Er was eens een kleine bonte merrie…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88094
Geregistreerd: 01-06-01

Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 23:07

In 2020 werd de knapste zwartbonte merrie geboren <3
Ze kreeg de naam LC Tecum Special Moon, en de roepnaam Marly
Afbeelding

Toen ze 6 maanden was, kwam ik haar op marktplaats tegen. Ik liep al langer met het plan rond om een veulen te kopen. Een koudbloed moest het worden. In coronatijd. Heel handig :+
Ik was zelfs al in onderhandeling met een kleinschalige Noriker fokker voor een fewspot hengstveulen. Helaas ging dat niet door. Noura was al een paar keer voorbij gekomen, we zijn gaan kijken en praten en ik was verkocht <3
Ze werd zelfs zilveren merrieveulen in 2020.
Bij mij kreeg ze de roepnaam Noura, wat ‘licht’ betekent. En voor de oplettende kijkers: nee, dit is geen koudbloed, maar een echte paint horse :+
Afbeelding

Haar verwachte maat was wel groot, maar voorlopig moest ze nog wel groeien. Het klikte al heel snel super met mijn haflingerruin.
Afbeelding

In 2021 groeide ze gewoon door. Er kwam een prachtige glimworm onder het pak winterhaar vandaan <3
Afbeelding

Afbeelding

We gingen de winter in. Ze kreeg weer een groeispurt en werd een sprietje :D
Afbeelding

Nog even en ze zou Jim voorbij gaan
Afbeelding

Inmiddels is ze 2,5 en al een echte dame
Afbeelding

Ze oefent ook al flink op de mare stare _O-
Afbeelding

In de zomer van dit jaar liep ze ineens op 3 benen. Hoefzweer. Zo sneu om haar zo te zien :(:)
https://youtu.be/lvIfla-S5j4

Na de hoefzweer kregen we een nieuw verzorgmeisje erbij. En die heeft een klik met Noura <3
Ze is zo enorm braaf bij haar!
Afbeelding

En verder groeit ze mooi uit. Haar kont staat inmiddels op 1.60 :=
Afbeelding

Ze helpt me graag bij het hooi uitdelen.
Afbeelding

Bezorgt me af en toe een hartverzakking :oo
Afbeelding

Geniet van het paard zijn met haar matties
Afbeelding

Ze is zo vreselijk lief :+:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-12-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje in link geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:12

Ik vind haar toch zó prachtig mooi paard! <3

Rocamor

Berichten: 10957
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:15

Ze is zo mooi uitgegroeid. Benieuwd of ze straks net zo veelzijdig wordt als haar haflingermattie

A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:39

Knappe dame Amanda! <3

AnnetteFlame

Berichten: 1447
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:51

Knapperd <3 zo wordt volwassen!

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 00:27

Die droogt heel leuk op :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 08:02

Ze is mooi hoor!!!
Op de mare stare moet ze nog even oefenen. Ik mis de opgetrokken neusvleugels :j

Daihyo

Berichten: 88094
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 09:36

Bedankt <3

Rocamor schreef:
Ze is zo mooi uitgegroeid. Benieuwd of ze straks net zo veelzijdig wordt als haar haflingermattie

Dat is wel de insteek. Voorlopig laat ze wel wat andere dingen zien. Allereerst een enorme aanleg voor reiningmanoeuvres. De slidingstops en rollbacks worden flink geoefend. En dat is niet mijn insteek :+
En anderzijds een enorme gevoeligheid op aanraking op haar lijf die ik nog niet kan plaatsen.

Ze is overigens enorm lief en braaf. Maar kan heel erg hectisch reageren bij aanraking op haar lijf. Van spray (en het is niet het geluid waar ze op reageert, maar het gevoel op haar huid), tot handdoek of dekje op haar rug. Dat begon overigens al met poetsen toen ze 6 maanden was. Dat heeft echt wel even nodig gehad voor ze de borstel lekker vond ipv raar/onprettig. Daarna eens een handdoek op haar rug gelegd. Dikke paniek. Terwijl diezelfde handdoek makkelijk over haar hoofd kan en niks aan de hand. Het is echt het gevoel op haar rug/buik/achterhand. Een longeersingel een maand of 2 terug resulteerde in staart tussen de benen en recht overeind komen door het gevoel op haar rug of de singel op haar buik. Vorige week een barebackpad erop gelegd. Gaat heel goed, singel vast ging goed, stukje wandelen ging goed. Tot ze alleen een rondje om me heen moest lopen (echt longeren doen we nog niet, maar het eerste beginsel zit er wel in, in stap). Weer staart tussen de benen en recht overeind. Heel ril, paniekerig. Een deken durf ik niet eens op te leggen. Ze is wel te kalmeren en daarna gaat het dan ook wel weer goed. Maar die 1e reactie bij iets op haar rug is wel heel heftig. Ik heb al vaker paarden beleerd tot zadelmak maken. Alles heel spelenderwijs. Maar zo heftig heb ik ze nog nooit gezien.
Dus daar is nog wel wat werk aan de winkel.

Gek genoeg staat datzelfde paard super geïnteresseerd te kijken naar groot verkeer, vuilnisbakken, loopt ze over witte strepen en putten. Ze is enorm dapper als we aan de wandel zijn. Loopt het liefst 90% van de tijd voorop. Lekker beetje om zich heen kijken, is iets nieuw of spannend loopt ze er op af om te kijken en te onderzoeken. Dus de enorme gevoeligheid met aanraken is een beetje tegenstrijdig met hoe ze reageert.

Daihyo

Berichten: 88094
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 10:55

Oh en voor er reacties op komen: in de afgelopen 1,5 jaar zijn de osteo, cranio sacraal en masseur er bij geweest. De dierenarts komt volgende week enten en checken, dan ga ik eens kijken of rug, maag of darmen hier een rol bij kunnen spelen. En de tandarts is ook geboekt voor begin van het nieuwe jaar.
Eerst maar even kijken of er fysiek niet iets is. Met een fikse wormbesmetting als veulen, een wond moeten hechten nog voor ze een jaar was en afgelopen zomer een hoefzweer, zou er ook zomaar iets nog niet lekker in het lijf kunnen zitten.

hannelot
Berichten: 1006
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:56

Ze is super leuk!

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:40

knappe zus hihi echt een mooie dame *\o/*

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:15

Daihyo schreef:
Oh en voor er reacties op komen: in de afgelopen 1,5 jaar zijn de osteo, cranio sacraal en masseur er bij geweest. De dierenarts komt volgende week enten en checken, dan ga ik eens kijken of rug, maag of darmen hier een rol bij kunnen spelen. En de tandarts is ook geboekt voor begin van het nieuwe jaar.
Eerst maar even kijken of er fysiek niet iets is. Met een fikse wormbesmetting als veulen, een wond moeten hechten nog voor ze een jaar was en afgelopen zomer een hoefzweer, zou er ook zomaar iets nog niet lekker in het lijf kunnen zitten.

Kan ook karakter zijn hoor, die zwarte van mij is net zo. Gewoon heel ril en sensibel. Alles is erbij geweest, maar paard is gewoon zo. Dus bij die gooi ik gewoon met dingen, en doe sommige dingen bewust wat lomper (wel met véél belonen).
Dekens waren dus best een ding, maar door consequent te belonen voor stilstaan bij opleggen (ik heb hem dan wel zo opgevouwd dat ik het pakketje op paard leg, en hem rustig uitvouw en dan ligt hij goed. Maar ook met sluitingen en clipjes beloon ik bij braaf stilstaan, en dat gaat prima, ik doe nu zonder enig probleem een deken op.
Je moet er een beetje mee leren omgaan, maar zelf relaxed blijven maakt een wereld van verschil met dit soort paarden.
Het helpt om alles gewoon in hele kleine stapjes te doen en echt niets overslaan.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Er was eens een kleine bonte merrie…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:23

Prachtig hoe ze aan het groeien is! Hopelijk is er fysiek niets aan de hand met haar en is het een kwestie van leren voor haar. Leuk om zo het overzicht te zien!