Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 656
Geregistreerd: 18-07-15

Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 19:23

Alweer bijna een jaar samen!
Een jaar geleden ben ik wezen rondkijken voor mijn eerste eigen paard. Trekpaarden hebben altijd al mijn hart veroverd. Maar ik weet ook dat dit een kant van de paarden is, die veel onderhoud en verzorging nodig heeft. Denk aan CPL. Moet ik dat wel doen? Nee echt niet! Niet als eerste paard! Nou ja lang verhaal kort… mislukt! Ik heb een Trekpaard.

Paspoortje:
x Orfa van ‘t Sparrenhof. Maar ik noem haar Orrie.
x Belgisch Trekpaard
x 19 jaar oud
x CPL

Yep… en staartloos! Dit was ten tijden van haar geboorte nog toegestaan. Maar ik kan toch stiekem met trots wel vertellen dat het haar op haar kleine overgebleven stompje zo’n 20cm is gegroeid in vergelijking met toen ik der kocht! (Net zoals der manen). Haar fluf is dus gewoon goed bedekt.

December 2021:
Moeders mooiste was ze absoluut niet op het moment dat ik ben wezen kijken bij haar. Ze had die zomer nog een veulen gehad en had duidelijk wat extra’s nodig. Maar haar lieve rustige karakter sprak me aan. Stukje wezen wandelen en er op gezeten. Ja… verdikkingen op der benen had ze… en ze liep met links achter niet helemaal lekker mee. Maar heey, ik was verliefd en ik heb der gekocht.
Afbeelding

Februari 2022:
Orrie heeft duidelijk ingeleverd in de winter. Recent een veulen gehad, in de winter verhuist. Je zag het aan haar! Ik ben in die tussentijd druk bezig geweest haar sokken af te knippen met een schaar, tot open blaren aan toe. Maar het moest! De wonden die ze had vielen mij alles mee. Alles genas ook zeer snel. Maar het is een punt dat altijd in de gaten gehouden moet worden en moet worden ondersteund vanuit binnen doormiddel van het juiste voer.
Afbeelding

Maart 2022:
Orrie had weinig vertrouwen en is erg onzeker. Ik heb echt momenten gehad dat ik een toekomst met haar echt niet samen zag. Wel samen, maar niet rijdend. Ze leek niet te weten wat te doen met een ruiter op haar rug. Durfde niet te lopen. Reageerde gek oo het bit. Ze liep alleen als er iemand voor haar liep of als ze achter een ander paard aan mocht lopen. Dit hebben we dus een aantal keer gewoon gedaan… gewoon het bos in, achter de groep aan. Ik zie wel waar ik beland… en ze merkte hoe leuk het eigenlijk wel niet is. En kreeg langzaam aan meer vertrouwen en plezier!
Ik heb echt het idee gehad dat zij het plezier in alles compleet kwijt was.
Afbeelding

Juni 2022:
Rond deze tijd was mijn goede intentie, door het eventjes laten staan van de sokken, compleet fout gegaan. Mijn gedachtegang was verkeerd. Ik dacht, als de sokken iets langer zijn, kunnen de vliegen niet direct op de huid komen en kunnen er geen maden komen. FOUT. Juist door het langere haar was het een goede nestel plaats voor maden. Toen ik de eerste zag lopen, direct de schaar gepakt, betadine en als een gek wezen wassen met vervolgens een behandeling byemyte, waardoor ze er ook uit kwamen zetten. Al snel hebben we deze nachtmerrie achter ons gelaten. En bizar genoeg is het sinds dat moment nog stabieler met haar benen!
Afbeelding

Maart-Juli 2022:
Af en aan hebben we actieve periodes gehad rondom het rijden. Temperatuur wisselingen waren te merken in haar artrose. Door een flinke hoefzweer kwam zij ook stil te staan, waardoor haar artrose weer actiever te zien was. Het leven met een ouder paard. Elke dag is aankijken en aanvoelen. En vooral naar je paard luisteren!
Elke rit kan de laatste zijn, maar juist daarom geniet ik van elk moment op haar rug.
Afbeelding


Augustus 2022:
Wetende dat het elk moment over kan zijn. Een koliek aanval of een ongeluk, het kan in een klein hoekje zitten. En moet alleen maar mobiel foto’s wilde ik ook serieuze mooie foto’s van ons samen. Dit heeft een vriendin van mij gedaan en ik ben zeer tevreden over het resultaat!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oktober 2022:
Orrie heeft een tijdje niet goed in de groep gelegen. Kon niet rustig eten, werd constant weggesnauwd. En door de blubber werd ze stijf door het telkens wegspringen en wegglijden. Dit was ook terug te zien in haar achterbeen. Rustige ritjes en veel grasmaai rondjes gedaan in die tijd.
Afbeelding

Afbeelding

November 2022:
We zijn verhuist naar een andere stalling. Waar ze nu al meer geaccepteerd wordt in de groep en meer ruimte heeft haar eigen rustige plekje op te zoeken. Ook heb ik meer rust en vertrouwen gekregen in de stalling en de verzorging. Ik hoef niet meer 7 dagen per week te komen omdat ik twijfel of ze wel eten of water krijgt. Ze staat zelfs te poppelen terug de groep in de gaan als ik der eventjes gepakt heb om wat samen te doen! En dat vindt ik een goed teken.
Afbeelding

Afbeelding


Op naar hopelijk meer ritjes met een actief en fit paard. Want ook al is het een ‘oud’ trekpaard dat vast wel rustig is. Zit er ook echt een kop op en pit in. Het gas knopje weet ze prima in te drukken namelijk. Haar CPL is goed onder controle en ik heb sinds kort een scheerapparaat ipv mijn trouwe schaar en dit werkt ook stukken fijner.

Ik ben benieuwd naar meer actieve trekpaarden op Bokt, want ik zie ze weinig voorbij komen!

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:32

Wat een prachtig dier <3

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:40

Wat een ontzettend mooi verhaal. <3

En wat zorg je goed voor haar.

Met zulke paarden ben ik altijd bang dat mijn weiland in een aardappel veld verandert.

Hopelijk is jullie nog een mooi stel jaren in goede gezondheid gegund. :j

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:41

Orrie is een geluksvogel, dat zij bij jou een thuis heeft gevonden.
Ze is best op leeftijd voor een trekpaard, maar ze ziet er super uit.
Veel plezier samen!

AnnickT

Berichten: 1473
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:58

Wat is ze mooi opgeknapt <3 Goed gedaan. Ik wens jullie nog veel fijne ritjes toe!

MerleSimone

Berichten: 5733
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:03

Ooh wat is ze opgeknapt zeg! Mooi! <3

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:05

Wat schrijf je lief over haar, en soooo wat een glow-up zeg {:}

Dandelion07

Berichten: 816
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:06

Ze ziet er heel goed uit! Echt supergaaf! Hopelijk nog heel veel plezier voor jullie samen!

Fem

Berichten: 12520
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:31

Wat een prachtig paard heb je!
Jouw zorg en liefde hebben haar enorm veel goed gedaan, wat een transformatie!

Hopelijk zijn jullie nog heel veel mooie jaren samen gegund :+:

Ik weet uit ervaring hoeveel liefde een oudje je kan geven! Het is misschien soms wat meer verzorging en zoeken naar de grenzen, maar leeftijd is maar een getal. Hoe ouder hoe gekker soms.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:36

Wat ziet ze er goed uit nu! En wat een (mooie) tank inderdaad :D. Op naar nog veel mooie ritjes in 2023.

Lys_PPA

Berichten: 1358
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:11

Wat ziet ze er goed uit zeg, ze is echt opgeknapt bij jou!
Die eerste foto van augustus 2022, super mooi! Ze kijkt zo zorgzaam en lief.

Op naar nog een mooie toekomst samen!

hannelot
Berichten: 1006
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:21

Leuk paard zeg!

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 12:46

Bij de eerste foto´s dacht ik echt: ´waar begin je aan?´. Maar wat heb je goed voor haar gezorgd en wat een mooi paard is ze nu! Echt, petje af!

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:19

Wat een knapperd, die staat er heel mooi bij voor haar leeftijd...!

Hier ook een Belg ben er zo gek op...


Afbeelding

Mirjam79

Berichten: 1739
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:41

Zo! Wat is ze ongelooflijk goed opgeknapt! De eerste foto's waren van een echt oud paard, maar die daarna ziet ze er echt steeds beter uit <3
Op naar nog veel meer mooie jaren!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:37

Mijn complimenten hoor. De energie die je hier in hebt gestopt zie je terug in je paard.

Flubberboot

Berichten: 2931
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:08

Als je het hebt over een glow-up <3
Wat is ze knap geworden zeg!!!

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:46

Heel leuk!
Wat goed dat je haar niet hebt laten staan omwille van haar CPL. Het is inderdaad niet evident maar wel te onderhouden als ze verder perfect bij jullie past!

Ik zit ook veel in de trekpaarden maar post er niet zo veel over, het zijn de paarden van mijn schoonfamilie

salome
Berichten: 87
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 19:35

Als ik paard was zou ik jou als baas willen, fantastisch wat je voor dat paard doet! Het is ook een paard met een ontzettende lieve uitstraling. Prachtig dier!

Montgri
Berichten: 656
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 20:18

Wat doen alle reacties mij goed zeg!

Ik doe zeker mijn best en ben ook bewust dat wanneer zij pijn heeft het klaar is. Eigenlijk wil ik dit zelfs al voorzijn. Maar paarden zijn hard voor zichzelf en moeilijk te zien :(

Maar ik ben al heel erg blij dat ik haar nu een mooi jaartje heb mogen geven. Dat doet mij al goed. Ook oudere paarden verdienen het een mooi einde te krijgen zonder te verpieteren. Voor mijn gevoel genieten oudjes er altijd extra veel van. Ook is ze oprecht beter gaan lopen. Minder stram. Waarschijnlijk ook door de supplementen en de beweging die ze nu heeft.

CPL…. Ja echt een aandachtspunt. En zeker geen pretje om te verzorgen als baasje. Ik denk zelfs met deze ervaring en extra verzorging dat ik een ‘normaal’ paard zonder CPL saai ga vinden in de verzorging hahaha. Maar het paard zelf kan er niets aan doen en verdient simpelweg de beste verzorging. Dan moet je je er als eigenaar maar overheen zetten en gewoon doen. Ik heb er immers zelf voor gekozen.

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:25

wat is ze opgeknapt!
hier ook bekend met cpl, echt een rotaandoening en zeker zomers heel intensief.
maar je kunt zien dat de benen enorm opgeknapt zijn en sowieso het hele paard.
wat een mooie lieve uitstraling heeft ze ook.
fijn te zien! :D

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Een jaar samen met mijn Tank Orrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:29

Wat een mooi paard <3
Ik gun jullie nog vele mooie jaren samen

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:37

Hier ook 2 fantastische kanjers van een trekpaarden. Wij hebben ze onder het zadel, aangespannen en doen ook allerlei grond en sleep werk erbij. Vooral bomen slepen is bij de oudste (8 jaar haha) zeer favoriet. De jongste is dit jaar erbij gekomen en 3,5 jaar nu. Hij doet uiteraard nog lang niet alles en zeker nog niet intensief. Hij is zeer graag bezig en dat houden we graag zo. Wij willen ze ook fit 20 laten worden.

Afbeelding
Robin van de Koesteeg


Afbeelding
Gibbs van Welland

De paarden staan echt aan zee. Ideaal om CPL goed rustig te kunnen houden. Gelukkig heeft Gibbs totaal geen CPL tot nu toe en ook niet zoveel sok. Robin heeft er wel wat last van maar gelukkig te onderhouden. Soms knippen we wel en uiteraard ook poetsen maar zeker 2 a 3x per week de zee in die goed zout is doet veel goeds

Robin staat ook op de horse and hunk kalender 2023

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:34

Montgri schreef:
Wat doen alle reacties mij goed zeg!

Ik doe zeker mijn best en ben ook bewust dat wanneer zij pijn heeft het klaar is. Eigenlijk wil ik dit zelfs al voorzijn. Maar paarden zijn hard voor zichzelf en moeilijk te zien :(

Maar ik ben al heel erg blij dat ik haar nu een mooi jaartje heb mogen geven. Dat doet mij al goed. Ook oudere paarden verdienen het een mooi einde te krijgen zonder te verpieteren. Voor mijn gevoel genieten oudjes er altijd extra veel van. Ook is ze oprecht beter gaan lopen. Minder stram. Waarschijnlijk ook door de supplementen en de beweging die ze nu heeft.

CPL…. Ja echt een aandachtspunt. En zeker geen pretje om te verzorgen als baasje. Ik denk zelfs met deze ervaring en extra verzorging dat ik een ‘normaal’ paard zonder CPL saai ga vinden in de verzorging hahaha. Maar het paard zelf kan er niets aan doen en verdient simpelweg de beste verzorging. Dan moet je je er als eigenaar maar overheen zetten en gewoon doen. Ik heb er immers zelf voor gekozen.


Ohhh heel herkenbaar dat laatste!
Ik zit nu met eentje met straalkanker en heb zo veel gehuild en nu is het echt precies zoals je zegt, er overheen en gewoon doen. Je kunt het niet niét doen, kan gewoon niet. Man up.
En nu is het een soort van routine.


Wat geef jij tegen het stram lopen? Ik heb het trekpaard van mijn zus er bij genomen en die heeft het ook. Ik gaf duivelsklauw en probeer nu MSM maar heb het idee dat die minder goed werkt

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:08

Ze boft maar met jou maar o o.. wat heb jij je allemaal op de hals gehaald voor een 1e paard :knuffel: ( senior, cpl, artrose..)