Op naar België met de helmcamera!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Op naar België met de helmcamera!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:25

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn rijmaatje naar België gereden met de paarden. We hadden de tocht al een tijdje op de planning staan en waren bezig met onze paarden klaar stomen voor de afstand (even voor de info, zo gek ver wonen we nou ook weer niet van België af :') ). Mijn rijmaatje had mooie verhalen van vroeger over een restaurantje bij een camping, en dat je daar je paard dan kon "parkeren" terwijl je zelf wat eet en drinkt, en dat zou natuurlijk allemaal schitterend en mooi zijn. Ik had wel verhalen over die camping gehoord, maar dat waren nou niet bepaald de beste verhalen zeg maar :') Op Google Streetview het "restaurant" in kwestie ook al eens bekeken, en ik had zo mijn vraagtekens bij het paarden parkeren. Maar ja, misschien is die auto aan de verkeerde kant langs gereden of zo.. we gaan gewoon, op hoop van zegen!

Mijn nieuwe capcam mocht ook mee. Dan konden we eens kijken of we nog leuke beelden konden vastleggen onderweg.

Deze route hebben we gereden, in totaal zal het zo tussen de 24 en 26 kilometer zijn geweest (ik was op een gegeven moment te laat met mijn GPS weer aan zetten, dus ik miste een kilometer).
De kaart

Op naar België dus! We hebben gekozen voor de snelste route heen, met wel de mogelijkheid om wat kleine touristische detours te nemen. Zo rijden we graag even door het "kabouterbos", wat zijn geuzennaam dankt aan het mooie groene mos en de sprookjesachtige omgeving.
Kabouterbos
Afbeelding

Hop hop, galop!
Vervolgens komen we op een lang zandpad dat tussen Hilvarenbeek en België ligt. Hier heb ik een filmpje gemaakt van een stukje galop en rengalop. Alanda heeft zelf nog niet uitgevonden dat het nog best een tandje harder kan, maar daar gaan we vanzelf nog wel achterkomen :) Dit gaat in ieder geval ook al heel lekker!

Aan het eind van het pad moest ik even wachten op mijn rijmaatje en haar paard Flos. Die vindt het niet zo'n fijn pad om over te galopperen, die heeft liever los zand onder haar voeten. Maar we zijn inmiddels dus al een aardig eind op weg naar het buitenland :D

We komen in stukken bos waar we nog niet zijn geweest. Dankzij alle laurierstruiken is het er nog mooi groen ook! Wel oppassen dat je niet te ver naar links gaat, want onder de struiken ligt een diepe sloot die je in eerste instantie niet ziet.
Afbeelding

Afbeelding

We komen in de buurt van een plas water, Papschot als ik het goed heb onthouden. Er ligt ook een stuk heide bij, maar door de regen van de laatste tijd staat alles onder water.
Afbeelding

Langs de Belgische grens komen we opnieuw uit op een lang zandpad. Hier hebben we weer een galopje geprobeerd. Dat ging allemaal prima, totdat Flos probeerde om Alanda in te halen :') Zie hier, de eerste keer dat ik een bok op film vast leg!

Even checken of we nog wel in de goede richting gaan op de kaart...
Afbeelding

Aan het eind van het pad rijden we ons eigen bosgebied uit en staan we op de grens tussen Roovertse Heide en De Utrecht. Alanda heeft het bordje aangetikt, dus nu zijn we er ook officieel geweest :)
Afbeelding

Welkom in België!
Tegenover het bordje van De Utrecht staat een bordje waarop de camping en het restaurant al worden aangegeven. We zijn er bijna!! *\o/*
Hop, de grens over! "Welkom in België" zegt het smsje wat mijn rijmaatje meteen krijgt. Een bordje aan de zijkant van het geasfalteerde ruiterpad (ja..... ja echt) zegt "Welkom in de Antwerpse Kempen". Het eerste stukje België wat we te zien krijgen, is dan ook werkelijk waar schitterend. Een prachtige aardgascentrale om ons vakantiegevoel nog een beetje extra te benadrukken :) Het is echt het eerste waar je aan denkt bij "Antwerpse Kempen".
Afbeelding

We mochten het terrein niet op. Bij de ouderwetse telefooncel stond dat je je daar moest melden. Nou, dat hebben we gedaan. Niemand te zien :( Dan maar verder.
Afbeelding

Een mooi hekwerk-met-prikkeldraad-versperring-en-pas-op-je-paard-mag-hier-niet-roken-want-dan-ontploft-de-hele-boel-zet-je-helm-op-snel verder, zijn we dan bij de camping en het restaurant aangekomen. Het was alles wat ik er van verwacht had. Helaas :')
Afbeelding

Voor de kids zat er een leuk speeltuintje bij, maar voor het paard troffen we geen voorzieningen. Een eindje verderop in het bos was wel een balk waar je ze aan vast kon knopen. Hmm... was dat het dan? Maar ja, dat mocht de pret niet drukken. Mijn rijmaatje ging even de sanitaire voorzieningen checken bij het restaurantje en ik bleef bij de dames wachten.
Afbeelding

We hebben toch nog maar even een korte pauze ingelast, zoals eigenlijk op de planning stond, alvorens de route te vervolgen.
Afbeelding

Toiletpotten
Op de terugweg rijden we over de gebiedsgrens tussen De Utrecht en de Roovertse Heide, in de richting van Esbeek. Het is een wonderlijk pad, we zien vijf vuilniszakken met huisvuil, ik zie nog wat hennepresten tussen de boomstronken en zowaar ook een toiletpot! Helaas niet op foto vast gelegd. Maar ik wist niet dat die hier in het wild voorkomen, ik had ze alleen nog maar in gevangenschap gezien. Het gaat dus goed met de Nederlandse populatie toiletpotten!
Afbeelding

Verder was het wel een mooi pad overigens.
Alanda op het pad

Richting het eind van het pad komen we twee andere ruiters tegen. Vervolgens worden we als heuze celebrities herkend: "Hee, ken ik jullie niet van Bokt?" :D Erg grappig om te merken hoe "klein" de wereld dan weer is, en dat iemand die ik nog nooit heb gezien vraagt hoe de nieuwe camera bevalt. "Erg goed, hij is nu aan het opnemen zelfs." "Oh! Dan komen wij er ook op!"
Afbeelding
Nou ja, inderdaad dus :D Inmiddels hebben we ook al afgesproken dat we binnenkort een keer samen naar de Bockenreyder gaan (waar je je paard wel fatsoenlijk kan parkeren). Leuk om zo eens Bokkers tegen te komen!

Al met al hebben we een heerlijke en uiterst vermakelijke buitenrit gehad van zo'n 4,5 uur! De bestemming voldeed dan wel niet helemaal aan ónze verwachtingen, maar de route er naar toe was erg leuk om te rijden en wellicht is de bestemming voor anderen wel hartstikke leuk. Daar dus geen kwaad woord over. Van de Bokkers in het bos begrepen we dat er wel een plaatsje is waar je je paard weg kan zetten, maar dat dit vrij klein is en op een verhard stuk. Daar hebben we dus waarschijnlijk helemaal overheen gekeken (of wel gezien, maar niet als zodanig waargenomen).

Als het weer wat beter is gaat de volgende lange rit dus naar de Bockenreyder, een rit van zo'n 28 kilometer wordt dat dan. En dan gaat de camera ook weer mee! :D

Wilawander

Re: Op naar België met de helmcamera!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:55

Wat een leuk verslag zo.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:29

Heerlijke rit zo te zien, nu als ik er ooit raak kun je een pb verwachten :).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:56

Had je filmpje al in een ander topic voorbij zien komen, maar wat een heerlijke paden om over te rijden. Echt heerlijk rustig en lekker breed. En mooie omgevingen ook :j
Hahaha, en de populatie toiletpotten, ben blij dat het daar goed mee gaat :+

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:36

Ontzettend pakkend en gezellig verslag!
Je foto's maken het nog leuker, maar die mega-bok op film maakt het zeker af! :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 22:00

Wilawander: Bedankt!

Hetlevenwint: Je weet het, je bent van harte welkom!

Chrisje_83: de paden zijn inderdaad heerlijk om over te rijden. De ondergrond is op de meeste plaatsen erg goed te doen en de omgeving is lekker afwisselend. Gelukkig kom ik er niet al te veel toiletpotten tegen :')

Fielychi: uiteraard hoop ik dat mijn paard hartstikke braaf is onder het zadel, maar wat mij betreft mogen er toch ook nog wel meer van dit soort bokken op film, haha! Ik blijf het leuk vinden om terug te kijken :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:56

Wat een leuk en gezellig verslag!
Afwisselend foto's en filmpjes zijn echt leuk om naar te kijken.
Je helmcamera is echt super. Geweldig toch, om daarmee beroemd te worden! :))

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:28

Wat een leuk verslag zeg. Ik vond het erg leuk om te lezen en ik heb me echt doodgelachen om het bok filmpje!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:41

Leuk verslag!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:34

Superleuk om zo een mooie rit mee te maken, mooi gedaan!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:48

Leuk verslag! En bijzonder zeg, zo'n toiletpot in het wild, schrok 'ie niet van jullie? :+

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:10

Wat een ontzettend leuk verhaaltje, en wat grappig dat je dan zomaar iemand in het bos tegenkomt die je herkent van Bokt :-)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:27

Wat een mooie paden hebben jullie toch! Ik ben altijd jaloers als ik zulke topics zie. Waren zulke fijne, brede paden er ook in België? Of waren ze plots weg? :') Zou me niet verbazen...

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:25

Wat een mooie omgeving zeg ! :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:30

Wat ontzettend gaaf !!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 10:30

Bedankt voor de reacties! :D

Katyatje schreef:
Wat een mooie paden hebben jullie toch! Ik ben altijd jaloers als ik zulke topics zie. Waren zulke fijne, brede paden er ook in België? Of waren ze plots weg? :') Zou me niet verbazen...

Dat mooie, brede zandpad was in België geasfalteerd :') Direct naast het bordje "Ruiterpad" begon het asfalt (met bijhorende gaten er in natuurlijk).

Girassol, ik denk dat hij wel vaker mensen van dichtbij heeft gezien. Hij was niet erg onder de indruk. Nou is dat bij ons niet zo erg, wij hebben het beste voor met toiletpotten, maar er zijn ook een hoop mensen die gewoon schijt aan ze hebben :n

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:43

Ik heb erg genoten, jaren gewoont in die streek, maar ja de huizen om een paard thuis testallen zijn er voor mij te duur, dus wonen wij in limburg ook mooi.
Maar ja zo'n cafe als in den bockenreyder, dat heb ik nog nergens gezien, :j vooral het oude gedeelte.

Tip is wel als je kan ga er door de week heen want in het weekend is het er erg druk, vooral op zondag.

groetjes en veel plezier met de volgende buiten rit.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:54

Een erg leuk verslag!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:32

Snadrem schreef:
Bedankt voor de reacties! :D

Katyatje schreef:

Dat mooie, brede zandpad was in België geasfalteerd :') Direct naast het bordje "Ruiterpad" begon het asfalt (met bijhorende gaten er in natuurlijk).

Girassol, ik denk dat hij wel vaker mensen van dichtbij heeft gezien. Hij was niet erg onder de indruk. Nou is dat bij ons niet zo erg, wij hebben het beste voor met toiletpotten, maar er zijn ook een hoop mensen die gewoon schijt aan ze hebben :n

_O- :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 11:43

superrobke schreef:
Ik heb erg genoten, jaren gewoont in die streek, maar ja de huizen om een paard thuis testallen zijn er voor mij te duur, dus wonen wij in limburg ook mooi.
Maar ja zo'n cafe als in den bockenreyder, dat heb ik nog nergens gezien, :j vooral het oude gedeelte.

Tip is wel als je kan ga er door de week heen want in het weekend is het er erg druk, vooral op zondag.

groetjes en veel plezier met de volgende buiten rit.

Klopt ja! Ik kom (met name in de zomer) met enige regelmaat (zonder paard) bij de Bock en doordeweeks is het inderdaad een stuk rustiger. Het is alleen een beetje lastig plannen als je met meerdere mensen rekening moet houden, dan word je al snel veroordeeld tot het weekend, want dan zijn de meeste mensen vrij.

Voorlopig hoef ik er ook nog niet over te denken hier een huis te hebben waar het paard bij kan staan :$ Maar ja, los daarvan, ik denk dat ik eerder dat geld bij elkaar heb gespaard dan dat ik mijn vriend overhaal om tussen de paarden te gaan wonen _O-

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:44

Wat een heerlijke rit weer, zo leuk beschreven. Jammer dat het eindpunt tegenviel.

(Ik vind je rijmaatjes ook zo'n leuke combinatie trouwens.)

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:49

Wat leuk om te zien zeg! Mijn pony heeft anderhalf jaar op de Rovertsche heide gestaan, daar zijn jullie ook omheen gereden. Grappig om het gebied weer terug te zien, maar ook wel met wat spijt in m'n hart.. wat prachtig was het daar!

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:53

aaah die paden herken ik wel. Ik woon zelf in hilvarenbeek, dus ben er wel eens geweest. Prachtige route he! En wat leuk dat je het ook gefilmd hebt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:54

Ik heb me vermaakt met je kostelijk verslag. Geniet maar van de prachtige brede zandpaden die jullie daar hebben; daar kan je hier alleen maar van dromen. (Toiletpotten hebben ze hier dan weer wel :P )

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:36

Erg leuk verslag!