Aan het werk met PRE Django!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RidingDream

Berichten: 61
Geregistreerd: 20-04-14

Aan het werk met PRE Django!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 19:06

:wave:


Afbeelding


Nu Shan is verkocht en ik alleen nog maar wat met Winnie rijd, vind ik het toch wel leuk om ook weer een groot paard te rijden. Dus mag ik van mijn zus haar paard Django gaan bijrijden. Dit vind ik heel leuk, want Django kent al best veel dressuur oefeningen door het werken aan de hand.

Vandaag hebben we weer voor de 4e keer gereden sinds een half jaar ofzo. Toen was hij niet happy en had hij me er ook af gegooid... Maar nu staat hij op een ander plekje, en dat gaat supergoed!

Hij was heel rustig en ontspannen vandaag, dus met hulp van mijn zus hebben we eerst geoefend op de hulpen geven voor schouder binnen en travers. Omdat mijn zus een beetje moest helpen zijn daar geen foto's van gemaakt. Wel toen ik probeerde een stukje travers zelf te rijden en hij ging opeens wijken haha :):)

Afbeelding

Daarna zijn we heel veel gaan oefenen in draf. Om te schakelen, en weer terug te rijden. Dit vond ik machtig want hij zet bij het verruimen zulke grote passen! Ik moet wel zeggen dat het nog niet helemaal soepel gaat, ik vind het nog heel moeilijk om mijn handen goed te houden, tips mogen altijd!

Django kan superleuk verruimen, en we hebben geoefend met hals houdingen, en zelfs een stukje heel veel verzamelen. Ik hoop dat jullie de foto's leuk vinden, tips en tops zijn welkom!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna mocht ik voor het eerst op Sjonnie rijden, die is van de buurvrouw van mijn zus. Hij moet gaan leren om meer op zijn achterbenen te gaan dragen. Daar heb ik maar eventjes op gereden. Hij loopt heel fijn en is heel wat anders dan Django!


Afbeelding

Afbeelding


Groetjes Bobbi *\o/*

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Aan het werk met PRE Django!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:24

Wat leuk dat je de kans krijgt om met twee van de prachtpaarden aan de slag kan gaan!
Django is en blijft zo'n machtig dier, heel mooi.

Wat me opvalt, is dat je op veel foto's naar beneden kijkt en dit heeft ook invloed op je gehele houding. Probeer trots rechtop te zitten en te kijken waar je naartoe wilt. Ook heb je je hand vaak wat laag en bij je zadel. Pak je teugels gerust iets korter en doe je hand naar voren, naar de manenkam/schoft toe. En dan een stuk omhoog.
Lekker blijven genieten verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:27

Ik kan me goed voorstellen dat hij moeilijk te volgen is met je zit in draf, want hij doet precies dat waar Andalusiers meester in zijn; flink met de beentjes gooien en niets met de rug doen. Dat ziet er dus heel spectaculair uit als je naar de benen kijkt, maar de rug hangt gewoon hol en wordt niet gebruikt waardoor het heel lastig is omdat te volgen als ruiter, want het ziet er weliswaar compact uit, maar eigenlijk loopt hij op z'n Andalusisch volledig uit elkaar.
Ik vermoed op basis van de foto's ook dat je geen problemen hebt met je handen, maar met je (stoel)zit. Aangezien je dat ook in de andere zadels/bij de andere paarden hebt, zou ik eens ergens een zitles nemen om te kijken waar het probleem precies zit.

Krijg je ook les? Want ik denk dat er erg veel winst te behalen valt als jullie allebei aan je houding gaan werken, jij zodat je ontspannen rechtop leert zitten en minder steun nodig hebt van de teugels, en Django zodat hij leert om echt vanuit zijn rug te gaan lopen in plaats van met zijn beentjes te waaien. Dat ziet er namelijk spectaculair uit voor een leek, maar een goede instructeur prikt daar zo doorheen en zet jullie helemaal terug naar de basis. Travers komt dan vanzelf wel, maar eerst moet hij zijn rug gaan gebruiken, want zolang hij dat niet doet zal hij ook niet op een goede & lichamelijk gezonde manier zijgangen kunnen doen.

RidingDream

Berichten: 61
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 14:10

xyzutu2 schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat hij moeilijk te volgen is met je zit in draf, want hij doet precies dat waar Andalusiers meester in zijn; flink met de beentjes gooien en niets met de rug doen. Dat ziet er dus heel spectaculair uit als je naar de benen kijkt, maar de rug hangt gewoon hol en wordt niet gebruikt waardoor het heel lastig is omdat te volgen als ruiter, want het ziet er weliswaar compact uit, maar eigenlijk loopt hij op z'n Andalusisch volledig uit elkaar.
Ik vermoed op basis van de foto's ook dat je geen problemen hebt met je handen, maar met je (stoel)zit. Aangezien je dat ook in de andere zadels/bij de andere paarden hebt, zou ik eens ergens een zitles nemen om te kijken waar het probleem precies zit.

Krijg je ook les? Want ik denk dat er erg veel winst te behalen valt als jullie allebei aan je houding gaan werken, jij zodat je ontspannen rechtop leert zitten en minder steun nodig hebt van de teugels, en Django zodat hij leert om echt vanuit zijn rug te gaan lopen in plaats van met zijn beentjes te waaien. Dat ziet er namelijk spectaculair uit voor een leek, maar een goede instructeur prikt daar zo doorheen en zet jullie helemaal terug naar de basis. Travers komt dan vanzelf wel, maar eerst moet hij zijn rug gaan gebruiken, want zolang hij dat niet doet zal hij ook niet op een goede & lichamelijk gezonde manier zijgangen kunnen doen.


Ik denk dat ik en mijn zus daar wel uitkomen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:24

Ah, fijn dat jullie elkaar en Django dus wel corrigeren. :j
Jullie topics klonken alsof jullie allebei blij waren met hoe hij op deze foto's zijn benen gebruikte, vandaar dat ik me afvroeg of er wel begeleiding was van iemand die alle ontsnappingsclausules van PRE's kent. 8-)

Het klinkt misschien gek, maar het is positief om te horen dat jullie eigenlijk ook helemaal niet zo blij worden van hoe hij zijn lichaam nu gebruikt. Dat betekent namelijk dat je hem niet stimuleert in deze erg decoratieve fouten maar juist weer teruggaat naar de basis, het beenzwaaien stopt en hem weer heel saai correct leert lopen voor je weer om wat meer actie, verzamelen, verruimen of zijgangen vraagt.

NikkivanOlst

Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:59

xyzutu2 schreef:
Ah, fijn dat jullie elkaar en Django dus wel corrigeren. :j
Jullie topics klonken alsof jullie allebei blij waren met hoe hij op deze foto's zijn benen gebruikte, vandaar dat ik me afvroeg of er wel begeleiding was van iemand die alle ontsnappingsclausules van PRE's kent. 8-)

Het klinkt misschien gek, maar het is positief om te horen dat jullie eigenlijk ook helemaal niet zo blij worden van hoe hij zijn lichaam nu gebruikt. Dat betekent namelijk dat je hem niet stimuleert in deze erg decoratieve fouten maar juist weer teruggaat naar de basis, het beenzwaaien stopt en hem weer heel saai correct leert lopen voor je weer om wat meer actie, verzamelen, verruimen of zijgangen vraagt.


Uiteraard nemen we beiden graag tips aan! Wil mijn zusje lief binnenkort ook eens bij andere mensen laten lessen voor weer een frisse blik. Want als je altijd met hetzelfde paard werkt word je naar mijn idee af en toe "blind" voor bepaalde dingen haha. Is nog een hoop werk aan de winkel! Focus ligt nu voornamelijk op voorwaarts gaan, hij kruipt nog graag achter de teugel en gaat dan niet meer naar voren maar op de plaats blijven. Stapje voor stapje :j zijgangen waren voornamelijk eens om te voelen hoe zijn lijf beweegt voor Bobbi, aan de hand kent hij die al vrij lang :D

Tips worden zeker meegenomen! Maar dit is pas de 4e keer weer onder het zadel na een hele lastige periode waar hij zichzelf mentaal enorm in de weg zat :) dus ben momenteel vooral blij dat hij niet standje vliegtuig gaat :')

Papilio

Berichten: 605
Geregistreerd: 11-03-15

Re: Aan het werk met PRE Django!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:10

Ik vind Django echt ontzettend leuk! tips zijn er al gegeven, maar vooral lekker doortrainen dan komt het helemaal goed!

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:16

Wat leuk om Django een keer onder het zadel aan het werk te zien!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:17

Zijn blik spreekt boekdelen, 'ik wil het goed doen, ik ben een grote knappe jongen'.

Foto's van Sjonnie doen geen recht aan de stukjes die ik gisteren heb gezien. Je had dat paard echt leuk aan het lopen! :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:18

Ik vind het zo jammer dat hij geen hengst is. :') Elke keer als ik hem zie weer.
Wat een lekker ding. :D

Ik speelde met modena altijd de sideways game en dan flinke stukken. Dan moeten ze wel hun buikspier aanspannen, rug bollen en bekken kantelen. Misschien is dat wat om te oefenen?
Kan ohz en aan de hand.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Aan het werk met PRE Django!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:04

Leuk dier hoor maar de witte gebruikt zijn buikspieren totaal niet en ik zou oa om die reden totaal niet gaan verzamelen

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:27

Ik vind de foto's helaas helemaal verpest door het handenwerk van de ruiter en dat zie je in alles terug in het paard.

Waarom niet bij het begin beginnen en allereerst fatsoenlijk gaan zitten? En dat je beenhouding of je rug niet helemaal goed zijn oke, maar met je handen ben je aan het dwingen, en je ziet het resultaat: een paard wat een beetje zwaait met de benen, maar 0 dressuurmatig aan het werk is.

Zonde, het is een prachtdier om te zien, maar je handen leiden geen eigen leven, die dwingen hem naar beneden en dat is nooit het doel van dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:42

VisibreTeam schreef:
Tips worden zeker meegenomen! Maar dit is pas de 4e keer weer onder het zadel na een hele lastige periode waar hij zichzelf mentaal enorm in de weg zat :) dus ben momenteel vooral blij dat hij niet standje vliegtuig gaat :')


Dan snap ik dat je blij bent met het stukje mentale ontspanning en het tackelen van de lichamelijke problemen tijdens het rijden eventjes uitstelt. :j
Het lastige met PRE's is dat ze gewoon zo vervloekt elastisch zijn; met een paar kneepjes heb je ze in piaffe, maar gewoon met een normaal ruggebruik stappen... >;) Goed dat jullie begeleiding gaan zoeken!

RidingDream

Berichten: 61
Geregistreerd: 20-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 22:06

xyzutu2 schreef:
VisibreTeam schreef:
Tips worden zeker meegenomen! Maar dit is pas de 4e keer weer onder het zadel na een hele lastige periode waar hij zichzelf mentaal enorm in de weg zat :) dus ben momenteel vooral blij dat hij niet standje vliegtuig gaat :')


Dan snap ik dat je blij bent met het stukje mentale ontspanning en het tackelen van de lichamelijke problemen tijdens het rijden eventjes uitstelt. :j
Het lastige met PRE's is dat ze gewoon zo vervloekt elastisch zijn; met een paar kneepjes heb je ze in piaffe, maar gewoon met een normaal ruggebruik stappen... >;) Goed dat jullie begeleiding gaan zoeken!


Wij gaan geen begeleiding zoeken, Nikki geeft mij begeleiding, want ze weet echt wel wat ze doet denk ik ;) Maar alsnog bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Aan het werk met PRE Django!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:09

Toch zou ik dan iig proberen je handen iets luchtiger te gaan gebruiken, lekker dragen. Het ziet er nu nogal strak uit. :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:14

Knappe kerel, had ie een winterdip? :(:)
Foto 11 vind ik een prettig beeld, ben het met de rest eens wat het spiergebruik betreft maar dat komt vast goed.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:14

Nu ben ik alles behalve een ster ruiter of een alwetende.. Maar vind de foto's er juist alles behalve strak uit zien eigenlijk.

Hier en daar mist er zelfs een beetje verbinding, maar voor een paard dat zo een lange tijd niet onder het zadel is geweest met een ruiter van 13 jaar..?
Ik ben wellicht bevooroordeeld, juist omdat ik TS afgelopen zaterdag live heb zien rijden. Meisje zit er juist ontspannen op. Natuurlijk moet zij werken aan haar houding, al doende leert men. Maar wat er hier hier wordt besproken vind ik het totaal niet in verhouding staan met de beelden.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:28

gekvanfleur schreef:
Ik vind de foto's helaas helemaal verpest door het handenwerk van de ruiter en dat zie je in alles terug in het paard.

Waarom niet bij het begin beginnen en allereerst fatsoenlijk gaan zitten? En dat je beenhouding of je rug niet helemaal goed zijn oke, maar met je handen ben je aan het dwingen, en je ziet het resultaat: een paard wat een beetje zwaait met de benen, maar 0 dressuurmatig aan het werk is.

Zonde, het is een prachtdier om te zien, maar je handen leiden geen eigen leven, die dwingen hem naar beneden en dat is nooit het doel van dressuur.



Dit zag ik ook

QueelensJarig

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aan het werk met PRE Django!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:17

Django is een leuk paard en je ziet dat hij echt zijn best doet! :D
Ik bespeur hier en daar een wisseling in de aanleuning (soms aardig strak, soms juist geen verbinding, soms de juiste aanspanning). Komt waarschijnlijk doordat die er soms achter wil kruipen wat Nikki zegt.
Ik heb op bokt en FB (van Nikki) al vaker rijfoto's voorbij zien komen en ik vind je een fijne en vriendelijke ruiter. Tip die word gegeven over handen meer omhoog zou ik juist niet doen. Paard moet zijn buikspieren meer aan gaan spannen en rug gaan gebruiken. Als je, je handen gaat liften werk je hem eerder naar boven toe in hoofd-/halshouding en voor de juiste rug en buikspier gebruik wil je hem juist niet zomaar oprichten. het laatste wat ik hiermee wil zeggen is dat je, je handen op je knieƫn moet gaan zetten haha, maar je snapt vast wat ik bedoel.

In ieder geval veel succes je bent een leuke ruiter en je hebt een leuk paard dus komt vast goed :j