Weer een probleem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Weer een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:53

Er leek net een beetje verbetering in te zitten ( in Reina )
Paard liep eerst met elastieken en pessoabit,
Daar aan gewerkt en 3 weken terug ongeveer (of langer) de elastieken en pessoabit in de kast gelegt en met martingaal gaan rijden.
Ook liep ze nog met een blessure waardoor we eigelijk niet konde draven.

Vandaag ben ik met haar op pad gegaan zodat ik haar op een veldje even rustig kon longeren (ook stukje draven om te kijken hoe het ging) Hoofdstel in, Bandages om, Dekje op, Longeersingel om (met bijzet teugels, vrij los) en longeerlijk vast. Had geen zweep mee want daar word ze helemaal bang van en gaat ze wild doen.

Ze was heel braaf, tot ik Reina een stukje wilde laten draven op het eerste veldje, Reina werd gek, Bokken stijgeren en er proberen er van door te gaan. Maar ik kon haar nog net houden. Ik dacht eerst ze is vrolijk en doet even een sprongetje, Maar elke keer op het zelfde punt begon ze te stijgeren en deed ze weer heel gek, Het begon rustg maar steeds hoger ging ze stijgeren. Ik wilde even filmen hoe ze draafde want dat deed ze goed. (ze begon pas na 3 rondjes met stijgeren enzo) dus heb ik toevallig een filmpje van hoe het ongeveer was (dit was nog maar het begin)

http://www.youtube.com/watch?v=h3vok5F2Pro

Elke keer bij dat voetbal rekje deed ze dat. Ik dacht toen dat ze misschien iets eng vond, dus ik ben naar een ander veldje gegaan waar we ook altijd reden met haar.

Daar werd ze ook helemaal wild!!! En begon ze heel hard te blazen en mensen kwamen kijken omdat ze een gek geluid hoorde (dat harde geblaas van haar) Ze proberde me 1 keer te trappen, maar kon haar nog optijd wegtrekken. Na 10 keer ben ik met haar naar huis gelopen. Ik kon haar niet zo goed meer houden (heb zelf ook last van een vroegere blesure aan me arm) op stal aangekomen was er niks aan de hand.

Hebben jullie hier ervaring mee??

Arcodavella

Re: Weer een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:05

Ik heb er geen ervaring mee.. En zou ook nu niet zo gauw weten waar het vandaan komt.. Misschien geeft ze wel een grens aan. Dat ze nog niet toe is aan draven.. Maar dan is het best apart dat ze zo reageerd..

Maar wat mij wel opvalt is dat jij heel veel met bandages rijd en bijna niet met peesbeschermers (waarschijnlijk omdat je ze mooier vind?). Alleen een nadeel van bandages is, is dat het de pezen van je pony verwarmen, terwijl pezen helemaal niet warm hoeven te zijn.
Dit vergroot dus de kans op een blessure, peesbeschermers zijn steviger. Ik weet niet of je dit al wist of dat je bewust bandages gebruikt?

Is het trouwens jou pony of verzorg je 'm?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:09

Is het paard wel goed gewend aan de bijzet?? Paarden kunnen van een bijzet enorm in paniek raken als ze het niet goed kennen, en in vreemde situaties ook ineens in paniek raken van de inwerking daarvan. Ik zou de bijzet er liever afhalen, en het paard eerst leren om op vreemd terrein braaf aan de longe te lopen. Gaat dat goed, dan langzaam de bijzet eraan (eerst zo los dat er eigenlijk geen inwerking is, en dan steeds meer naar op maat). Stap is met bijzet voor veel paarden gemakkelijker als draf, en helemaal de overgang vraagt vaak om problemen omdat ze nog niet sterk genoeg zijn om de overgang met een hoofd laag te maken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:12

Ik zou ook een stapje terug doen. Ten eerste zou ik al niet longeren bij zo'n voetbaldoel in de buurt! Ik wilde ook weleens buiten longeren, maar dat was ook geen succes. In de bak ging het prima. Buiten zien ze nu eenmaal vanalles en als ze daar niet aan gewend zijn tijdens het longeren dan willen ze idd nog weleens paniekerig reageren op de bijzet die het paard belemmerd. Dus bijzet eraf en dan eerst eens zonder bijzet longeren. Misschien een andere bijzet proberen? Touwtjes (en dan in eerste instantie niet tussen de benen, maar aan de zijkant naar boven, dat is minder opsluitend) is misshien een idee? ik heb altijd het idee dat die het paard wat meer begeleiden dan een bijzet, maar dat is persoonlijk :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:13

Misschien heeft het paard ergens last van???
Ik heb een ander topic van je voorbij zien komen en daar reen je met passoa en elastiek en dat zag er nou niet bepaald lekker uit.
Door die manier van rijden kan je paard zich goed vast zetten en spieren of wervels beschadigen.
Laat je paard eens nakijken of het nergens vast zit of last van heeft want dat lijkt mij wel naar aanleiding van dat topic en dit filmpje

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:15

Reina heeft ervaring met bijzetteugels en de plekken waar we gingen longeren heeft ze ook al 100x gereden en ook wel eerder gelongeerd daarom dat ik het zo gek vond. In de jaar dat ik haar nu verzorg, heeft ze nog nooit gestijgerd, Echt nog nooit tot vandaag. Ze doet normaal geen vlieg kwaad. Dus daarom snap ik het niet:(

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:16

meisje2000 schreef:
Misschien heeft het paard ergens last van???
Ik heb een ander topic van je voorbij zien komen en daar reen je met passoa en elastiek en dat zag er nou niet bepaald lekker uit.
Door die manier van rijden kan je paard zich goed vast zetten en spieren of wervels beschadigen.
Laat je paard eens nakijken of het nergens vast zit of last van heeft want dat lijkt mij wel naar aanleiding van dat topic en dit filmpje

We hebben maar kort met elastieken gereden en 2 dagen met pessoa bit dus lijkt me sterk dat er dan iets vast zit? En dat hebben we nu ook veranderd. We rijden niet meer met elastieken of pessoa bit.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:18

Zelfs met een keer rijden kun je problemen veroorzaken.
Ik zeg toch laat het beestje nakijken dan ben je save en weet je of er wat is of niet

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:20

korbakimmy8 schreef:
Reina heeft ervaring met bijzetteugels en de plekken waar we gingen longeren heeft ze ook al 100x gereden en ook wel eerder gelongeerd daarom dat ik het zo gek vond. In de jaar dat ik haar nu verzorg, heeft ze nog nooit gestijgerd, Echt nog nooit tot vandaag. Ze doet normaal geen vlieg kwaad. Dus daarom snap ik het niet:(

Dus Reina heeft ervaring met bijzetteugels en ze is ook bekend met de plek?
Hmm okee dat is wel vreemd..

Misschien dat het nog komt vanwege haar blessure, dat je op dit moment met de bijzetteugels teveel van haar vraagt. En dat ze daarom protesteert? Of misschien heeft ze last van haar rug?
Ik heb er verder geen verstand van hoor, ik probeer alleen maar mee te denken :')

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:20

meisje2000 schreef:
Zelfs met een keer rijden kun je problemen veroorzaken.
Ik zeg toch laat het beestje nakijken dan ben je save en weet je of er wat is of niet

En het probleem is, dat het niet mijn eigen paard was.
Ik blijf aldoor al komen met de tandarts moet komen en de dierenarts (voor haar oude blesure) moet komen, ik vind het gek als ik aldoor met nieuwe dingen kom. Het kost tenslotte veel geld (ik zou daar geen probleem mee hebben)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:43

Dan zou ik, eerlijk gezegd, gewoon niet meer in je eentje op deze manier aan de slag gaan met dit paard. Die foto's uit het vorige topic zien er bepaald niet prettig uit. In dit filmpje zie ik ook een paard dat zich niet veilig voelt, pijn heeft of het in ieder geval niet eens is met hoe ze wordt behandeld. Zeker als je haar niet meer rustig kreeg, lijkt het me geen geval van joligheid of gewoon uitproberen. Dit paard heeft ergens last van, of het nou lichamelijk is of niet.

Ik denk dat het echt heel belangrijk is dat jij les gaat nemen, want op deze manier gaat ze alleen maar verder achteruit. Ik heb de foto's van bij de vorige eigenaar gezien en ze kan het dus blijkbaar wel (dressuurmatig redelijk correct haar rondje rijden).

Als jij niet durft te vragen om een gehele lichamelijke check (wat me zeker geen overbodige luxe lijkt) en het zelf niet wil/kan betalen, zou ik met haar stoppen. Op deze manier werk je dit paard alleen maar de vernieling in. Dat zeg ik niet om vervelend te doen, maar vind het gewoon heel triest om te zien hoe dit paardje veranderd is...

Als uit zo'n check blijkt dat ze helemaal gezond is, zou ik er voorlopig alleen nog maar op stappen onder begeleiding. Iemand die er echt verstand van heeft (geen vriendinnetje die kan zien of je in de goede galop zit of niet, bijvoorbeeld) en jullie kan helpen weer in een positieve spiraal opwaarts te komen. Lijkt me voor jou ook het fijnste, want dit is ook niet leuk voor jou denk ik!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:48

Joyce_ schreef:
Dan zou ik, eerlijk gezegd, gewoon niet meer in je eentje op deze manier aan de slag gaan met dit paard. Die foto's uit het vorige topic zien er bepaald niet prettig uit. In dit filmpje zie ik ook een paard dat zich niet veilig voelt, pijn heeft of het in ieder geval niet eens is met hoe ze wordt behandeld. Zeker als je haar niet meer rustig kreeg, lijkt het me geen geval van joligheid of gewoon uitproberen. Dit paard heeft ergens last van, of het nou lichamelijk is of niet.

Ik denk dat het echt heel belangrijk is dat jij les gaat nemen, want op deze manier gaat ze alleen maar verder achteruit. Ik heb de foto's van bij de vorige eigenaar gezien en ze kan het dus blijkbaar wel (dressuurmatig redelijk correct haar rondje rijden).

Als jij niet durft te vragen om een gehele lichamelijke check (wat me zeker geen overbodige luxe lijkt) en het zelf niet wil/kan betalen, zou ik met haar stoppen. Op deze manier werk je dit paard alleen maar de vernieling in. Dat zeg ik niet om vervelend te doen, maar vind het gewoon heel triest om te zien hoe dit paardje veranderd is...

Als uit zo'n check blijkt dat ze helemaal gezond is, zou ik er voorlopig alleen nog maar op stappen onder begeleiding. Iemand die er echt verstand van heeft (geen vriendinnetje die kan zien of je in de goede galop zit of niet, bijvoorbeeld) en jullie kan helpen weer in een positieve spiraal opwaarts te komen. Lijkt me voor jou ook het fijnste, want dit is ook niet leuk voor jou denk ik!

Nee dit is zeker ook niet leuk voor mij :(
In het begin ging het heel goed (Begin vorige zomer) Ze reed goed (wel met haar hoofd aldoor erg omhoog) maar ze werd steeds drukker en drukker en ik heb z'n beetje alles geprobeerd. Verschillende hulpen dan (teugels) andere bitten, Andere manier van rijden (dressuur zadel en dan spring zadel) maar ze veranderd niet. Ook voor mijzelf (maar ook voor Reina) vind ik het triest om te zien hoe ze veranderd is, en ik kan er gewoon niks aan doen :( Het is een schat van een pony hoor. Maar ze heeft sinds kort dus heel vaak van die momenten dat ze echt bijna niet te houden is. En dat vind ik zelf ook heel jammer want zou graag weer goed met haar willen rijden en met haar willen groeien. (echt paardijles heeft nu weinig nut want we kunnen vrij weinig met haar):(

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:01

Maar wat heb je geprobeerd qua rijden? Heb je ooit al eens les gehad met haar? Want het veranderen van hulpteugels, bitten en zadels werkt inderdaad niet, als je zelf gewoon niet op een goede manier rijdt. Dat is geen aanval op jou, maar ik vind het zo jammer dat je het probeert op te lossen met álles, behalve jezelf. En daar zal het toch echt uit moeten komen. Jíj zal moeten leren rijden en leren hoe je verder op een positieve manier met Reina om kan gaan. Je kan er wel een zwaarder bit in hangen (goed dat die er weer uit is trouwens! :) ), maar daarmee los je het probleem niet op..

Mijn advies: met die blessure sowieso niet teveel doen. Lekker poetsen, tutten, misschien wat rondjes wandelen door de wei/bak. Pas als ze is nagekeken door iemand die er verstand van heeft, er weer op gaan zitten. Nu is het gewoon niet verstandig, je vergeeft het jezelf nooit als blijkt dat je haar al die tijd hartstikke pijn hebt gedaan door op haar te gaan zitten.
Áls je er weer op gaat, alleen met een goede instructrice. Zelfs als je alleen maar kan stappen. Denk dat er zelfs in het stapwerk al heel wat goede lessen gestoken kunnen worden. En dan stapje voor stapje uitbreiden. :)

Heel veel succes, ik hoop voor Reina dat je goed nadenkt over wat je nu gaat doen....

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:51

je ziet egt een paard met pijn, hij verzet zich en heeft duidelijk ergens last van! eventjes weereen stapje terug!

LaMais

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:35

Dit lijkt imo erg op een paard met rugproblemen. Het stijgeren doet ze waarschijnlijk omdat ze blokkeert in haar rug door de spanning.
Ook ik zou je adviseren om zonder bijzet teugels te rijden en longeren, je dwingt haar op deze manier in een positie waarin ze zich duidelijk niet veilig voelt en spanning krijgt, terwijl jij haar juist naar de ontspanning wilt krijgen.
Zonder bijzet maar bijvoorbeeld met een dubbele longe krijgt je paard meer de kans om te ontspannen en zal ze haar rug niet snel wegdrukken als ze doorheeft dat het veilig is.
Ik begrijp ook heel goed dat je niet constant van alles aan de eigenaren wilt vragen omdat het geld kost, maar dit is toch wel iets belangrijks. Het kan je letterlijk je paard kosten als je er niet of te laat achter komt wat er mis is. Dus even je moed verzamelen en zeggen waar het op staat! :)

Ook met rijden zou ik inderdaad alleen onder begeleiding van een instructeur rijden. Ik weet niet of je bekend bent met het rechtrichten? Dit heeft voor mijn voormalige probleempaard wonderen verricht. Van niet kunnen opzadelen en opstappen (want dan sloeg ze het leven uit me) tot een heerlijk ontspannen paard. uiteraard niet van de ene op de andere dag, maar het heeft ons zeker goed gedaan. Je zou eens kunnen kijken op www.hoefkatrol.be daar staat hier meer info over.

Succes met je paardje, het is een leuk ding en zou zonde zijn als ze kapot gaat!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:00

RIJ-ITP---> GVL

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:16

Ik zeg haal er eens een osteo bij!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:49

Ik weet zeker dat ze hartstikke vast zit! Op de foto's in je topic was er sprake van het fout gebruik van elastiek. Hoe kort je er ook mee heb gereden. Het is harstikke slecht voor haar rug en ze heeft toch in een verkeerde houding gelopen. Ik zou die bijzet teugels er per direct afhalen. Je maakt meer kapot dan dat je lief hebt. Ik zou zoiezo nooit longeren met bijzet zonder goede begeleiding.

En , dat doeltje er naast is ook errug gevaarlijk! Blijf daar bij uit de buurt de volgende keer!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:51

Inderdaad de osteopaat laten komen, het lijkt heel erg op een rugblessure!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:10

Ik ga helemaal met Joyce_ mee. Les neem je niet alleen voor het paard, maar vooral voor jezelf. Om te zorgen dat jij weet wat je precies doet, en wat je zou moeten doen. Dat is een proces dat altijd voort blijft gaan. Niet voor niets heeft Anky zelf ook nog les. Je kunt immers zelf niet altijd voelen wat degene op de grond wel kan zien, aan jou, of aan het paard. Juist bij een paard waar zo weinig mee is te beginnen, zal les een enorm verschil gaan maken. Misschien niet meteen de eerste les, al zou je met een goede instructie waarschijnlijk wel direct verbetering zien. Een goede instructie kan je meteen ook vertellen of het wellicht nuttig is om er een DA bij te halen, of dat het echt een grote communicatie stoornis is tussen jou en je paard, en je paard zich verder helemaal prima voelt.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:28

Dit is echt niet normaal,

Ze heeft echt ergens last van. Zo heb ik haar nog nooit gezien!

Of begin eens met grondwerk. Zoals Angela zegt, misschien is er wel iets niet goed met de communicatie tussen jou en Reina.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:13

Ik deel de mening van Ronnie25, ik ken Reina heel goed (van haar 1e t/m 6e levensjaar stond ze bij ons en reed ik wedstrijden met haar en daarna heb ik contact gehouden met Ronnie25 waar Reina het fantastisch heeft gehad!). Dit is absoluut geen gedrag voor Reina, laat haar astublieft eens goed nakijken en ga zelf ook eens goed nadenken over wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Ik ben heel, heel erg verdrietig over hoe het nu met Reina gaat. En begrijp me niet verkeerd, ik probeer je niet aan te vallen. Ik denk alleen dat jij (en de andere verzorgsters) niet goed beseft wat je aan het doen bent en hierdoor onnodig problemen veroorzaakt.

Probeer inderdaad eens wat grondwerk en doe al die bijzetteugels, elastieken, sloffen, weet ik veel wat allemaal weg! Dat hebben jullie helemaal niet nodig en voor je het weer zit Reina echt in de kreukels en komt het niet meer goed. Ze heeft vroeger al een zenuwknelling in haar nek gehad welk gauw terug kan schieten en het kan niet anders dan dat ondertussen alweer in gebeurd met die elastieken..

Echt, ik kan wel janken. Het is zo'n verschrikkelijk lief dier, zij verdient dit niet..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:46

Theeglas schreef:
Ik deel de mening van Ronnie25, ik ken Reina heel goed (van haar 1e t/m 6e levensjaar stond ze bij ons en reed ik wedstrijden met haar en daarna heb ik contact gehouden met Ronnie25 waar Reina het fantastisch heeft gehad!). Dit is absoluut geen gedrag voor Reina, laat haar astublieft eens goed nakijken en ga zelf ook eens goed nadenken over wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Ik ben heel, heel erg verdrietig over hoe het nu met Reina gaat. En begrijp me niet verkeerd, ik probeer je niet aan te vallen. Ik denk alleen dat jij (en de andere verzorgsters) niet goed beseft wat je aan het doen bent en hierdoor onnodig problemen veroorzaakt.

Probeer inderdaad eens wat grondwerk en doe al die bijzetteugels, elastieken, sloffen, weet ik veel wat allemaal weg! Dat hebben jullie helemaal niet nodig en voor je het weer zit Reina echt in de kreukels en komt het niet meer goed. Ze heeft vroeger al een zenuwknelling in haar nek gehad welk gauw terug kan schieten en het kan niet anders dan dat ondertussen alweer in gebeurd met die elastieken..

Echt, ik kan wel janken. Het is zo'n verschrikkelijk lief dier, zij verdient dit niet..

Mooi geschreven, ik ben het voledig met je eens.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:54

korbakimmy8 schreef:
In het begin ging het heel goed (Begin vorige zomer) Ze reed goed (wel met haar hoofd aldoor erg omhoog) maar ze werd steeds drukker en drukker en ik heb z'n beetje alles geprobeerd. Verschillende hulpen dan (teugels) andere bitten, Andere manier van rijden (dressuur zadel en dan spring zadel) maar ze veranderd niet. Ook voor mijzelf (maar ook voor Reina) vind ik het triest om te zien hoe ze veranderd is, en ik kan er gewoon niks aan doen :( Het is een schat van een pony hoor. Maar ze heeft sinds kort dus heel vaak van die momenten dat ze echt bijna niet te houden is. En dat vind ik zelf ook heel jammer want zou graag weer goed met haar willen rijden en met haar willen groeien. (echt paardijles heeft nu weinig nut want we kunnen vrij weinig met haar):(

Je moet het probleem niet zoeken in andere zadels en al helemaal niet in andere bitten want daat verpest je het paard al helemaal mee.

En als je even goed nadenkt is het wel logisch dat ze niet meer te houden is. Als ik het zo allemaal lees is het voor mij wel duidelijk. Dit paard heeft overduidelijk pijn en probeert onder je vandaan te lopen omdat ze de pijn wil ontwijken, dan lijkt het dus alsof ze druk . Heel logisch verhaal lijkt mij. Door het gebruik van elastiek en andere bijzet teugels hebben jullie het probleem alleen maar verergerd en krijg je dit soot dingen als stijgeren en tegen je ingaan door middel van druk worden enzovoort.

De enige oplossing is niet zo met haar stuntelen zoals jullie nu aan het doen zijn want dit gaat van kwaat tot erger.

Zoek goede begeleiding en een osteopaat. Willen de eigenaren dat niet betalen? Had ik niet eens op het paard gestapt. Ik zou een paard echt geen pijn kunnen doen. Dan toch lekker alleen grondwerk en poetsen?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:45

MaritAriel schreef:
korbakimmy8 schreef:

Je moet het probleem niet zoeken in andere zadels en al helemaal niet in andere bitten want daat verpest je het paard al helemaal mee.

En als je even goed nadenkt is het wel logisch dat ze niet meer te houden is. Als ik het zo allemaal lees is het voor mij wel duidelijk. Dit paard heeft overduidelijk pijn en probeert onder je vandaan te lopen omdat ze de pijn wil ontwijken, dan lijkt het dus alsof ze druk . Heel logisch verhaal lijkt mij. Door het gebruik van elastiek en andere bijzet teugels hebben jullie het probleem alleen maar verergerd en krijg je dit soot dingen als stijgeren en tegen je ingaan door middel van druk worden enzovoort.

De enige oplossing is niet zo met haar stuntelen zoals jullie nu aan het doen zijn want dit gaat van kwaat tot erger.

Zoek goede begeleiding en een osteopaat. Willen de eigenaren dat niet betalen? Had ik niet eens op het paard gestapt. Ik zou een paard echt geen pijn kunnen doen. Dan toch lekker alleen grondwerk en poetsen?

Hier ben ik het volledig mee-eens!