wel of geen donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 16:58

Ik kreeg net als iedereen die in 1989 geboren is , een brief of ik donor wilde worden.

Ik twijfel heel erg. Wil best mensen die ernstig ziek zijn helpen maar wat voor impact zal het op mijn familie, en eventueel kinderen hebben ?

Wie zit ook in twijfel. Of wie heeft zijn besluit al gemaakt en wat deed jou tot je besluit maken ?
Laatst bijgewerkt door moyra op 24-03-08 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: wel of geen donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:59

Ik heb nog geen brief ofzo gehad (ben ook pas 17), maar het is voor mij altijd al vrij duidelijk geweest dat ik wel donor wil zijn. Lachen Zie er voor mezelf niet in wat ik aan alles heb als ik dood ben, en zolang het mijn keuze is zullen mijn familieleden enzo er maar achter moeten staan, zoals ik ook altijd achter hun eigen keuzes over dit onderwerp zal staan... Ja

marleen_88

Re: wel of geen donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:01

Ik ben donor.
Als je eenmaal dood bent, voel je er toch niks meer van als ze wat organen van je eruithalen om een leven van iemand anders te redden.
Bij mij mogen ze alleen m'n huid en hoornvlies niet hebben, dat vind ik gewoon een vies idee.

lisanne1989

Re: wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:05

Ik heb die brief ook gekregen en ik zit nu ook te twijfelen..
maar je kunt je keuze altijd nog veranderen Ja

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:06

Ik ben donor en ze mogen alles hebben.
Ik ben dan toch (hersen)dood en waarom alles verbranden terwijl iemand anders zijn leven er mee gered/verbeterd kan worden!
En voor nabestaande kan het juist een fijn idee zijn dat je toch verder leeft of mensen gered hebt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:07

heb nog nooit zo'n brief gekregen...(ben van 87), maar van mij mogen ze gerust alles hebben als ik dood ben hoor, kan me echt niets schelen Haha!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:09

Ik heb het er met mijn familie over gehad en ben ook donor geworden, behalve mn hoornvlies, maar dat komt omdat ik vaak droom dat ik niets meer kan zien of alles wazig zie. Maar ben er wel over aan het denken dit toch wel te doneren.
Ik zou zelf ook heel blij zijn als ik een orgaan nodig heb en er een donor is, dus waarom zou ik dan ook niet doneren voor andere mensen..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:20

Waarom zou het vervelend zijn voor familie?
Het is juist een fijn idee dat jij ook na je dood nog wat voor een ander kan betekenen! Lachen

Ik ben van '88 en al een aantal jaren donor.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:24

Ze zeggen dat je gelijk na je dood wordt weggevoerd, omdat sommige organen er zo snel mogelijk na je dood uitmoeten. Dus als er niets meer te redden valt, wachten ze tot je dood gaat en je moet meteen weg. Niet erg prettig voor je familie als die nog even rustig afscheid willen nemen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:30

Ik ben geen donor, wil het ook niet worden.
Ik heb altijd al zoiets gehad van noway, en na het zien van een documantaire helemaal. Als je ook maar een beetje dood lijkt wordt je afgevoerd en familie heeft een tijd afscheid te nemen. En naar mijn idee hoort dit bij het verwerkingsproces. Hoe goed het ook klinkt om zieke mensen te helpen.
Ik zou het ook niet fijn vinden trouwens als bijvoorbeeld mijn moeder donor zou zijn. Het feit dat je geen afscheid mag nemen, en dat het leven geen tijd krijgt uit het lichaam te trekken vind ik een gruwelijk idee.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:36

ik ben ook donor,

dood is dood en daarna heeft je familie er niks meer aan.. je dood zal een impact op hun leven hebben, maar het idee dat er andere mensen mee gered worden zal het een stuk beter maken!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:36

Ik heb vorig jaar een brief gekregen (ben van 88) maar ik weet het nog steeds niet, qua uiterlijk mag er in ieder geval niks weggenomen worden (haar, huid, ogen) en de rest.. Tja.. Ik heb er straks toch niks meer aan.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:39

ik heb ook deze week de brief gekregen. Ik twijfel nog heel erg. Aan de ene kant wil ik wel organen af staan, ook mijn huid zeg maar voor mensen met brandwonden en zo. Maar aan de andere kant wil ik ook later 'in tact' begraven worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:39

Ik moest het vorig jaar doorgeven en ik heb na twijfelen en nadenken besloten ook donor te worden, als ik er later iemand mee kan helpen dan mag dat Lachen

Alleen mn huid niet, die heb ik uitgezonderd Lachen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:40

Eerst droeg ik een codocil maar met het verdwijnen daarvan en daadwerkelijk je keuze vast gaan leggen ben ik gaan twijfelen. Heb het zo geregeld dat mijn nabestaanden hierover mogen beslissen met name om het feit dat je zoefff direct naar een ok gesjeesd wordt en leeggehaald wordt, aan de andere kant hoop ik dat ook hun het een prettig idee vinden dat je toch iemand kan helpen....... It's up to them

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:40

Black_White schreef:
Ik ben geen donor, wil het ook niet worden.
Ik heb altijd al zoiets gehad van noway, en na het zien van een documantaire helemaal. Als je ook maar een beetje dood lijkt wordt je afgevoerd en familie heeft een tijd afscheid te nemen. En naar mijn idee hoort dit bij het verwerkingsproces. Hoe goed het ook klinkt om zieke mensen te helpen.
Ik zou het ook niet fijn vinden trouwens als bijvoorbeeld mijn moeder donor zou zijn. Het feit dat je geen afscheid mag nemen, en dat het leven geen tijd krijgt uit het lichaam te trekken vind ik een gruwelijk idee.

Dit is dus grote onzin!
Stel jij bent hersendood, dan moet dit worden vastgesteld en dit moet 24 uur daarna weer worden vast gesteld. In die tussentijd mag er geen hersenreactie zijn geweest! Je familie heeft dan dus al meer als 24 uur naar een levenloos lichaam gekeken wat door apparaten in leven wordt gehouden. Het is echt niet zo dat als ze denken dat je toch dood gaat, dat ze je meteen openritsen!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:46

Ik ben nog maar 15 jaar, maar heb al eerder een donorformulier aangevraagd Ja .

Ik vind het zelf een fijn idee dat ik nog wat kan betekenen voor de mens na mijn dood Lachen . Zelf zou ik het ook héél erg fijn vinden dat als ik ziek word en een normaal leven kan leiden met een nieuw orgaan, dat mensen mij ook willen doneren.

Van mij mogen ze trouwens alles hebben. Heb nog even getwijfeld over de huid en het hoornvlies (omdat ik bang was dat de nabestaanden dat kunnen zien), maar nadat ik daar ook informatie over heb gehad, heb ik besloten dat ze dat ook mogen hebben Lachen .

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:49

Ik heb echt helemaal geen brief ontvangen met of ik donor zou willen zijn ? Ik ben van het bouwjaar '84. Maar denk niet dat ze mijn organen kunnen gebruiken ivm ik gecremeerd wil worden (tja ik heb gewoon weg niks ermee om daar zo onder de grond te liggen in een kist nee dank je).

Ze mogen mij dan het liefst heerlijk op de brandstapel gooien Haha! en dat mijn kinderen deels as van mij bij hen kunnen dragen en ook mijn man...

Maar goed, zover is voor me nog niet ik geniet iedere dag heerlijk met vriendlief van het leven Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:51

Je organen worden vóórdat je begraven/gecremeerd wordt, eruit gehaald... Dat lijkt mij tenmiste logisch Clown .

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:17

Ik ben wel donor. Voor mij zijn er geen argumenten te bedenken die opwegen tegen het redden van een mensenleven.

"Intact" begraven worden vind ik onzin, als je opgevreten wordt door de wormen zie je er ook niet meer uit ... En daarbij lijkt de kans dat je al opgegeven wordt terwijl je nog een kans op leven hebt verwaarloosbaar klein in Nederland ..

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:29

Ik ben nog 17, maar als ik 18 ben, wil ik wel donor worden. Als ik dood ben en niets aan m'n organen en dergelijke heb, wil ik graag wel andersmans leven redden!

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:32

Ik heb hem nog niet gehad, kom ook uit 1989. Ik denk dat ik voor de ja ga, maar ergens vind ik het wel eng, maargoed, als je iemands leven ermee kan verlengen, maakt dat veel goed. Dus bij mij word het een ja. In de grond verteerd het toch, dus ze mogen het hebben

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:33

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, ik gun mijn organen niet aan bijvoorbeeld iemand die zich zijn hele leven heeft klemgezopen of rookt als een stoomtrein. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die ik het wel gun, maar helaas kun je geen keuze maken aan wie je het wel of niet wilt doneren. En daarentegen zie ik het ook niet zitten om zelf iets van een ander te krijgen mocht ik dat nodig hebben. Zo denk ik er nu iig over Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:35

Ik ben 15, maar ik wil graag donor worden later. Ik heb al verschillende artikels gelezen over mensen die dankzij een donororgaan overleefd hebben en dan staat het huilen me toch altijd naderbij dan het lachen. Het is zo mooi dat je daar een mensenleven mee kunt redden, en als je toch al dood bent... Veel kan je er niet meer aan veranderen dan Knipoog .

Trouwens leven geven is een van de mooiste dingen...
Of in feite wel het mooiste (vind ik dan toch).
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 24-03-08 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:36

wendely schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, ik gun mijn organen niet aan bijvoorbeeld iemand die zich zijn hele leven heeft klemgezopen of rookt als een stoomtrein. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die ik het wel gun, maar helaas kun je geen keuze maken aan wie je het wel of niet wilt doneren. En daarentegen zie ik het ook niet zitten om zelf iets van een ander te krijgen mocht ik dat nodig hebben. Zo denk ik er nu iig over Lachen

Ik vraag me eigenlijk af, hoe hard die visie veranderd als je bv een jaar aan dialyse zit ofzo