Alvast een tip voor het kopen: één keer per week boodschappen doen is goedkoper dan elke dag naar de winkel. Dan kun je op aanbiedingen letten (dingen die in de aanbieding zijn ook alvast vooruit kopen als dat kan), koop je niet zo snel veel teveel chips en koekjes, en hoef je maar één keer. Probeer boodschappen te doen bij een Lidl of Aldi, dat scheelt echt veel en ze hebben er bijna alles. Let wel goed op, want van sommige dingen is het op termijn goedkoper om een iets duurder product te nemen.
Wat ik zelf doe, is elke maand het verbruik van mijn gas en electriciteit even noteren. Een kennis van mij had door een waterlek nl ineens een torenhoge waterrekening, en dat voorkom je op deze manier. Als de isolatie van je koelkast stuk gaat, kan die bijv ineens veel meer stroom gaan gebruiken en als je daar pas aan het eind van het jaar achterkomt is dat goed balen. Door het elke maand even te noteren, valt het sneller op als er zoiets aan de hand is.
Verder staan er op www.delta.nl een aantal handige besparingstips voor electriciteit, gas en licht. Goedkope meubels kun je idd via Marktplaats halen, goedkope decoratie (behang, gordijnen, noem maar op) vind je bij winkels als Leen Bakker en Kwantum.