Samenwonen - kosten delen, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Samenwonen - kosten delen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 07:50

Sinds half mei wonen mijn vriend en ik samen Haha! Vriendje-lief heeft sinds deze week een baan, in de tijd daarvoor teerde hij op zijn spaargeld. Ik had en heb nog steeds, wel werk en we deelden alle kosten zoals de aanschaf van de inrichting, huur, boodschappen enz precies doormidden.
Maar nu gaat hij dus vet veel meer verdienen dan ik Cool Tsja dikke kans, want ik werk in de gehandicaptenzorg Clown en hij nu bij een bank. We hebben het er over gehad of we nu nog steeds alles 50/50 gaan delen.
Dat zou heel logisch betekenen dat ik veel minder geld over hou dan hij. Sowieso al omdat ik een paard en een auto heb en daar zelf alles voor betaal.
Dit is natuurlijk gewoon het eerlijkste. En als ik echt persee zou willen zou ik ook heus wel een baan kunnen vinden waar ik heel wat meer verdien, maar ja ik ben in mijn werk stikgelukkig dus van een andere baan is voor mij geen sprake.
Toch vind ik het wel lastig. Ik heb eens aan mijn mama gevraagd hoe zij en papa dat aanpakken, maar mijn mams werkt maar weinig en draagt niks bij aan de huiskosten, alles gaat naar de pony Vork Dus daar kwam ik ook niet veel verder.

Ik ben heel benieuwd hoe de samenwoners hier zulke financiele zaken oplossen!
Natuurlijk hoef je niet in details te treden over je banksaldo Tong uitsteken maar ik ben/wij zijn vast niet de enigen die het een beetje moeilijk vinden allemaal.
Thanks! Lachen

Tempus_Fugit

Re: Samenwonen - kosten delen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:53

(gelukkig nog) geen ervaring mee.
Maar opzich is het wel een beetje oneerlijk dat hij toen hij geen baan had, wel 50% overal van moest mee betalen, maar nu hij ineens meer verdient dan jij (terwijl het eerst dus andersom was) dat jij misschien minder mag betalen.

Maar ik snap het wel, maar dan om het eerlijk te houden had jij, toen hij werkeloos was, meer moeten betalen.
Maar goed als je vriend het niet erg/wel eerlijk vind, dan kan je idd 40/60 ofzo afspreken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:54

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:55

Wij doen beide hetzelfde percentage van ons loon naar de gezamenlijke rekening.

edit; voorbeeldje met 50 % van het loon
1 persoon heeft 1000 euro netto, die betaald 500
2e persoon heeft 1500 netto, betaald 750
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 26-07-07 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:56

Mijn vriend en ik delen alles gewoon doormidden, ook al verdiend hij iets meer. Hij houdt veel meer over omdat ik ook de extra kosten van mijn paard heb.
In de praktijk betaald hij vaak wel meer dan ik. Als we uit eten gaan of naar de film dan betaald hij vaak en aan het eind van de maand betaald hij alles als ik weer eens door mijn geld heen ben. Haha!

We proberen wel om het zo veel mogelijk 50/50 te doen omdat hij er niet voor gekozen heeft dat ik een paard heb en dus extra kosten maak elke maand.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:56

Mijn vriend en ik verdienen nu ongeveer evenveel dus delen we de gezamelijke kosten 50/50. In ons samenlevingscontract hebben we laten zettten dat we het naar verhouding doen. Dus als er een een mindere baan krijgt of arbeidsongeschikt raakt delen we kosten in verhouding van de inkomsten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:03

Ik ben het eens met: ThaGirl. Wie het meest verdiend betaald iets meer. Maar dat je zelf een paard hebt, is natuurlijk eigen keus..... En als je vriend ook gebruik neemt van jouw auto, dan kun je dat misschien met hem verrekenen. Succes ermee!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:03

ThaGirl schreef:
(gelukkig nog) geen ervaring mee.
Maar opzich is het wel een beetje oneerlijk dat hij toen hij geen baan had, wel 50% overal van moest mee betalen, maar nu hij ineens meer verdient dan jij (terwijl het eerst dus andersom was) dat jij misschien minder mag betalen.

Maar ik snap het wel, maar dan om het eerlijk te houden had jij, toen hij werkeloos was, meer moeten betalen.
Maar goed als je vriend het niet erg/wel eerlijk vind, dan kan je idd 40/60 ofzo afspreken.

Ja, dat klopt, daar hebben we het ook al over gehad Lachen Maar het was zijn bewuste keuze om nog even niet te gaan werken, het was zeker niet zo dat hij geen baan kon vinden. En hij wilde ook zelf de helft bijdragen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 08:04

it_is_me schreef:
Ik ben het eens met: ThaGirl. Wie het meest verdiend betaald iets meer. Maar dat je zelf een paard hebt, is natuurlijk eigen keus..... En als je vriend ook gebruik neemt van jouw auto, dan kun je dat misschien met hem verrekenen. Succes ermee!

Ja daar heb je natuurlijk ook helemaal gelijk in.
Het is ook echt geen straf dat ik mijn geldjes aan m'n paard moet besteden Haha!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:07

Het geld wat ik overhou na mijn deel op de gezamenlijke rekening te hebben gestort is voor alle prive dingen, paarden, kleding en alles meer

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:09

Bij ons is het zo dat wie het meeste geld op de rekening heeft betaald. Zo betaald hij meestal mijn paardrijlessen, maar heb ik ook vaak genoeg zijn kleding betaald Haha!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:12

Wij hebben het als volgt geregeld.

1 betaalrekening op beide namen, waar al het geld (loon e.d.) op binnenkomt
1 spaarrekening voor onvoorziene dingen, op beide namen
1 spaarrekening voor extra's vakantie's e.d., op beide namen

Wij hebben in de samenlevingsovereenkomst gezet dat alles 50/50 gaat mochten we uit elkaar gaan. Ik verdien wel meer, maar vind dat wanneer je samenwoont je gewoon alles op 1 lijn moet trekken.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:20

Het belangrijkste is natuurlijk dat jullie allebei achter de keuze staan die je maakt.

Ik ben getrouwd en werk net als mijn man 36 uur per week. We hebben een eigen huis en daar betaal ik de hypotheek van. Daarnaast betaal ik de ziektekostenverzekering en de hypotheekgerelateerde verzekeringen.
Ik heb twee paarden die ik samen met mijn dochters berijd. De kosten daarvan liggen uiteraard ook helemaal bij mij, net als de kosten van de hobbies van mijn man bij hem liggen.
Huishoudkosten worden door mijn man betaald en ook de andere verzekeringen en aanschaffen.
We sparen elke maand (ik doe dat via een automatische overschrijving). Bij grote kosten bespreken we wie het betaalt, kan ook ieder een deel zijn. Gaan we uit eten of zo dan betaalt mijn man meestal.
Kleding etc. betaalt ieder voor zich uiteraard, kleding voor de kinderen betaal ik, omdat de kinderbijslag op mijn rekening komt. Overige kosten voor de kinderen zoals zakgeld, schoolboeken e.d. betaalt mijn man.
Uiteraard zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel.

We hebben overigens geen gezamenlijke rekening, maar ieder 2 rekeningen.
Laatst bijgewerkt door MarjaG op 26-07-07 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:22

tijdens mijn stage periode (van nu tot eind januari) woon ik bij mijn vriend die een koophuis heeft...
mijn kamer wordt onderverhuurd en de huur die ik daar normaal gesproken aan zou betalen gaat nu naar hem toe...

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:24

Ik vind dat je zeker niet alles op een grote hoop moet gooien. Er bestaan nu eenmaal verschillen in inkomsten en uitgaven tussen mensen. Ik wil ook wel een beetje zelfstandig blijven en zeggenschap over mijn eigen geld houden.

Daarom willen wij beiden een eigen rekening houden. Daarnaast is er een gezamelijke rekening. Een deel van het salaris gaat naar de gezamelijke rekening. Hiervan worden alle vaste lasten, boodschappen, huis etc betaald. Persoonlijke uitgaven (denk aan hobby, sportclub, kleding etc) worden van de eigen rekening betaald. Op die manier krijg je geen gezeur als een van beiden veel dure uitgaven doet.

Daarbij vind ik dat als er echt duidelijke verschillen zitten in inkomen deze persoon meer moet bijdragen. Maar alleen als het echt om een redelijk tot groot verschil gaat.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:40

Bij mij en vriendlief hebben we het zo gedaan.

Vriendlief is werkzaam als opzichter bij een woningcorporatie(36uur), en ik ben werkzaam op een architecten bureau als secretaresse(32uur), vriendlief verdiend zowat helft meer als mij.

Vriendlief betaald het nuon (gas en licht), en waternet en ook doet hij vereniging van eigenaren betalen, en dan heeft ie zijn auto waar die wegenbelasting enz voor moet betalen maar ook z,n lening van zijn auto (ik kan helaas nog geen gebruik maken van zijn auto ivm nog geen rijbewijs), en ook betaald ie elke maand de helft mee aan stalgeld extra's voor mijn paard. De hypotheekkosten hebben wij door midden gedeeld onze exacte hypotheek is 400euro per mnd ieders de helft.

Ik heb als rekeningen op zich: upc (tv,radio,internet en digitale telefonie),boodschappen, servicekosten, enz...En extra's en helft stalgeld voor mijn paard, en helft van hypotheekkosten.

En zoals onze ziektekostenverzekering betalen we ieders voor ons zelf, en vriendlief heeft zijn abbo die hij ook helemaal zelf betaald. En voor bijv kleding, uitjes, vakanties de ene keer betaald vriendlief het en andere keer betaal ik het.

En nog nemen wij elke maand weer zo,n bijna de helft mee van ons salaris naar volgende maand enz..

Wij hebben zo goed als vele dingen met elkaar verdeeld en buiten dit alles om hebben we gezamenlijk ook een extra rekening waar ieder elke maand 100euro naar toe over maken voor eventueel noodgevallen maar ook voor onze kinderen later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:40

Wij hebben ook bijna een jaar op zeer ongelijke inkomens geleefd. We hebben dat opgelost door een gezamenlijke rekening te openen voor de gezamenlijke lasten, waar we beide naar rato van inkomen op gestort hebben. In de praktijk kwam het er op neer dat we beiden de helft van ons netto inkomen afdroegen aan de gezamenlijke rekening. Aan die rekening zit ook een spaarrekening gekoppeld, die wordt bij eventueel uit elkaar gaan 50/50 gesplit.

Inmiddels heb ik mijn vriend bijna ingehaald qua inkomen en nu onze netto inkomens dadelijk vrijwel gelijk zijn denk ik dat het gewoon op de grote hoop gaat. We zijn inmiddels ook weer een jaar verder, wat meer zekerheden qua relatie geeft Knipoog Uiteindelijk is het idee "eigen geld" ook maar een idee. Ik heb er idd moeite mee dat mijn vriend zou meebetalen aan mijn paarden, anderzijds doet ie dat toch wel want door wat ik aan de paarden uitgeef draag ik minder bij aan de gezamenlijke pot. Zaak is dan wel om goed vast te leggen hoe de dingen verdeeld worden bij een eventuele break maar daar heb je nu eenmaal een samenlevingscontract voor. Ik heb bijv een aantal fondsen/beleggingen ed op mijn naam lopen, die blijven gewoon van mij en daar blijft ook gewoon een maandelijkse storting naartoe gaan. Daarnaast zullen we met ons gezamenlijke geld ook wel wat gaan investeren. Op het moment dat je aan dat soort constructies begint moet je gewoon dingen op papier vast leggen. Je gaat er nooit van uit dat jullie wat gebeurd, maar áls er dan wat gebeurd kan het wel het verschil maken over op wat voor manier je uit elkaar gaat.

Helemaal als jouw inkomen in de toekomst achter zal blijven op dat van je partner moet je goed zorgen dat jij voor jezelf een aantal dingen geregeld hebt. Je meet je nu een bepaalde levensstandaard aan doordat je samen bent met je vriend, en daar is niks mis mee, maar zorg wel dat jij krijgt waar je recht op hebt als het onverhoopt toch fout gaat, en zorg dat je dat vast legt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:56

Ik woon nu alweer 5 jaar samen met mijn vriend. Zonder samenlevingscontract.
In die tijd zijn onze inkomens nogal eens gewisseld. We zijn begonnen als beide student, toen had hij zijn eerste baan en studeerde ik nog een paar jaar door, nu hebben we beide onze tweede baan.
Hij verdient meer dan ik.
We hebben geen gezamenlijke rekening, maar zo ongeveer naar rato verdeeld wie wat betaalt.
Hij betaalt bijvoorbeeld de huur, ik de boodschappen. Dat soort dingen. Tot nu toe was ook altijd nog heel goed duidelijk wie wat ingebracht heeft.
In het begin had ik geen paard, toen ik mijn paard net had betaalde hij ook weleens mee... Inmiddels betaal ik dat uiteraard zelf. Ik betaal mijn eigen hobby, hij de zijne.

Nu gaat de hele situatie weer veranderen omdat we een huis hebben gekocht. In oktober gaan we een geregistreerd partnerschap aan in gemeenschap van goederen.

De moraal van het verhaal is dat wij altijd keken naar wie wat te besteden heeft. Aan de hand daarvan spreek je dingen af.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:05

Wij hebben allebei een eigen rekening waar ons salaris op binnenkomt.
Daarnaast hebben we een gezamelijke rekening waar we beide welke maand 400-500 euro op storten. Daar betalen we de vaste lasten en de boodschappen van. Van wat ik overhou, betaal ik de paarden, kleding, ziektekostenverzekering, telefoon ed.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:16

wij hebben een gezamenlijke rekening waar we allebei een vast bedag op storten.

Daar betalen wij alle vaste lasten tbv het huis en de boodschappen van.

Mijn vriend verdiend wel behoorlijk wat meer als mij. Vorig jaar hebben wij bijvoorbeeld
een nieuwe vloer gekocht met vloerverwarming. Toen heb ik de plavuizen betaald en hij de
vloerverwarming. De verhouding was ongeveer 1/3 van mij 2/3 voor hem. Begin dit jaar
heeft hij een auto voor mij gekocht van € 5000,- Haha! Ik betaal het onderhoud en de brandstof
etc.

Als hij verkocht wordt gaat het geld gewoon weer naar zijn spaarrekening etc.

Ik vindt dit voor mijzelf de beste oplossing. Ik wil graag een stukje zelfstandigheid behouden en
daarom houden we ook aparte rekeningen zodat ik daar mijn paard etc van betaal.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:32

Vriend en ik gaan binnen 2 jaar ook samenwonen, dus dergelijke vragen spelen bij ons.
Wij willen een hypotheek op zijn salaris, eigenlijk (bijna) niets van de mijne. Mijn salaris word dan voor de dagelijkse boodschappen, e.d.
Bij ons gaat denk ik gewoon alles op een grote hoop en daar halen we alles af. Paard, voetbal, auto, vakantie, verzekering, e.d.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:07

Mijn vriend en ik zijn ook op zoek naar een woning. Wij gaan zodra wij iets hebben een rekening en een spaarrekening openen op allebei de namen. Aangezien we allebeu student zijn en ons inkomen ongeveer gelijk is zullen we daar ieder maandelijks een bepaald bedrag op storten. van die rekening zullen dan alle gezamelijk kosten vanaf gaan, zoals huur, g/w/l, boodschappen etc. De gezamelijke spaarrekening is dan voor kapotte spullen en vakantie etc. Knipoog Onze eigen rekeningen zijn dan voor eigen kleding, hobby's etc.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:14

Hallo , ik woon al 11 jaar samen wij hebben nog nooit problemen gemaakt van wie wat is.
Bij ons gaat het als volgt,alle vaste lasten betaal ik van zijn rekening en wat daarvan overblijft evenals mijn loon gebruiken we beide.
Wie wat wil doet het gewoon in overleg met elkaar,wij hebben nog nooit een probleem gehad.
Al ssnap ik wel dat mensen het anders doen,maar voor ons beide werkt dit ,alles is van ons samen wij hebben nooit onderscheidt gemaakt van ieder zijn geld.Vroeger werkte ik fulltime en nu partime dus hij verdient het meeste nu.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:40

Zijn hier ook velen die als vrouw zijnde meer/ het meest verdienen?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:49

Mijn vriend en ik gooien alles op een hoop. Dit gaat nog steeds goed. Mijn vriend verdiend het dubbele van mijn salaris. In ons samenlevingscontract staat dat alles 50/50 verdeeld word. Dit wou hij graag.