Zo zijn we begonnen zoals altijd met instappen aan de longe. Maar na enkel minuutjes wilde Stefan al in draf. Helemaal eigen initiatief!! Voor hem een grote stap in zijn vertrouwen (in zichzelf en het paard). Dus ik en Stefan beide Jippe aangespoord om er een drafje uit te persen. Nou ik heb in tijden niet zo'n groot paard zo'n behoedzaam drafje zien doen. Het WAS een drafje... van een stap of 10 en daarna nog eentje. Maar zoonlief was supertrots op zichzelf en vond het duidelijk leuk en niet eng. En dat is het belangrijkste. Een kort Hooo! was genoeg om Jippe weer in stap te krijgen. Mama was aan de longe dus we hebben er even geen foto's van.
Een andere vordering is de tijdsduur van een les en de zelfstandigheid. Was Stefan de eerste les totaal 15 minuten op het paard waarvan de helft aan de longe, nu was het 5 minuutjes longe ne daarna los. En heeft hij 25 minuten zelfstandig rondgestapt... Ik had van de week wat bakfiguren getekend en ik heb van alles langs zien komen (we wisselen af... 3 rondes op de hoefslag houden en dan even zelf mogen sturen, etc) Afwenden E-B, de AC-lijn, van hand veranderen, gebroken lijn, volte tien meter...

Nog even kort voor wie het niet weet: Stefan heeft een lichamelijke beperking die o.a. zorgt voor spierslapte. Opgestrekt zitten houdt hij niet lang vol. Zijn romp verslapt snel en dan zakt hij in elkaar. Paardrijden zou dit (hopelijk) moeten gaan bevorderen. Verder doen zijn rechterbeen en arm soms niet helemaal mee, hebben die juist een te hoge spierspannning, dus verkramping/verstijving. Bij paardrijden leert hij dat te ontspannen. Stefan zit op een volwassen zadel met een rolkussen achter zich zodat de zitting verkleind is. Door zijn motoriek probleem vervalt hij regelmatig in stoelzit en zoutzakhouding, maar daar zijn we dus mee bezig om spierspanning in op te bouwen. Toch zitten hier weer wat mooie plaatjes tussen.
De foto's dan...
Net los van de longe. Alles nog fit en fris

Er kunnen altijd enge interesante dingen langs de bak staan, waar je je paard even langs moet helpen

Concentratie en plezier als het lukt om Jippe de hoek goed door te sturen.
Rug is al wat rechter! Jippes hoofd mag meer omlaag

Foto is wat hoog genomen, maar hier komt Jippe echt omlaag.
Voor een knul van 8 in zijn vierde les helemaal niet verkeerd!
Stefan is hier goed actief, rug goed recht, lang...
Jippe is wat lang, achterhand mag er meer onder.

Goed kijken of je de hoek goed neemt natuurlijk

Jippe loopt mooi, Stefans houding vind ik hier al beter worden

Hier zijn we bezig Jippe goed actief te maken van achteren en van voor op te vangen. Stefan is erg geconcentreerd.
Jippe begint na te geven. Ik vind Jippe zo erg goed lopen, hoeft van mij niet lager/ dieper als ik er zelf op zou zitten
Deed hij het bij mij maar zo makkelijk haha

Van hard werken wordt je moe: Stefans romp verslapt.
Nog steeds bezig met Jippe goed actief te houden.

Jippe is goed actief en zet zijn achterbenen goed onder zijn lijf.
Het ruitertje wordt duidelijk moe in zijn lijf. Stefan ervaart de actievere ondertredende Jippe als: hij wiebelt met zijn billen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KE7DHYYL-D.jpg
Bijna klaar... Stefan geniet nog steeds maar zijn spierspanning is echt weg nu.
We hebben er 25 minuten rijden op zitten ongeveer...

Kom Jippe, we rijden de zon tegemoet...
lekker los teugeltje als voorbereiding op het uitstappen...

Stefan vind het erg leuk om deze foto's met jullie te delen en wil graag jullie berichtjes horen!