Ik heb er voor gekozen om verzorgstertje Evi de eerste keer te laten hangen en zitten. Het is een lichtgewichtje dat naar mijn mening goed genoeg kan rijden. Ze voelt paarden beter aan dan de meeste meiden op haar leeftijd (die ik persoonlijk ken). En daarnaast kent ze Boelie en Amigo al bijna 2 jaar, dus voor Boelie is ze ook geen vreemde. Ze vond het natuurlijk spannend, de eerste keer een pony zadelmak maken, maar daarvoor kenden we Boelie ook goed genoeg dat hij een mooie eerste inrij-pony kon zijn voor Evi. Helemaal nadat hij bewezen had dat hij het niet zo spannend vond dat Evi ging hangen en zitten. Manouk (snooly hier op bokt) is als tweede ruiter enkele dagen later het zadel in gekropen om het een en ander te bevestigen en zelf ook te ervaren waar Evi tegenaan liep. Daarnaast gaf ze Evi les. Zelf ga ik hopelijk volgend jaar plaats nemen in het zadel. Moet van mijzelf nog wat kilo's kwijt raken voor ik op zo'n jonge paardenrug plaats ga nemen. Ik heb Boelie daarom vanaf de grond begeleidt in zijn opleiding tot rijpaard.
Momenteel geniet Boelie vandaag van zijn 2e vakantiedag. Volgend jaar eind winter/begin voorjaar wordt het rijden weer opgepakt. Meneer is namelijk alwéér aan het groeien, de laatste 2 keer was hij super braaf en met nog geen echte rijbak tot beschikking die het herfst- en winterweer aan kan is besloten dat hij lekker een aantal maandjes vakantie krijgt met wat longeerwerk, grondwerk of vrijheidsdressuur tussendoor op de dagen dat het weer wel goed is

Ik denk dat ik zo wel genoeg gekletst heb. Geniet van de foto's van mijn topper.
BullForce | New Forest Pony | Ruin | 3,5 jaar | 1.51 m en groeiende | Kantje's Bolivia (v. Linde's Rob) x Oosterbroek François
28 september
1. Eerst wat longeerwerk vooraf natuurlijk.

2. Na wat rondspringen en 'per ongeluk' met een hand of been tegen de buik of schouders aan botsen, waar Boelie uiteraard niks om gaf, was de eerste keer hangen een feit!

29 september
3. De eerste keer zitten. Beugels hangen nog op standje hangen. We hadden nog niet verwacht dat er deze dag ook al het zitten uitgevoerd kon worden. Meneer vond mijn vest smakelijker dan dat hij het raar vond dat Evi op z'n rug zat.

1 oktober
Het eerste keer stappen onder de ruiter is een feit. Nog plakkend (schuin)achter mij aan, maar dat mocht ook. En toch weer het idee dat meneer het allemaal maar wat te langzaam vond gaan

https://www.facebook.com/BullForceAmigo ... 029033200/
3 oktober
Deze dag hebben we wat vrijheidsdressuur en grondwerk gedaan. Even wat anders tussendoor en ik kon merken dat Boelie dat een fijne afwisseling vond! Geen beeldmateriaal helaas.
4 oktober
4. De eerste keer draven onder de ruiter, ook een makkie! Evi vond het wat spannend, maar al snel ontspande ze. Nageeflijk rijden vragen we nog niet, dit was een toevallige hoofdhouding op de foto

Van een aantal dagen heb ik geen beeldmateriaal. Maar er is nog wat gereden geworden en Boelie begreep de been- en zithulpen steeds beter.
In deze dagen is Evi ook gevallen van Boelie. Meneer was een beetje vervelend aan de teugels aan het trekken, been negeren, etc. Hij lette niet op en schrok van een langsrijdende vrachtwagen. Boelie is 90% verkeersmak (100% kan naar mijn mening niet), vrachtwagens hebben vaak genoeg voor zijn neus lading gelost of zijn keihard voorbij gereden, allemaal zonder problemen. Maar omdat hij niet oplette, schrok hij dus wel deze keer. Dit had als gevolg dat hij in een rustig galopje wegsprong. Evi spande aan, Boelie voelde de spanning, rustig galopje werd een sprint-galop en voor we het door hadden lag Evi er naast en rende Boelie met een los longeertouw achter hem aan richting de uitgang van de wei-bak. Zelf had ik mij goed verstapt toen ik een paar passen meegetrokken werd, waardoor ik heb moeten loslaten. Mijn knie bleef ruim een week erg gevoelig. Evi was goed geschrokken en vond het sinds deze val wat vaker spannend dan voorheen. Maar na deze val is ze, toen ze weer rustig was, toch nog een keer opgestapt om nog een paar rondjes te stappen. Er zat absoluut geen kwaad in deze actie, gewoon een stom ongeluk. Dat zagen we allemaal gelukkig ook in!
18 oktober
Speeldag! Boelie en Amigo lekker de wei in om wat te rennen in safar-stijl.
5.

6.

20 oktober
7. Deze dag ook wat foto's van Manouk in het zadel bij Boelie. De eerste keer los stappen heb ik o.a. deze dag op de foto kunnen zetten.

8. Evi heeft na Manouk nog wat gestapt en gedraafd, vast aan de longeerlijn vanwege Evi's nog aanwezige spanning.

9. Samen onder de regenboog

10. En het eerste stukje rijdend de weg op, van de wei naar de stal toe stappend

Rijden met gympjes was niet de bedoeling. Kwam er pas later achter, toen Evi er al even op zat, dat ze zonder laarzen reed. Ze was ze vergeten thuis. Ze is geen enkele keer meer zonder goed schoeisel op Boelie gestapt en een volgende keer komt ze er ook niet meer op zonder goed schoeisel.
23 oktober
Deze dag weer een filmpje. Boelie was de dag ervoor lekker druk. Alles zat tegen wat omgeving betreft. Rennende buurpaardjes, tractoren die aan het oogsten waren. Dus 22 oktober enkel wat gestapt onder het zadel. Meneer had aardig wat spierpijn de dag er na. Hij was bijna niet vooruit te branden.
Tempo lag wat lager dan eigenlijk zou moeten, maar vooruit. Voor deze keer

https://www.facebook.com/BullForceAmigo ... 345084635/
'Misbruik' van de situatie gemaakt door minder lang te longeren en wat langer te 'rijden'. En ook Evi's eerste keer los stappen was een feit

https://www.facebook.com/BullForceAmigo ... 821751154/
Oornetje omgedaan vanwege de aanwezige muggen en lieveheersbeestjes. Konden ze in ieder geval niet zo maar Boelie lastig vallen bij zijn oren

En tot slot nog 25 oktober. De zondag voor zijn laatste ritje dit jaar mocht hij nog even lekker spelen met Amigo. Amigo heeft cushing en knapte duidelijk op na het starten met de medicatie. Tot grote vreugde van Boelie natuurlijk

11.

12.

13. Samen sprintje trekken, stelletje racemonsters

14. En tot slot nog een lief Boelie-hoofd

Commentaar over hoe het de afgelopen maand gegaan is hoef ik niet. Deze manier kwam het dichtst in de buurt van hoe ik het graag had dat het gebeurde en Manouk is een ervaren ruiter met het inrijden en doorrijden van jonge paarden en pony's. Tips voor volgend jaar mogen wel gegeven worden, mits het vriendelijk kan