wie weet meer van HSP kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wie weet meer van HSP kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 14:34

Hallo wie weet er echt veel van HSP bij kinderen,ik heb een boek erover gelezen en ben er nog niet uit of mijn dochter HSP is.Op school willen ze haar testen maar als ik weet dat het HSP is dan kan ik daar over gaan praten op school.Ik heb wel die vragenlijst gedaan maar er zij wat dingen die mijn dochter heeft en die ik nergens kan terugvinden op een site bv over HSP

Ylana

Re: wie weet meer van HSP kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:38

Wat houdt HSP precies in?

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:39

Dat ze (hoog/over)gevoelig is voor emoties in omgeving, o.i.d.

(dat dacht ik tenminste)

Afanaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:53

Ik ben er ook 1

Het staat voor Highly Sensitive Person, ik heb ook zo'n test gedaan, het is zo uitgebreid dat je er veel dingen van kan maken...

Misschien is het een idee om haar te laten testen op school en als je dingen merkt of ziet die je daar niet terug vind, misschien weet de huisarts er raad mee of een psycholoog..

zo zijn ze er bij mij achter gekomen...
Mede doordat ik zo makkelijk schrok en omdat ik helemaal flipte als een ambulance of politie met sirene langs tufte, ook ben ik heel gevoelig voor pijn...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:37

Ik ben ook een HSP. Samen met een psycholoog achter gekomen. Ik kan voornamelijk heel heftig reageren op dingen die voor een ander weinig betekenis hebben. Kan ook dingen heel slecht uit mijn hoofd zetten. Daarnaast overemotioneel met veel dingen. Voel dingen aankomen en kan van iets kleins echt dagen ziek zijn. Nu ik er achter ben waarom ik deze dingen heb voel ik me wel een stuk beter.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:38

Me too!!!

Ik heb er laatst een goed boek over gekocht, klein en goedkoop, met heel veel info, maar kan even niet meer op de naam komen, ga het achterhalen en dan post ik wel weer...

Ik pik emoties op van anderen, maar kan bv ook erg slecht tegen straling en tl-buis licht en dergelijke, krijg ik giga hoofdpijn van.
Ik heb veel last in grote groepen mensen, ga niet voor mn lol naar grote feesten e.d., want het geroezemoes en alle stemmingen maken me gek....

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:14

Hier nog iemand HSP heb je in verschillende vormen, de een heeft het bijv sterk met emoties de ander in bepaalde situaties etc. Zelf heb ik het voornamelijk met geluiden en licht. Geluiden die anderen niet waarnemen hoor ik wel, dat zijn dingen die mij onrustig kunnen maken. Ik heb het dus ook bij bepaalde stemgeluiden van mensen en overgevoelige ogen...

Je kan het via school laten testen, maar ook via je huisarts. Veel succes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:20

mijn dochter heeft een gehoorprobleem dus dat scheelt wel wat die geluiden betreft.Enig idee waar ik haar zou kunnen laten testen?

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:28

@ TS: waarom denk je dat je dochter een HSP is en hoe oud is ze?

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:32

mijn zoon van 5 is ook hoog sensitief , kriebeltjes , emoties ,is hij allemaal erg gevoelig voor ook drukte kan hij niet tegen.
Wij leggen alles altijd goed uit en hebben prima begeleiding op school.

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:37

Ik bedoel het niet als kritiek hoor, maar is het niet wat voorbarig om een kind van 5 al het label van HSP op te plakken?
Kind moet zich ook nog gewoon ontwikkelen.

Denk aan kinderen die op jonge leeftijd al op ADHD gediagnostiseerd worden, aan de medicijnen gaan terwijl er later niks aan de hand blijkt te zijn... Ben beetje huiverig voor dit soort ontwikkelingen.

Heb net zelf de test gedaan op internet en daar kwam uit dat ik hoogstwaarschijnlijk HSP'er ben. Omdat ik vroeger verlegen was, en rijke fantasie heb en niet van hard geluid hou?
Vooral de kenmerken van gevoeligheid voor fel licht en schel geluid, dat is toch niet meer dan menselijk?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:46

Citaat:
Heb net zelf de test gedaan op internet en daar kwam uit dat ik hoogstwaarschijnlijk HSP'er ben. Omdat ik vroeger verlegen was, en rijke fantasie heb en niet van hard geluid hou?
Vooral de kenmerken van gevoeligheid voor fel licht en schel geluid, dat is toch niet meer dan menselijk

Euhm, ik heb dus met name last van fel licht, zit thuis vaak in miezerig schemerlicht en loop 80% van de tijd met een zonnebril op. Daarbij heb ik vaak last van tranende ogen en ontstoken traanbuisjes. Elk jaar laat ik ook mijn ogen testen bij een opticien maar mijn ogen wijken niets af mbt slechter gaan zien en ik heb ook geen te hoge oogdruk. In het ziekenhuis zijn ze er destijds achtergekomen dat mijn ogen overgevoelig zijn voor fel licht en ik dus ook nachtblind ben. Wat ze er aan kunnen doen? Weinig...ik heb altijd een zonnebril bij me, zelfs winterdag zeggen mensen dat ik een positieveling ben omdat ik een zonnebril op heb. Alleen bij donker, regenachtig weer voelen mijn ogen het beste aan.

En wat geluiden betreft, als je gehoor scherper en gevoeliger is dan dat van anderen, neem je ook sneller geluiden op die andere mensen veelal niet horen. Dat kan heel vervelend zijn, je uit je concentratie halen of zelfs tot frustratie`s leiden....(al is t dan meer lijden)

Dat is wat anders dan dat je iemand met een schelle stem onprettig vind... bij mij gaat het wat verder dan hoofdpijnbezorgen...het is menselijk, maar niet op die manier waar jij op doelt.

zjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:03

@TS: als je meer wilt weten over HSP en over jonge kinderen met HSP, pm me even. Ik voel me niet zo geroepen om alles in het openbaar te zetten namelijk. Ik ben zelf een hoogbegaafd en ook nog eens een HSP-er. Gelukkig zijn ze daar al erg vroeg achtergekomen en heb ik hele goede begeleiding gehad.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:32

Mieky schreef:
Denk aan kinderen die op jonge leeftijd al op ADHD gediagnostiseerd worden, aan de medicijnen gaan terwijl er later niks aan de hand blijkt te zijn... Ben beetje huiverig voor dit soort ontwikkelingen.

Bepaalde diagnoses worden veel te snel gesteld, en medicijnen worden soms ook veeeeel te makkelijk voorgeschreven. Dat is inderdaad heel kwalijk.

Maar er speelt ook iets anders mee:
Nu worden heel veel dingen te snel ontkend: "gewoon je best doen", "stel je niet aan", "dat hebben we allemaal wel eens".
En veel erger, vervolgens wil men er ook geen rekening mee houden.

Als je kijkt naar de inhoud, en niet naar het stempeltje, is het wel belangrijk en interessant. Bepaalde kinderen zijn veel gevoeliger, trekken zich veel meer aan etc. Die moet je ook anders aanpakken.

(Anders, maar een vergelijkbare situatie: sommige kinderen houden van lezen, anderen van buitenspelen. Dat maakt het 1 of het ander niet tot fout, maar het is WEL goed om er rekening mee te houden)

Als je op die manier naar informatie over HSP kijkt, kan het denk ik best veel goeds opleveren.

Citaat:
Vooral de kenmerken van gevoeligheid voor fel licht en schel geluid, dat is toch niet meer dan menselijk?

Tsja, wat is hard geluid, wat is fel licht? Natuurlijk, als het maar hard, schel of fel genoeg is, krijgt iedereen er last van.
Maar er zit wel verschil in: ik word bv volkomen beroerd van stroboscopische lampen. De eerste keer was op een schoolfeest, ik werd helemaal duizelig en de hele zaal draaide om me heen. Dat is duidelijk een reactie die heftiger is dan de doorsnee mens - want ik ben beroerd naar huis gegaan en de rest bleef gewoon doorfeesten (En nee, het was geen eenmalig niet zo lekker zijn, dit heb ik later weer gemerkt en sindsdien blijf ik gewoon uit de buurt van die lampen, of ik doe mijn ogen dicht )

Daar hangt natuurlijk geen HSP-'diagnose' vanaf (een echte diagnose als medisch erkend ziektebeeld is het niet), maar het geeft wel aan dat er verschil is tussen 'niet zo fijn' en 'echt niet tegen kunnen'

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 16:24

Ik heb altijd gezocht naar remedies en heb er een paar gevonden, o.a is er een spray en die zorgt er voor dat er geen energieèn van andere mensen in jou energieveld kunnen komen. De spray werkt 8 uur lang en het helpt mijn dochter enorm, haar school resultaten vliegen omhoog.Het helpt ook om te concentreren en je voelt je veel prettiger, dat straal je ook uit. Zelf gebruik ik de spray ook en het is echt heerlijk, ik voel me erg prettig en sta geen energie meer af.

Hanneke84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:25

Op de site van http://www.hooggevoelig.nl
Daar is ook een forum, met een gedeelte over kinderen en hsp.
Misschien dat je daar iets meer kunt vinden, of wilt praten met moeders die ook een hsp kindje hebben.

Heb je al eens gehoord van indigo kinderen en nieuwetijdskinderen?
Niet dat je kindje dat perse is, maar het is misschien wel fijn om er eens wat over te lezen.

Ook zijn er aardings en beschermingsoefeningen, wie weet dat dat jou en je kindje ook goed kan helpen.

Afanaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:29

welke spray is dat? en hoe werkt het? omdat je zegt een spray, war moet ik dan aan denken?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 07:36

Het is een spray met allemaal verschillende olieèn en die spray je in je energieveld zo scherm je jezef af voor de energieèn van andere mensen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:55

naam? merk? prijs?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:41

Het is van angel-touch en ik sta er mee op beurzen en gebruik het in mijn praktijk,50 ml is 9,50 en 100 ml is 17 euro en de verzendkosten zijn 5 euro 50.Om te beginnen kan je de 50 ml nemen je doet er echt heel lang van, zelf draag ik ook een levenskristal die zorgd er voor dat ik geaard blijf, ik hou mijn energie vast en geef het niet aan andere mensen. Maar ik heb ook een folder waar alles in staat die kan ik opsturen naar mensen die meer willen weten.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:44

Op de school van mijn dochter gebruiken er meer kinderen die spray, de school is erg enthousiast, zeker als ze zien hoe kinderen veranderen na gebruik van de spray.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:47

wat ik me altijd afvraag: is het echt de spray die werkt (is het bewezen?) of gedraagd men zich anders omdat ze "denken" dat het de spray is die zijn werk doet?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:51

Pff ik moet zeggen dat de 'symptomen' die jullie opnoemen mij erg bekend voor komen. Ik ben zelf ook erg gevoelig voor licht en geluid, ben super gevoelig voor emoties van anderen, en kan daar echt weken mee rond blijven lopen. Ik voel pijn van anderen, en kan niet tegen een grote menigte mensen, ik heb zelf het gevoel dat ik dan te veel oppik, het is veel te veel wat binnenkomt bij mij. verder krijg ik ook hoofdpijn van bepaalde stralingen. Ik herken hier erg veel in! Ga me er maar eens wat meer in verdiepen.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:53

Bij dieren werkt het ook en die weten niet waarom ze het gebruiken, bij kleine kinderen werkt het ook goed en die weten ook niet waarom ze het gebruiken.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:56

marleen_usar schreef:
Het is van angel-touch en ik sta er mee op beurzen en gebruik het in mijn praktijk,50 ml is 9,50 en 100 ml is 17 euro en de verzendkosten zijn 5 euro 50.Om te beginnen kan je de 50 ml nemen je doet er echt heel lang van, zelf draag ik ook een levenskristal die zorgd er voor dat ik geaard blijf, ik hou mijn energie vast en geef het niet aan andere mensen. Maar ik heb ook een folder waar alles in staat die kan ik opsturen naar mensen die meer willen weten.

Zou je mij zo'n folder willen sturen? Zijn daar ook kosten aan verbonden? En op wat voor dieren kun je het gebruiken dan?