vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 18:24

AAaaggggrrrrrrrrr ...

Ik word hier echt knettergek van.
Hier mijn verhaal.

Ik ben nu dus 19 jaartjes oud. Werk vanaf mijn 16de al fulltime.
Toen ik 13 was kreeg ik me eerste serieuze relatie (ja ik noem het een relatie) Dit duurde 3 jaar.
Nu ben ik 19 en heb een vriend van 27 waar ik al bijna 9 maanden mee samen ben.
En ja we hebben samen woon plannen. Het voelt vanuit allebei de kanten zo goed. Nog geen enkele ruzie of woordenwisseling gehad. En hij vind dat hij aan de toekomst moet werken. Met mij..
En volgend jaar willen wij dus beginnen met het zoeken van een huisje.

Door een aantal dingen die mij in het verleden zijn overkomen heb ik op een hele jonge leeftijd al heel volwassen moet denken en doen.
En veel mensen in mijn naaste omgeving vinden dat ik al een stuk volwassener overkom dan iemand anders van 19.

Maar voor mensen die mij niet zo goed kennen en sommige collega's op het werk. Als ik vertel wat ik van plan ben (samenwonen).
Krijg ik allemaal verhalen naar me toe geslingerd dat ik daar te jong voor ben. Heb erg geen verstand van. Weet niet wat er bij komt kijken enz enz enz. EN oja moet maar is van me jeugd gaan genieten. Na mijn jeugd was al voorbij toen ik 13 was ( kwam niet door vriend). Ook als ik over iets aan het mee praten ben, Bijvoorbeeld over politiek (noem maar een voorbeeld) vinden ze dat ik daar niet over mee kan praten.

En zo hoor ik dit van heel veel mensen over het samen wonen en over andere dingen.
Maar tegenwoordig hoor je niks anders als: Vrouwen worden steeds sneller volwassen.
En als ik me eigen toch in staat vind om zulke belissingen te maken.
Waarom loopt iedereen me dan toch af te zeiken dat ik nergens verstand van heb want ik ben PAS 19 ..

Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Storm

Re: vooroordelen vanwege jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:33

Nope, geen ervaring mee.
Wel vind ik dat iedereen zichzelf maar wil bewijzen ouder te zijn.
Ik was 27 en nog niet volwassen, maar nee, daar zie je mij geen topic over openen. Het lijkt wel of je niet meer jong mág zijn. Dat het niet normaal is om lekker gek te doen als je 20 bent, en dat je niet serieus word genomen als je op je 25e nog geen serieuze relatie hebt gehad, of zelfs nog maagd bent.

Ofwel, vooroordelen zijn er altijd, of je nu jong of oud bent, blijft wonen bij je ouders tot je 30e of op je 19e al samenwoonplannen met je vriend hebt.
Doe gewoon lekker je eigen ding en laat de mensen praten.

Succes met je vriendje en je huisje voor jullie saampjes Lachen
Laatst bijgewerkt door Storm op 12-09-08 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:35

19 en samenwonen is heel normaal hoor!
ik zat rond die leeftijd ook al bijna altijd bij mn ex, die 9 jaar ouder was en dus toen 28 was
op mn 21e kochten we een huis
op mn 24e belandde ik weer bij mn ouders omdat hij gokverslaafd was, de kneus..

inmiddels is hij 35 en woont samen met zn nieuwe vriendinnetje... van 21 Clown
(ze zitten beide op bokt, zij actief als "efaa" en hij leest mee wat ik plaats, doet ie al jaren, beetje triest)

maargoed ik merk dat ik soms zelf ook een beetje op leeftijd veroordeel..heb nu een vriendje van 24, over paar maandjes 25 maar ik ben alweer 3 maandjes 26 en heb dus al samengewoond etc dus voel ik me soms als t daar om gaat wat wijzer zeg maar, heel suf want vriendje is zo zelfstandig!
zowel qua wonen als qua werk(is sergeant en traint meerdere peletons en dus veel verantwoordelijheids gevoel)
maar ik zie hem soms dus als jongetje haha terwijl hij eigenlijk qua daten/scharrelen/thuissituatie etc exact hetzelfde heeft gedaan en mee heeft gemaakt als ik, op het samenwonen na en er verder ook niet jonger uit ziet dan mij en juist groter&breder en erg sterk is haha toch heb ik soms dat idee Clown

Denk dat het een beetje mens eigen is om anderen te veroordelen, zonder dat het eigenlijk kwaad bedoeld is.

En ach dingen als politiek heb ik met mn 26 jaar geen verstand van dus dat maakt niet uit haha!
Voel me verder trouwens ook heerlijk jong en lang niet altijd verantwoordelijk, moet kunnen vind ik! Als ik 30 ben word ik wel wat serieuzer, of niet haha Knipoog

Laat die mensen lekker kletsen, als jij maar gelukkig bent met jouw leventje en jouw vriend!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:36

Ik was ook 19 dat ik ging samenwonen en ik snap precies wat je bedoelt. Gewoon niet eens op die opmerkingen ingaan, het is je energie niet waard!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:38

Heb hier ook wel ervaring mee, zegmaar.
Ik ben nu 18 jaar, en mijn vriend en ik hebben ook plannen om samen te gaan wonen. (Vriend is 20)
We zijn er beide wel klaar voor.. Maar als ik dit dan vertel krijg ik:
"Jullie zijn veel te 'piep' om samen te wonen"
"Echt gruwelijk vervelend!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:53

Achja die mensen zijn er,
doe gewoon waar je je zelf goed bijvoelt en laat anderen maar kletsen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 19:17

eindelijk mensen die me snappen haha ...
het is ook niet dat ik volwassen moet zijn.
Maar tussen mijn 2 vaste relaties in heb ik ook een vriendje gehad voor 9 maanden ik was 18 hij 19. dit noem ik geen relatie maar echt verkering..
ik zat me vanaf 4 maanden continu te ergeren aan zijn gedrag.Vond hem op een begeven moment echt nog een broekie tegenover mij.

Ben echt blij (ook al zit er 7 jaar en een aantal maanden tussen) dat ik nou iemand heb die me begrijpt.
Maar veel mensen hebben ook tegen mijn ouders lopen zeiken .. over het feit dat de opvoeding niet goed was omdat ik al zo jong dingen deed die ik niet mocht doen (vriendje hebben uitgaan enz enz) Maar gelukkig staan ze helemaal achter mij. ALs ze tegenwoordig iets voor me kopen is het alleen maar uitzet haha ..
Ik trek me er gelukkig ook nog zoveel van aan. Maar als je het op een dag 6x hoord heb je er na de 2de x al meer dan genoeg van.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:35

Ik vind leeftijd onbelangrijk, het gaat om jullie samen en niet om de rest! Mensen die er negatief over praten zijn gewoon jaloers moet je maar denken Knipoog

Ik heb ook genoeg vooroordelen naar me kop geslingerd gehad in een vergelijkbare situatie (niet geheel, maar het doet me er wel aan denken), gewoon negeren is het best! Geef iedereen gelijk en ze houden er snel genoeg mee op Lachen

Succes en veel plezier!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:41

Sommige mensen moet je ook maar laten kletsen.

Als jij je erg goed bij voelt, moet je het doen.
Jij weet tenslotte hoe je relatie ervoor staat en daar kunnen anderen niet over oordelen Knipoog

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:58

Ik weet wat je bedoeld, was ook 19 toen ik ging samenwonen met mn vriend die toen 28 was. Ik heb zelfs met mn oma gebroken omdat ze vond dat ik te jong was voor een vriend( en om nog meer redenen maar is nu niet belangrijk). We wonen nu al 5 jaar samen en zijn erg gelukkig. We hadden op t moment dat we gingen samenwonen 1 jaar een relatie, maar t liep gewoon zo. We hadden nog niet echt plannen gemaakt, maar hij kon een huisje kopen en ik ben gelijk met hem ingetrokken. Sommige vriendinnen vonden t ook nog te vroeg, je ben t nog zo jong hoor je dan. Maar we zijn gelukkig en je weet vantevoren toch nooit hoe t leven loopt. Ik vind dus dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt, of dat nou samenwonen is of niet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:05

Ik was 19 toen ik trouwde en mijn man is 12,5 jaar ouder Nagelbijten / Gniffelen wat ik allemaal niet te horen heb gekregen Nagelbijten / Gniffelen
Voorspellingen dat t nooit goed kon gaan enz... Inmiddels zijn we al 10 jr gelukkig getrouwd.
Ben gewoon mijn eigen gang gegaan. Leef mijn eigen leven en trek lekker mijn eigen plan.
Gewoon genieten en doen waar je je goed bijvoelt.. Succes!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:07

ook ik was pas 13 toen ik "verkering" kreeg met mijn vriend,
niemand dacht dat we het lang vol zouden houden,hij was toen net 15 jaar,op mijn 19e zijn we gaan samen wonen,ik had het erg fijn thuis,maar op je eigen is toch ook wel erg spannend.
nu 18 jaar later nog steeds bij de zelfde man,en twee kindjes rijker,het gaat nog steeds erg goed,en heb al van heel veel mensen gehoord of ik het niet zonde vind van mijn jeugd!
en dat ik geen ervaringen heb opgedaan met andere mannen.
ik zou niet weten wat ik gemist heb,omdat ik daar dus ook helemaal geen ervaring mee heb gehad.
het gaat erg goed tussen mij en mijn vriend,ik snap van 1 kant die mensen wel hoor die zo reageren,maar ik weet niet beter en zou niet anders willen.
als ik het weer over zou mogen doen,dan zou het pressies weer zo zijn.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:16

Ja, ik begrijp precies wat je bedoelt! Je bent pas........Dat kun jij nog niet weten, enz. enz..........en weet je? Ik ben nu 36 en ze hadden gelijk;-) Maar ik ben wel van mening dat je er lekker zelf achter moet komen. Doe wat jij denkt dat goed is, blijkt het achteraf de verkeerde keuze heb je daar veel van geleerd.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:18

Helemaal mee eens en er is altijd wel iets waar iedereen over zeurt, is het dit niet dan komt het bijvoorbeeld doordat je een boomloos zadel op je paard rijd, bandages gebruikt, rookt, 2 weken naar griekeland gaat en elke dag aan het feesten en drinken bent.. Als er maar wat te zeiken valt!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:49

Klinkt helemaal als mijn verhaal.

Mijn vriend en ik hebben een relatie sinds maart 2005. Ik was toen 16 en hij 19. Ik werk sinds mijn 17e fulltime en hij sinds vorig jaar.
We hebben een huis gekocht, waar we nu druk in bezig zijn, en we zijn gehuwd (geregistreerd partnerschap). Welke reacties krijg je dan?
- Met boodschappen doen: 'Zijn je ouders op vakantie?'
- Of doodleuk aangesproken worden als een 16-jarige die op school zit
- Als ik het heb over mijn partner (zo noem je dat nou eenmaal als je een GP hebt) dan krijg ik 9 van de 10 keer proestende lachbuien.
- Wat? Jij, een huis? Een huwelijk? Je bent nog niet eens droog achter je oren.

Heeeeel cool. Not.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:02

Ik denk niet dat iemand al echt volwassen kan zijn aan z'n negentiende, je kan je volwassen gedragen, daar is niks mis mee.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen van bv: 40 jaar je als 19 jarige nog niet als compleet volwassen beschouwen, je moet nog zoveel meemaken en ontdekken in de wereld...Wat overigens niet wil zeggen dat ze je daarom anders moeten behandelen ofzo Lachen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:13

Maar BraveSpots, er moet toch verschil zijn tussen een schoolgaande/feestende 20-jarige en een fulltime-werkende/huizenbezittende 20-jarige?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:20

Tuurlijk is er een groot verschil, maar het is niet omdat je al vroeg volwassen moet gedragen/fultime werkt/ serieuse relatie hebt/...dat je dan ineens volwassen bent.
Volwassen zijn heeft te maken met je karakter die gevormd is, met je kijk op de wereld, hoe je alles verwerkt in je hoofd...en aan 19 jaar zal er daar nog heel wat aan veranderen bij de meeste denk ik.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:23

Dat ben ik geheel met je eens, maar toch vind ik persoonlijk dat je meer van de wereld kent als je je eigen boontjes moet doppen en een huishouden (en dan bedoel ik niet alleen schoonmaken, maar ook administratie enzo) regelt.. dan wanneer je naar school gaat, feest, bij papa en mama alles kan regelen en krijgen.

Uiteraard moet ik nog veel leren, maar zijn reacties zoals bovengenoemd dan nodig?

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:26

Ken het verhaal. Ik ben samen met mijn vriend van toen ik pas 14jaar was nu deze maand word ik 21 en we zijn nog steeds een koppel. Op mijn 17de heb ik een half jaar bij hem en zijn vader ingewoond omdat ik nog naar school ging. Op mijn 18de ging er op mijn verjaardag een nieuwe zaal open waar ik mocht beginnen te werken en ben ik ook gelijk alleen gaan wonen de maand erna mijn vriend is toen op het laatste moment ook bij mij komen wonen. Na 2jaar samen te wonen in een huurhuis gingen we op zoek naar een eigen stekje en dit hebben we januari dit jaar gevonden. Iedereen was ertegen 1st dat ik zo vroeg verkeerde, dat het niet lang zou duren enzo. Dan dat we gingen samen wonen dat gingen we niet aankunnen. Dan dat we een eigen huis gingen kopen. tja ik zeg dan ik ga er gewoon voor ik luister naar de goede raad maar ga niet tegen mijn gevoel in gaan. Op dit moment ben ik super gelukkig we zien wel verder hoe het loopt allemaal hihihi.
groetjes

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:30

Je kent meer van de wereld op dat gebied ja, maar de fuivende 20 jarige kent mss heel wat meer van de wereld op een ander gebied, dat mag je niet onderschatten hoor Lachen.

En die reacties zijn zeker niet nodig, maar de meeste mensen zijn nu eeenmaal niet subtiel en soms ronduit grof in hun manier om iets te zeggen. Helaas, ik zou liever ook zien dat de mensheid met wat meer respect omging met elkaar.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:32

Vooroordelen ik ken ze ook en inderdaad om gek van te worden.
Ik ging op mijn 16/17e samenwonen ( ik werd bijna 17), nou nou dat was toch wel erg jong volgens bepaalde buitenstaanders de vooroordelen werden bij mij alleen maar erger toen ik ook nog is zwanger was op mijn 17e van ons eerste kindje, bij sommigen viel de mond letterlijk open als ze wisten dat ik nog maar 17 was al samen woonden en al in verwachting was van ons eerste kindje, het werd alleen maar erger die vooroordelen toen ik zwanger was van de 2e, ze hadden echt zoiets van, dat kan toch nooit goed gaan, zij nog maar 18 jaar ( vriendlief was toen 22) heeft al een kleine en straks nog een, veel mensen in mijn nabije ongeving maar ook totaal vreemden hebben altijd gezegd dat wij het niet zouden redden, dat het financieel veelste zwaar voor ons zou worden, en volgens hun is de papa van mijn kids niet de vader van beide, omdat [***] donker is van haarkleur en [***] hartstikke blond daarbij zou onze relatie het ook niet lang volhouden ( de papa en ik waren voor mijn zwangerschap al 2 jaar samen).

Maar goed een hoop vooroordelen dus, en nu zijn sommige vol verbazing over hoe goed we het eigenlijk wel doen.

Kortom: Laat ze lekker zeuren, jij weet goed genoeg van jezelf of je ergens klaar voor bent of niet.
Laatst bijgewerkt door Steph86 op 13-09-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:34

ik herken hier heel veel in (behalve het niet seieus genomen worden)
ik heb ook nooit echt een jeugd gehad ivm met de thuissituatie en ben daardoor dus ook erg snel volwassen geworden. ik hoor al vanaf m'n 14e dat ik ouder overkom als dat ik ben
ben nu inmiddels 22 jaar vanaf m'n 16e bij mijn huidige vriend waarvan ik vanaf m'n 18e mee samen woon.
nu hebben we sinds 1,5 jaar ons eigen koophuis en willen als het huis helemaal naar onze zin is en alles financieel op rolletjes loopt ook aan kinderen beginnen.

maar je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt en niet laten beïnvloeden door opmerkingen van andere mensen die je niet eens goed kennen. (schijt aan hun Knipoog )
wees gewoon jezelf en dan zien andere ook wel vanzelf dat je er wel aan toe bent.
ik mijn geval hebben heel veel mensen er juist respect voor dat ik het op zo'n jonge leeftijd al allemaal voor elkaar heb Pling

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:37

zolang je ouders achter je staan moet je je geen zorgen maken, jij moet er mee wonen en niet zij.

Ik vind het juist heerlijk om me als een 14 jarige puber te gedragen, te springen huppelen en doen ROFL toen ik in de klas bezig was met melige dingen werd er naar me hoofd gesmeten en dat is dan 19, ik ben liever vrolijk en hyper dan dat ik me op me 19de zo bekakt moet gedragen. ik kan nog jaren lang volwassen zijn. maar ieder zo zijn keuze Ja

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:38

Ik was net 18 toen ik ging samenwonen, mijn ex was 23. Ik heb 2 jaar samengewoond.
Nu ben ik 22 en woon al weer 1,5 jaar samen met mijn nieuwe vriend. Hij is 30, dus ook een aardig leeftijdsverschil.
Hij begrijpt mij ook.