Ik weet het namelijk zelf eventjes niet zo goed meer met mijn paardje. Ik heb haar in mei opgehaald uit Belgie nadat ik een aantal maanden eerder op een heel tragische manier mijn eerste echte grote liefde ben verloren.
Chimanga is een erg dominante merrie van nu 5 jaar.
Ze is daar 4,5 jaar echt 'het veulentje van de stal' geweest en heeft nooit een 'nee' of een 'ho' te horen gekregen denk ik... Ondanks dat was het liefde op het eerste gezicht. Ze is zo ontzettend mooi (vind ik) en ze is verder ook echt goud eerlijk, maar gewoon heel erg bazig en een tikje te nieuwsgierig.
Vanaf volgende week gaan we tijdelijk verhuizen naar een binnenmanege en ga ik daar ook fanatiek met haar lessen van een super instructrice! Dus ik ga er natuurlijk verder aan werken met hulp van anderen, maar nu zijn we de basis gewoon zelf aan het oefenen.
Wijken voor druk kent ze inmiddels goed, ze weet nu wat mijn ruimte is en wanneer ze daar in mag komen en wanneer ze afstand moet bewaren. Ze reageert goed op alles wat met poetsen en opzadelen te maken heeft en ze is vooral na het werken ontzettend aanhalig en vriendelijk. Ze volgt me als een schoothondje en we hebben steeds meer lol samen.
Met longeren is ze behoorlijk explosief. Ze kan heerlijk ontspannen met haar neus over de grond draven en 2 tellen later door de bak racen als een bezetene lekker springen en bokken. Ik krijg haar wel bijna altijd vrij makkelijk weer terug en dan doet ze ook weer redelijk mee.
Op en afstappen kan ik inmiddels helemaal alleen en vanaf een krukje.
Klinkt allemaal best aardig dus, maar als ik foto's terug zie lijkt het allemaal heel anders dan in de werkelijkheid! Ik twijfel ineens over de ligging van mijn zadel, de houding van mijn paard, de lengte van mijn stijgbeugels, de lengte van mijn teugels en ga zo maar door...
Ik plaats wat foto's en zet er bij wat ik er zelf van vind.
Ik wil heel graag opbouwende tips horen maar hoop wel dat jullie het netjes houden!
1.

Zadel te ver naar voren? Bij het opzadelen ligt hij hier wel het mooist...
2.

Het zadel dus...
3.

4.

5.

Drafje, heeft ze zo genoeg ruimte als ik mijn teugels achter mijn stijgbeugels leg?
6.

7.

Na het zien van deze foto, gelijk mijn beugels 2 gaatjes langer gemaakt!! Zit veel beter moet ik toegeven, maar daar heb ik dan weer geen foto's van...
Lijkt Chimanga tevreden?
8.

Bij het mee hebben van een zweepje gaat ze lopen, zonder blijft ze staan...?
9.

Draf, ik wil haar ruimte geven omdat ze nog heel erg zoekt naar evenwicht, maar zo?...
10.

Als ik halt houd, komt ze zelf al heel erg laag
11.

Andere stijgbeugels en bitloos ivm. tandarts, maar houding paard?
Dit was het eventjes, wees een beetje lief voor ons! We moeten beiden nog erg wennen aan elkaar