Haptonomie/therapie iemand ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huisvrouw

Haptonomie/therapie iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 22:16

Ik heb het advies gekregen om eens naar een haptonoom te gaan ivm een burnout.
Nu vraag ik me af hoe zo'n therapie precies in z'n werk gaat. Ik heb begrepen dat het met aanraken te maken heeft en met bepaalde blokkades in je lijf en dat je meer inzicht krijgt in gevoelsbeleving maar hoe werkt dat dan precies in de praktijk?
Verder vraag ik me af wat het verschil is tussen haptonomie en haptotherapie.
Ik ben wel extra verzekerd maar wordt dit vergoedt door het ziekenfonds? Wel heb ik begrepen dat als je naar een haptonoom gaat die ook fysiotherapeut is, het wel vergoedt wordt maar dan is de keuze voor een therapeut een stuk minder groot. Of wordt haptotherapie/nomie gewoon vergoedt?
Wat zijn jullie ervaringen van haptonomie/therapie?

Jemawi

Re: Haptonomie/therapie iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:28

Ik heb een tijdje haptonomie gehad voor hyperventilatie, al een aantal jaren geleden. Heeft me écht enorm goed geholpen.
Ik zag eerst het nut er niet echt van in, was van mening wat het me nou zou kunnen helpen, maar er zit ook een heel emotionele kant aan. Ik zie een haptonoom iig ook als een soort pschygoloog.

Kan je niet precies uitleggen hoe het allemaal werkt, het is moelijk te bewoorden en ik denk dat iedereen het anders ervaart.

Succes Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:03

Mijn dochter van 11 krijgt haptonomie. Je wordt inderdaad bewuster van je lichaam en de blokkades in je lichaam. Ik heb het idee dat mijn dochter er veel aan heeft. Het gaat d.m.v. aanraking maar ook door oefeningen op een bal en zelfs een ballon.
Ziekenfondsvergoeding weet ik niet. Veel ziektenkostenverzekeraars vergoeden het wel maar niet allemaal helaas.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:13

Ik kom bij een haptotherapeute, ook ivm een burnout.
Het werkt dmv aanraken, leren weer naar je gevoel te gaan en leren jezelf los te laten.
Een sessie begint met een gesprekje over hoe het gaat en waar ik tegenaan loop. Daar praten we dan over en zij weet me altijd weer goed met beide benen op de grond te zetten.
Voor mij werkt het goed, ik ben altijd weer rustig en ontspannen als ik geweest ben.

Overigens is het verschil tussen een haptonoom en haptotherapeut volgens mij dat iedereen zich haptonoom mag noemen en een haptotherapeut een gerichte opleiding heeft gevolgd.
Ik heb nog ergens een lijst met haptotherapeuten die bij een overkoepelende organisatie zijn aangsloten. Als je er in geinterresseerd bent wil ik die wel opzoeken voor je.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 23:17

Oh graag Esther!! Weet jij ook hoe het zit met vergoeding van het Ziekenfonds? Of komt het geheel voor eigen rekening?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:37

Ik ben een tijdje onder behandeling geweest bij een magnetiseur en een manueel therapeut. Dit werd allebei 75% vergoed, ik denk dat haptotherapie dat dan ook wordt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:05

@Huisvrouw ik weet niet hoe het zit met de vergoeding voor het ziekenfonds, dat moet je even opzoeken. Mijn verzekering vergoedt de helft met een maximum van 20 behandelingen per jaar. Ik vind dat mijn werkgever de andere helft gaat betalen...
Ik ga even spitten voor die lijst.

*edit* Lijst gevonden
de lijst is te vinden op: http://www.haptotherapeuten-vvh.nl/register.htm
Dit heb ik gekregen van de bedrijfsmaatschappelijk werkster, ik wilde zeker zijn dat ik bij een geregistreerde haptotherapeut terecht kwam.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:20

Dank je Esther. Ik heb idd ook het advies gekregen van de bedrijfsmaatschappelijk werker. Goed idee trouwens van je om de werkgever een gedeelte te laten betalen. Hier ga ik ook achteraan!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:29

Een haptonoom heeft ook een gerichte opleiding gevolgd maar is geen fysiotherapeut, een haptotherapeut wel. Beide kunnen vergoed worden maar dan moet je even de voorwaarden van je eigen verzekering nakijken. Het wil nog wel eens verschillen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:08

Er staat nergens in mijn voorwaarden van de verzekering iets over haptonomie. Wel krijg ik bepaalde antroposofische behandelingen vergoedt, maar haptonomie is niet antroposofisch maar ik denk dat ik ze echt moet opbellen.
Ok, dus een haptotherapeut is ook fysiotherapeut en hier is de kans dus groter dat het wel vergoedt wordt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:11

Bij mijn verzekering valt haptotherapie onder het kopje alternatieve geneeswijzen. Ik moet trouwens eerst nog eens uitvinden hoe ik declareer bij deze verzekering, heb ik nog niet eerder nodig gehad, wordt overigens wel eens tijd....