We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 00:53

Na 2,5 jaar geen officiële wedstrijd te hebben gereden door ziekte van mijn paard eindelijk weer eens gestart.
Ik was M1 met 3 winstpunten al wist ik toen we stopte niet echt hoe ik daar aan kwam, maar blijkbaar deden we het toch wel eens zoals het hoorde :')
Mijn paard is 2,5 jaar geleden heel erg ziek geworden waardoor die bijna dood was.
We hebben een lange weg afgelegd, en we zijn er zeker nog niet, maar weet wel dat plezier belangrijker is dan de punten die je mee naar huis neemt.
Al wist ik dat al wel een beetje, anders zou ik niet in dameszadel starten, want dat maakt het nou niet echt veel makkelijker :o

We hebben fijn kunnen rijden, Valentino liep lekker voorwaarts met losrijden, eigenlijk iets te want hij vond het in het begin nodig om op alles wat ik met mijn been deed aan te galopperen.
Misschien kwam dat door zijn "training" van afgelopen week....
Mijn 11 jarige nichtje had hem een paar keer gereden, die rijdt niet veel, en als ze rijdt is het thuis door het bos.
Mijn nichtje alleen maar gezegd "hij moet naar voren" :D en dat deed ze.

Van de wedstrijd van vandaag zijn foto's gemaakt door https://www.facebook.com/FinishingTouchPicturesFinishing Touch Pictures en die wil ik graag delen.

Voor de nieuwsgierige mensen ik had 2x 172,5 punten en een hoop huiswerk mee naar huis.
Ben hier gaan rijden om te kijken waar we nu staan qua trainen (moet toch ergens weer beginnen)
Qua onderdelen lukt het thuis en tijdens lessen allemaal wel, maar in een proef moet alles snel achter elkaar, en vooral daarop liep ik wat vast.
Het werd voor mijn gevoel na 3 onderdelen al rommelig en de 2de proef waren we beide toch wat moe aan het worden :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog wat foto's van de "training" van afgelopen week <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 03:36

Wauwh dat is nu echt mooi. <3 <3 <3
Prachtig, maar ,meschien een stomme vraag is het moeilijk om met een dames zadel te rijden ?
Het lijkt mij ook erg leuk om dat te doen.
De foto's van jou in het dames zadel vindt ik onwijs gaaf, mijn respect heb je. +:)+

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:20

Gaaf zeg. Mag je daar gewoon altijd mee starten?
Vind het wel lastig kijken zo, zit zo naar je ontbrekende been te kijken haha. Hoe reageren jury's?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 08:41

nou knap , maar het lijkt me wel een uitdaging!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:09

Vind t altijd een prachtig gezicht zo'n dameszadel!

Start je gewoon op reguliere wedstrijden waar de andere deelnemers wel met een standaard zadel rijden?
En zo ja; kan de jury jou dan gewoon beoordelen? Ook als ze niks weten over het dameszadel?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 19:12

Klaas15 schreef:
Wauwh dat is nu echt mooi. <3 <3 <3
Prachtig, maar ,meschien een stomme vraag is het moeilijk om met een dames zadel te rijden ?
Het lijkt mij ook erg leuk om dat te doen.
De foto's van jou in het dames zadel vindt ik onwijs gaaf, mijn respect heb je. +:)+


Dank je! :)
En ja, is het moeilijk?
Heb daar niet echt een ja of nee op.
Het maakt het niet altijd makkelijker voor jezelf :o
Stap, draf en galop lukken vaak wel oké met elk paard maar voor de zijgangen en contra galop moet je paard wel goed aan de been en gewichthulpen zijn, en als je scheef zit (vooral met achterwaarts) dan merk je dat goed aan je paard.


opisop_shop schreef:
Gaaf zeg. Mag je daar gewoon altijd mee starten?
Vind het wel lastig kijken zo, zit zo naar je ontbrekende been te kijken haha. Hoe reageren jury's?


mairead schreef:
Vind t altijd een prachtig gezicht zo'n dameszadel!

Start je gewoon op reguliere wedstrijden waar de andere deelnemers wel met een standaard zadel rijden?
En zo ja; kan de jury jou dan gewoon beoordelen? Ook als ze niks weten over het dameszadel?



Ja, hiermee mag ik (en ieder ander) gewoon starten.
Een dameszadel is een Engels zadel en bij de reguliere wedstrijden moet je met een Engels zadel rijden.
De meeste jury's hier in de buurt kennen mij inmiddels wel, maar in het begin wel veel vragen gehad.
Of ik er wel mee mocht rijden, of dat kleed van mijn benen afging, en vooral waarom ik dit doe.
Ik rijd dus gewoon met/tegen de andere met een standaard zadel die ook mijn klasse rijden.
Sommige jury's vinden het lastig te beoordelen, maar ook mijn paard moet gewoon recht over de a-c lijn, netjes de overgangen doen, op de hulpen reageren, aan de teugel lopen, stelling aannemen in een wending, zijgangen tonen als dat gevraagd wordt, dus niet echt anders dan een ander, alleen houding en zit zien ze soms anders, maar ik moet ook gewoon recht zitten, en nog wel rechter dan een ander, anders gaat mijn paard wijken :')


kwita schreef:
nou knap , maar het lijkt me wel een uitdaging!

Gewoon eens doen!
Pas op, werkt verslavend.

Ik vind het fijner rijden dan met een gewoon zadel :+

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:35

Respect!
Het lijkt me echt heel lastig! En dan ook nog tijdens reguliere wedstrijden, knap hoor! Veel plezier en succes verder :)

Anoniem

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:03

Ik vind het er echt ontzettend chique uitzien, maar ik zou me toch afvragen hoe het dan precies met de gewichtsverdeling zit. Op de eerste twee foto's is namelijk zichtbaar dat je gewicht volledig achterin het zadel ligt, met voor de lendenwervels. Dat lijkt me een heel gek zwaartepunt voor het paard, want je wilt de ruiter over het algemeen juist vrij dicht achter de schoft zetten omdat hij daar het sterkste is en de achterkant van de rug vrij blijft om 'bol' te bewegen. Bij paarden bij wie de achterkant van de rug teveel belast wordt, bijvoorbeeld door een te grote ruiter in een te klein normaal zadel waardoor alle gewicht op de achterkant rust, zie je dat paarden vaak op dat punt de rug hol maken en dus ook met onderhals en verkorte nek gaan lopen. Dat zie ik bij de jouwe ook, vandaar dat ik me afvroeg of dat ook te maken kan hebben met het zadel?
Of zetten alle dameszadels de ruiterbips zo ver naar achteren?

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:23

Mijn gewicht zit niet in de achterkant van het zadel.
Het zadel van mij is helemaal plat, dus kan er ook niet in gaan "hangen/leunen" wat je bij mensen in een te klein zadel wel ziet.
Een dameszadel is wat langer dan een normaal zadel, en bij paarden met een korte rug is dus geen passend zadel te vinden omdat ze allemaal te lang zijn.
Vooral bij de Spaanse paarden en verschillende koudbloeden is geen zadel te vinden.

Ver van de schoft zit ik niet, bij rechterbeen gaat zelfs over de schoft heen.

En ja, dat holle en verkort lopen is mijn paard kampioen in, trainen veel met lang en laag zowel onder het zadel als aan de longe dat komt bij die van mij zeker niet door het zadel :o

Heb even gekeken of ik een foto heb van mezelf in een normaal zadel, de mist oude was deze van 10-2016
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:27

Ziet er rustig en ontspannen uit. Alleen kijk je veel naar beneden valt me op. Toevalsfotos of een verbeterpuntje.

Maar heb zelf vroeger ook veel dameszadel gereden. Zo lekker. Zou het graag gaan doen alleen dan met linkerbeen als niet been. Geen idee of dat bestaat als zadel en of je daarmee bij een manege kan aankomen ook. Geen eigen paard meer en geen les.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:34

Keurig hoor!

In dameszadel rijd is echt zéér verslavend! Goed dat je daarvoor al waarschuwt. Ik vind juist galopperen fijner op het dameszadel met mijn giga galopperende fries van bijna 1,80 :+

Maar ieder zo zijn ding. Hopelijk kan mijn kwpn'er volgend jaar ook onder het dameszadel. Wedstrijden daarmee rijden is wel een van mijn dromen :o

Karuma dat is volgens mij wel mogelijk. Even de Nederlandse dameszadel vereniging vragen. Die hebben veel zadels :j

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:36

karuna schreef:
Ziet er rustig en ontspannen uit. Alleen kijk je veel naar beneden valt me op. Toevalsfotos of een verbeterpuntje.

Maar heb zelf vroeger ook veel dameszadel gereden. Zo lekker. Zou het graag gaan doen alleen dan met linkerbeen als niet been. Geen idee of dat bestaat als zadel en of je daarmee bij een manege kan aankomen ook. Geen eigen paard meer en geen les.


Dat naar beneden kijken kwam ik ook achter, denk toch een beetje spanning :o

Er zijn dameszadels die naar de andere kant zijn, en ik weet dat er zadels bestaan die je om kan zetten van de ene naar de andere kant.
Maar... Heb die nog nooit in het echt gezien dus zullen niet in Nederland zijn.
De vereniging heeft ze in elk geval niet, je kan ze wel een berichtje doen, de gene die de zadels beheerd weet vaak ook dingen te vinden voor je.

Op dit moment zijn er geen vaste plekken waar je kunt lessen in dameszadel.
Ik hoop over een tijdje weer wat meer tijd te hebben en dan te zien of er maneges interesse hebben in lessen.
Heb meerdere zadels liggen, en mijn papieren om les te geven.
Ga in augustus wel 2 dagen naar België naar een stal om daar kinderen kennis te laten maken met het rijden in dameszadel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:39

Aha spanning dus, heb je fotos van dameszadel thuis? Doe je het dan ook?

Ik heb hier in de buurt een manege voor gehandicapten waar ik met mijn eigen boomloosje wel kan rijden. Die geeft me meer stabiliteit en steun dan een normaal zadel. En vooral linkerbeen in toom. Alleen door omstandigheden en een gekreukeld rechterbeen ook daar gestopt met rijden. Wil dat nu ik toch niet kan verhuizen langzaam weer gaan oppakken.

Zou dat liefste met dameszadel omgekeerd doen, dan blijft linkerbeen gewoon netjes onder controle hangen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:42

karuna schreef:
Ik heb hier in de buurt een manege voor gehandicapten waar ik met mijn eigen boomloosje wel kan rijden. Die geeft me meer stabiliteit en steun dan een normaal zadel. En vooral linkerbeen in toom. Alleen door omstandigheden en een gekreukeld rechterbeen ook daar gestopt met rijden. Wil dat nu ik toch niet kan verhuizen langzaam weer gaan oppakken.

Zou dat liefste met dameszadel omgekeerd doen, dan blijft linkerbeen gewoon netjes onder controle hangen.


Weet niet wat je precies aan je linkerbeen hebt, maar als ik het zo lees denk ik dat naar links zitten makkelijker is dan naar rechts.
Je been in de beugel zit heel kort (korter dan springmaat) en je losse been moet je iets omhoog kunnen houden dus de bovenbeenspier moet het nog goed doen.
Het onderbeen moet ontspannen hangen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 21:47

Hier foto's zonder rok.

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:15

Dan kijk je rechtuit ook wat naar voren. Kennelijk een dameszadel ding.

Bovenbeen spieren niks mis mee. Die train ik stevig. Linkerbeen/knie/onderbeen zijn door twee nare paardrijdduikelelingen beetje aan gort. Knie is helemaal stuk en dystrofie en trombose hebben controle wat zoek gemaakt en krachtzetten is lastiger. Heb op ponyclub veel met dameszadel gereden. Ook viertal ermee op wedstrijd wel. :j

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:18

Wow! Dat ziet er ongelofelijk leuk uit! :D Maar het lijkt mij wel moeilijk. Hoe doe je dat als je wil gaan naar de kant waar je been zit? Of wil wijken naar die kant? Lijkt mij dat er dan iets 'mist' om druk te geven zodat het paard opzij gaat? (Sorry als ik domme vragen stel, is wel oprechte interesse :o )

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 22:23

Ow ja, dan is andersom wel beter ja.
Niet fijn dat je been zo aan gort is :(:)


Poekkie schreef:
Wow! Dat ziet er ongelofelijk leuk uit! :D Maar het lijkt mij wel moeilijk. Hoe doe je dat als je wil gaan naar de kant waar je been zit? Of wil wijken naar die kant? Lijkt mij dat er dan iets 'mist' om druk te geven zodat het paard opzij gaat? (Sorry als ik domme vragen stel, is wel oprechte interesse :o )


Domme vragen zijn er nooit is mij wel eens verteld :D

En zoals ik al typte, je paard moet wel aan de hulpen zijn.
Aan de rechterkant heb ik een cane (soort zweep maar dan wat steviger) en voor de druk daarvan moet het paard om.
En gewicht hulpen zijn belangrijk.

Ik laat nog wel eens andere mensen op dit paard, als ze scheef zitten en over de A-C lijn rijden komen ze nooit recht aan de overkant. Paard van mij gaat dan iets doen wat op wijken moet lijken :')
Ik rij in het M1 ook met die cane terwijl met zweep rijden verboden is vanaf het M.
En op de foto's zie je dat de cane steeds tegen het paard aanligt in de wendingen zoals je been dat ook doet, anders valt die gewoon naar binnen.

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:04

Zijn weer mooie foto's geworden Hannah!

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 23:20

_Natasja_ schreef:
Zijn weer mooie foto's geworden Hannah!


Thanks!
Was weer gezellig bij jullie *\o/*

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:25

Wat knap zeg! Ik heb nooit geweten dat je met een dameszadel mag starten. Is weer een keer wat anders om op wedstrijd te zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:23

Wat tof.

Over maneges met les in dameszadels, in België ken ik er 1. Manege de paddock in heusden-zolder. Óf ze nog les geven erin weet ik niet, de eigenaar kwam me erg verward over toen ik eens ging horen achter een stalplaats. Maar hun website is ook niet helemaal up-to-date.

lara1510

Berichten: 107
Geregistreerd: 23-08-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:25

Mooie foto's! Echt knap, ik zou zelf doodsbang zijn dat ik bij een gekke sprong naar de zijkant val. Of valt dat in praktijk mee? Het ziet er in ieder geval erg bijzonder uit. :D

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: We gaan er weer voor M1 dressuur in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:48

Wat gaaf!

Ik vraag me altijd af hoe je opstap met zo'n zadel

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:54

Gave foto's Hannah! Hij doet het goed zo te zien :))

Ik vond het doodeng en dat terwijl ik alleen gestapt heb :P
Afbeelding