Afkicken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Afkicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:01

Pffff… Zware beslissing genomen… Helemaal zelf en ik ben doodsbang…

Ik slik vanaf mijn 16e anti-depressiva (Efexor), dus inmiddels al 7 jaar… Misschien goed om erbij te zeggen dat het toen een nieuw medicijn was en dat het pas vanaf 18 jarige leeftijd geslikt mag worden.

Mijn toenmalige HA heeft mij voor 6 maanden Efexor gegeven, omdat ik op de wachtlijst stond voor Jeugdzorg. Jeugdzorg kon mij niet verder helpen en ging ik dus van de ene zielenknijper door naar de volgende en ondertussen bleef ik Efexor slikken. Mijn HA zei dat ik het max. een jaar mocht slikken, dus ik heb netjes dat jaar ‘afgemaakt’. Na dat jaar (ik was 17) ben ik gaan afbouwen, onder controle van de HA. Helaas kreeg ik enorme afkick-verschijnselen en verviel ik in mijn oude depressies met zelfmoordneigingen en de hele riedel.

Mijn moeder heeft mij toen in paniek meegesleept naar de HA en ik moest meteen stoppen met afbouwen, ik moest weer de volledige dosis slikken. Dit is dus weer jaren doorgegaan, totdat ik vorige week bij de apotheek kwam voor mijn herhaalrecept en mij doodleuk werd verteld dat het niet meer leverbaar was, dus ik kon een zwaardere dosis krijgen en dat dan om de dag, want ik deed het er zo goed op Was voor mij reden om een afspraak te maken met mijn HA (dit is niet de HA die mij aan de Efexor heeft geholpen). Ik heb mijn moeder meegesleept, want zij weet als geen ander hoe erg ik (negatief) ben veranderd. Ik zei: ‘ik wil stoppen’. Hij zei dat als ik het de juiste tijd vond, hij me zou steunen en begeleiden.

Nu moet ik dus beginnen met om de dag slikken, i.p.v. elke dag en ik ben nu al doodsbang voor morgen… Ik wéét dat ik de volgende altijd doodziek ben als ik het een keer ben vergeten in te nemen, dus ik weet nu al dat ik morgen hondsberoerd ben… Daar ben ik dus heel bang voor… En ik ben bang dat ik straks weer verval in het oude en ik niet weet wat ik mezelf ga aandoen…

Ik weet ook wel dat ik nu niet bang moet zijn, maar er gewoon vanuit moet gaan dat ik het kan! Ik heb geen medicijnen meer nodig om fatsoenlijk de dag door te komen, ik vind dat mijn toenmalige HA mij dit nooit had mogen voorschrijven. Ik denk dat hij het probleem beter bij de wortel had kunnen aanpakken, maar dat is achteraf gezwets…

Maar ik ben het zat om geen emoties meer te hebben, vlak te zijn in alles wat ik meemaak, geen hoogtepunten meer heb, altijd moe ben en nergens zin in heb.

Ik ben 23 en wil een gewoon leven…

Nic

Re: Afkicken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:04

Sterkte, meid.
Het wordt nu zwaar, maar daarna alleen maar beter, echt waar.
En je zal trots op jezelf zijn als je er vanaf bent.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:06

tjeee, dat is even niet niks.

die pillen die onderdrukken je werkelijke gevoel toch?
precies zoals jij zegt; de arts had het probleem moeten aanpakken en had het niet alleen maar moeten onderdrukken dmv medicijnen.

verder weet ik niet hoe ik je kan helpen, maar misschien, dat je zelf weet waar je aan moet werken en dit met behulp van iemand aan kan pakken.

wens je sterkte

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:13

Dit wordt misschien heel zwaar, maar het gaat je vast wel lukken! Het is in ieder geval knap dat je deze stap genomen hebt, dat zegt al heel veel hoor.

Sterkte ermee!!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:42

Jeetje, heel veel sterkte. En misschien gewoon heel veel bij je paardje zijn, lekker afleiding. En anders lekker alles van je af schrijven op bokt.
Vind het knap dat je de stap heb gezet!

Sterkte.....

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:49

Sterkte meid je hebt het lange tijd geslikt krijg je ondersteuning van een psych....lijkt mij wenselijk .

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:54

ik wil je ook even sterkte wensen...

en inderdaad zorgen voor veel afleiding kan misschien wel helpen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:59

Net wat jeanie zegt, ik hoop wel dat je hele goede begeleiding krijgt
heel veel sterkte en het lukt je vast!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:03

Zo te horen heb je er heel goed over nagedacht en weet je wat je wil............ Ik vind het erg knap dat je dit gaat proberen en hoop dat je straks weer heerlijk van de dingen om je heen kan gaan genieten!

Zelf heb ik een "oppas kind" van 10 jaar oud en zij is zwaar depressief. Helaas kan zij nog geen medicijnen krijgen omdat ze te jong is en dus gaat ze nu eerst in therapie. Ik hoop dat ze ooit zo sterk als jij word en het in toekomst ook zo ver kan gaan schoppen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:05

Dat is niet niks . Heb je goede begeleiding?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk nogal een stap vind van de HA om je zolang zulke medicijnen te laten slikken.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:06

dat word zwaar,
maar je kan het!!
sterkte!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:08

Ik heb zelf tijden geleden al aangegeven voorlopig geen hulp te willen, daarmee bedoel ik van een psych ofzo.

Ik ben niet klaar om te praten over mijn problemen en het uit mij trekken werkt alleen maar averechts...

Maar bedankt voor jullie lieve berichten...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:10

heel veel sterkte met afkicken meis, je kan het!

mn aanbod staat uiteraard altijd voor als je eens wat leuks/griezeligs wilt doen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:15

Quellian; heb respect voor je dat je dit probleem zelf wilt oplossen, maar als jij nog niet klaar bent om er over te praten, dan kan je toch ook niet stoppen met de medicijnen, want de problemen worden er niet mee opgelost. of wel?

is gewoon een vraag hoor. niet afzeikend bedoeld hoor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:20

droefje schreef:
Quellian; heb respect voor je dat je dit probleem zelf wilt oplossen, maar als jij nog niet klaar bent om er over te praten, dan kan je toch ook niet stoppen met de medicijnen, want de problemen worden er niet mee opgelost. of wel?

is gewoon een vraag hoor. niet afzeikend bedoeld hoor.

Ik denk dat iedereen een eigen manier van verwerken heeft. Daarom denk ik niet dat het geforceerd moet worden, ik kom er vanzelf wel mee En al is het over 20 jaar, de problemen zitten me best waar ze nu zijn. Momenteel kamp ik er niet mee...

De medicijnen onderdrukken alleen mijn gevoel. Het is misschien fijn om geen super-dipjes te hebben, maar het is ook onnatuurlijk... Ik heb liever af en toe een flinke dip met vrolijke hoogtepunten, dan altijd een constante bui...

Ik herken mezelf niet meer... Was altijd een hyper -met op z'n tijd rustige periodes- en vrolijk meisje. Op een gegeven moment nekte de depressies mij, maar nu voel ik me praktisch altijd down. Niets interesseert me meer, kan met niemand meer medeleven hebben, alles verveelt me, wil alleen maar slapen en meer van dat. Dit is dus ook niet fijn.

Ik heb er dus voor gekozen liever af en toe een flinke dip te hebben en soms vrolijk te mogen zijn, dan altijd maar dezelfde bui; nooit totaal depri, maar ook niet blij...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:26

ik begrijp het helemaal. als je het zo omschrijft. wat je bedoeld dan.

toppie. de wil staat bovenaan op dit moment.
kop op en zet hem op.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:46

Knap dat je deze beslissing hebt genomen Het zal zeker niet makkelijk zijn maar als je je schouders eronder zet dan zal het je echt lukken. Vraag niet teveel van jezelf tijdens het afkicken en als je je beroerd voelt, bedenk dan dat het echt weer overgaat.

Ik heb zelf bijna 3 jaar kalmeringstabletten geslikt (xanax), op voorschrift van een psych die ik 1 keer gezien heb. Tot ik gewoon verslaafd was. Uiteindelijk ben ik er in overleg met mijn HA mee gestopt, heel langzaam. En het ging eigenlijk steeds makkelijker. Ik ben nu al bijna een jaar 'clean' en nog elke dag blij dat ik niet meer van zo'n pilletje afhankelijk ben.

Sterkte!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:53

Toppie Quellian, dat je zo voor jezelf hebt gekozen. En het wordt pas moeilijk als jij het zelf moeilijk vind. Klinkt heel krom, ik zal het anders proberen uit te leggen..

Voorheen, als je een dag geen medicijnen had genomen, was het de dag erop erg. Maar op dat moment was het geen vrije keus om geen medicijnen te nemen.

Nu heb je min of meer zelf aangegeven dat je wilt stoppen, dus ben je zelf veel sterker. Daardoor zul je een mindere periode makkelijker aankunnen.

En dan is het nog hoe jij die moelijke periode gaat zien. Zie je hem als eindpunt. Of zie het het als een start voor een betere periode? Ze zeggen wel eens, het moet eerst slechter worden voor het beter kan worden. En hoe weet je hoe geluk voelt als je niet weet hoe het voelt om ongelukkig te zijn (misschien stomme opmerking na jou verhaal, maar je snapt vast wel wat ik bedoel, hoop ik).

En houd vooral in je achterhoofd: Na regen komt altijd zonneschijn, want achter de wolken schijnt de zon. Dus achter deze mindere facade zit nog steeds die vrolijke, hypere Quellian te wachten om er weer uit te mogen. En helaas gaat dat gepaard met vallen en opstaan.

Maar je kunt het, want je hebt 1 van de moeilijkste beslissingen al genomen: de beslissing om te stoppen was geheel jouw eigen en dus niet opgelegd!!

Daarnaast, na nog een keer je verhaal te hebben gelezen, je bent nu volwassen. Toen je de eerste keer stopte, moest je dat, en je zat midden in je puberteit met alle hormonale aanvallen er nog eens extra bij. Nu zijn die perikelen als het goed is achter je! Dus hoef je daar niet meer bang voor te zijn.

Kop op joh! Je kunt het. Knap van je dat je die beslissing hebt genomen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:03

Jeetje na zoveel jaar, dat zal idd zwaar worden.. Heel veel succes!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:05

Heel veel sterkte. Ik heb nooit medicijnen geslikt, ik weet ook niet hoe het is om depressief te zijn, maar ik kan me wel indenken dat het na zoveel jaren heel zwaar zal worden om te stoppen.

Heel veel sterkte! Hopelijk kun je heel veel steun uit bokt trekken...

succes!!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:23

Wat een dappere beslissing! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het ongelovelijk moeilijk is te stoppen. Heel veel sterkte!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:03

Je arts kan je vast een goed afbouwschema meegeven, voor iedere patient wordt een schema vastgesteld, ik hoop dat het goed gaat komen, hou ons op de hoogte! succes.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:08

Ik kan me goed voorstellen dat je er erg tegenop ziet. Maar waarom helemaal stoppen met medicijnen? Ik begrijp dat deze medicijnen je veel bijwerkingen geven. Dat afgevlakte gevoel wat jij beschrijft dat is toch niet bij elk medicijn?
In ieder geval wel heel fijn dat je een goede huisarts hebt die je wil begeleiden bij het afbouwen. Heel veel sterkte!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:31

Mijn moeder slikt ook al een hele tijd antidepressiva, maar die kan niet helemaal zonder. Ze slikt nu nog een half pilletje per dag en gaat terug naar een kwart. Een kwart is voldoende om rust in haar hoofd te houden (anders wordt ze weer overspannen, stemmingswisselingen etc) maar zonder kan ze niet. Is dat voor jou ook niet een optie?

Heel veel sterkte in ieder geval! Doe alles alsjeblieft wel onder goede controle en in overleg. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe slecht mn moeder weer werd nadat ze zelf aan het afbouwen was geslagen. Succes!!

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:51

Zo hee, dat is even niet niks.
Heel veel sterkte!