BullForce onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaVaLaPhoto

BullForce onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:53

Ja, ja. De afgelopen weken waren wij er maar druk mee. Gisteren precies een maand geleden begonnen we met het hangen. Het voorbereidende longeerwerk hadden we al ruim en breed gehad, mede omdat het allemaal zo gemakkelijk ging met Boelie. Lekker alles rustig aan en op ons gemakje. Zadel, hoofdstel, bit, dekjes, peeskapjes, etc. waren allemaal appeltje eitje.

Ik heb er voor gekozen om verzorgstertje Evi de eerste keer te laten hangen en zitten. Het is een lichtgewichtje dat naar mijn mening goed genoeg kan rijden. Ze voelt paarden beter aan dan de meeste meiden op haar leeftijd (die ik persoonlijk ken). En daarnaast kent ze Boelie en Amigo al bijna 2 jaar, dus voor Boelie is ze ook geen vreemde. Ze vond het natuurlijk spannend, de eerste keer een pony zadelmak maken, maar daarvoor kenden we Boelie ook goed genoeg dat hij een mooie eerste inrij-pony kon zijn voor Evi. Helemaal nadat hij bewezen had dat hij het niet zo spannend vond dat Evi ging hangen en zitten. Manouk (snooly hier op bokt) is als tweede ruiter enkele dagen later het zadel in gekropen om het een en ander te bevestigen en zelf ook te ervaren waar Evi tegenaan liep. Daarnaast gaf ze Evi les. Zelf ga ik hopelijk volgend jaar plaats nemen in het zadel. Moet van mijzelf nog wat kilo's kwijt raken voor ik op zo'n jonge paardenrug plaats ga nemen. Ik heb Boelie daarom vanaf de grond begeleidt in zijn opleiding tot rijpaard.

Momenteel geniet Boelie vandaag van zijn 2e vakantiedag. Volgend jaar eind winter/begin voorjaar wordt het rijden weer opgepakt. Meneer is namelijk alwéér aan het groeien, de laatste 2 keer was hij super braaf en met nog geen echte rijbak tot beschikking die het herfst- en winterweer aan kan is besloten dat hij lekker een aantal maandjes vakantie krijgt met wat longeerwerk, grondwerk of vrijheidsdressuur tussendoor op de dagen dat het weer wel goed is :)

Ik denk dat ik zo wel genoeg gekletst heb. Geniet van de foto's van mijn topper.

BullForce | New Forest Pony | Ruin | 3,5 jaar | 1.51 m en groeiende | Kantje's Bolivia (v. Linde's Rob) x Oosterbroek François

28 september
1. Eerst wat longeerwerk vooraf natuurlijk.
Afbeelding

2. Na wat rondspringen en 'per ongeluk' met een hand of been tegen de buik of schouders aan botsen, waar Boelie uiteraard niks om gaf, was de eerste keer hangen een feit!
Afbeelding

29 september
3. De eerste keer zitten. Beugels hangen nog op standje hangen. We hadden nog niet verwacht dat er deze dag ook al het zitten uitgevoerd kon worden. Meneer vond mijn vest smakelijker dan dat hij het raar vond dat Evi op z'n rug zat.
Afbeelding

1 oktober
Het eerste keer stappen onder de ruiter is een feit. Nog plakkend (schuin)achter mij aan, maar dat mocht ook. En toch weer het idee dat meneer het allemaal maar wat te langzaam vond gaan :P
https://www.facebook.com/BullForceAmigo ... 029033200/

3 oktober
Deze dag hebben we wat vrijheidsdressuur en grondwerk gedaan. Even wat anders tussendoor en ik kon merken dat Boelie dat een fijne afwisseling vond! Geen beeldmateriaal helaas.

4 oktober
4. De eerste keer draven onder de ruiter, ook een makkie! Evi vond het wat spannend, maar al snel ontspande ze. Nageeflijk rijden vragen we nog niet, dit was een toevallige hoofdhouding op de foto ;)
Afbeelding

Van een aantal dagen heb ik geen beeldmateriaal. Maar er is nog wat gereden geworden en Boelie begreep de been- en zithulpen steeds beter.
In deze dagen is Evi ook gevallen van Boelie. Meneer was een beetje vervelend aan de teugels aan het trekken, been negeren, etc. Hij lette niet op en schrok van een langsrijdende vrachtwagen. Boelie is 90% verkeersmak (100% kan naar mijn mening niet), vrachtwagens hebben vaak genoeg voor zijn neus lading gelost of zijn keihard voorbij gereden, allemaal zonder problemen. Maar omdat hij niet oplette, schrok hij dus wel deze keer. Dit had als gevolg dat hij in een rustig galopje wegsprong. Evi spande aan, Boelie voelde de spanning, rustig galopje werd een sprint-galop en voor we het door hadden lag Evi er naast en rende Boelie met een los longeertouw achter hem aan richting de uitgang van de wei-bak. Zelf had ik mij goed verstapt toen ik een paar passen meegetrokken werd, waardoor ik heb moeten loslaten. Mijn knie bleef ruim een week erg gevoelig. Evi was goed geschrokken en vond het sinds deze val wat vaker spannend dan voorheen. Maar na deze val is ze, toen ze weer rustig was, toch nog een keer opgestapt om nog een paar rondjes te stappen. Er zat absoluut geen kwaad in deze actie, gewoon een stom ongeluk. Dat zagen we allemaal gelukkig ook in!

18 oktober
Speeldag! Boelie en Amigo lekker de wei in om wat te rennen in safar-stijl.
5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

20 oktober
7. Deze dag ook wat foto's van Manouk in het zadel bij Boelie. De eerste keer los stappen heb ik o.a. deze dag op de foto kunnen zetten.
Afbeelding

8. Evi heeft na Manouk nog wat gestapt en gedraafd, vast aan de longeerlijn vanwege Evi's nog aanwezige spanning.
Afbeelding

9. Samen onder de regenboog :)
Afbeelding

10. En het eerste stukje rijdend de weg op, van de wei naar de stal toe stappend :)
Afbeelding

Rijden met gympjes was niet de bedoeling. Kwam er pas later achter, toen Evi er al even op zat, dat ze zonder laarzen reed. Ze was ze vergeten thuis. Ze is geen enkele keer meer zonder goed schoeisel op Boelie gestapt en een volgende keer komt ze er ook niet meer op zonder goed schoeisel.

23 oktober
Deze dag weer een filmpje. Boelie was de dag ervoor lekker druk. Alles zat tegen wat omgeving betreft. Rennende buurpaardjes, tractoren die aan het oogsten waren. Dus 22 oktober enkel wat gestapt onder het zadel. Meneer had aardig wat spierpijn de dag er na. Hij was bijna niet vooruit te branden.
Tempo lag wat lager dan eigenlijk zou moeten, maar vooruit. Voor deze keer :)
https://www.facebook.com/BullForceAmigo ... 345084635/

'Misbruik' van de situatie gemaakt door minder lang te longeren en wat langer te 'rijden'. En ook Evi's eerste keer los stappen was een feit :)
https://www.facebook.com/BullForceAmigo ... 821751154/

Oornetje omgedaan vanwege de aanwezige muggen en lieveheersbeestjes. Konden ze in ieder geval niet zo maar Boelie lastig vallen bij zijn oren ;)

En tot slot nog 25 oktober. De zondag voor zijn laatste ritje dit jaar mocht hij nog even lekker spelen met Amigo. Amigo heeft cushing en knapte duidelijk op na het starten met de medicatie. Tot grote vreugde van Boelie natuurlijk ;)
11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Samen sprintje trekken, stelletje racemonsters :))
Afbeelding

14. En tot slot nog een lief Boelie-hoofd <3
Afbeelding

Commentaar over hoe het de afgelopen maand gegaan is hoef ik niet. Deze manier kwam het dichtst in de buurt van hoe ik het graag had dat het gebeurde en Manouk is een ervaren ruiter met het inrijden en doorrijden van jonge paarden en pony's. Tips voor volgend jaar mogen wel gegeven worden, mits het vriendelijk kan :)

mirtedl

Re: BullForce onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:13

Je wilt geen commentaar maar zet het wel op HAW? Zet het dan op RIJ-ITP
Zou zelf Evi wel fatsoenlijke rijschoenen aan doen. Laarzen zoals op foto 4 is een stuk veiliger
Veel succes verder met het inrijden :)

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:18

Is het zadel niet wat te lang voor de pony? Hij oogt mij wat te lang. :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:25

Het enige wat ik even wil zeggen is dat ik het verschrikkelijk onverantwoord vind.

Verder veel plezier met je pony.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:48

Als het voor jou zo werkt is het niet aan ons om daar wat over te zeggen.
Ik hoop alleen wel dat je, ongeacht of je nog afvalt, er nooit op kruipt. Ik vind dat tweede meisje lang zat, en ik vraag me ook af of het mogelijk is om voor jou op een voldoende gewicht te komen. Niet omdat het jou niet zal lukken, maar meer omdat je in mijn ogen dan zo ontzettend veel kwijt moet dat dat bijna niet reëel is.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:42

HAW -> RIJ-ITP

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:46

Mooie pony maar probeer er in vervolg nooit meer voor te gaan staan wanneer ze net zadelmak zijn, je kunt helemaal niets als ze toch flippen. Dus ernaast ipv ervoor is veel veiliger voor jezelf en voor het ruitertje en voor de pony. En verder, iedereen doet het op zijn manier en fijn dat er een paar lichtgewicht meiden zijn om hem te berijden.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:48

Ik vind dat jullie het leuk en rustig aangepakt hebben! Ziet er allemaal ontspannen uit. En wat afvallen betreft: mij is het gelukt om 50 kilo af te vallen in een jaar tijd, dus waarom zou het jou niet lukken! Zet hem op meid, het is zo leuk om weer te kunnen rijden!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:24

liekec schreef:
Als het voor jou zo werkt is het niet aan ons om daar wat over te zeggen.
Ik hoop alleen wel dat je, ongeacht of je nog afvalt, er nooit op kruipt. Ik vind dat tweede meisje lang zat, en ik vraag me ook af of het mogelijk is om voor jou op een voldoende gewicht te komen. Niet omdat het jou niet zal lukken, maar meer omdat je in mijn ogen dan zo ontzettend veel kwijt moet dat dat bijna niet reëel is.

ben het hier mee eens.
Succes met je leuke pony!

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:45

Wat een onwijs leuke pony! :) heel veel plezier gewenst. Maar ook ik ben het eens met liekec.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:56

En toen ik het stukje "Ik moet van mezelf nog wat kilo's afvallen" dacht ik grof gezegd dat je nog een kilo of vijf tot tien zou moeten verliezen voordat je op kunt stappen. Maar bij het zien van de foto waar jij ernaast staat schrik ik toch wel, de pony is maar 1.51, en zoals je zegt nog in de groei. Jij bent ook niet groot zo te zien, jij moet minimaal 30 (misschien wel meer?) kilo afvallen, voordat jij hier verantwoord op kunt stappen. En dan moet de pony minimaal vijf jaar zijn om het gewicht goed te kunnen dragen, dan zijn namelijk pas zijn meeste groeischijven dicht waardoor gewicht geen schade meer kan toebrengen.

Edit: Vergeet ik helemaal te zeggen dat ik de ruiters er wel leuk op vind passen. :j Brave pony zo te zien met die jonge ruiters.

Kleine disclaimer:
Dit is niet bedoeld om dikke mensen te beledigen, want ik ben zelf ook maar klein en geen 65 kilo. ;) Maar ik heb dan ook besloten niet meer op een paard te stappen en mijn eigen gekochte pony (voor te rijden aangeschaft) te beleren voor de koets.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:01

Wat fijn dat het vanaf het begin zo goed gaat!
Daarnaast wil ik nog wat zeggen over het gewicht. Ik vind het niet kunnen dat er zo gereageerd word! Topicstarter geeft al aan dat ze graag wil afvallen voordat ze erop stapt. Kunnen we dit niet gewoon toejuichen? Geweldig dat je dit doet voor je paard, hier kunnen veel mensen nog wat van leren. Er is nooit gezegd dat ze er gelijk op wil naar mijn weten.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:04

Zodan, wat een poedersuiker reacties zeg...

Ik vid dat alles heel goed aangepakt wordt! Vergeet ook niet dan de pony nu nog heel smal en onbespierd is, dat zal ook nog flink veranderen en dan is et al een heel ander gezicht!

Ga zo door zou ik zeggen!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:25

Ik had het topic verkeerd geplaatst. Niet goed opgelet. Dankje Martine voor het verplaatsen :)

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zulke reacties kwamen over mijn gewicht. Dankjewel voor de mensen die mij succes wensen met de strijd tegen de kilo's. En ja, ik kan wel genoeg afvallen om Boelie uiteindelijk te kunnen rijden. Ik ben zelf ook maar 1.53 m groot. Het is niet zo dat hij 100% stil gaat staan. Er gaat nog wat gelongeerd worden tussendoor. Nu is hij zijn massa nog kwijt aan het groeien, maar ik verwacht dat dat vanzelf weer meer wordt als er vanaf de grond wat getraind wordt.

Mijn doel is om er volgend jaar op te gaan. Wanneer volgend jaar, dat zal er aan liggen hoeveel ik wanneer kwijt ben. Ik zal echt niet meteen in januari al er op kruipen, want dat is inderdaad niet reëel qua afvallen. En als ik het niet red volgend jaar om genoeg kwijt te zijn, dan ga ik er niet op. Zo simpel is dat. En ja, ik wil heel graag rijden met mijn eigen paard, maar daar moet ik wel wat voor doen voordat ik ook mag.

@ mirtedl
Zoals ik al aangegeven heb, zat ze er al een tijdje op met gympen aan voor ik het door had. Ze gaat ook, zoals ik geschreven heb, nooit meer er op met enkel gympen aan. Ze heeft altijd laarzen aan. Die ene keer niet en dat heb ik te laat gezien. Niet goed op gelet, omdat ze normaal wel altijd laarzen aan heeft.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:39

Met welk gewicht wilde je er wel op stappen dan? Niet om je te veroordelen, want je lijkt juist het beste voor te hebben met je paardje uit de berichten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:47

Kozbi schreef:
Het enige wat ik even wil zeggen is dat ik het verschrikkelijk onverantwoord vind.

Wat is onverantwoord dan? Ik vind het er heel goed geregeld uit zien :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:49

Wat een mooi paardje zeg, leuk dat je zo'n klein meisje de kans geeft zo'n ervaring op te doen.

Maar is ze nou op dat los-stap filmpje zijn hoofd naar beneden aan het trekken? Ik hoop echt dat ik het verkeerd zie..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:52

JudArthos schreef:
Kozbi schreef:

Wat is onverantwoord dan? Ik vind het er heel goed geregeld uit zien :)

Om een jong kind op een onbeleerde pony te zetten. Geen enkele pony 100% vertrouwbaar, hij had net zo goed compleet door het lint kunnen gaan en het meiske zich de rug gebroken of erger. Heb het op een manege zien gebeuren, dit kind nu in een rolstoel en kan niets eens meer zelf praten..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:03

Kunnen volwassenen niks breken dan? Je spreekt namelijk ook jezelf tegen door te zeggen dat geen enkele pony 100% betrouwbaar is. Dan moet dus niemand op een paard gaan zitten :')

Nog vergeten te zeggen, leuke foto's hoor!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:12

Vond het er wel leuk uitzien tot ik de filmpjes zag. Geen wonder dat hij niet vooruit te branden is als er zo aan de voorkant gewerkt wordt. Lijkt me geen goede start voor zo'n jong dier. Los laten aan de voorkant je wil de voorwaartse drang er in houden en nu wordt er meer met de handrem op gereden echt ontzettend jammer.
Ik hoop ook dat jullie dat willen inzien want dat is erg zonde.
Veel succes verder.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:18

JudArthos schreef:
Kunnen volwassenen niks breken dan? Je spreekt namelijk ook jezelf tegen door te zeggen dat geen enkele pony 100% betrouwbaar is. Dan moet dus niemand op een paard gaan zitten :')

Hoezo spreek ik mezelf tegen? Geen enkel dier is 100% betrouwbaar.. Vraag me echt af waar ik mezelf tegen spreek.

Daarbij, ja hoor volwassenen kunnen ook iets breken, maar ik denk dat als er iemand opkruipt die dit én vaker doet én verstand van zaken heeft, de kans op een ongeluk veel kleiner word. Vind het gewoon gevaarlijk dat er kinderen op onbeleerde ponys worden gezet. Normaal valt heel bokt hierover :') en nu is het ineens wel goed? Ik snept er niks meer van maar goed haha! Dit is mijn mening en dit denk dat meedere mensen deze delen..

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:20

De laatste tijd vraag ik me steeds vaker af wat nu de reden is dat mensen zulke nare reacties plaatsen..............voelt iemand die zulke onaardige dingen schrijft zichzelf dan tevreden of wat zit daar nu achter?? Ts ik vind dat je een hartstikke leuk paardje hebt, lekker blijven longeren en als je er het komende jaar dagelijks een fikse wandeling mee gaat maken dan val je vanzelf af tot je op het gewicht bent gekomen wat passend is voor je paardje. Ik denk dat TS best weet wanneer ze op dat gewicht gekomen is , dat hoeven andere mensen niet voor haar in te vullen met de "motiverende"opmerkingen dat het niet gaat lukken............kop op ts, dat gaat jou wel lukken !!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:22

Ik had de filmpjes nog niet bekeken, maar oef, dat meisje is erg streng in haar handen zeg! Ze is zo bezig met de voorkant dat ze zelfs voorover valt en niet op haar kont zit.
Puntje om op te letten :j

Verder vind ik het zadel ook aan de lange kant, maar dat had ik al op een ander forum gezegd :)

Verder vind ik het wel top dat hij het zo goed opneemt! +:)+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:23

JudArthos schreef:

Voor volwassen is het eigen keus en eigen risico. Kinderen hebben geen idee wat z'n beest kan aanrichten als hij flipt. Met deze maat kan makkelijk een lichtgewicht volwassene hem inrijden.
Een Bodyprotector is dan sowieso must als je met zn jong meisje werkt.

Ik vind het wel een hele leuke pony om te zien TS, en ben ook wel benieuwd hoe hij er volgend jaar uit ziet. Lijkt me een fijne sportpony.
Alleen dit zadel is wel ook veel te lang dus dat is ook een aandachtspuntje.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:25

Vind het wel apart dat in je tekst staat
Citaat:
Nageeflijk rijden vragen we nog niet, dit was een toevallige hoofdhouding op de foto
maar het op het draf en los stap filmpje op facebook erg duidelijk is dat jullie er wel mee bezig zijn.. Overigens was het ook niet mijn eerste keus geweest er zo'n klein relatief onervaren meisje erop te zetten, maar gelukkig is dat wel allemaal goed gegaan dus commentaar daarover lijkt me overbodig. Wel erg leuke pony en hoop dat je er snel zelf op kan, succes met het afvallen! :)