Mara (Haflinger) @ wedstrijd B paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Mara (Haflinger) @ wedstrijd B paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:54

Afgelopen 26-09-2010 was het maar weer eens tijd voor een wedstrijdje. Deze keer bij mijn eigen vereneging.
We zijn pas net begonnen met officieel wedstrijden. Dit was dan ook pas ons 3e wedstrijdje. Ik sta sinds kort op een nieuwe stal waar we een bak aan huis hebben wat echt ideaal is. Ik kan nu iedere dag trianen wat een erg positief effect heeft op Mara. Ze is behoorlijk gespierd geworden in toch wel korte tijd (2 maanden) en ik heb nu door hoe ik haar echt vanuit haar schoft omhoog kan laten lopen in de training. Op wedstrijd gaat dit nog niet, maar we hebben de tijd en maak me er nog niet zo veel zorgen over.
We hebben naar mijn mening 2 redelijke proeven neer gezet. Hier en daar wat kleine storinkjes. Ze kwam in de 2e proef heel erg terug op zijn zit waardoor ze een beetje in protest raakte. Gelukkig had ik dat zo weer onder controle en konden we netjes aanspringen in gallop.
Waar ik een beetje tegenaanloop in mijn proeven is dat ze te veel mee gaat denken en dus bijv stil gaat of wil gaan staan. Dit zorgt er dus voor dat ik er soms heel hard aan moet trekken om haar voorwaards te laten gaan.
Met het halsstrekken heeft ze heel erg de neiging om zich eerst helemaal op te krullen en daarna een redelijke halsstrekken te laten zien. Ik heb dan wel contact, dan neemt ze mijn teugels mee en dan in een keer krult ze zich op en heb ik dus geen contact meer. Daarna zakt ze vanzelf weer. Gelukkig gaat ook dit steeds beter.
Waar ik mezelf helemaal door aan erger zijn mijn benen. Die leiden echt een eigen leven waardoor mijn spoortje er soms onbedoeld in duikt. Wat dat dus ook helemaal niet nodig is.
Ik heb rugklachten waardoor ik soms nogal voorover zit, daarom is er van mijn kant nog wel eens wat onbalans. Maar ook dit heb ik gelukkig steeds meer onder controle, al is het wel heel lastig.

Nou, ik ben dus best tevreden over de foto's, er zijn altijd verbeter punten, maar we zijn lekker opweg.
Hier de foto's

01Afbeelding
Horizon staat behoorlijk scheef :+

02Afbeelding
Over deze ben ik heel tevreden.

03Afbeelding

04Afbeelding
Dit is dus zo'n moment dat mijn spoortje er echt heel erg in gaat wat dus totaal niet bedoeld is. Ik schaam me daar echt voor...

05Afbeelding
Hier duik ik dus een beetje naar voren.

06Afbeelding
Zo ook hier...

07Afbeelding
En hier :+...

08Afbeelding
Hier zie je goed dat ze zich heel erg gaat opkrullen

09Afbeelding
Trotse pony :+:

10Afbeelding
Hier duikt ze zelf een klein beetje...

11Afbeelding
En hier al weer gecorrigeerd.

12Afbeelding

13Afbeelding
Weer dat opkrullen, hier valt ze ook een beetje uit elkaar aan de achterkant, dat moet er meer bij blijven....

14Afbeelding
Ik moet zelf wat rechter blijven zitten.

15Afbeelding
Beter :D

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... C04847.jpg
En dan opweg naar: tussen X en G halthouden en groeten.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Gr Gail

farahtjuh

Re: Mara (Haflinger) @ wedstrijd B paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:04

Hey meid ziet er super uit hoor
Mag je echt trots op zijn,
Denk er wel om dat je je benen niet te ver naar achteren doet,
Verder geen commentaar, vind het er goed uit zien

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:07

Dat vind ik zelf idd ook heel storend dat ik mijn benen zo ver naar achtere leg. Echt iets om op te letten :)

Dankjewel... De jury dacht er blijkbaar anders over...

Jotjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:09

Mooie foto's hoor! Leuk paardje ook.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:10

dankjewel :o

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:11

tja dat is het na deel het is en het blijft en jury sport.

even terug op je benen
wanneer je ze iets minder naar achteren legt blijf je zelf ook wat meer rechter op zitten. ook ik zit niet perfect hoor ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:11

Waarom rijd je met sporen als je je benen niet stil genoeg kunt houden zoals je zelf zegt? In de B zijn sporen niet verplicht dus kun je ze ook aflaten?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 13:14

Tjah, dat kan ja...
Maar ik heb liever dat als ze niet reageerd op mijn kuit ik een waarschuwing kan geven met mijn spoortje dan haar gelijk lens te meppen met de zweep, waar ze toch niet op reageerd.
Vandaar...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:35

Leuk dier :) Ze mag er nog iets meer door heen komen (wat ronder, de achterhand moet dan wat actiever worden). Als ze wat meer voorwaarts denkt (en reageert, oefening baart kunst!) dan kan je ook beter blijven zitten en je benen stiller houden.

Lens meppen met de zweep hoeft niet gelijk, je moet dr wel leren dat ze reactie moet geven op been, doet ze dat niet, dan een tikje en wel reactie krijgen. Consequent blijven oefenen daar in (heel lastig, dat weet ik :+ )

Succes samen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:49

Peelie schreef:
Tjah, dat kan ja...
Maar ik heb liever dat als ze niet reageerd op mijn kuit ik een waarschuwing kan geven met mijn spoortje dan haar gelijk lens te meppen met de zweep, waar ze toch niet op reageerd.
Vandaar...

Er zit wel een verschil in tussen een tikje en lens slaan.
Nu stop je die spoor er ook onbedoeld in, wat niet eerlijk is tegenover het paard. Normaal gesproken verwacht je een reactie op je spoor, als je onbeoeld die spoor gebruikt stomp je het paard ook af en moet je straks een grotere hulp gaan geven dan eerst. Kortom stomp je je paard mee af.

Consequent zijn met een zweepje erbij is net wat makkelijker dan met sporen wanneer je geen stille been ligging hebt. :)

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:50

Leuke foto's! :D
Wat kan ze mooi lopen zeg! :oo

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 14:57

Marieke_K schreef:
Leuk dier :) Ze mag er nog iets meer door heen komen (wat ronder, de achterhand moet dan wat actiever worden). Als ze wat meer voorwaarts denkt (en reageert, oefening baart kunst!) dan kan je ook beter blijven zitten en je benen stiller houden.

Lens meppen met de zweep hoeft niet gelijk, je moet dr wel leren dat ze reactie moet geven op been, doet ze dat niet, dan een tikje en wel reactie krijgen. Consequent blijven oefenen daar in (heel lastig, dat weet ik :+ )

Succes samen!

Ik probeer juist te zeggen dat als ik haar een tikje geeft ze daar totaal niet op reageerd. Als ik wil dat ze op de zweep reageerd moet ik echt hard slaan... Dat wil ik niet. Als ik mijn zweep in mijn hand heb blijft ze wel beter lopen. Dat is de rede dat ik hem in mijn hand heb. Het gebeurd idd af en toe dat mijn spoortje er onbedoeld in gaat, daarom rij ik eigenlijk alleen een week vantevoren (voor de wedstrijd) met een spoortje om zodat ze niet voor een verrrassing komt te staan. Verder rij ik nooit met een spportje juist omdat hij er soms per ongeluk in gaat.

Ineke, ik ben het met je eens dat het niet eerlijk is dat het spoortje en soms in gaat zonder dat dat 'moet'. Maar dat heb ik liever dan dat ik haar in de proef bij bijna iedere oefening een tik moet geven om haar voorwaards te houden in de proef. Tijdens de training gaat dit dus ook al een stuk beter en blijft ze al veel constanter lopen.

het is ook een kwestie van oefenen oefenen oefene, ben ik met jullie eens :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:19

Je hebt echt een leuke haf :D
Alleen inderdaad, je benen. Bij bijna elke foto zit je spoortje tegen zijn buik aan.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het spoortje! Probeer je hakken niet op te trekken en
spoor aan met je kuitdrukken. wil dat niet, tik met de zweep. Zo blijft hij alert en zal jij minder
hoeven aan te sporen.
Succes :)

edit: wat waren je punten als ik vragen mag ? :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:24

Mooie foto's en jullie zijn een leuke combinatie. Volgens mij weet je zelf prima wat jullie sterke en minder sterke punten zijn, dus dat komt vast goed, maar vind het er al netjes uitzien hoor!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:25

uhm... dat wil je niet weten :+

Ik had 179 en 175. De 2e proef was 175 en zei de jury dat ik mooi had gereden en dat er erg mooie stukken tussen zaten en dat ik vooral zo door moest gaan. Dan haal ik natuurlijk nooit een WP bij haar...

Bij de eerste proef zijn van de 8 dan ook 4 met een WP naar huis gegaan, en bij de 2e proef maar 2... Er is erg laag gejureerd... Maargoed... oliebol happens, op naar de volgende wedstrijd...

FuGeLiCu, ik weet idd best wel goed wat mijn punten zijn. Dat klinkt heel ego. Maar ik heb geen plaat voor mijn kop, en ik sta dus ook open voor commentaar waar ik wat aan heb. Ik leer ook heel snel, daar verbaast mijn instructriese zich altijd weer over. Maar dat komt gewoon doordat ik open sta voor ideen :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:30

spoor af, eerst je bewustzijn van je hulpen. Fijn dat je het zelf doorhebt (stap 1!) maar er nu ook wat aandoen. Ik heb juist moten leren rijden met sporen op een heel sensibele pony vroeger, wieltjesspoor erom... ik was als de dood dat ik haar ermee aanraakte (deed ik dat dan vloooog ik eraf of met paard en al door het hek) dus hield ik mijn been stil, lang en laag. Helaas leert men tegenwoordig met sporen rijden omdat de pony niet op kuit reageerd (zucht) en is het normaal dat sporen onbedoeld een buik in verdwijnen, en dan van die afgestompte pony's en paarden die dus niet de lucht in vliegen en op zo'n manier laten zien 'dit gebeurd vaker'. Ik vind het vreselijk.

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:31

Als je zover met je been naar achter zit zal ze inderdaad weinig reageren. Leuke haflinger

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:35

Ik denk dat je je beugel beter een of twee gaatjes korter kunt doen.
Je overstrekt je knie en kunt je hak niet goed uitdrukken (goed zichtbaar op alle foto's). Daarom ligt waarschijnlijk je been ook zo naar achteren (om druk in de beugel te kunnen houden)
Ik vermoed dat je been dan ook stiller ligt en je beter kunt inwerken op je pony (met en zonder spoortje).
Laatst bijgewerkt door senna21 op 01-10-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:36

Vind je het vreselijk dat er mensen zijn die niet met sporen kunnen rijden, of dat ik met een spoortje rij?
Ik vind het leuk dat jij zecht dat ik stap 1 door heb, maar als je leest, had je ook gezien dat ik verder normaal helemaal niet met spoor train en al heel lang bezig ben haar op mijn been te krijgen, wat dus al een heeeeel stuk beter gaat dan vroeg. Ze is een stuk gevoeliger geworden, maar met wedstrijd komt dat gewoon nog niet helemaal lekker uit de verf. Dan loopt ze ook niet als op de trainingen. En dat is waar we op moeten oefenen. Dus eigenlijk moet ik gewoon meer op wedstrijd...

Senna, dan zit ik in mijn springhouding, dat zit echt niet comfortabel. Dit zadel heeft hele grote wrongen waardoor een lang ben ge'eist' word, anders zit je gewoon echt niet lekker. Ik ben jusit blij dat ik wat langer ben gaan zitten. Vroeger zat ik 3 gaten korter dan dit en dan was echt helemaal niks...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:52

Peelie schreef:
Vind je het vreselijk dat er mensen zijn die niet met sporen kunnen rijden, of dat ik met een spoortje rij?
Ik vind het leuk dat jij zecht dat ik stap 1 door heb, maar als je leest, had je ook gezien dat ik verder normaal helemaal niet met spoor train en al heel lang bezig ben haar op mijn been te krijgen, wat dus al een heeeeel stuk beter gaat dan vroeg. Ze is een stuk gevoeliger geworden, maar met wedstrijd komt dat gewoon nog niet helemaal lekker uit de verf. Dan loopt ze ook niet als op de trainingen. En dat is waar we op moeten oefenen. Dus eigenlijk moet ik gewoon meer op wedstrijd...

Senna, dan zit ik in mijn springhouding, dat zit echt niet comfortabel. Dit zadel heeft hele grote wrongen waardoor een lang ben ge'eist' word, anders zit je gewoon echt niet lekker. Ik ben jusit blij dat ik wat langer ben gaan zitten. Vroeger zat ik 3 gaten korter dan dit en dan was echt helemaal niks...

Ik vind het vreselijk dat mensen met een spoor rijden terwijl ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, Een spoor is een verfijning, geen wapen. Een spoortje leg je aan, die prik je er NOOIT in.
"leuk" dat ik stap 1 door heb (je weet dat je iets fout doet) maar verder kom je duidelijk niet. No offence (or take offence, mij een biet), maar je zegt ermee bezig te zijn haar gevoeliger aan je been te krijgen en dan doe je zoiets (sporen er onbedoeld meermaals in zetten), kun je opnieuw beginnen. Blijkbaar weegt presteren op wedstrijden op tegen de rechtvaardigheid naar je paardje toe....

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:57

Ow ik bedoelde het ook helemaal niet negatief hoor! Juist het tegenovergestelde. Vind het goed als mensen weten wat hun plus/min punten zijn, dan ben je zelf goed bewust bezig en advies vragen gaat dan vaak ook makkelijker.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:57

Misschien is dat ook wel een beetje zo op dat moment. Ik ga voor mijn lol op wedstrijd, maar wel om te preseren. Voor de wp's dus...
Eerlijk nog nooit helemaal 100% bij stil gestaan... Ik ben blij dat je me er op wijst... Hou dus in dat ik gewoon nog bewuster moet gaan trainen. I will work on it ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:51

Peelie schreef:
Ik probeer juist te zeggen dat als ik haar een tikje geeft ze daar totaal niet op reageerd. Als ik wil dat ze op de zweep reageerd moet ik echt hard slaan... Dat wil ik niet. Als ik mijn zweep in mijn hand heb blijft ze wel beter lopen. Dat is de rede dat ik hem in mijn hand heb.

Ineke, ik ben het met je eens dat het niet eerlijk is dat het spoortje en soms in gaat zonder dat dat 'moet'. Maar dat heb ik liever dan dat ik haar in de proef bij bijna iedere oefening een tik moet geven om haar voorwaards te houden in de proef. Tijdens de training gaat dit dus ook al een stuk beter en blijft ze al veel constanter lopen.

En je moet haar juist aanleren dat ze op de kleinste hulp van been reageert (of op een tikje van de zweep). Dat komt door oefenen en vooral consequent zijn (been is voorwaarts, vanuit de achterhand en half/half).

Als je regelmatig met een spoor rijdt wat in haar buik steekt dan wordt ze nog stomper op je been. Ze is aan die druk gewend, dus zul jij een grotere en hardere hulp moeten geven om reactie te krijgen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:51

Haha, fijn dat je mijn commentaar positief opvat, want zo kwam het er niet uit ;-) Sorry daarvoor! Ben blij dat je mijn punt snapt, ik ben ook dol op WP's (the more the better) maar ik ben er meer mee bezig dat mijn paard voor me werkt en ik voor hem. als ik hem of mezelf in een proef moet corrigeren, so be it. ben ook wel eens halverwege gestopt (afgegroet) omdat hij niet meer wilde lopen (ja wel lopen maar niet meer vlot en alert zoals normaal) even in de inrijbak doorgereden en toen naar huis. Ellende, maar we hebben er de wedstrijd erna wel wat aan gehad ;-) Wanneer is iets een prestatie? ik vind het een grotere prestatie als jij straks je paardje fijn aan het been hebt en je je spoor kunt gebruiken waar ie voor bedoelt is dan wanneer je thuiskomt met een WP maar met zulke foto's (niet allemaal, sommige zijn alleen wat beroerd ;-)) Heel veel succes!

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:32

Ik vind het er mooi uit zien meid!! En ik vind dat je jezelf best wat MINDER commentaar mag geven ;) :D