Te fiets en te paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Te fiets en te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:41

Vandaag is mijn vriend voor de tweede keer mee geweest het bos in: hij op de mountainbike, en ik op Alanda. Vandaag mocht mijn vriend de cameraman spelen, om eens te ervaren hoe dat er uit ziet. En dan zie ik mezelf ook eens rijden op de beelden :') Voor de volgende keer gaat er wel een stukje stof onder de camera, want hij klappert kennelijk nogal. Maar we hebben er toch wat leuke plaatjes aan over gehouden die ik maar wat graag met jullie deel!

Op weg naar het bos.
Afbeelding

In galop gaan we richting het Safaripark. Er is ook een filmpje van, maar dat keek niet zo prettig met het gerammel :')
Afbeelding

De vorige keer dat mijn vriend mee was met de fiets, merkten we al snel dat de paadjes die te paard heel fijn zijn, op de fiets een stuk zwaarder zijn. We houden ons dus met name aan de paadjes met wat hardere bosgrond.

Alanda blijkt, ondanks haar kleur, het geheugen van een kanarievogeltje te hebben. Als mijn vriend recht achter haar fietst, is er niets in de hand. Maar wanneer ze in de bocht ineens weer de fiets in het vizier krijgt, schrikt ze zich een hoedje :') "Wegwezuuuh!!"
Afbeelding

Gelukkig kan ik daar wel om lachen. Alanda moest wel even van de verbazing bekomen. :(:)
Afbeelding

We gaan weer verder het bos in. Hondje Max is ongevraagd meegegaan vanaf stal en blijft netjes meelopen.
Afbeelding

Bovenop de heuvel even wachten op mijn vriend, zodat we even kunnen pauzeren (fietsen door het bos schijnt echt een stuk zwaarder te zijn dan paardrijden :P)
Afbeelding

Blije Max die mijn vriend even gedag komt zeggen :)
Afbeelding

We proberen nog een galopje. Zolang Alanda de fiets in de smiezen heeft, is er niets aan de hand. Als ze de fiets dan uit het oog verliest, ook niks aan de hand. Maar zodra ze hem dan weer ziet... schrikt ze zich echt helemaal rot _O- Ach ja, daar moet ze toch mee leren omgaan. Er rijden immers wel meer fietsers in de bossen. Eigenlijk is dit best een goede oefening voor haar.

Lekker in galop door het bos!
Afbeelding

En in draf door het bos. Alanda vond de fiets in de bosjes een beetje spannend, dus we zijn een paar keer voorbij gekomen zodat ze er aan kon wennen ;)
Afbeelding

Op de terugweg komen we langs een vakantiehuisje waar nu al een tijdje een herdershond zit die het niet zo heeft op voorbijgangers. Hij komt iedere keer snoeihard op het hek afgevlogen en begint dan als een dolle idioot te blaffen. Ik wil dat Alanda leert om daar gewoon rustig voorbij te gaan, anders dan kunnen we er straks namelijk helemaal niet meer voorbij. Alanda was de hond schijnbaar echter sch^$tbeu := Daar krijg je dan wel vette plaatjes van :) Van mij hoefde ze overigens niet stil te gaan staan, ik wilde haar gewoon rustig laten doorstappen. Maar dat zag ze zelf geloof ik niet zo zitten _O-

Max kijkt het zo eens aan...
Afbeelding

Wát een voorbeen :')
Afbeelding

De bewegende beelden, met arme kleine Max die stof staat te happen :P

Gelukkig was het daarna ook weer meteen goed en ontspande ze weer. Ik ben wel benieuwd hoe ze er de volgende keer voorbij gaat. Voor het mooie had ik eigenlijk nog terug willen rijden om nog een keer langs te gaan, maar voor die hond vind ik het ook weer sneu. Dat beest kan het zelf ook niet helpen.

Al met al weer een heerlijk en leerzaam ritje, en gelukkig is het mijn vriend ook goed bevallen :)

eline95enile

Re: Te fiets en te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:01

Ziet er uit als een leuk ritje :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:03

wat een leuk overzicht zeg :) heerlijk dat je vriend ook gezellig mee ging met de mountainbike :)

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:08

lekker ritje, gezellig ook met heel de famil en beestenboel.
als je vriend nou vaker mee gaat, wordt het fietsen vast net zo makkelijk als het paardrijden.
ik zou overigens wel blijven stappen bij die hond. als je stil gaat/blijft staan is de kans dat ze uiteindelijk gaat stijgeren groten dan wanneer je in beweging blijft. dan maar een keer extra op en neer stappen, daar geeft die blaffende hond toch niks om.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:34

sandyjorgen schreef:
lekker ritje, gezellig ook met heel de famil en beestenboel.
als je vriend nou vaker mee gaat, wordt het fietsen vast net zo makkelijk als het paardrijden.
ik zou overigens wel blijven stappen bij die hond. als je stil gaat/blijft staan is de kans dat ze uiteindelijk gaat stijgeren groten dan wanneer je in beweging blijft. dan maar een keer extra op en neer stappen, daar geeft die blaffende hond toch niks om.

Staat in de OP.
Citaat:
Van mij hoefde ze overigens niet stil te gaan staan, ik wilde haar gewoon rustig laten doorstappen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:47

dus iets actiever proberen voorwaarts te rijden................. niet afwachten tot ze uit gehuppeld is.
als ze moeilijk vooruit wil helpt het soms om dan eerst een pasje af te wenden en dan weer voorwaarts te gaan.

edit: ik zie namelijk dat de benen van de ruiter worden afgestoken ipv aangelegd. daarom dacht ik dat het de bedoeling was dat ze stil zou blijven staan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:33

Haha, nee het was absoluut niet de bedoeling dat ze daar stil ging staan ;) Maar als ik daar dan ook nog mijn hulpen ga vergroten, dan krijg ik reactie op reactie. Dus ik doe hetzelfde als wat ik anders doe met het weg stappen: ik geef dat met een hele lichte hulp aan en daarvan voel ik ook dat ze er op reageert. Als je goed kijkt, zie je ook dat ik haar met mijn kuit aan raak. Voor Alanda is dat echt voldoende, daar hoef ik mijn hakken niet in te zetten, want dan gaat ze door het plafond. De eerste reactie op die kuitdruk is ook om weer te gaan stappen, echter meteen daarop komt haar angst/ onzekerheid er overheen en begint ze te kappen en te stuiteren. Ik ga daar niet op in, ik blijf haar gewoon op dezelfde manier vragen om rustig door te stappen. Ik zit dus niet af te wachten tot ze klaar is met huppelen, ik ben steeds bezig geweest met haar op een rustige manier voorwaarts blijven houden. Een paar meter verder was ze ook weer de ontspanning zelve met een lange teugel en rustige stap (dat heb ik weggeknipt omdat ik daar nog behoorlijk heb zitten mopperen over die hond en de eigenaar. Op het filmpje hoor/ zie je het niet, maar die stond achter de heg ook nog van alles te roepen), omdat ze van mij geen reden heeft gehad om over de flos te gaan.

Alanda is een paard met een behoorlijke geschiedenis, op het moment dat zij onzeker is kruipt ze achter je hulpen. De meeste ruiters zullen op dat moment geneigd zijn om dan de hulpen groter te maken of, om het even kort door de bocht te zeggen, het paard naar voren te schoppen, maar neem maar van mij aan dat dat bij Alanda averechts werkt. Die hele weg hebben we al gehad ;) Ik begrijp je reactie helemaal, zelf zou ik namelijk hetzelfde adviseren als ik het paard en de geschiedenis niet kende en ik waardeer het dat je meedenkt! Wat dat betreft dus bedankt voor je advies. +:)+

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:22

Wat een fijne plaatjes en filmpjes weer zeg! Wat wonen jullie in een mooi gebied en wat is Alanda een knap paard!
Complimenten voor de manier waarop je haar door het gehups heen helpt, vooral na het lezen van bovenstaande reactie begrijp ik dat Alanda juist groeit van de momenten waarop ze niet gedwongen wordt, maar juist zelf haar durf moet opbouwen om door te gaan. Fijn om te zien hoe je dit zo rustig oppakt. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:39

Wat een leuke topics heb je altijd. Ik moet zeggen dat ik respect heb voor de manier waarop je op haar gedrag reageert. waarschijnlijk zou ik in de stress schieten en hem idd naar voren geschopt hebben. Puur uit angst van mezelf dan ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:13

Ik snap je reactie op het moment dat ze staat te hupsen, maar 1 ding snap ik niet:
Ze gaat stilstaan zonder jou bedoeling (angst ok) dan beloon jij haar?
Reactie daarop: zie je wel het is eng en dan begint ze met hupsen?

Mij is altijd geleerd nooit BELONEN als ze niet precies doen wat jij wil, hooguit een dwingende geruststelling.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:54

Iedereen bedankt voor de leuke complimenten!

smurffie schreef:

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je hem wilt inkleden. Als Alanda voorheen iets spannend vond, werd ze twee meter groot en walste ze dwars door je heen of begon als een idioot te bokken. Ik heb haar geleerd dat ze moet wachten als ze iets spannend vindt. Niet vluchten, wachten. Op het moment dat ze die hond waarneemt is dat wat er in mijn optiek gebeurde: "Hee, ik hoor iets, ik weet niet wat dit is, er springt iets naast mij tegen het hek, dit is eng, ik moet nu wachten." Daar beloon ik haar dus voor, dit is de reactie die ik haar geleerd heb. Vervolgens wil ik weer verder, want "er is geen gevaar en er is niks aan de hand". En dat stukje was voor Alanda dus een beetje moeilijk. Die wilde wel verder stappen, maar raakte tegelijkertijd een beetje in strijd met zichzelf denk ik dan. Ze heeft die dag ook behoorlijk wat voor haar kiezen gehad met de ervaringen met de fiets e.d., misschien was dit gewoon net even wat teveel. En op het moment dat ze dan even lijkt te herstellen, komen er weer twee auto's langs _O- het zat ook niet mee.

Een voorbeeld: de eerste keer dat we naar het bos gingen, kwamen we een verkeersbord tegen. Dat bord vond Alanda eng: ze kende het niet, rare kleur, het staat daar ineens... wat moet je er mee? Ik laat haar stilstaan en kijken en het enige wat ik doe is zorgen dat haar neus in de richting blijft die ik op wil. Vervolgens vraag ik rustig om weer te gaan stappen. Ze zet dan één stap en staat weer stil, nog niet overtuigd dat het veilig is. Prima, dan wacht ik nog even. Ik heb alle tijd en zij kan zelf besluiten dat ik blijkbaar iets vraag wat ze gewoon kan. Vervolgens vraag ik nog een keer om te gaan stappen, en we wandelen gewoon voorbij het bord. Het is nooit meer een probleem geweest. Voorwaarde hiervoor is uiteraard wel dat ze gewoon stil moet staan, en niet dat ik daar uit alle macht moet proberen om een paard op de plaats te houden. Op het moment dat zij gaat hupsen, moet ze in beweging blijven.

Bij de vorige locatie, bijna twee jaar geleden, hebben we dit euvel ook gehad met een verkeersbord. Ik vond het maar flauwekul dat ze niet voorbij het verkeersbord durfde, want het eerste verkeersbord wat een paard op eet moet ik nog tegenkomen. Ik heb Alanda dus gewoon tot voorbij dat bord gereden. Hop, rijden met dat beest en niet flauw doen, dan maar wat meer been maar ze moet wel luisteren. Gevolg: de keer er op begon het gedonder al vijftien meter voor het bord. Op het moment dat ik ga dwingen, dan schiet Alanda met haar kop naar een alternatief universum en kom ik er niet meer bij in de buurt, er komt niets meer binnen en waar ieder ander paard zegt "Ja en amen", wordt Alanda alleen maar onzeker.

Ik vind het wel heel moeilijk om hier mijn hele handelswijze met mijn paard uit de doeken te doen. Een hoop gaat op gevoel, ik voel aan Alanda aan of zij zich loopt aan te stellen en ik wat strenger kan zijn, of dat ze daadwerkelijk onzeker is en steun nodig heeft. Alleen om dat dan helemaal goed te kunnen omschrijven vanachter een computer vind ik lastig. Ik kan later vanavond nog wel even zoeken naar een filmpje van afgelopen zondag. Toen raakte ik met Alanda verzeild in een wandeltocht en stonden we plots tussen de tenten en wandelaars. Daar beginnen we ook met stilstaan, kijken, en weer een stapje verder. Ook daar beloon ik haar voor het stilstaan, en loopt ze daarna gewoon overal tussendoor.

Ter info trouwens, ik ben sindsdien nog twee keer naar het bos geweest en dus reeds vier keer langs de blaffende hond, zonder dat het nog een probleem was :)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:29

leuke foto's en vooral filmpjes, netjes hoe je met je paard omgaat met enge dingen ;) En wat een superleuk hondje wat er met jullie meeloopt :D

mirtje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:38

leuke filmpjes.. en ook mooie foto's. en niet elk paard is hetzelfde en elk paard moet je ook anders behandelen. het ene paard moet je wel door drijven andere paarden moet je ondersteunen. omdat ze onzeker/bang worden.

ik vind jou wijze erg goed. ik heb ook geleerd als een paard wat eng/spannend vind moet je het juist laten kijken wat het is. en dan gewoon weer doorlopen zodat ze weten van dat is niet eng. als je een paard maar er zo snel mogelijk langs wil krijgen zonder te laten zien wat het is. willen ze juist op de vlucht slaan omdat het eng is en ze niet kunnen zien wat het is.. paarden zijn en blijven vlucht dieren.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:06

Leuk!
Vond het laatste filmpje leuk :P Komen auto's aan, Max gaat netjes aan de kant en als de auto's voorbij zijn komt 'ie weer heel rustig door het beeld gelopen hihi :P

Maar dit is een keer wat anders, en je hoeft er ook niet zoveel moeite te doen om te filmen!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:12

miranda_44, dat is helemaal waar. Naar mijn idee is er niet één methode of één aanpak die voor ieder persoon en ieder paard werkt, je moet altijd zoeken naar iets dat past.

ilaan, dat was me nog niet eens opgevallen van Max :') Ik vond zijn gezichtje wel grappig toen hij een wolk zand in zijn giechel kreeg _O- Hij heeft zichzelf een beetje aangeleerd om achter mijn paard te blijven lopen, maar dat is niet zo tof als die zand staat te gooien, dus dan gaat 'ie maar even weg :P

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:44

Leuke foto's, en fijn uitgelegd hoe je je paard rijdt, en waarom je dat zo doet. Kittige tante, die Alanda ;)
Vind het wel gedurfd om bitloos te rijden. Ben je niet bang dat ze aan de kletter gaat en je niets te vertellen hebt?
Tenminste, dat lijkt mij zo met een bitloos hoofdstel....

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:55

Ik vind het erg netjes dat je paard ondanks alles toch bij je blijft ook al is het met geprutter en gestutter ze blijft bij je! En ik heb genoten van je filmpjes en foto's! :j

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:07

Snadrem schreef:
Iedereen bedankt voor de leuke complimenten!

smurffie schreef:

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je hem wilt inkleden. Als Alanda voorheen iets spannend vond, werd ze twee meter groot en walste ze dwars door je heen of begon als een idioot te bokken. Ik heb haar geleerd dat ze moet wachten als ze iets spannend vindt. Niet vluchten, wachten. Op het moment dat ze die hond waarneemt is dat wat er in mijn optiek gebeurde: "Hee, ik hoor iets, ik weet niet wat dit is, er springt iets naast mij tegen het hek, dit is eng, ik moet nu wachten." Daar beloon ik haar dus voor, dit is de reactie die ik haar geleerd heb. Vervolgens wil ik weer verder, want "er is geen gevaar en er is niks aan de hand". En dat stukje was voor Alanda dus een beetje moeilijk. Die wilde wel verder stappen, maar raakte tegelijkertijd een beetje in strijd met zichzelf denk ik dan. Ze heeft die dag ook behoorlijk wat voor haar kiezen gehad met de ervaringen met de fiets e.d., misschien was dit gewoon net even wat teveel. En op het moment dat ze dan even lijkt te herstellen, komen er weer twee auto's langs _O- het zat ook niet mee.

Een voorbeeld: de eerste keer dat we naar het bos gingen, kwamen we een verkeersbord tegen. Dat bord vond Alanda eng: ze kende het niet, rare kleur, het staat daar ineens... wat moet je er mee? Ik laat haar stilstaan en kijken en het enige wat ik doe is zorgen dat haar neus in de richting blijft die ik op wil. Vervolgens vraag ik rustig om weer te gaan stappen. Ze zet dan één stap en staat weer stil, nog niet overtuigd dat het veilig is. Prima, dan wacht ik nog even. Ik heb alle tijd en zij kan zelf besluiten dat ik blijkbaar iets vraag wat ze gewoon kan. Vervolgens vraag ik nog een keer om te gaan stappen, en we wandelen gewoon voorbij het bord. Het is nooit meer een probleem geweest. Voorwaarde hiervoor is uiteraard wel dat ze gewoon stil moet staan, en niet dat ik daar uit alle macht moet proberen om een paard op de plaats te houden. Op het moment dat zij gaat hupsen, moet ze in beweging blijven.

Bij de vorige locatie, bijna twee jaar geleden, hebben we dit euvel ook gehad met een verkeersbord. Ik vond het maar flauwekul dat ze niet voorbij het verkeersbord durfde, want het eerste verkeersbord wat een paard op eet moet ik nog tegenkomen. Ik heb Alanda dus gewoon tot voorbij dat bord gereden. Hop, rijden met dat beest en niet flauw doen, dan maar wat meer been maar ze moet wel luisteren. Gevolg: de keer er op begon het gedonder al vijftien meter voor het bord. Op het moment dat ik ga dwingen, dan schiet Alanda met haar kop naar een alternatief universum en kom ik er niet meer bij in de buurt, er komt niets meer binnen en waar ieder ander paard zegt "Ja en amen", wordt Alanda alleen maar onzeker.

Ik vind het wel heel moeilijk om hier mijn hele handelswijze met mijn paard uit de doeken te doen. Een hoop gaat op gevoel, ik voel aan Alanda aan of zij zich loopt aan te stellen en ik wat strenger kan zijn, of dat ze daadwerkelijk onzeker is en steun nodig heeft. Alleen om dat dan helemaal goed te kunnen omschrijven vanachter een computer vind ik lastig. Ik kan later vanavond nog wel even zoeken naar een filmpje van afgelopen zondag. Toen raakte ik met Alanda verzeild in een wandeltocht en stonden we plots tussen de tenten en wandelaars. Daar beginnen we ook met stilstaan, kijken, en weer een stapje verder. Ook daar beloon ik haar voor het stilstaan, en loopt ze daarna gewoon overal tussendoor.

Ter info trouwens, ik ben sindsdien nog twee keer naar het bos geweest en dus reeds vier keer langs de blaffende hond, zonder dat het nog een probleem was :)

mag ik je een compliment geven over dat je supergoed voelt wat je paard aangeeft?! Ik heb het hele laatste filmpje met het gehups zitten genieten van een ruiter die onwijs goed weet wat haar paard nodig heeft en daar ook eindelijk eens naar luisterd!
Er kunnen heel wat mensen van je leren. :) Wat een toppaard heb je. :)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:55

Haha, die Max vind ik geweldig :')
Leuke reportage weer, ziet er fijn uit; ongedwongen +:)+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:17

nadita schreef:
Leuke foto's, en fijn uitgelegd hoe je je paard rijdt, en waarom je dat zo doet. Kittige tante, die Alanda ;)
Vind het wel gedurfd om bitloos te rijden. Ben je niet bang dat ze aan de kletter gaat en je niets te vertellen hebt?
Tenminste, dat lijkt mij zo met een bitloos hoofdstel...
.

Zie dit topic en bekijk het filmpje maar eens. ;) Dat is met hetzelfde bitloze hoofdstel.

Dat hoofdstel bestaat uit een neusriem, twee riempjes die elkaar kruisen onder de kin en een riempje dat achter de oren langs gaat om te voorkomen dat de neusriem af valt. (zie foto hier onder)

Afbeelding

Ik heb het bit nog geen seconde gemist sinds ik het aan de wilgen heb gehangen. Alanda luistert keurig naar haar bitloze hoofdstel en reageert verder heel goed op mijn stem en zit. Als ik zachtjes "hooo" zeg, komt ze al meteen terug, als ik ga zitten in galop gaat ze richting rustige handgalop. Voor mijn gevoel rij ik niet anders dan met een bit (ik rij ook gewoon met aanleuning, ophoudingen etc., niet met hangende waslijnen als teugels), en Alanda loopt veel lekkerder ontspannen dan dat ze deed toen ze nog met bit gereden werd. Met mijn vorige paard heb ik er ook supergoede ervaringen mee, ik denk niet dat ik ooit nog een bit ga kopen, ook niet als er ooit een ander paard bij komt :) Mocht je het interessant vinden, in mijn profiel staat meer over mijn "bitloze ontdekkingsreis" :')

noekk_, onwijs bedankt, echt een heel fijn compliment! :o Ook Boompje1985 en FunkyMistiC bedankt voor de leuke reacties!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:27

Haha, dat filmpje had ik gezien. Hard zeg!
Ik zou het niet durven... Niet zo hard en niet zonder bit. Zit ws ook tussen mijn oren....

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:46

Gaaf zeg! En leuk om lekker samen op pad te gaan!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 20:05

Bedankt! :D

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:11

Zag er leuk uit!