Tips voor op jezelf wonen gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Tips voor op jezelf wonen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:33

Ik sta ingeschreven voor een huurwoning voor mezelf dus ga op mezelf wonen! Ik heb er echt zin in, maar het is ook wel spannend. Wat staat me allemaal te wachten en hoe los ik bepaalde dingen op. Wie heeft een paar goede tips voor als je op jezelf gaat wonen?
Bijvoorbeeld: waar haal ik goedkope meubelen?
Wie bel ik als de verwarming stuk gaat? Wanneer moet ik huurtoeslag aanvragen? Enz.enz.
Alle tips zijn welkom! Tong uitsteken

Angelique18

Re: Tips voor op jezelf wonen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:37

Leuk zeg dat je op jezelf gaat wonen!
Ik ben pas op mezelf gaan wonen, dus alles is nog vrij vers..

Voor goedkope meubelen kun je op Marktplaats kijken, of bij een tweedehandzaak *als je het niet erg vind om met 2 e hands spullen te beginnen!* Hier heb ik bijna al mijn spullen vandaan!
Sommige dingen spot goedkoop en zelfs dingen gratis *via Marktplaats!*

Verder kun je bijna alles regelen via *bij ons is dat Casade* de woondienst, die geven je ook allemaal tips en boekjes mee wanneer je daadwerkelijk voor een huis in aanmerking komt!

Verder is het handig als je verhuisd om een verhuispakket aan te vragen, ook weer vol met boekjes en handige hebben dingetjes!

Begin nu al met sparen voor onvoorziene kosten zoals een wasmachine die stuk gaat e.d!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:40

Ik zou zeggen spaar nu alvast je hele huisraad bij elkaar! Dat scheelt enorm als je nog moet klussen in je nieuwe huisje!!
En goedkope meubelen, vraag eens rond in je familie, misschien heeft een oom of tante nog wat staan wat je kan gebruiken!
Ik heb nog wel een gasfornuis wat voor een klein prijsje weg mag!! Succes!!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:43

Bedant @Angelique18! Ik vind het niet erg om tweedehands spullen te hebben, dus zal gaan rondspeuren op internet en we hebben hier in de buurt volgens mij wel zo'n kringloopwinkel. En ik heb al een spaarpotje, maar ik heb ook 2 paarden en een pony en als die ziek worden gaat het geld daar toch echt naar toe. Knipoog Dan moet ik maar bij mijn mams gaan wassen als de wasmachine stuk gaat! Haha!
Iemand nog tips?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:47

Ik ben ook op zoek naar een huisje maar als ik zie wat er allemaal bij komt Ziek

En ik wil mn pony er ook niet voor weg doen, dus blijf ik voorlopig maar thuis wonen Clown

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:54

Hoe lang sta je al ingeschreven? Want over het algemeen kan het rustig 3 jaar of langer duren Clown

Wanneer de verwarming stuk is of de stroom uitvalt, dan bel je de huisbaas of woningbouw/stichting.
Ik had bijvoorbeeld van het voorjaar dat de tank van de verwarming kapot was en het water lekte. De reparatiekosten waren toen dik 300 euro Nagelbijten / Gniffelen maar gelukkig waren die voor rekening van de woningbouw Haha! *opluchting*

Voor de rest heb je een inboedelverzekering nodig, zorgverzekering, gas/water/licht. TV en internet, rioolrechten, en de gemeentelijke lasten. Natuurlijk ook nog de huur + vaak de borg die je ook nog moet betalen. Ik heb ook nog een aanvullende glas en brandverzekering voor het geval dat.. Telefoon voor wanneer je een vaste aansluiting hebt, en dan nog je huisraad.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:59

tweedehandse meubels(marktplaats)!! vaak goedkoop of gratis, en ik heb mijn meubels geschuurd en donker gebeitst!
meubels hebben nu allemaal dezelfde kleur en hartstikke mooi!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:00

Ik heb sinds eind vorige maand een kamer in Breda. Eind deze maand ga ik er wonen. Toch wel heel erg spannend, allemaal nieuwe mensen, helemaal voor jezelf zorgen enz...

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:41

Inderdaad, gewoon lekker van Marktplaats... vaak is het zo dat ze de spullen (zoals banken en grote kasten) met moeite verkocht krijgen, dus de wat oudere advertenties daar krijg je een hoop geld vanaf, en vaak hebben mensen nog een zooi spullen die ze wel kwijt willen Tong uitsteken

Ik heb helaas zelf hele slechte ervaringen met 2 pony's en enorm veel dierenarts kosten gehad voor de ene, die heb ik helaas moeten verkopen... Denk daar dus goed aan, je bent zo 1000,00 kwijt als er eens iets gebeurd..

Verder komen er nog een hoop extra kosten bij die je nu niet berekent Knipoog

Maar uiteindelijk is het natuurlijk super lekker op jezelf met je eigen spulletjes Lachen

angelfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:54

Ik ben ook aan het kijken voor een appartmentje, sta nu 1,5 jaar ingeschreven.
Heb gereageerd, morgen sluit dat, dus dan hoor ik of ik 1e ben, maar denk het niet hoor.
Kamer is voor mij geen optie omdat ik ook 2 katten heb.
Ben al een tijd aan het sparen voor m'n uitzet, en kijk nu af en toe naar aanbiedingen in krantjes.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:22

Alvast een tip voor het kopen: één keer per week boodschappen doen is goedkoper dan elke dag naar de winkel. Dan kun je op aanbiedingen letten (dingen die in de aanbieding zijn ook alvast vooruit kopen als dat kan), koop je niet zo snel veel teveel chips en koekjes, en hoef je maar één keer. Probeer boodschappen te doen bij een Lidl of Aldi, dat scheelt echt veel en ze hebben er bijna alles. Let wel goed op, want van sommige dingen is het op termijn goedkoper om een iets duurder product te nemen.

Wat ik zelf doe, is elke maand het verbruik van mijn gas en electriciteit even noteren. Een kennis van mij had door een waterlek nl ineens een torenhoge waterrekening, en dat voorkom je op deze manier. Als de isolatie van je koelkast stuk gaat, kan die bijv ineens veel meer stroom gaan gebruiken en als je daar pas aan het eind van het jaar achterkomt is dat goed balen. Door het elke maand even te noteren, valt het sneller op als er zoiets aan de hand is.

Verder staan er op www.delta.nl een aantal handige besparingstips voor electriciteit, gas en licht. Goedkope meubels kun je idd via Marktplaats halen, goedkope decoratie (behang, gordijnen, noem maar op) vind je bij winkels als Leen Bakker en Kwantum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:02

Meubels, maar ook leuke bakjes, schaaltjes, pannen, borden, mokken, glazen en vaak ook érg leuke kleding bij de kringloopwinkel! Beetje opletten met wat je koopt aan meubels, veel van die dingen vallen prima te "customizen" door even schuren en daarna in een leuk kleurtje te schilderen. Wat betreft keukengerei en dergelijke, da's in die kringloopwinkels vrijwel overal gesorteerd op kleur, handig zoeken dus.

Verder.. Neem vooral even de tijd voor je er inderdaad gaat wonen. Maak het eerst lekker naar jouw zin qua vloer/muren/etc en ga dan pas daadwerkelijk verhuizen. Anders zul je zien dat je over drie jaar nóg in zo'n wit hok zit ofzo.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:47

Check even welke verzekeringen je wellicht extra nodig hebt; onze huurbaas heeft bijvoorbeeld geeisd dat wij een glasverzekering nemen (dit omdat er nogal wat glas in de woning aanwezig is).

Huurtoeslag kan je aanvragen via de belastingdienst, dan via de toeslagen site kan je zelf berekenen of je in aanmerking komt voor huurtoeslag of niet.

Wat ik zelf handig vond: koop vanaf het begin af aan ringbandmappen waarin je alle post, bonnetjes en informatie kan opbergen. Scheelt een hoop zoeken en stress als er iets kapot gaat of je moet iets nazoeken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:11

Ik heb toen ik op mezelf ben gaan wonen bij de ikea alle spullen gehaalt. Vaak kan je daar kwa inrichting veel practische tips bij op doen. (mijn ouders hebben op mijn aanraden de zelfde bank gekocht als die ik 5 jaar geleden heb gekocht, omdat dat goede kwaliteit is)

Verder vraag aan je ouders welke verzekeringen je waarvoor moet afsluiten. Als je gaat huren krijg je vaak een nummer via de woningbouw bij welk nummer je moet bellen als er wat kapot is.

Veel plezier voor als je op jezelf gaat!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:15

er is zo een site met een 7 stappen plan oid over verhuizen . Ik vraag me af welke dat dat ookalweer is aangezien daar ook een lijst op staat voor wat nodig is.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:22