Wonen in Friesland als import..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Wonen in Friesland als import..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:17

Ja.. Misschien een beetje raar om dit topic nu al te openen..
Maar de kans zit er in dat ik wel eens, binnen nu en 2 jaar ofzo, richting Friesland kan gaan verhuizen.. In de buurt van Bolsward..

Ik vroeg me af hoe een buitenstaander (of import), zoals ik een zeeuws meisje, ingeburgerd of geaccepteerd word. Friesland staat bij mij bekend als een nogal eigenzinnig land (Provincie dus), als je geen Fries praat of verstaat hoor je er niet bij en dat soort dingen. Nu kan ik wel Fries verstaan enzo, maar praten, ho maar.. Knipoog Het lijkt wel een klein beetje buitenland eigenlijk..

Ik hoorde van mijn vriend dat het ook een beetje 'ons kent ons' is in de dorpen en dat je daar eerst uitgebreid besproken of gekeurd word en dat er dan pas fatsoenlijk tegen je gedaan word ofzo. Denk dat dat overal wel een beetje is.. Maar toch heb ik over Friesland in het bijzonder alleen tegenvallende verhalen gehoord. Dus ik heb misschien beetje verkeerd beeld van het Friese volk gekregen.

Nu was ik op zoek naar mensen die ook naar Friesland zijn verhuisd, of misschien Friese mensen die 'import' in de vriendenkring hebben.

Ben wel eens benieuwd naar de reacties en ervaringen..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 11-12-06 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Re: Wonen in Friesland als import..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:21

Overal is het toch ons kent ons, hoef je niet alleen voor in Friesland te wonen.

Ikzelf kom van oorsprong wel uit Friesland, woon er nog, maar spreek geen fries. Zijn zoveel mensen die geen fries spreken. Altijd wel handig als je fries kan verstaan als je hier komt wonen. Het is gewoon wel een veel gesproken taal. Maar als jij nederlands terug praat, willen veel friezen nog wel overgaan in nederlands. Dus je zult ze echt wel verstaan, haha!

Ik denk overigens dat je een verkeerd beeld hebt van het frieze volk idd. Je komt hier vanzelf op je plek. Denk dat de mentaliteit hier wel anders is dan in Zeeuws Vlaanderen en ook de manier van doen etc. de humor enzo. Het is gewoon wennen voor je denk ik.

Maak je gewoon geen zorgen!!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:24

Hier een import Drent als "westerling"
HIer is het zeker ons kent ons.
Maar heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad. Gewoon jezelf blijven en niet bang zijn wat te vragen. Zeker als je ze niet verstaat ook vragen, of als je iets niet snapt.
Ik had te maken met erg terughoudende buren want vorige bewoners van ons huis waren typische westerlingen die zich achter hun heg terug trokken en geen boe of bah zeiden.....
Maar inmiddels hebben we best een goed contact

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:27

Ja.. Ik ben niet betreft op mijn mondje gevallen. Dus als ik iets niet snap of begrijp trek ik mijn scheur wel open.. Lachen

Zie trouwens in mijn openingspost dat ik Friesland als eigenzinnig LAND bestempel.. Vork Maar ik bedoel natuurlijk provincie.

Ik wil gewoon mijn 'negatieve' beeld een beetje bijschaven ook. Niet dat het zo negatief is, anders kom ik natuurlijk niet met een Friese jongen thuis.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:29

ons kent ons speelt sterker bij de drenten dan bij de friezen. Na 1 gesprekje ben je geen vreemde meer, het valt allemaal wel mee hoor, en ze willen echt wel moeite doen om nederlands te praten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:29

moehah Haha! serieuze toekomstplannen

go Sita Go jij! Go jij!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:31

Haha.. Ja.. De plannen zijn er zeker, misschien nog vroeg zo na 3 maanden.. Maar toch.. Plannen mag he.. Knipoog
En aangezien ik hem niet met zijn veestapel naar Zeeland kan slepen, sleep ik mijn veestapel maar mee naar Friesland..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:31

Wij hebben een rasechte Rotterdammer in onze vriendengroep en die ondervind geloof ik niet zoveel problemen. Wij lachen ons soms dood om zn pogingen tot fries spreken en hij kreeg zaterdag als geintje een cd met allemaal friese liedjes voor zn verjaardag, maar hij redt zich prima.

Mijn collega komt uit Papendrecht, en spreekt beter Fries dan ik, als geboren fries ( ben nooit friestalig op gevoed ).
Hij spreekt wel grappig fries met een papendrechts accent, maar doet het toch maar even.
Ik kan werkelijk geen woord fries, heb wel 'friesisme' in mn taal ( dus friese woorden vernederlandst ) en ik de lompe friese nasale klank hangt ook in mn stem, maar ze vragen mij regelmatig of ik uit Groningen of Rotterdam kom ( lekker vergelijking ook maar goed Haha! )

Het is maar net hoe je zelf opstelt, ik ben dus een Fries maar stuit ook tegen 'onbegrip' aan omdat ik geen fries spreek. Vooral op mn werk heb ik nogal eens klanten die dom doen omdat ik geen fries spreek, of zelfs niet eens door mij willen worden geholpen.
Nou kan ik daar zwaar over in gaan zitten, maar ik kan ook denken: "Stik maar, wil jij niet door mij geholpen worden ? Prima, wacht je maar op mijn Fries-sprekende collega, is niet mijn probleem"
Er werd mij wel eens medegedeeld door een klant dat als ik dit werk wilde volhouden, ik maar fries moest leren spreken. ( voor de duidelijkheid, ik werk in een winkel, doodnormale nederlandse winkelketen Haha! Haha! )
Nou ja, daar lach ik dus om, dat zijn de die-hard en de stugge friesen waarom onze provicie idd bekend staat. Maar er zijn genoeg gezellige, leuke, niet stugge friesen hoor! Haha!

Wij horen hier dat zeeuwen stug zijn, dus dat wordt toch overal gezegd

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:33

tuurlijk mag dat leuk dat het zo klikt Haha!
Zie je het zitten leven op de boerderij? Lijkt me ook niet altijd makkelijk...
En in friesland wonen zal best meevallen denk ik, je bent al niet alleen. Dat telt

Hopen dat je dromen uitkomen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:35

Zeeuwen zijn ook stug.. Ja En wij horen hier inderdaad dat Friezen stug zijn.. Knipoog

Weet niet wat het is.. Maar het is bij de rasechte Friezen en Zeeuwen toch altijd wel een strijd. Misschien om de taal/dialect enzo.. Vind het wel lachen, en vriendlief en ik kunnen er ook heerlijk grappen over maken.. Knipoog

@Katiavl.. Natuurlijk zie ik het leven op de boerderij zitten.. Ja
Ben er zowat opgegroeid op een boerderij dus dat moet geen probleem zijn!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:57

Haha, oh hebben 'buitenlanders' [voor ons dan. Clown ] echt zo'n raar beeld van ons? Vreselijk. Dan moeten we daar snel eens wat aan gaan doen, hihi. Ik woon niet zo ver van Bolsward af, sterker nog, ik heb er tot voor kort bijna elke dag gereden. We zijn niet zo heel erg stug, het valt best mee, en echt maak je geen zorgen, in Bolsward valt het al helemaal mee. Ja

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:02

Hoe het in Bolsward is weet ik niet.
Zelf ben ik in Friesland opgegroeid en niet zo te spreken over kleine dorpjes (althans, in de omgeving waar ik gewoond heb)
Ik verhuisde jaaaaren geleden van een dorp naar het andere naastgelegen dorp, na 8 jaar hoorde ik er nog niet 'echt'bij.
Ze bleven me altijd zien als: dat meisje uit ****.
Mensen deden wel normaal hoor en vrienden had ik ook wel, maar ik merkte gewoon dat ik voor mensen die ik niet heel goed kende nog altijd een 'buitenstaander' was.
Dat 'ons kent ons' vond ik zelf vrij vervelend, maar wij hadden dan ook overburen die niks anders te doen hadden dan in de gaten houden wat iedereen deed (volgens mij wisten ze het op de minuut nauwkeurig na te vertellen Haha! )

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:04

Het hangt ook echt van de plaats af. Ik ben niet geboren in Friesland maar woon er al wel bijna m'n hele leven. Ik praat geen fries, kan het wel redelijk verstaan. Ik woon in Franeker (1 van de 11 steden) en ik hoor echt nauwelijks fries om me heen hier.

Mijn bijrijdknol staat in een dorp en daar is de sfeer totaal anders. Iedereen praat fries tegen je, ook al kan je het niet goed verstaan. De laatste 2 jaar is mijn fries dus behoorlijk opgeschroeft aangezien de eigenaar van de stal alleen maar fries tegen mij praat. Clown En in die dorpen is idd wel eens die 'strijd' die jij omschrijft. Eerst een beetje de kat uit de boom kijken; 'Wie zijn dat nou weer'.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:09

Ohja ik praat ook geen fries, ik praat gewoon accentloos Nederlands. Lachen
Versta het alleen wel, dus dat is geen probleem, voor mij niet en voor jou niet.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:12

Bedankt voor de reacties tot nu toe.. Ik ben al een stuk geruster Knipoog

Ik ga, waarschijnlijk, niet in een dorp of stad wonen.. Maar gewoon in de polder, op een boederij. Dus misschien is het dan wat minder. Dat de buren je in de gaten houden, roddels door het dorp gaan enzo..

Ik vind het in ieder geval erg spannend allemaal..

Fries versta ik wel Ja Eigenlijk altijd al gedaan, hier in de buurt wonen ook wat Friezen die dus naar Zeeland gekomen zijn. Mijn vriend praat zowel Fries als Nederlands dan wel met een klein accentje. En soms spreekt ie me ook in het Fries aan. Ik begin het ook al te spreken, sommige woorden lijkt ook precies op het Zeeuws. Maar als ik het spreek voel ik me echt een allochtoon, leg de klemtoon verkeerd en spreek het ook precies verkeerd uit. Dan moeten ze natuurlijk allemaal lachen.. Clown

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:13

Sita_ schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.. Ik ben al een stuk geruster Knipoog

Ik ga, waarschijnlijk, niet in een dorp of stad wonen.. Maar gewoon in de polder, op een boederij. Dus misschien is het dan wat minder. Dat de buren je in de gaten houden, roddels door het dorp gaan enzo..

Ik vind het in ieder geval erg spannend allemaal..

Ik woonde daar ook echt op het platteland Knipoog
Maar misschien valt t best mee idd, en woon je ergens waar je je buren niet eens kunt zien Haha! Knipoog

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:14

Ach je hoeft ook helemaal geen fries te spreken hoor. Knipoog In de grotere steden [zoals Bolsward, of Sneek] praten ze toch allemaal nederlands, behalve de oudjes dan. Knipoog Die blijven stug fries praten. En in de winkels praten ze ook nederlands, pas als je fries terug praat beginnen hun ook in het fries. Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:16

Haha ja wie weet, heb ik geen buren.. Dan heb ik wel lekker privacy.. *LOL*

Nu hebben we ook van die buren, die alles in de gaten houden. Mijn vriend rijd nu nog op een Deens kenteken, hij woont nu nog in Denemarken en komt terug naar Friesland, dus als hij komt om mijn ouders te ontmoeten zullen de buren wel eens gaan roddelen.. Dat hebben ze over mij ook gedaan, heb hier nooit op school gezeten, altijd in de stad. Dus dan 'kennen' ze je gewoon niet.. Ik ben iig wel wat gewend!

Ik wil het wel graag leren, dat Fries. Ik vind het een machtig taaltje..
Maar mijn Zeeuws/Belgisch accentje, dat zal altijd blijven denk ik.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:18

Sita_ schreef:
Ik wil het wel graag leren, dat Fries. Ik vind het een machtig taaltje..
Maar mijn Zeeuws/Belgisch accentje, dat zal altijd blijven denk ik.

Haha! Jij bent gewoon een geboren fries! Wie wil er nu fries leren..
Zeker de import-mensen willen dat bijna nooit. Knipoog

Waarom woonde je vriend in Denemarken? [Jaloers... ]

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:22

Eigenlijk stiekem heb ik altijd wel wat gehad met Friesland.. Ik weet niet, maar vroeger vond ik dat ook altijd leuk toen er hier Friese mensen op vakantie kwamen..

Dat jongentje zei eens tegen mij; Skreeuw nie zo Skreeuwlelik.. En ik had echt zoiets van hallo.. Waar kom jij vandaan Tong uitsteken Vond ik altijd heel fascinerend..

Mijn vriend is 2 jaar geleden geëmigreerd met zijn broer + gezin en veestapel naar Denemarken, naar Farsø. Om daar een melkveehouderij op te zetten. Maar nu willen ze weer terug naar Friesland, hebben ook al een boerderij daar (Alingawier in de buurt ofzo, stomme namen ook Tong uitsteken ) maar nu willen ze allebei een boerderij, en nu kregen ze die aanbieding in Wolsum, nabij Bolsward dus.

Ze zijn te klein, 135 koeien en 90 jongvee, voor Deense begrippen. En ze missen NL ook heel erg. Vandaar dat ze terug komen en hier verder willen gaan boeren.. Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:25

Wolsum, okee, en ze produceren 'gewone' melk? [Ik bedoel, niet biologisch?] Mijn vriend rijd namelijk op de RMO [melk auto] en haalt melk bij de boeren op, als enige biologisch in Friesland. Dus wie weet komen we straks bij jullie thuis. Knipoog Mits jullie biologisch produceren. Haha. Allingawier, moet even denken waar dat ligt. Nagelbijten / Gniffelen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:27

Ja ik weet het ook allemaal niet hoor.. Die naampjes.. Tong uitsteken
Hijzelf komt van Easterein.. Maar al die plaatsnamen zijn veranderd van Nederlands naar Fries.. Ik versta ook maar de helft van die plaatsnamen.

Ze produceren 'gewone' melk dacht ik. Heb ik eigenlijk nog niet echt gevraagd.. Zal het eens navragen.. Ja

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:30

Sita_ schreef:
Hijzelf komt van Easterein.. Maar al die plaatsnamen zijn veranderd van Nederlands naar Fries.. Ik versta ook maar de helft van die plaatsnamen.

Ze produceren 'gewone' melk dacht ik. Heb ik eigenlijk nog niet echt gevraagd.. Zal het eens navragen.. Ja

Hihi. Leuk hè. Heerenveen is dan nog normaal. Maar mijn vriend woont bijvoorbeeld in Garyp [en in het fries spreek je dat uit als gááriéép. Clown ]

Is goed, moet je dat maar eens vragen, zou het erg grappig vinden als ik nog eens bij jou op het erf kom.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:31

ohjeej, hoop niet dat wij echt zo zijn Nagelbijten / Gniffelen
Mijn beste vriendin woont in zeeland(terneuzen), en die klapperde wel even met haar oren toen ze iedereen fries hoorde praten
maar ze werd zo door mijn vriendinnen in de groep opgenomen. ZIj lacht om mijn 'vreemde'uitsrpaken, en ik om die van haar
(weeral etc Nagelbijten / Gniffelen)
Ook hebben we een vriend uit rotterdam, die komt ook wel bij ons, en die had ook geen moeite om er tussen te komen.
Ach, je redt je wel hoor!
friezen zijn echt niet zo stug als iedereen denkt Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:32

Faelivrin schreef:
Sita_ schreef:

Hihi. Leuk hè. Heerenveen is dan nog normaal. Maar mijn vriend woont bijvoorbeeld in Garyp [en in het fries spreek je dat uit als gááriéép. Clown ]

Is goed, moet je dat maar eens vragen, zou het erg grappig vinden als ik nog eens bij jou op het erf kom.

Moet je mijn vriendin uit terneuzen tsjummearum eens uit horen spreken *LOL* *LOL*
en mijn straatnaam: sinaedawei Lachen