Jolt (v. Heinse) @ work

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:56

De foto's zijn al van een tijdje geleden maar wou ze toch nog even met jullie delen. :)

Sommige van jullie kennen jolt al en een aantal nog niet.. Jolt is een 8 jarige friese hengst en rijd hem nu ongeveer een half jaar. We zijn druk bezig met de stelling en buiging, en hij moet meer op zijn eigen benen gaan lopen. Hij loopt graag in zijn eigen houding dit zijn we er nu aan het uit rijden. Hij loopt met de dag beter, en jammer genoeg zijn dit al weer wat oudere foto's van een paar weken terug. Zal binnen kort weer recente plaatsen want er is al weer een groot verschil te zien.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding


<3

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:58

Wat me gelijk opvalt is dat je rechterhand op iedere foto hoger is. En je benen langer laten. Verder een enorm knap paard!

Loes000
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:02

wow! wat een knapperd.. pffieuww!
ziet er goed uit,

let wel op je spoorgebruik&hakken, klein tipje.

Mariindaa

Berichten: 255
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Etten-leur

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:05

Indd hakken uitdrukken, maar verder; wow!
Doen jullie hem ook gebruiken voor de fok of niet? Ik heb nog een mooie merrie staan :p

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:18

Klopt mijn hakken zijn echt een ramp! hihi ik heb inmiddels mijn beugels een gaatje korter gedaan zodat ik beter mijn hakken kan uitdrukken.

Nee hij word niet gebruikt voor de fok, dan is hij waarschijnlijk niet meer te houden. :=

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:25

Wat een gaaf paard zeg, een hele zware hals. Is vast moeilijk lang en laag te rijden.

Ik wil wel meer foto's zien :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:37

Hmm.. Ben geen expert maar wilde toch graag vertellen wat ik pas heb geleerd :P
Hij maakt elke keer taktfouten lijkt het wel. De diagonale benen moeten gelijktijdig op de grond komen, en ik zie elke keer het achterbeen al wel op de grond, maar het diagonale voorbeen nog hoog in de lucht :oo

En 't lijkt net alsof hij constant heel hard loopt..
Hoofd-halshouding vind 'k op zich netjes, loopt in ieder geval niet helemaal opgekropt en opgericht, maar ik zou erop trainen om in een wat rustiger tempo inderdaad lang en laag te rijden. Juist voor onze barokke paardjes is dat zo belangrijk.

Zo.. Dat was mijn input :') Zie je reactie tegemoed, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd gezien :P

xAnnexin
Berichten: 120
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:06

@xXutopiaXx ja volgensmij zag ik ook taktfoutjes, lang en laag was bij min fries een moeilij puntje.

wel heel machtig paard vooral de galop!

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:09

Mooi front! Let er wel op dat je hem van de hand af op lengte blijft rijden.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:03

He Alexandra, wat leuk om jullie hier tegen te komen!
Ik vind het er netjes uitzien en knap hoe je die drukte maker tussen de merries rijdt :D

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:07

wat een knapperd heb je daar.

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:31

wauw foto 3 en 7, machtig paard.

nataly_

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-11-07
Woonplaats: Joure

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:33

Pfoe wat een prachtbeest zeg !!!
(is dit trouwens bij de Sethoeve?)

Ziet er leuk uit hoor, ben benieuwd naar de recentere foto's hihi!

KaasSouffle_
Berichten: 93
Geregistreerd: 03-10-09

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:00

wat een ongelofelijk mooi paard heb je onder je kont zeg ! <3
op enkele foto's valt het mij wel op dat je naar ''binnenvalt'' met je lichaam,

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 21:21

Hey roos, ja hij doet goed zijn best, hij word met de dag rustiger gelukkig! Hij begint volgens mij nu wat meer te wennen aan zijn nieuwe omgeving. :D

@ nataly_: Ja klopt dat is op de Sethoeve, ik zal binnen kort weer eens iemand regelen die weer foto's kan maken. hihi

@ xXutopiaXx : eerlijk gezegt waren me de taktfouten me nog niet opgevallen. Ik zal er eens beter op gaan letten of hij dit regel/vaker doet. Dat moet er zo snel mogelijk weer uit...en dat van het hoge tempo klopt, op deze foto's lag het behoorlijk hoog, hier zijn we ondertussen ook mee bezig gegaan. Hij liep te veel onder me vandaan. Het lager instellen gaat ook steeds beter, hoop binnen kort daar ook foto's van te kunnen maken natuurlijk blijft het een moeilijk iets.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:00

Oooooh nu ben 'k nog meer benieuwd naar nieuwe foto's!! Als je een nieuw topic opent, wel even de link hier posten hè!! Kijk eigenlijk nooit op RIJ-ITP, maar nu zag 'k een Friese naam voorbij komen en dan moet 'k toch even spieken :P Haha!

Weet trouwens niet meer waardoor dat veroorzaakt wordt. Heb pas deze site helemaal uitgeplozen: http://www.paardenbegrijpen.nl/, en daar ben ik het tegen gekomen. Staan filmpjes op om het te verduidelijken enzo.. Maar weet niet meer waar het stond, heb nog geprobeerd het weer te vinden, maar kan 't echt niet vinden.
Mocht je 't interessant vinden, dan zou 'k die site es uitpluizen :D

Edit:
Heb nog even in je profiel geneust (wilde meeeeerr foto's van deze knapperd zien :') <3 ) en toen kwam ik in je andere topic terecht.
Het is wel al een hoop verbeterd zeg, moet je maar eens naar deze foto kijken:

Afbeelding

Wat betreft de taktfout.
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 20-06-11 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:04

daar is de jolt zomaar opeens op bokt!

geef je hem een dikke knuffel van mij en de groetjes aan elza?
liefs susanne

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:47

Nog even over de taktfouten. Door dat hij boven zijn tempo loopt kan hij zijn passen niet afmaken. Hierdoor gaat hij taktfouten maken. Dus zodra hij in een normaal tempo kan hij zijn passen afmaken en zal hij geen taktfouten meer maken ;)

MarLottie

Berichten: 5022
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: St Johannesga(FRL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:49

klopt, ik heb deze foto's gemaakt en heb alexandra toen ook bewust gemaakt van enkele dingen.
Jolt liep deze dag in een behoorlijk tempo, maar naarmate hij losser werd en wij bezig gingen met de wendingen om hem soepel te maken werd hij ook rustiger en ruimer in zijn gangen.
Dit is iets waar ze lekker mee bezig zijn en iets wat ook echt wel beter word.

Ook is ze hem iets ruimer gaan rijden en heeft ze een begin gemaakt naar het meer uitschuiven van de neus.
dat was eerst lastig omdat ze natuurlijk een hoog tempo had.
Maar door veel wendingen, Jolt uit te dagen en overgangen te rijden had ze later al een heel ander paard.
Dit is alweer een tijdje geleden en ze zullen ongetwijfeld al een stuk verder zijn.
Ik kom snel weer langs alexandra en dan maak ik nieuwe foto's.

de foto's zijn helaas ook vooral van het inrijden
daarna had ik het te druk met aanwijzingen geven en alexandra wat te helpen :')
volgende keer ga ik alles tegelijk proberen hahaa

groetjes Marlot

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:56

Hahaha ja les geven en foto's maken is een lastige combinatie :P Haha

Niceee
Berichten: 197
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:58

Wat een lekker dikke nek zit erop zeg. En die galopfoto, jiehaaa :):)

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:04

Dat is inderdaad wel een machtig beest :D ondanks dat ik geen friezenfan ben. Rijdt je eigenlijk ook concoursen met hem?

Je zegt dat hij graag in zijn eigen houding mag lopen. Ik vraag me dan af waarom je hem niet vaker van de hand af rijdt, zodat hij leert je hand te volgen ipv steeds net te ver door te knikken met zijn neus. En dan daarin veel tempowisselingen te rijden.

De taktfouten zijn al gezegd, dus dat doe ik maar niet meer ;)

Daarnaast mag je best wat trotser gaan zitten. Je zit rechtop (zelfs wat achterover), maar je drukt je kont voorin het zadel en laat je schouders naar voren hangen. Je zou iets meer achterin het zadel mogen zitten en je schouders meer terug mogen houden. Daarnaast speel je soms piano met je handen :)

Is er een reden voor het hoge tempo? Ik zou dan eerst kiezen voor wat een wat lager tempo.

Captain_

Berichten: 1347
Geregistreerd: 06-07-07
Woonplaats: Papendrecht

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:35

Wát een gaaf paard!!!!! <3 <3

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:03

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties.

Het tempo lag inderdaad die dag erg hoog, dit was juist niet de bedoeling. Op het eind was hij veel rustiger en had hij een veel beter tempo. Daar zijn zoals marlot al zei geen foto's van gemaakt. We hebben het tempo ook aangepast en ligt nu ook veel lager dan hier op de foto's. Ik hoop echt binnen kort nieuwe foto's te hebben zodat ik het nieuwe resultaat aan jullie kan laten zien.

Van me houding ben ik bewust dat ik soms wat achterover hang en dat ik piano handjes heb, alleen is zo lastig omdat er weer uit te krijgen:P

Suckerpunch

Berichten: 64
Geregistreerd: 23-06-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jolt (v. Heinse) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:03

Erg indrukwekkend dier, prachtige hals zit er op!
Er zit nog wel wat werk aan naar mijn mening, het lijkt of je zijn bewegingen niet goed kan uitzitten, hierdoor ga je naar achteren hangen en komt er meer druk op de teugels. Ook zou ik graag je hakken meer uitgedrukt zien hebben, je spoor is nu erg aanwezig tijdens het rijden. Veel succes met dit paard, wees er maar zuinig op!