Stefan RIJDT weer!!!! verslag van ruim 2 jaar geduld...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Stefan RIJDT weer!!!! verslag van ruim 2 jaar geduld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:39

Ooit in 2011 zat Stefan voor het laatst los op Jippe in de bak en reed zijn rondjes. In stap. Beetje sturen... Hij was toen net 9 jaar jong. Had zijn eigen westernzadel en hoofdstel en vond het leuk.

Stefan is een jongen met uitdagingen. Hij heeft namelijk nog voor zijn geboorte een hersenbloeding gehad en heeft hierdoor zowel lichamelijk als op gedrag en emotie gebied zo zijn gebruiksaanwijzingen. Wij (zijn ouders) noemen dat uitdagingen. Want beperkingen... daar werken we niet mee, dat houdt je alleen maar tegen. Paardrijden leerde hem balans, evenwicht, de juiste spierspanningen (niet te hoog, niet te laag), zelfvertrouwen, controle krijgen EN een stukje controle loslaten aan het paard.

Dus Stefan reed zijn rondjes op onze grote Fries Jippe die hem vervoerde alsof het zijn kostbaarste bezit was, en waarschijnlijk is dat ook zo voor onze grote kroelkip. Tot die dag dat wij opnames hadden voor een Tv programma en Jippe schrok van de camera. Totaal onverwacht, want hij was er net een kwartier mee in de weer geweest, maar ineens: toch eng. 3 grote galophupsen om achter mij te gaan staan (achter de baas is het veilig }:0 ) en zoonlief lag dus voor mijn voeten... Bij zoon zat de angst erin en die krijg je bij hem er helaas maar moeilijk uit.

In november 2011 heb ik hem nog te paard gekregen.
Afbeelding
Vast aan de longe. Ik mocht geen stap van Jippes zijde wijken... En toen werd het te koud en toen het lente werd wilde Stefan niet meer. Angst.

Ik hou niet van pushen en duwen dus accepteerden we dit en Stefan vond nieuwe manieren om met Jippe te werken. Grondwerk en Lange lijnen als voorbereiding op het aangespannen rijden.

Afbeelding
mei 2012

Al snel bleek het rijden er echt niet meer aan te komen dus zadel en hoofdstel wat speciaal van hem was werden, na overleg, verkocht.

Maar... enkele weken geleden wilde hij toch ineens op Jippe zitten in de stal (zijn zus doet dat na,elijk heel vaak op zowel Jippe als haar eigen pony) en hebben we wat rondjes in de bak gemaakt. En de week erna wilde hij zelfs wel met een zadel erop (Christ schapenvachtzadel) maar NIET los. Zijn rijbroek kwam weer uit de kast...

Afbeelding

En dan vandaag: een kwartier los zelfstandig in de bak gereden!!! Stefan is nu dus 11, past prima op mijn Christ zadel en Jippe vind het prachtig. Loopt met regelmaat nageeflijk onder die pre-puber en is zooooo voorzichtig met hem...

Kijk eens hoe stoer:

sorry foto's zijn een beetje wazig ivm de donkere bak...

JA er hangt nog een halstertouw aan, want daar had ik paardlief eerst mee vast.
En graag geen commentaar op zijn zithouding. Zoon is een beginner en heeft vooral in de romp een vrij lage spierspanning als resultaat van zijn hersenletsel...

Afbeelding
Een volte proberen...

Afbeelding
Het besturen van een Fries slagschip valt nog niet mee

Afbeelding
Zo gaan we de gode kant op

Deze mama is trots.

Laten jullie een berichtje achter voor mijn zoon? Dat vindt hij namelijk heel leuk om te lezen.
Zijn doel is trouwens om met de staldag onderlinge wedstrijd een aangepast (stap) Bixie proef te gaan rijden :D

Shirley

Re: Stefan RIJDT weer!!!! verslag van ruim 2 jaar geduld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:42

Superknap, Stefan +:)+

En ik vind je er lekker op zitten, hoor, lekker ontspannen, dat zie ik graag :j

Nu nog een filmpje ... maar dat moet je dan wel zelf inspreken ;)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:43

Wat goed zeg! Leuk dat hij stukje bij beetje weer het vertrouwen terug heeft gewonnen om er weer op te willen, en dat jullie dat ook zo relax z'n gang hebben laten gaan dat t op deze manier kon!
Moet heerlijk zijn om hem er dan weer op te zien zitten en genieten :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:45

Wat ontzettend knap dat hij er uit zichzelf weer op is geklommen na al die tijd! Ik vind het er al netjes
uitzien op de foto's, die Bixie proef zal vast wel lukken! Hopelijk komt het vertrouwen weer helemaal
terug. :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:47

Wow Stefan wat ontzettend stoer van jou en wat heb jij een lieve ouders met een geweldige instelling. Lekker de leuke dingen in het leven doen!! Geniet van het rijden. *\o/*
Eneh ik vind eigenlijk dat jullie een plaatsje bij uitgelicht verdienen! ;)

Snorretje

Wauw wat leuk ! :j
Ik vind dat hij er heel mooi op zit!
En wat een mooi paard ook!
Laatst bijgewerkt door Snorretje op 06-04-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Prachtig om te zien!

Heb je eerste topic ook gelezen, leuk om deze update te zien.

Geweldig Stefan, ziet er super uit, ga zo door!! +:)+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:48

ziet er prima uit man, ga zo door!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:50

Wat super goed dat het weer leuk is om te rijden!

Vind het lange lijnen er ook heel fijn uit zien trouwens!

TS: geniet van deze combi. Gouden paard en heerlijke kids!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:52

Wat zijn jullie een heerlijk stel samen, jullie komen er wel!!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:53

Ik klikte al bijna een ander topic aan maar toen zag ik in mijn ooghoek Stefan staan. Het andere topic maar even gelaten en hier gekeken, maar wat ziet dat er leuk uit zeg! Superleuk!

Chessie

Re: Stefan RIJDT weer!!!! verslag van ruim 2 jaar geduld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:57

Hij zit er netjes op hoor, die proef gaat ie wel winnen :)
lekker genieten zo!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:01

Wat goed! Ik vind het er echt heel goed uitzien hoor, die proef moet wel lukken! ;)

tinkert_tje

wat een top foto's TS je kan met recht trots op deze kanjer zijn _/-\o_

ene stefan wat ontzettend goed dat je weer op knappe jippe hebt gereden
jullie zijn een mooi setje samen
die bixie gaat helemaal goed komen met jullie zeker weten :j

NadineBlabla

toppers!! +:)+ _/-\o_

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:04

Superstoer van je Stefan! Nadat je van zo'n groot paard bent gevallen er toch weer op durven en helemaal zelf rijden!! Petje af! Ga je nou ook nog aangespannen rijden? Het werken met de lange lijnen ziet er goed uit!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:05

Stefan, ik vind het superstoer van je dat je weer op Jippe hebt gereden! Maakt je mama binnenkort weer foto's? Veel plezier!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:08

Wat een ontzettend leuke reacties, van sommige krijg ik tranen in mijn ogen. Stefan heeft al even meegelezen en zit te glimmen van de complimenten. Ga zo door, haha, dat stimuleert hem enorm.

Ja, deze zomer als we weer meer paddockruimte hebben gaan ze zeker verder met de lange lijnen en gaat de kar er achter komen. Is het plan. Maar hij wil het dan wel afwisselen met het rijden...

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:10

wat leuk om hem weer zo te zien zeg! weet dat hij in 2011 nog héél trots was op zijn rij kunsten met Jippe (ik was toen zijn begeleider op het Simbo kamp in Overloon)
leuk! lekker zo door gaan! stoer ook dat met de lange lijnen!

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:11

Stefan, wat ziet het er goed uit! Ongelooflijk knap dat je toch weer op Jippe durft te rijden!
Maak je ook weer wat foto's van je proefje?
Dan neem ik zeker weer een kijkje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:12

Netjes hoor Stefan!Ga zo door!
En wat een mooie lieve fries is dat!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:13

Daar heeft Stefan groot gelijk in, afwisseling is veeeeel leuker!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:14

Wat supergaaf dat hij zichzelf zo overwonnen heeft en weer op Jippe is gaan zitten! *\o/* Knap hoor!!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:14

Liiszle schreef:
wat leuk om hem weer zo te zien zeg! weet dat hij in 2011 nog héél trots was op zijn rij kunsten met Jippe (ik was toen zijn begeleider op het Simbo kamp in Overloon)
leuk! lekker zo door gaan! stoer ook dat met de lange lijnen!

Heee wat leuk! Stefan heeft vorig jaar de Simbo Ouwehands kampweek gedaan (en zijn zusje een ponykampweek in hetzelfde huis). Stefan was ook erg verbaasd om jouw bericht en vindt dit erg leuk.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:14

Ha Stefan,

Zo, goed he en zo te zien ben je in die twee jaar ook nog eens wat langer geworden :D Wat is het een lief paard, jullie Jippe. En ik vind het knap van je hoor dat je weer begint met rijden. Heel veel succes straks met je wedstrijd en met het verdere rijden. Laat je ons even weten hoe de wedstrijd is verlopen ?