Chim wordt groot!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Chim wordt groot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:14

Deze topic schrijf ik HEEL bewust om tips te ontvangen.
Ik weet het namelijk zelf eventjes niet zo goed meer met mijn paardje. Ik heb haar in mei opgehaald uit Belgie nadat ik een aantal maanden eerder op een heel tragische manier mijn eerste echte grote liefde ben verloren.

Chimanga is een erg dominante merrie van nu 5 jaar.
Ze is daar 4,5 jaar echt 'het veulentje van de stal' geweest en heeft nooit een 'nee' of een 'ho' te horen gekregen denk ik... Ondanks dat was het liefde op het eerste gezicht. Ze is zo ontzettend mooi (vind ik) en ze is verder ook echt goud eerlijk, maar gewoon heel erg bazig en een tikje te nieuwsgierig.
Vanaf volgende week gaan we tijdelijk verhuizen naar een binnenmanege en ga ik daar ook fanatiek met haar lessen van een super instructrice! Dus ik ga er natuurlijk verder aan werken met hulp van anderen, maar nu zijn we de basis gewoon zelf aan het oefenen.
Wijken voor druk kent ze inmiddels goed, ze weet nu wat mijn ruimte is en wanneer ze daar in mag komen en wanneer ze afstand moet bewaren. Ze reageert goed op alles wat met poetsen en opzadelen te maken heeft en ze is vooral na het werken ontzettend aanhalig en vriendelijk. Ze volgt me als een schoothondje en we hebben steeds meer lol samen.

Met longeren is ze behoorlijk explosief. Ze kan heerlijk ontspannen met haar neus over de grond draven en 2 tellen later door de bak racen als een bezetene lekker springen en bokken. Ik krijg haar wel bijna altijd vrij makkelijk weer terug en dan doet ze ook weer redelijk mee.
Op en afstappen kan ik inmiddels helemaal alleen en vanaf een krukje.

Klinkt allemaal best aardig dus, maar als ik foto's terug zie lijkt het allemaal heel anders dan in de werkelijkheid! Ik twijfel ineens over de ligging van mijn zadel, de houding van mijn paard, de lengte van mijn stijgbeugels, de lengte van mijn teugels en ga zo maar door...

Ik plaats wat foto's en zet er bij wat ik er zelf van vind.
Ik wil heel graag opbouwende tips horen maar hoop wel dat jullie het netjes houden!

1.Afbeelding
Zadel te ver naar voren? Bij het opzadelen ligt hij hier wel het mooist...

2.Afbeelding
Het zadel dus...

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding
Drafje, heeft ze zo genoeg ruimte als ik mijn teugels achter mijn stijgbeugels leg?

6.Afbeelding

7.Afbeelding
Na het zien van deze foto, gelijk mijn beugels 2 gaatjes langer gemaakt!! Zit veel beter moet ik toegeven, maar daar heb ik dan weer geen foto's van...
Lijkt Chimanga tevreden?

8.Afbeelding
Bij het mee hebben van een zweepje gaat ze lopen, zonder blijft ze staan...?

9.Afbeelding
Draf, ik wil haar ruimte geven omdat ze nog heel erg zoekt naar evenwicht, maar zo?...

10.Afbeelding
Als ik halt houd, komt ze zelf al heel erg laag

11.Afbeelding
Andere stijgbeugels en bitloos ivm. tandarts, maar houding paard?

Dit was het eventjes, wees een beetje lief voor ons! We moeten beiden nog erg wennen aan elkaar <3

Froexiie

Re: Chim wordt groot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:17

Op de eerste longeer foto's lijkt het zadel inderdaad te ver naar voren te liggen. Ligt daar zowat op de schoft. Verder is het moeilijk om vanaf deze foto's een goed beeld te schetsen van hoe het longeren gaat en haar houding. Zou haar graag nog wat actiever zien in de achterhand. Heb je misschien ook een filmpje?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:20

Zal eens kijken!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:23

super leuke combi zijn jullie! Het zadel zit in mijn opinie wel iets te ver naar voren. Ik snap dat je haar de ruimte wilt geven om te experimenteren met dr evenwicht maar vergeet niet om contact te blijven houden met de teugels. dit kan namelijk, vooral nu, enige verwarring en communicatiestoornissen veroorzaken tussen jou en je paardje. Foto's van longeren zijn wat onduidelijk en verder gaf je zelf al wat puntjes aan. Jullie zitten nog in de beginfase en jullie krijgen goede begeleiding in de toekomst dus dan moet het echt wel goed komen hoor, geen zorgen! :D

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:24

Zou sowieso je beugels wat langer doen, ziet er wat krampachtig uit...
Alleen maar goed dat je les gaat nemen, een instructrice ziet toch gelijk de momentopname en de
inwerking van ruiter op paard en andersom. Je teugels lijk je inderdaad heel licht vast te houden,
maar dit kunnen ook momentopnames zijn. Succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:27

Je zadel ligt te ver naar voren en past niet, het ligt behoorlijk achterover dus daar zou ik zeker iemand naar laten kijken. :j

Verder ziet het er heel ontspannen uit, leuke schim heb je daar! :D

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:32

Over het zadel ben ik zelf inderdaad ook niet helemaal tevreden... ze heeft echter geen drukplekken en ik vind het zelf erg lekker zitten, maar zo op foto's oogt het raar ja...

Ik heb de teugels idd erg losjes vast! Ik denk dan dat ik het haar makkelijker maak, maar misschien is het juist wel moeilijker voor haar omdat ze zo zo weinig contact heeft met mij :Y) thanx voor de tip.
Mijn stijgbeugels heb ik nu gelukkig langer, het voelde veiliger toen ik ze zo kort had, maar ik merk dat ik nu zelf ook meer ontspannen zit als mijn benen wat langer zijn!
EN het stapt makkelijker op natuurlijk :P

Bedankt voor de reacties over onze combi! Ben echt trots op haar

Edit: Filmpjes, maar zet je geluid maar uit, ik had geen zweep mee omdat ik wilde filmen.... *\o/*

Deze gaat naar mijn Hyves, je kunt dan de eerste en de tweede van het album aanklikken voor filmpjes!
http://gees-m.hyves.nl/album/66343907/invisible//video/1442919944/0/5U7R/
Laatst bijgewerkt door My_Chimanga op 27-11-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:34

Lijkt me sterk dat ze dat erg lekker vind zitten, de boom is gewoon te klein. :=
Maargoed je moet zelf weten wat je met mijn tip doet. :j

Hoelang heb je haar al trouwens? :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:34

Het zadel ligt inderdaad onwijs naar voren en volgens mij past het ook niet helemaal. Wellicht ene idee om eens een zadelmaker te laten kijken?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:44

Somebitch schreef:
Lijkt me sterk dat ze dat erg lekker vind zitten, de boom is gewoon te klein. :=
Maargoed je moet zelf weten wat je met mijn tip doet. :j

Hoelang heb je haar al trouwens? :)

Ik bedoelde dat IK het zelf lekker vindt zitten ;) het is een erg fijn zadel... maar ik zal er zeker eens naar laten kijken dan!
Ik heb nog een zadel, maar die zit haar echt niet goed.

Hoe zien jullie dat de boom te klein is als ik vragen mag?
Ik heb haar vanaf mei...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:46

Als een zadel zover achterover ligt als de jouwe dan ligt dat gewoon aan de boom. :j Omdat deze te smal is gaat een zadel achterover liggen. :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 15:50

Oke dankje!
Dat kan niet gewoon door de zadel-maker opgelost worden he? geloof dat ik geen verstelbare boom heb...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:54

Somebitch schreef:
Je zadel ligt te ver naar voren en past niet, het ligt behoorlijk achterover dus daar zou ik zeker iemand naar laten kijken. :j

Verder ziet het er heel ontspannen uit, leuke schim heb je daar! :D

Dat wou ik zeggen: te ver naar voren en het helt te veel acherover.

Ga zo door lekker met begeleiding en alles, je doet t goed hoor.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:55

Past het zadel wel? Ik vind het erg apart liggen.

En met longeren, je kan beter de teugels eraf halen. Is mischien even werk, of je moet teugels hebben met 'klik haakjes', maar zo heeft je paard wel de optimale ruimte.

Moet wel goed komen :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:57

My_Chimanga schreef:
Oke dankje!
Dat kan niet gewoon door de zadel-maker opgelost worden he? geloof dat ik geen verstelbare boom heb...

Ik ben geen zadelmaker. :) Maar je kan hem of haar er altijd naar laten kijken en dan kan deze je helpen. :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:01

Ik zou ind wel even naar de zadel laten kijken, past gewoon niet optimaal.
Kantelt inderdaad en ligt te veel naar voren op het schouderblad dus, waardoodr ze niet ruim kan bewegen (nu accepteerd ze het nog wss, maar op den duur gaat dat knellen..)
Ik ben bang dat je zadelmaker kwa boommaat niet veel kan doen nee, but you never know!

Verder ziet het er wel ontspannen uit. Longeren is wat onduidelijk qua foto;s ik zie alleen dat ze ontzettend scheef loopt (kont naar buiten drukken en hoofd ook naar buiten gekanteld )
Ik zou die teugels er toch even afhalen voor het longeren.

ik longeer mijn 3,5 jarige nu met die bijzet van EJ, super ding.. en paard gebruikt zn rug beter dan met bijzet touwtjes.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 16:07

Ok, ik zal zeker het zadel laten checken dan!

Ik longeer haar vaak ook gewoon lekker aan het halster, maar daarmee beweegt ze alleen en traint ze natuurlijk niet echt.
Ik ga eens kijken naar teugels met zo'n clip systeem, dat geklooi met die riempjes altijd ;)

Ik ben erg blij dat jullie vinden dat het er ontspannen uit ziet!!

Roman, hoe kan ik haar het beste recht krijgen denk je? Ze valt vaak naar binnen toe, als ik dan de zweep naar haar borst wijs gaat ze naar buiten maar loopt ze inderdaad juist meer schuin bij me weg dan dat ze gewoon lekker rond loopt... als ik weer ontspan komt ze gewoon weer naar me toe. Lastig is dat...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:15

Je zadel ligt inderdaad vreselijk!
Misschien is het een ideetje om een wintec aan te schaffen? Deze zijn wel aanpasbaar in de boom

Verder heel leuk paardje en ziet er goed uit hoor!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:53

indd ik zou beide zadels mooi inruilen op een wel passend zadel bij een zadelmaker
die ligt echt vreselijk!
die clipjes krijg je los bij een fatsoenlijk ruiterschop ;) kosten geloof ik 1 euro per stuk
daar hoef je niet compleet nieuwe teugels voor te kopen ik heb die ook erop zitten echt handig die dingen!

verder als je een goed passend zadel hebt zal je houding ook veel beter worden en er zijn meer dan genoeg zadels waar je ook lekker op kunt zitten :)

erg leuke merrie heb je :)

en als ze trouwens naar binnenvalt zou ik eens duidelijker gaan rijden met je benen en duidelijk even een 'harder schopje' geven met je binnenbeen (in ieder geval aan die kant waar ze naar binnen valt) dat je niet wilt dat ze naar binnen valt en dus zo recht 'duwen'

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:20

ja, het zadel is dus niet goed ;) das duidelijk...
Het is gewoon jammer dat ik net voor mijn vorige paard in maart een nieuw zadel heb aangeschaft en nu weer een nieuwe moet kopen. Ik weet het, daar kan dit paard ook niets aan doen, maar ik dacht echt dat deze nog niet heel verkeerd lag, tot ik dus de foto's bekeek! Heel raar..

Die klipjes zal ik maar eens halen dan!
En dat naar binnen vallen is dus als ik haar aan het longeren ben... dan kan ik natuurlijk geen been geven, maar idd, als ik er op zit komt ze ook wel wat naar binnen... zal er dan in ieder geval wat strenger op reageren!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:37

Ik denk dat als je het zadel eerst eens een heel stuk naar achteren legt, het al heel anders kan lijken. Hier weg kan niemand zien of het past, helemaal niet als het zover naar voren ligt.

Ze heeft qua teugels genoeg ruimte, kan het ook zijn dat ze met het longeren het zadel naar voren trekt omdat je de teugels er aan vast hebt?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:44

Idd :j
Vind dat je goed te werk gaat! Paard krijgt wel meer spieren doordat er iemand op rijd dus de rug verandert ook.
Laat een GOEDE zadelmaker kijken en die kan dan waarscheinlijk je zadel aanpassen aan je paard.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:09

Inderdaad zoals Vulina al zegt. Leg je zadel eens een heel stuk naar achteren. Het zweetblad hoort achter het schouderblad te liggen. Waarschijnlijk doordat het nu zo ver naar voren ligt (op de schoft) komt hij daardoor voor ook een stuk omhoog. Kan goed zijn dat als je het zadel een stuk naar achteren legt dat het dan meer in balans komt. Neemt niet weg dat je er een goede zadelmaker naar moet laten kijken!

Verder zou ik met longeren de teugels gewoon om de hals laten hangen, opdraaien en tussen de keelriem insteken. Hoef je ze niet los te klikken, eraf te halen. Kwestie van keelriem losmaken en je teugels zitten weer goed. Plus ze kan zelf haar ruimte bepalen.

Je beugels inderdaad een gaatje of 2 langer maken, dan zit je niet zo verkrampt!

Succes verder!.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:38

My_Chimanga schreef:
ja, het zadel is dus niet goed ;) das duidelijk...
Het is gewoon jammer dat ik net voor mijn vorige paard in maart een nieuw zadel heb aangeschaft en nu weer een nieuwe moet kopen. Ik weet het, daar kan dit paard ook niets aan doen, maar ik dacht echt dat deze nog niet heel verkeerd lag, tot ik dus de foto's bekeek! Heel raar..

Die klipjes zal ik maar eens halen dan!
En dat naar binnen vallen is dus als ik haar aan het longeren ben... dan kan ik natuurlijk geen been geven, maar idd, als ik er op zit komt ze ook wel wat naar binnen... zal er dan in ieder geval wat strenger op reageren!

Als ik mij niet vergis is dit een Merano dressuurzadel (zwart logo met een goud randje met daarin een soort Y ook van goudkleur?), een van de merken van de zo genoemde 'zadelmarkt'-kwaliteit. Je kunt beter dit zadel en je andere zadel verkopen en een goed/beter tweedehands dressuurzadel kopen via een zadelmaker die verstand heeft van dit soort zaken. Deze zadels zijn namelijk niet aan te raden omdat ze een slechte pasvorm hebben en om nog veel meer problemen, gebruik de zoekfunctie maar eens. Met een beter zadel kun je een hoop problemen waar je tegen aan loopt verbeteren en zelfs voorkomen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:17

Op foto 6 zie je heel goed dat het zadel niet past, ook krijg je daar antwoord op de vraag of ze genoeg ruimte heeft met de teugels achter de beugelriemen. Ik zou het niet meer zo doen, maar de teugels door de keelriem halen na een paar keer draaien.

Bij foto 8 zou ik gewoon het zweepje vasthouden. Juist voor een jong paard kan het duidelijker zijn om een zweepje vast te houden.