Kastelen, paarden & zwaarden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 21:38

Oftewel, een weekje op bezoek bij mijn instructeur Arne Koets om te trainen. :j

Afgelopen week zijn we naar het mooie Thüringen afgereisd om te werken met historische dressuur en de basis van rossfechten (gevechten te paard).

Naast hard werken was er ook tijd om lekker buiten te rijden. Het is hier bergachtig en flink stijl, goede warming up voor de paarden. :)

Foto's zijn gemaakt door Esther Kok.

De eerste dag ging Arne mee als gids zodat we niet zouden verdwalen. :D

Afbeelding

Maar daarna konden we prima zelf op pad. Er zijn hier geen echte ruiterpaden ofzo, je rijdt gewoon door de velden.

Afbeelding

En dan kom je een ruïne tegen.

Afbeelding

Met een enge fotograaf erin.

Afbeelding

Santi dacht, dit kasteel is al bezet, terugtrekken!


Afbeelding

Maar de fotograaf bleek vredelievend.


Afbeelding


Tijd om weer terug te gaan! Kasteel mooi op de achtergrond.

Afbeelding

Maar er moest natuurlijk ook wel serieus gewerkt worden. :Y) Op elkaar inhakken met zwaarden en lansen lijkt allemaal een beetje lomp, maar heeft wel degelijk een dressuurmatige basis. Tijdens de training werd dus ook veel aandacht besteed aan dressuurwerk. Met name de zijgangen zijn belangrijk want daarmee kun je tijdens een gevecht de afstand tot je tegenstander bepalen (zodat de paarden bv. niet botsen/je tegenstander je niet aan zijn zwaard rijgt).

Hier wat stills van videobeelden bij gebrek aan foto's:

Oefenen met piaffe:


Afbeelding

Garrocha werk:


Afbeelding


Afbeelding


Schermen te paard:


Afbeelding


Afbeelding


En een korte compilatie van wat oefeningen tijdens de training en een stukje sparren (vrij vechten):





De andere ruiter in dit filmpje rijdt nog maar anderhalf jaar dus die doet het nog wat rustiger aan. :D Ook voor beginners is deze toffe manier van rijden dus heel toegankelijk, ook omdat je de dingen die je leert eigenlijk direct toe moet passen in een praktische situatie.

Wat mijzelf betreft, weer gave nieuwe dingen gedaan (voor het eerst serieus garrochawerk :D ) en weer veel punten ter verbetering om mee aan de slag te gaan!

Ter vergelijking, anderhalf jaar geleden (ik had Santi toen een maand) & de eerste les met Arne:

Afbeelding


goldenarrow

Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:45

Zo, wat een verschil zeg tussen die laatste foto en hoe het nu gaat! Jullie zijn toch wel ver gekomen. Die piaffe is trouwens echt mooi!

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Jessix

Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:53

Gaaf hoor!!

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:57

Wauw wat gaaf! Ook het rijden ziet er super netjes uit.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het zadel waarmee je rijdt? :o Dat is geen standaard engels zadel geloof ik?

(✿◠‿◠)

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:05

wat ontzettend stoer!

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:13

Wauw gaaf!! Mooie omgeving, stoere manier van samen trainen!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

shaddy82

Berichten: 1838
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:13

Gaaf zeg !
En wat een prachtige omgeving

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

Estherr__1

Berichten: 1046
Geregistreerd: 03-12-12
Woonplaats: Klaaswaal

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:14

Gaaf zeg!
Ziet er fijn en ongedwongen uit, de piaffe ook!

Zotte B+12, L1+10 L2+5
Twirre B+4

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:12

Wpw super gaaf zeg!
Gewoon soort terug in de tijd, prachtig om te zien!

Rijden ziet er ook goed uit, echt heel knap!

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:45

Leuk om te lezen, en te zien.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:07

Wat gaaf!

Ziet er goed uit, zowel de omgeving als het trainen :j

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-17 20:42

Thanks allemaal! :D

Felicxa schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het zadel waarmee je rijdt? :o Dat is geen standaard engels zadel geloof ik?


Het is een Marjoman Riano Sillero, een iberisch type zadel, een beetje tussen een schoolzadel en een stierenvechterszadel in. Het geeft veel steun, wat bij dit soort werk erg fijn is. Speciaal voor Santi gebouwd op een verkorte boom, omdat hij een erg compacte rug heeft. :) En er zit een zalea over heen, een schapenbontje. Zit lekker zacht voor mij en is wat stroever dan het gladde leer eronder.

Estherr__1 schreef:
Ziet er fijn en ongedwongen uit, de piaffe ook!


Thanks, ik ben zelf ook erg blij met dit beeld. Santi piaffeert van nature vrij makkelijk maar hij wordt ook snel hectisch, de laatste tijd is dat enorm verbeterd en blijft hij zowel in piaffe als galop zijn rust bewaren.

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:03

Argh zo gruwelijk gaaf dit, loop iedere keer groen aan van jaloezie als ik mensen zo bezig zie (en ook bij het zien van die mooie kostuums overigens, in andere topics van je). Ooit..

Heel tof om te zien, blijf vooral delen!

Sar·chasm ('sär-"ka-z&m): the giant gulf (chasm) between what is said and the person who doesn't get it.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:49

zowel Roßfechten (schermen te paard) als historische dressuur zijn toch voor iedereen toegankelijk, dus wat let je? Firebird :)

wat ik zelf zo gezellig vind is de open sfeer in de Roßfechten community, vrijwel iedereen doet z'n best om mensen te betrekken.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:23

Heel gaaf! Santi is een stoer dier en je rijdt hem kundig. Het garrochawerk lijkt me ook zo gaaf om te doen. Nog even sparen voor een paard en dan ga ik meedoen :=

Santi was een Lusitano toch?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:46

Gaaf!
Hoe doe je dat met de teugelvoering met één hand?
Het ziet er keurig uit.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:51

Erg gaaf!

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:57

Oooh nee hoor ik ben totaal niet jaloers O:) wat een prachtige omgeving zeg, rijden ziet er ook gaaf uit!

Mijn superarabier B.A. Odys
<3

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:08

Heel gaaf! Waar ik naar benieuwd ben of dit ook geschikt is voor zwaardere koudbloeden. Santi is lichtvoetig en verzameld (denk ik) gemakkelijk, maar natuurlijk niet te vergelijken met een trekpaard oid

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 09:59

Bedankt allemaal!

Nissima schreef:
Santi was een Lusitano toch?


Ja klopt. :) De palomino op de eerste foto is ook een Luso, de schimmel is een Andalusier en de grijze een Criollo. Dus allemaal paardjes met aanleg voor dit soort werk. :)

Myca schreef:
Hoe doe je dat met de teugelvoering met één hand??


Er zijn een aantal verschillende teugelvoeringen. Volgens mij had ik hier 1 bradoonteugel tussen wijs- en middelvinger, de tweede bradoon en de eerste kandareteugel tussen middel-en ringvinger en de tweede kandare tussen ringvinger en pink. Maar je kunt de eerste teugel ook onder je duim houden of de laatste teugel onder je pink.

Ik deed nu vooral wat makkelijk voelde, deze week voor het eerst sinds een jaar weer met twee teugels gereden want heb in de tussentijd veel met kimblewick gewerkt. Santi vindt de kandare overigens veel prettiger dus dat blijven we maar doen.

Arne, reed jij nou bradoon-kandare-kandare-bradoon?

Tussendoor met garrocha- en zwaardgedoe zitten je teugels trouwens op een gegeven moment wel echt scheef, dus dan moet je of even tijd nemen om dat te corrigeren of gewoon je hand heel erg meegeven en het paard niet storen. Ik ben nog niet handig genoeg om tijdens het rijden te corrigeren maar dat is wel mogelijk, omdat je alle uiteindes/lussen als het goed is netjes naast elkaar hebt hangen dus dan kan je bv. terwijl je een zwaard vast hebt met je pink even je teugels verkorten/verlengen. Of zwaard ook even in je teugelhand erbij aan de pareerstang zodat je een hand vrij hebt.

Bralindy schreef:
Waar ik naar benieuwd ben of dit ook geschikt is voor zwaardere koudbloeden.


Ieder paard kan dit tot op zekere hoogte wel doen/leren, maar voor een koudbloed zal verzamelen minder natuurlijk zijn dan voor een Lusitano, bijvoorbeeld, en deze oefeningen kosten een zwaarder paard meer energie en dan zal hij eerder moe worden.

Dat betekent voor jou dat je op paardengebied tijdens een gevecht een 'nadeel' hebt dus dat kun je dan compenseren door gewoon heel goed en technisch te zijn in het wapengedeelte. :P Mooie uitdaging!

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:05

Wauw, naar dit kan ik wel uren kijken! Ziet er mooi en ongedwongen uit. Heerlijk gewoon!

[o]

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:48

Wauw!!!! Wat een mooie foto's en filmpje!
Ik krijg direct zin om het ook te proberen...
(Zouden hiervan basis dingen te doen zijn met manege-paarden?)

Wat is juist het doel van dat garrocha werk?
(het ziet er wel heel erg indrukwekkend uit, de beheersing en techniek die je daarvoor nodig hebt!)

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:17

Wow, wat ontzettend gaaf zeg. Ziet er goed uit. Het werk met garrocha lijkt me ook erg leerzaam zo van de foto's/film te zien.

En de buitenrij-foto's zijn natuurlijk ook erg gaaf, vooral die met het kasteel op de achtergrond. :j

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:23

Bradoonteugel, kandanereteugel.... Ik heb geen idee waar je het over hebt.
Maar als je foto's of plaatjes hebt over de teugelvoering ben ik erg benieuwd.
(Ik zit daar zelf namelijk mee te knoeien met WE en TREC)

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-17 12:35

caaramel schreef:
(Zouden hiervan basis dingen te doen zijn met manege-paarden?)


Ja hoor, waarom niet? Ieder paard kan dit leren. :) Arne geeft ook clinics, misschien een leuk idee voor de manege?

Citaat:
Wat is juist het doel van dat garrocha werk?


Een garrocha is een stok die gebruikt wordt voor veedrijven. Dat is eigenlijk het doel ervan, je moet je paard en de stok kunnen positioneren, om het vee te drijven of om bijvoorbeeld je paard te beschermen tegen een boze stier. Dat is de oorsprong en vanuit daar is ook een soort kunstvorm ontstaan, waarbij je bv. (op hoog niveau) galoppirouettes etc. onder de garrocha doormaakt. Gewoon om te laten zien hoe goed je het rijden en het gebruik van de stok beheerst.

Binnen onze training dient het ook nog een tweede doel, aangezien je naast zwaarden te paard ook gebruik kunt maken van lansen of speren. Daarvoor is het belangrijk dat het paard vertrouwd raakt met stokken en dat je wederom zowel kunt sturen als de stok kunt 'bedienen'. Daarnaast gebruik je in een gevecht een aantal technieken die je ook voor veedrijven gebruikt. It's all connected, haha. :D

En misschien de beste reden om het mee te nemen in training, is dat het jou als ruiter belemmert om te smokkelen met handhulpen. Het garrochawerk vereist een goede beheersing van schouderbinnen en travers en omdat je een stok vast hebt moeten die bewegingen (zoals het hoort) vooral uit je zit komen. Ook geeft het je als ruiter focus wat bij sommige oefenen erg kan helpen met beter zitten/betere hulpen geven.

Myca schreef:
Bradoonteugel, kandanereteugel.... Ik heb geen idee waar je het over hebt.
Maar als je foto's of plaatjes hebt over de teugelvoering ben ik erg benieuwd


Oh, sorry. :o Ik rij alleen op kandare, dus niet op stang en trens zoals in moderne dressuur. Echter wel op twee teugels. De bovenste teugels zitten vast aan de bradoon, ik weet het Nederlandse woord niet, de bovenste bitring zeg maar, ipv de stang zelf. De kandareteugel is de onderste teugel, die naar het uiteinde van de stang gaat. Zo heb je in één bit een trens en een stang functie, afhankelijk van waar je mee bezig bent. Voor opgericht werk op één hand is de stang het fijnst i.v.m de hoek die je dan maakt met je hand.

Ik zal even zoeken of ik plaatjes kan vinden van de teugelvoering. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers