Dit is het laatste topic:[RIJ-ITP] Super NF Vince op tweede B impuls wedstrijdje
Nu was dit wel onze tweede wedstrijd en dus veel spanning, maar op werkelijk íedere foto heeft hij z'n kaak vast en gebruikt hij niet tot amper z'n rug. Na zo'n 2 á 3 jaar trainen frustreerde het enorm dat we eigenlijk steeds blijven hangen op dit niveau.
Ik heb toen wat tips gekregen van een stalgenootje (tevens jurylid) en ben daarmee aan de slag gegaan. Ook super frustrerend, want natuurlijk gaat dat niet direct goed. Maar omdat ik blij word van een blij paard, toch maar doorgezet. Deze foto's zijn na 3 weken 'op de nieuwe manier' trainen gemaakt, ik ben er erg blij mee.
Bewust bij ITP gezet omdat we beide nog zoekende zijn naar wat werkt. Tips zijn welkom, maar veel dingen zijn bekend en kosten alleen nog heél veel tijd en geduld.
1. Losstappen, hier zie je goed zijn 'puntkont'
2. Losdraven met losse teugel om op zit te gaan rijden en te focussen op m'n beenhulpen
3. Zelfde in galop
4. En vanzelfsprekend ook rechtsom
5. Dan wat oppakken, en vanuit ontspanning nagevelijkheid vragen. Ik moet hem dan ondersteunen met m'n been
6. Zo oefen ik nu ook meer om op m'n buitenteugel te rijden en regelmatig binnen los te laten. Dit is nog los in de overdreven zin van het woord, dat moet wat subtieler

7. Hier vind ik hem ontspannen en actief, ik zou meer contact mogen houden en hij mag meer op de acherhand komen (zware bak helpt helaas ook niet mee..)
8. Braaf aangegallopeerd
En geen spanning in de kaak!!9. Onspannen in stap is dan een eitje, ik wil hem dan niet te diep laten lopen door meer been te geven en handen naar voren te zetten
10. Wat meer 'werkhouding' maar oogt toch ontspannen (naar mijn idee)
11. Galop rechtsom gaat nog wat onstuimig, hij is daar nog niet zo los door z'n lijf
12. Fijne lengtebuiging in de hals, zoekt hier mn hand ook op. Zakt dan wel snel terug in tempo (=op de voorhand)
13. Nog even een blije pony

14. En een hongerige pony

Thanks for watching!
Ik doe dat overigens alleen op de hoefslag. Het heeft ermee te maken dat ik door m'n binnenhand mee te geven ontspanning vraag, maar als ik m'n buitenhand ook mee naar voren zet dan ben ik weer een stuk contact kwijt.