Grote stappen met Zahire

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Grote stappen met Zahire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 14:58

Al zullen ze voor een doorsnee persoon absoluut niet groot lijken, voor mij zijn ze dat absoluut wel...

Het ging de laatste tijd niet goed met Zahire. Ze heeft een hoefscheur gehad en daardoor anderhalve maand stilgestaan. Iets langer dan per se had gehoeven, maar ik wou zeker zijn en geen risico's nemen. Dus ietsje langer gewacht.
Toen ik eenmaal terug erop kon, heb ik maar 1 week kunnen rijden voor de Belgische stortregens de piste onberijdbaar maakten (de plassen kan ik mee leven, maar de piste werd echt loodzwaar). Die week was een drama. Heet paard dat ineens van allerlei dingen in of naast de piste een drama maakte terwijl ze er vroeger nog niet eens naar keek.
Ik ben een heel angstige ruiter dus dat was al een deuk in mijn vertrouwen. Toen de piste onberijdbaar werd, heb ik ze stilgezet. Een ritje langs de baan mocht niet (met de scheur raadde de DA aan harde bodems te mijden) en verder waren er naar mijn mening geen verantwoorde rijmogelijkheden.
Omdat haar gezondheid op die stal al langer aan het achteruit gaan was, heb ik besloten haar te verhuizen naar een andere stal. Ze ging van 24/7 weidegang met een minischuilhokje op beton (droog en zacht liggen onmogelijk) naar 's nachts op stal. Ze knapte zienderogen op! Weg traanogen (die had ze al van de eerste week op die 24/7 stal), weg diarree (die had ze al 3 maanden, DA vermoedde dat ze slecht tegen het hooi daar kon), weg mok en ze is eindelijk wat aangekomen.
Donderdag wou ik voor het eerst gaan rijden. Niet gelukt, Zahire ging compléét door het lint... Heb er een rondje mee gestapt, voelde dat het niet ging, wilde ze in draf even goed vooruit zetten dat ze haar energie kwijt kon, dus in draf gevraagd, kreeg ze helemaal niet vooruit en ze begon met haar hoofd te schudden. Weet wat dat betekent. Snel eraf gesprongen, nét op tijd, ze ging loodrecht omhoog. Haar wat vrij laten lopen en dan terug op stal gezet, de angst was helemaal compleet nu... Had zelfs als ik ernaast stond veel angst.
Zaterdag nieuwe poging, die al meteen begon met een goede steigeractie zodra ze in de binnenpiste kwam. Ze dan eerst goed gelongeerd dat het ergste eraf was, dan heeft een stalgenoot haar gereden dat ik kon zien dat ze braaf was. Ik daarna op een volte wat gedraafd. Stappen durfde ik niet.
Dan rust gehad tot gisteren. Eerst even aan de longe gezet maar het viel mee van energie. Dus erop, maar meteen aangedraafd. Wat rondjes door 3/4de van de piste gereden en dan even uitgestapt met contact.

Vandaag ging een vriendin die me erg goed kent mee, zij heeft de gave om me toch altijd weer over mijn grenzen heen te krijgen. En wat zijn we er over veel gegaan!
Meteen opgestapt zonder te longeren (grens 1) en lekker lang ingestapt (grens 2). Veel aan buiging en loslaten gewerkt, ontspanning bij beiden. Vervolgens door de volledige piste gegaan, ook het stuk waar ze nog erg gespannen is (grens 3). Aangedraafd en meteen goed het tempo erin gezet, daarna ook door heel de piste gedraafd, ook de moeilijke stukken. Uiteindelijk aan beide kanten gegaloppeerd (grens 4), met lange losse teugel uitgedraafd (grens 5, ik draaf wel vwnw uit maar normaal altijd met contact) en uiteindelijk door heel de piste, ook de moeilijke stukken, met volledig losse teugel uitgestapt (grens 6)
Voor velen zal dit misschien ridicuul in de oren klinken maar het vertrouwen heeft donderdag zo'n opdoffer gehad dat ik me enkel veilig voelde op een kleine volte, dat ze vooral niks kon doen. Dus nu door heel de piste gaan was een uitdaging...

We hebben er ook foto's van die ik graag aan jullie wilde laten zien, ookal zijn het verre van goede. Je ziet héél duidelijk de stress bij mij... Dat heeft ook een zeer grote invloed op mijn houding, die gewoon rotslecht is, ik heb er geen andere woorden voor. Ik mag echt mijn twee handjes kussen met mijn brave goedzak, maar we moesten door deze slechte periode nu eenmaal door. En het was stresserend, maar het is ons gelukt!
Ik hoop over een week of twee nog eens foto's te kunnen tonen met een ontspannen ik en een volledig ontspannen Zahire.

Commentaar op de houding is dus niet gewenst. Ik weet dat het bagger is... Spanning, ik val zo ver naar voren dat ik Zahire bijna omhels en daardoor vliegen mijn voeten naar achter, moet mijn benen langer maken (met andere woorden: ontspannen), schouders meer naar achter, bekken meer kantelen...
Paardlief kan dus uiteraard ook niet goed lopen als ik er zo belabberd op zit, maar over haar ben ik wel erg tevreden. Het is van een luilak eerste klasse, gewoon niet vooruit te krijgen, naar een toch actiever paard gegaan dat reageert op beenhulpen. Nog niet zo actief als ik zou willen, maar ze is echt al pakken verbeterd daarin.

Om een beeld te geven, zo rijden we normaal rond:
Afbeelding

En dan vandaag:

Ik ben op zich met deze foto blij omdat Zahire nu eindelijk eens voor de loodlijn loopt in plek van altijd erachter. Ze heeft anderhalf jaar erachter gelopen, nu we actiever rijden en ik mijn teugels losser laat, komt ze eindelijk in een betere houding.
Afbeelding

Stappauze tussendoor
Afbeelding

Bijna vierkant :D (halthouden deed ze vroeger NIET. Het was ofwel in een hoek zetten, ofwel een paar hoefslagen vriendelijk vragen om te stoppen, ofwel hard doortrekken. Nu stopt ze al van zodra ik nog maar dénk aan stoppen, wat een vooruitgang!)
Afbeelding

Shame on me... Zahire doet het wél goed, veel actiever dan vroeger.
Afbeelding

En daar ging de aandacht weer. De staleigenaar liep even voorbij.
Afbeelding

Uitstappen met lange teugel, een grote stap!
Afbeelding

Wat ik dus anders wil zien:
1. Ontspanning. Dat is voor mij nu prioriteit. Het slechte beeld van donderdag moet weer vervangen worden door goede beelden. Als het een week gaat zoals vandaag, dan komt die ontspanning vanzelf wel, ik probeer er echt op te letten (bewust gaan ademhalen en bewust proberen delen van mijn lichaam te ontspannen) maar afdwingen kan je het helaas niet.
2. Recht zitten!!! Het is nu deels door de spanning ook dat ik in een bolletje wil kruipen, maar ik moet echt dringend aan mijn houding werken. Mijn benen vliegen nu soms naar achter, maar ik denk dat dat vanzelf opgelost wordt als ik terug recht kom te zitten.
3. Bekken meer kantelen.
4. Onderbenen ontspannen laten afhangen ipv optrekken.
5. Schouders ontspannen en breder maken, mijzelf groot maken, trots te paard gaan zitten.

Ik denk dat dat de voornaamste werkpunten gaan zijn. Vanaf volgende week heb ik terug wekelijks een uur les :D. Privé of met 2 (een heel uur privé is voor mij nog iets te intensief, ik ben spierpatiënt en met het stilliggen heb ik veel conditie ingeboet) zodat er intensief op mijzelf gewerkt kan worden.

Als jullie nog dingen zie die ik niet zie, shoot! Ik wil echt op mezelf werken, mezelf verbeteren zodat ik Zahire niet meer in de weg zit... Maar van bovenstaande dingen ben ik mij dus zeer bewust.

Evercreek

Re: Grote stappen met Zahire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:54

Ziet er goed uit, lekker ontspannen.
Ze mag nog wel iets actiever en jij mag heus trotser op je paard zitten, verder vind ik het er erg vriendelijk uitzien!

Glamorgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:02

Ik vind je ontzettend dapper, niet alleen omdat je over zoveel grenzen bent gegaan, maar ook nog omdat je ondanks alle dingen die je nog wilt verbeteren de foto's op Bokt zet! Je mag van mij best wat minder streng voor jezelf zijn, het ziet er niet uit alsof je je paard vreselijk in de weg zit. Hou vol, haal die fantastische vriendin er zo vaak mogelijk bij en vergeet niet te genieten...

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:26

Heel knap dat je toch al je grenzen over gegaan bent! Zet door en krijg je vertrouwen terug zodat je kan werken aan je verbeterpunten.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:33

Ik snap precies waar je mee zit. En het is echt niet erg om afentoe bang te zijn. Dat zet ons weer met 2 benen op de grond. Maar super goed van je dat je weer hebt doorgezet. Dat is het allerbelangrijkste.

Die ontspanning komt vanzelf weer. Maar 1 tip waar ik zelf ook heel erg veel aan heb is goed ademhalen. Ga daar maar eens mee oefenen. Je zult het heel snel verschil merken!!

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:38

Wat knap van je ! Ik ben al ruim een maand niet meer op mijn pony geweest uit angst en hoop dat ik binnenkort ook weer de hele bak kan doorrijden !

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:27

Bedankt voor alle lieve, bemoedigende commentaren :D.

Ze mag zeker nog actiever. Maar ze komt van een paard dat je letterlijk vooruit moest trappen, rijden zonder zweep onmogelijk. Ik heb heel hard en heel lang met mijn instructrice gewerkt op aan het been stellen. Nu reageert ze weer en steken we er wat meer tempo in (ze gaat echt al dubbel zo snel als normaal nu XD) maar er is idd zeker nog werk aan!

Die vriendin is echt top :D. Ben al 8 jaar vrienden met haar en ze kent me door en door. Ze weet dat ik soms wat dwang of gepush nodig heb om ergens door te geraken, maar ze weet ook hoever ze daarin kan gaan. Ga te ver en ik sla helemaal tilt, maar dat doet ze quasi nooit. Ze weet wat het is en wil me erdoor helpen.

Ik heb me eigenlijk voor 2016 1 goed voornemen gemaakt en dat is meer op mijn paard vertrouwen. Dat is ze waard, ze heeft een topkarakter en na alle ziektes die we samen hebben overwonnen gaat ze voor me door het vuur. Echt een toppaard, mag mijn twee handjes kussen dat ik haar gevonden heb...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:31

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 21:11

Dat heb ik zelf al gezegd, en ben mij daar zelf zeer van bewust ben ;). Ik zal niet snel vallen (heb precies lijm op mijn kont hangen) maar wil mijn paard niet hinderen, hoe verder ik naar voor val hoe moeilijker voor haar om op de achterhand te gaan...

Het vooroverhangen is nu ook echt door de angst, zit normaal een pak beter. Zou dus net eerst opteren om daaraan te werken. Hoop dat het over een week na wat positieve ervaringen weg gaat zijn, en dat ik dan foto's kan plaatsen met een betere zit :). Vanaf volgende week gaan we ook terug 1-2x per week lessn en ga mijn lesgeefster vragen om echt wat op mijn houding te drammen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:40

Nou ik zie liever dit. Dan al die dames en heren die hun paard voor zn vierde de kop in de krul trekken 'stel je voor hij gaat'

Nee respect. Ja er zijn verbeterpunten... maar die zie jij wel.

Keep up the good work.

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:39

Mooi paard <3
Je moet een beetje trotser op je paard zitten.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:50

Fijn dat je zelf zo blij bent met je vooruitgang, dat is het mooiste wat er is! Je bent zo te lezen heel erg trots erop, ga er zo ook op zitten :D Veel succes in de toekomst, keep up the good work!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:07

Wat ontzettend goed van je dat je doorzet! Ik weet hoe het is, bang zijn voor je paard, en dan tóch erop gaan! En dan in 1 rit zoveel grenzen verleggen, petje af hoor! _/-\o_

En dat er verbeterpunten zijn? So what? Eerst lekker werken aan het genieten van en vertrouwen op elkaar, dan komt de rest vanzelf.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:48

Ik wil je een tip meegeven voor het doorademen; Zingen! Ik ben zelf een gespannen ruiter en daarom zing ik. Niet hard maar toch. Maakt ook niet uit wat. Stalgenoten kijken mij vaak aan of ik getikt ben maar dat geeft niks. Als je zingt kun je niet spannen en moet je ademhalen.

Yildou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:05

Met mijn 8 jaartjes rijervaring ben ik niet in de positie om je rijtechnisch commentaar te geven. Maar ik denk dat je heel trots op jezelf mag wezen dat je er weer ontspannen op hebt gezeten!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:27

Knap hoor van je! Je doet dat goed, ze ziet er ook super uit! ;)

Ik heb trouwens sterke twijfels of je zadel wel goed ligt.. Voor je paard én voor jou.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:58

Dat zingen is idd een goeie :D. Vandaag geprobeerd met mp3 maar dat was geen succes, teveel ruis tijdens het lichtrijden XD.

De zadel ligt goed ;). Gecontroleerd door 2 gediplomeerde zadelpassers. Zahire loopt er ook geweldig mee. De vorige was een klein beetje te breed en dat liet ze duidelijk merken. Kort lopen en weigeren halt te houden. Met deze loopt ze als een zonnetje.
Voor mij lijkt hij raar omdat ik door de spanning compleet mijn bekken niet kantel en mijn knie/onderbeen optrek. Normaal zit ik er wel een pak beter op. De halthoudfoto is het meest representatief denk ik.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:43

Daar vind ik het net het duidelijkste dat jij er het slechtste in zit.. :o Maar ik ga de oordeling van gediplomeerde zadelpassers niet in twijfel trekken natuurlijk ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 08:52

Je trekt je hakken op en daardoor kantel je naar voren. Probeer eens een gaatje langer te zitten
Ook heb ik het idee dat je je handen vast zet, maak die los van je zadel en draag ze meer, ook dan zal je rechterop gaan zitten
Een zitlesje kan soms wonderen doen! :j :j

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:14

Super dat je weer in het zadel zit!
Ik volgde je op kavalier, jammer dat je daar niet meer actief bent.
Hopelijk komt het op andere vlakken ook in orde zodat je nog jaren geniet hebt van elkaar!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:15

Dat klopt, ik trek mijn hakken op. Heel groot werkpunt want dat doe ik echt altijd, en heel het onderbeen volgt. Ik ga het morgen eens proberen met een gaatje langer! Mijn handen moet ik idd meer dragen, heb je volledig gelijk in, ik zet ze niet vast (western gereden vroeger en dat flexibele heb ik meegenomen in de dressuur) maar ik hou ze véél te laag...

Fauvetje, vind het zelf ook jammer! Maar ze speelden er de laatste tijd niet meer op de bal, maar op de man. Ik heb geen zin om helemaal afgekraakt te worden omdat ik er eerlijk voor uitkom dat ik eenmaal ik terug werk heb geen tijd of energie ga overhouden om nog eens een hele weide te onderhouden (ik vind dagelijks uitmesten namelijk erg belangrijk). Dat is mijn keuze en dan moeten ze dat niet continu als steek onder water gaan geven in topics waar het ergens compleet anders om gaat...
Ik hoop het ook, het gaat momenteel de goede kant uit. Ze is ondertussen van haar hoefijzers verlost :D

Vrijdag heb ik weer les :D Dat werd echt tijd, ben blij! Ga haar vragen om vooral goed op mijn houding te letten, dat is nu het belangrijkste dat dat weer in orde komt.