08

katiavl schreef:
Tis geen hype ik ben 21 jaar, en zo opgevoed Lachen
Als je genoeg te zeggen over je kinderen hebt is een tik geven niet nodig, tis pas wanneer je dat niet hebt dat je naar tikken moet overgaan om macht te krijgen. Dus een teken van onmacht.

En dat is al langer geweten dan vandaag Lachen

Je gaf eerder aan dat jouw moeder authoritair was, dan lijkt het mij niet dat zij jou constant hoefde te waarschuwen voor hetzelfde?
Want zo begin ik die manier van opvoeden te zien, constant waarschuwen waar geen gevolg aan vast zit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:10

Kinderen naar hun kamer sturen vind ik een betere optie (en dan zonder computer, telefoon en ander spul.
Ik erger me ook groen en geel aan kinderen van tegenwoordig en nog meer als de ouders erbij staan/zitten en 60 x zeggen "niet doen" óf na 2 x niet daarna toch maar wel Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:11

Ik ben mischien extra streng opgevoed hoor, ik heb u moeten zeggen altijd nu nog altijd. En nog een paar dingen Lachen

Eerst vond ik dat zo erg, maar eigelijk net een voordeel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:14

sronnie schreef:
Want zo begin ik die manier van opvoeden te zien, constant waarschuwen waar geen gevolg aan vast zit.

Dat is uiteraard slecht, en ik denk dat niemand het daarover met jou oneens is.

Maar dat heeft niets met het wel of niet geven van een tik te maken.

Sterker: zelfs dat kan samengaan: mensen die de ene keer waarschuwen en niets doen, en een andere keer ineens erg uitvallen en dan een tik uitdelen. Dat is evenmin consequent, en zelfs erg schadelijk voor de kinderen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:05

katiavl schreef:
Ik ben mischien extra streng opgevoed hoor, ik heb u moeten zeggen altijd nu nog altijd. En nog een paar dingen Lachen

Eerst vond ik dat zo erg, maar eigelijk net een voordeel

U zeggen vind ik niet meer dan normaal. Zeker tegen oudere of mensen die je niet ken.
Mijn kinderen zeggen ook gewoon u. Er word niet gejijt en gejouwt. Teminste niet waar ik bij ben Haha!
En wanneer je consequent << rotwoord> ben, dan helpt/scheelt dat al een heel stuk. Dan weten ze heel goed tot hier en niet verder. En tuurlijk vreten ze genoeg uit ( het zijn kinderen geen robots)
Maar dat hoort ook gewoon bij hun ontdekking van de wereld om het maar zo te zeggen.
Slaan tja nee dat doen we hier niet. Ze krijgen weleens zo,n aai over d,r hoofd, maar daar mep je nog geen mug mee dood. En als je slaat is dat een teken van onmacht.
Kamer sturen, niet achter de pc, niet naar buiten werkt hier ( nog) prima.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:09

Ik vind u zeggen ook niet meer dan normaal, maar tegen je ouders vind ik het raar. Je hebt toch een band met je ouders en ik vind dat je met het gebruik van u een soort afstand schept...

Corrigerende tik vind ik niet zo erg, maar het ligt eraan hoe. Als jij twee keer tegen een kind zegt 'niet aankomen', dan mag je best bij de derde keer een zachte tik op de vingers geven.
Echt slaan vind ik een zwaktebod en onacceptabel.

Maar soms is ook gewoon duidelijk 'Nee' al genoeg. Ik zie het bij m'n nieuwste neefje. Z'n ouders klaagden dat hij steeds alle kasten uitruimde, wat bleek, na een paar keer duidelijk nee zeggen was het over. Hij is ook echt beledigd als je dat woord gebruikt Haha!.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:15

Misser schreef:
Corrigerende tik vind ik niet zo erg, maar het ligt eraan hoe. Als jij twee keer tegen een kind zegt 'niet aankomen', dan mag je best bij de derde keer een zachte tik op de vingers geven.

Stel even dat het kind die zachte tik niet zo enorm interessant vindt, en doorgaat? Wat zou je dan doen?

En hoe leg je uit aan een kind dat jij wel een tik mag geven als het ergens niet aan mag komen, maar dat het kind dat zelf niet mag doen als het aan het spelen is en een ander kind komt aan zijn speeltje? Kinderen doen hun ouders na, en de reactie van de ouders is blijkbaar een tik - dan mag een kind dit toch ook?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:17

ik ben opgevoed met de corrigerende tik (sterker nog, ik heb zelfs wel eens een pak voor mijn broek gekregen met een houten lepel Tong uitsteken ) en ben er niet slechter door geworden hoor Knipoog kinderen van tegenwoordig mogen alles maar, van een tik gaan ze niet dood hoor! En ik ben er ook niet gewelddadig door geworden Clown Met kinderen omgaan is imo niet veel anders dan met paarden: ik waarschuw twee keer en de derde keer is het feest Cool Nou heb ik het niet zo op kinderen, dus gelukkig hoef ik weinig op te voeden, maar kom soms mensen tegen dat ik me echt moet bedwingen om niks te zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens moet je natuurlijk praten waar je praten kan, en als het zonder kan, ook prima. Maar af en toe is een goedgemikte holpieper best effectief Haha!

Ik herinner me dat ik als kind trouwens veel liever een tik kreeg dan dat eeuwige gepreek en gedoe eromheen Vork dus als je je kinderen dood wil vervelen is praten een goed alternatief Nagelbijten / Gniffelen Mijn ouders waren echte praatouders, iedere straf kreeg eerst een heel gesprek "waarom heb je dat gedaan, weet je waarom we dat niet willen en daarom volgt daarop nu als consequentie bladiebladiebla", als kind werd ik heel effectief in het op de goede momenten ja en amen zeggen en intussen alweer heel ergens anders zijn met mijn hoofd *LOL* Ging ik voorspellen wat mijn ma ging vertellen enzo Nagelbijten / Gniffelen Een tik onthield ik beter Haha!

Het ene uiterste is niet goed, het andere ook niet. Maar het gros van de kinderen mag imo echt wel veeel strenger opgevoed worden dan nu het geval is.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:20

trouwens, het verschil hoefde me niet uitgelegd te worden, het grote verschil was namelijk dat mijn ouders mijn Ouders waren, en die waren in mijn kinderogen heilig en mochten vanalles dat ik niet mocht. Daar waren ze mijn ouders voor en als ik later groot was mocht ik het ook zelf weten Knipoog

Sterker nog, door dat eeuwige gepraat werd ik zelfs op een bepaald moment gepest omdat ik niet weerbaar genoeg was en alles met praten probeerde op te lossen. Schiet niet op als je 5 agro klasgenootjes daar niet voor open staan Nagelbijten / Gniffelen , dan is een eind hout en veel lef een stuk effectiever en op de lange termijn beter voor het geestelijk welzijn van je kind (want hoe denk je dat zo gepest worden erin hakt? Ik heb inderdaad op een gegeven moment een keer erop geslagen, toen was het meteen over. Had ik veel eerder moeten doen Ja )
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 29-08-07 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:20

Shadow0 schreef:
Misser schreef:

Stel even dat het kind die zachte tik niet zo enorm interessant vindt, en doorgaat? Wat zou je dan doen?

Ik denk een zwaarder middel gebruiken, zoals naar z'n kamer sturen oid. Ligt ook een beetje aan de leeftijd..

Citaat:
En hoe leg je uit aan een kind dat jij wel een tik mag geven als het ergens niet aan mag komen, maar dat het kind dat zelf niet mag doen als het aan het spelen is en een ander kind komt aan zijn speeltje? Kinderen doen hun ouders na, en de reactie van de ouders is blijkbaar een tik - dan mag een kind dit toch ook?

Ik denk dat een kind wel doorheeft waarom hij die tik krijgt en dat jij z'n moeder (danwel vader) bent. De relatie tussen kinderen onderling is anders dan die tussen ouder/kind.

Ik heb nog geen kinderen hoor Haha!, dus ik weet er ook niet veel van maar dit is hoe ik er een beetje tegenaan kijk.

Edit: ik denk dat een kind het meest gebaat is bij een duidelijke en consequente opvoeding en of je dit nu met of zonder corrigerende tik doet maakt niet eens zo veel uit. Er leiden meerdere wegen naar Rome...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:32

kjoetie schreef:
trouwens, het verschil hoefde me niet uitgelegd te worden, het grote verschil was namelijk dat mijn ouders mijn Ouders waren, en die waren in mijn kinderogen heilig en mochten vanalles dat ik niet mocht.

Uiteindelijk wel, al is het uitgebreid en overtuigend onderzocht en bewezen dat kinderen die als voorbeeld te maken krijgen met slaan, dat ook zelf veel eerder zullen doen.

Maar daarnaast blijkt het toch een voorbeeld te zijn dat kinderen in hun gedachten opnemen: in bepaalde omstandigheden is het prima om te slaan. Nogmaals: dat is een gedachte die ik niet aan zou willen leren aan kinderen.

Citaat:
Sterker nog, door dat eeuwige gepraat werd ik zelfs op een bepaald moment gepest omdat ik niet weerbaar genoeg was en alles met praten probeerde op te lossen. Schiet niet op als je 5 agro klasgenootjes daar niet voor open staan Nagelbijten / Gniffelen , dan is een eind hout en veel lef een stuk effectiever en op de lange termijn beter voor het geestelijk welzijn van je kind

Dat hoop je maar. Voor het zelfde geld eindigt dat eind hout tegen het hoofd van een van de kinderen - en dat kan ook jouw kind zijn. En dan? Littekens voor het leven of een gat in z'n hoofd, of erger?

Er zijn meerdere manieren van conflictoplossing, en agressie is NIET de beste. Ook hier lijkt het alsof je maar twee opties hebt: alles ondergaan of erop los rammen. Maar dat is uiteraard niet zo.
Het helpt trouwens ook lang niet altijd, het gebeurt ook dat die dingen helemaal escaleren, dat de pestkoppen de ander terug gaan pakken. Harder, gemener, gewelddadiger. Hoe denk je dat het erin hakt als de pestkoppen niet alleen je ego kwetsen, maar je ook op de ehbo doen belanden?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:39

Ik ben zelf opgevoed met de corrigerende tik en het heeft prima gewerkt volgens mij. Ik wist reuze goed als ik ergens niet mocht aankomen en liet het dan ook goed uit mijn hoofd.

Als praten helpt - prima. Maar veel kinderen knikken en zeggen braaf ja en amen, en ondertussen is de aandacht allang weer bij het volgende kattekwaad. Eén welgemikte tik en ze laten het wel uit hun hoofd.

Al vind ik wel dat de ouder zich goed in de hand moet kunnen houden, en zich niet in een driftbui moet laten kennen, want dat veroorzaakt alleen het tegenovergestelde, helaas ook ervaring mee.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:50

Shadow0 schreef:
Misser schreef:

Stel even dat het kind die zachte tik niet zo enorm interessant vindt, en doorgaat? Wat zou je dan doen?En hoe leg je uit aan een kind dat jij wel een tik mag geven als het ergens niet aan mag komen, maar dat het kind dat zelf niet mag doen als het aan het spelen is en een ander kind komt aan zijn speeltje? Kinderen doen hun ouders na, en de reactie van de ouders is blijkbaar een tik - dan mag een kind dit toch ook?

En wat zou jij dan doen, als het consequent zijn niet helpt? Lachen

Als wij vroeger echt heel erg door gingen met vervelend zijn(dat kwam maar zelden voor), kregen we soms ook wel een tik, en dat kan ik nou niet echt vergelijken met geweld, dus als je een dier wat stout is een tik over de neus bijv. geeft gebruik je ook direct geweld?
Geweld is voor mij toch echt slaan/schoppen, geen tik geven.