NF Vince; back to basic..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

NF Vince; back to basic..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 15:34

Jullie hebben Vince vast wel eens eerder gezien.. ;) Dit is het laatste topic:
[RIJ-ITP] Super NF Vince op tweede B impuls wedstrijdje

Nu was dit wel onze tweede wedstrijd en dus veel spanning, maar op werkelijk íedere foto heeft hij z'n kaak vast en gebruikt hij niet tot amper z'n rug. Na zo'n 2 á 3 jaar trainen frustreerde het enorm dat we eigenlijk steeds blijven hangen op dit niveau.

Ik heb toen wat tips gekregen van een stalgenootje (tevens jurylid) en ben daarmee aan de slag gegaan. Ook super frustrerend, want natuurlijk gaat dat niet direct goed. Maar omdat ik blij word van een blij paard, toch maar doorgezet. Deze foto's zijn na 3 weken 'op de nieuwe manier' trainen gemaakt, ik ben er erg blij mee.

Bewust bij ITP gezet omdat we beide nog zoekende zijn naar wat werkt. Tips zijn welkom, maar veel dingen zijn bekend en kosten alleen nog heél veel tijd en geduld. 8-)

1. Losstappen, hier zie je goed zijn 'puntkont'
Afbeelding

2. Losdraven met losse teugel om op zit te gaan rijden en te focussen op m'n beenhulpen
Afbeelding

3. Zelfde in galop
Afbeelding

4. En vanzelfsprekend ook rechtsom
Afbeelding

5. Dan wat oppakken, en vanuit ontspanning nagevelijkheid vragen. Ik moet hem dan ondersteunen met m'n been
Afbeelding

6. Zo oefen ik nu ook meer om op m'n buitenteugel te rijden en regelmatig binnen los te laten. Dit is nog los in de overdreven zin van het woord, dat moet wat subtieler :+
Afbeelding

7. Hier vind ik hem ontspannen en actief, ik zou meer contact mogen houden en hij mag meer op de acherhand komen (zware bak helpt helaas ook niet mee..)
Afbeelding

8. Braaf aangegallopeerd <3 En geen spanning in de kaak!!
Afbeelding

9. Onspannen in stap is dan een eitje, ik wil hem dan niet te diep laten lopen door meer been te geven en handen naar voren te zetten
Afbeelding

10. Wat meer 'werkhouding' maar oogt toch ontspannen (naar mijn idee)
Afbeelding

11. Galop rechtsom gaat nog wat onstuimig, hij is daar nog niet zo los door z'n lijf
Afbeelding

12. Fijne lengtebuiging in de hals, zoekt hier mn hand ook op. Zakt dan wel snel terug in tempo (=op de voorhand)
Afbeelding

13. Nog even een blije pony :)
Afbeelding

14. En een hongerige pony :=
Afbeelding

Thanks for watching! :D

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:53

Ik vind foto 10 en 12 een fijn beeld geven! ;)
Je bent goed bezig, gewoon rustig door trainen en dan komt het helemaal goed met jullie!

Edit; vind je houding trouwens ook netjes. Maar misschien kunnen je beugels ietsje langer?

elinebakker

Re: NF Vince; back to basic..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 16:57

Thanks! Dat dacht ik zelf inderdaad ook, maar dan kan ik niet meer met m'n hak bij z'n buik. Als hij beter aan het been is en goed reageert op kuit zou dat inderdaad wat mooier zijn!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:36

Ooow ik vind m leuk :D , die voorpluk is echt om jaloers op te zijn!
Je hebt een nette houding zeg :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:05

Ziet er super uit Eline. Het geeft een heel fijn beeld en je houding is inderdaad netjes :) Ik ben walando nu ook veel met een losse teugel aan het rijden want zijn rug is hopeloos 1 en al stijf. En hij wilt alleen maar met zijn hoofd de lucht in. In stap gaat het wel goed maar de draf en vooral de galop zijn een drama

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:35

ik zou de beugels ook wat langer doen nu kom je met aandrijven ook met je knie over het zadel heen, je gaat dan nog mooier zitten en je moet ok met je kuit drijven niet met je hak.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:35

je rijd verder erg netjes en vriendelijk

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:43

Goed bezig Eline! :j

Van het helemaal met de teugel los rijden (waslijntjes) in het begin hou ik zelf niet zo van, contact met de teugels lijkt me toch belangrijk! Werkt het bij vince niet om gewoon wat langere teugel te doen? Maar dat je wel contact houdt met het bit?

Je zit er verder keurig op! :D En wat is Vince toch een knappert in zijn zomervacht! <3

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:49

Wat is het een knapperd! Ik ben trouwens ook heel jaloers op je zit haha! :j

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:03

Jammer dat je zelf vind dat je bent blijven hangen op dat nivo.
Ik vond je de afgelopen 2 jaar enorm vooruit gegaan. De foto's van je 2e wedstrijdje laten IMO niet het beeld zien waar je thuis in training stond.
Als je dit vergelijkt [RIJ-ITP] Knappe Vince @ work; eindelijk verbetering!
met dit [RT-HAW] Trainen met stoere Vince voor ons eerste wedstrijdje!
Denk ik dat je super trots op jezelf mag zijn wat je in die 2 jaar voor elkaar hebt gekregen.

Ik vraag me net als Anouk ook af wat het doel is van het rijden met een klapperende teugel zoals je losrijden?
Het stukje contact wat je daarna laat zien vind ik er veel prettiger uit zien.

Ben ook benieuwd waarom je van gelijke druk op 2 teugels naar ongelijke druk gaat (buitenhand druk houden binnenhand los houden) Hoe doe je dat bv op een a-c lijn of tijdens zijgangen? Maar bijvoorbeeld ook als je serie's gaat rijden over een rechte lijn? wissel je dan om de zoveel sprongen van aanleuning tussen beide handen?

Het meer loslaten van de kaak als je hem meer boven in zet ben ik absoluut met je eens maar zoals je in dit topic mooi kon zien ( [RT-HAW] Trainen met stoere Vince voor ons eerste wedstrijdje!) liet hij zodra je hem meer liet zaken ook altijd gelijk mooi los en liep hij je hand achterna. Bovenin los maken/ houden is IMO een trainingsstukje door hem aan je been naar de hand te rijden krijg je hem daar makkelijker in juist als je vwnw afwisselt met kleine stukjes meer aan elkaar en naar boven toe. Ontspanning door aanspanning. Jouw basis aan het been miste daar altijd in maar ik zie dat je daar nu ook nog steeds hard mee bezig bent.

De ene laatste foto is echt super schattig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:07

Blijven hangen? Toen ik je andere topic zag dacht ik echt; hetzelfde paard? dezelfde ruiter? dat meen je niet!

Leuke foto's en je rijdt echt heel erg netjes! :j

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:48

ik denk dat dit voor houding en bewustheid van je zit erg goed is!
en het ziet er zoals altijd vriendelijk uit :) van alle verschillende manieren en adviezen van mensen leer je iets en overal zit een waarheid in, zo kun je straks mooi je eigen weg/stijl vinden!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:50

Leuk dat ik zoveel reacties krijg op m'n houding! Naarmate Vince beter loopt gaat dat vrijwel automatisch, en doordat ik nu minder hoef te drijven kan ik ook mooier m'n been lang houden. Zou nog wel wat meer achterover mogen zitten en in galop meer zitten, maar dat wordt al wel beter :)

Anouk ik had de dag daarna les van Tahnee en die zei ook dat het rijden met waslijntjes geen enkele zin heeft. Maar soms is dat wel fijn om te doen als ik er niks meer mee kan beginnen van voor. En ook als ik op been wil focussen is het soms fijner om voor even niks te hoeven doen (en onbewust terugwerken).

Kim ik zeg dat misschien wel heel plat, want ik ben absoluut blij met de vooruitgang die we geboekt hebben, ik heb alleen het idee dat ik er veel meer uit had kunnen halen. Wedstrijdtopic is inderdaad niet zoals we trainen, maar ik doe steeds het meest recente topic in het nieuwe topic zetten :=
Rijtechnisch kan ik het eerlijk gezegd niet zo goed onderbouwen. Ik heb het heel begrijpelijk uitgelegd gekregen maar ik ben het een beetje kwijt :o Ik doe dat overigens alleen op de hoefslag. Het heeft ermee te maken dat ik door m'n binnenhand mee te geven ontspanning vraag, maar als ik m'n buitenhand ook mee naar voren zet dan ben ik weer een stuk contact kwijt.

Linda, het was inderdaad wel een hele goede test om te zien hoe ik op zit rij (of niet :+). Je bent zo gauw geneigd om steun te zoeken aan je teugels. Uiteindelijk lukte het ook om voltes te rijden in galop op zit, alleen nog zien dat gevoel vast te houden.

Een heel verhaal, maar man o man wat heb ik net lekker gereden! Kon heel fijn schakelingen in draf en galop maken zonder spanning, steeds minder vaak een 'huppel' bij het aandraven, was fijn aan het been en halverwege ook de zweep aan de kant gegooid. Ook kleine stukjes wijken gedaan (hebben nu een hele zware bak dus gaat niet optimaal) en dat ging top, ook wat stelling in stap ging fijn. :):)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:59

heel goed bezig hoor, zie het graag zo werken met buitenteugel, binnen teugel even los laten komt helemaal goed!!! Zo ga je steeds verder en verder komen, ik ben net zoals jij begonnen en enkele maanden later liep het allemaal alsof we het al jaren gewoon waren super!!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:12

Tsjee Eline!
Ik heb jullie al even niet meer zien rijden maar jullie gaan goed vooruit!
En Vince... die blijft prachtig!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:53

Thanks!
Van de week zo lekker gereden, hij was heel fijn dus heb wat moeilijker dingen gedaan. Gebroken lijntjes en wat wijken in galop (beginnetje, gaat uiteraard nog niet perfect) en een mini stukje contragalop.
Dag daarna (gisteren) had hij voelbaar wat spierpijn, dus heel basic stap, draf, galop gedaan totdat die los voelde en toen was het weer klaar :)

Maandag weer les! :D