Zida v Hold Up x le mexico weer is aan het werk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Zida v Hold Up x le mexico weer is aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:54

Het zijn wat stills dus geen scherpe foto's helaas maar ik vond het wel een fijn beeld hebben :D

Zida is een 6 jarige merrie van 1,76. Geen makkelijke tante, vooral erg brutaal :Y)

Ze is vorige maand door een ostheo behandeld ze bleek een blokkade in der rug te hebben en sinds dien gaat het rijden stukken beter!

We zijn bezig met meer op de achterhand zetten, rechtrichten, rondmaken en vooral ontspannen!
Zelf moet ik beter op mn kont gaan zitten vooral in galop heb ik de nijging op mn bovenbenen te zitten.
Wanneer ze sterk sterk word moet ik even goed mn handen blijven dragen, ook een aandachtspuntje.
Mijn houding is al goed vooruit gegaan al zeg ik het zelf :D
Meer tips altijd welkom!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

galopje links
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

galopje rechts
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Niet rond genoeg maar wel lekker actief achterbeen! Vooral rechtsom loopt ze graag van het achterbeen af dus hier ben ik wel heel blij mee :D
Afbeelding

En nog een foto van les afgelopen zaterdag op locatie, hier is goed te zien dat ze mooi aan het ontwikkelen is :D (is overigens niet mijn dekje O:) )
Afbeelding
In vergelijking met ruim een jaar geleden toen ik haar kocht
Afbeelding

Het heeft even tijd nodig, maar we komen er wel :D
Reactie zou leuk zijn :D

ikkelies

Re: Zida v Hold Up x le mexico weer is aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:01

nath wat is ziet toch leuk. Het gaat steeds beter en de ontspanning komt vanzelf :)

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:11

Wat zien die stills er dan weer anders uit! Wat je hier niet ziet is dat ze nog erg zoekende is met de aanleuning, zoals ik in het topic zei. En dat ze nog wat ronder mag soms, iets geslotener. En ik vind dat je iets op de wip zit zeg maar, haha. Wat is ze eigenlijk groooot! :wow: Maar je bent echt met een sprong vooruit gegaan, ga zo door zou ik zeggen! :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:14

Ziet er goed ui Nathalie, je ziet de vooruitgang.. Commentaar heb je zelf al gegeven over de galop, op je billen zitten ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:08

Ja die galop! sinds ze door de ostheo is behandeld heeft ze zoveel meer sprong gekregen dat ik die nog niet uit kan zitten haha. En ze word ook graag scheef vooral in de galop dan wil ze van dat binnenachterbeen af en dan zit ik nog beroerder. Moet zelf ook makkelijker gaan zitten.

Ja heb de fijne stukjes er uit gehaald :P ze moet inderdaad hierin nog constanter worden en vooral meer ontspannen! En meer bijelkaar komen, ze is inderdaad groot, en ook lang!
Maarja dat ben ik ook ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:34

Ik had geloof ik nog last van de kopstoot van zida gister, het valt me nu op dat ik de titel verkeerd heb gezet :Y) het moet zijn hold up x g ramiro z daarna komt pas le mexico B-)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:56

Nath, jullie gaan vooruit!
Ik denk dat je op de goeie weg bent! ga zo door.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:54

Zo die is mooi aan het worden Nathalie :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:02

:))

Iemand nog tips om meer ontspanning in het rijden te krijgen? Ze word daar wat sterk van, van voren en krijg haar dan moeilijk laag/rond.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:17

Zette m'n oudje zodra hij te druk werd terug naar stap en probeerde via die manier de ontspanning te zoeken, zodra hij weer relaxed was ging ik weer verder met de overige oefeningen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 18:45

Stappen word ze over het algemeen meer heet van als ontspannen. Ik probeer veel af te wisselen om de aandacht er bij te krijgen. En ze reageerd dan wel goed maar toch te gespannen en dan word ze weer sterk en niet nagevelijk, rij er dan met mn been achteraan en dan word ze weer loperig :Y) vind het nog moeilijk om daar een constant tempo in te vinden, die aanleuning goed te krijgen en toch actief blijft en dan ontspannen word want het is best veel gespannen allemaal.

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:50

ziet er toch best netjes uit! commentaar heb je gegeven, ziet er iig vriendelijk uit hoor!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:55

dan moet je dus zoveel aanvullen met je been als je in je handen hebt.
gaaf beestje!
mijn tip: blijf goed in het midden van het zadel, jij lijkt op sommige stills wat acher het paardenhoofd aan te gaan.

(ken het verschijnsel lang paard, is soms best hard werken he ;) )
Laatst bijgewerkt door susanne_m op 27-08-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 19:05

Ja heb je helemaal gelijk in! ik kan heel slecht rechtop zitten. Daar moet ik heel bewust aan denken onder het rijden voorheen zat ik nog krommer, langzaam aan word mn houding steeds weer beter :D
Maar daarin moet ik ook makkelijker gaat zitten, als mn paard niet helemaal lekker loopt ga ik zelf ook te moeilijk zitten.

Haha ja lang paard is best veel om bij elkaar te krijgen :D vooral in de galop valt ze nog wat uit elkaar, maar dat word vanzelf beter naarmate ze van achter sterker word :))

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:09

Ziet er goed uit Nathalie, zoals iemand hiervoor al zei op fotos krijg je toch altijd ander beeld dan bij een filmpje, puur omdat t moment opnames zijn en in een filmpje je bewegingen ziet.

Probeer ook je benen meer naar voren te houden, daardoor blijft je bovenlichaam vanzelf meer naar achteren. Als je bovenlichaam teveel naar voren helt gaan je benen automatisch te ver naar achteren

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:56

ja als ik voorover zit gaat mn onderbeen naar achter net andersom :D
Ik zit gelukkig al een stuk rechter als een jaar geleden, toen ik weer begon na 3 jaar niet rijden zat ik echt voor geen meter :P
Mn zadel komt ook iets los van achter, dus hoop dat als die morgen weer goed gelegd word ik ook wat rechter zit, dat zou mooi mee genomen zijn :D

Iemand nog tips?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:36

Zietje is goed bijgetrokken, nu gaat het helemaal goedkomen. Zoals sjonnie zei, lekker actief houden en handen op zn plek :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 09:53

:)) moet steeds aan zijn zilveruitje denken :Y)

update :P
Gister is de ostheo geweest en het zit allemaal nog goed :D
Eergister is de zadelmaker geweest! Wat een goed liggend zadel toch al niet kan doen!
Gister voor het eerst weer gereden, de andere zadelmaker wie ik eerst had had hem veel te veel voorover liggen. Deze zadelmaker heeft hem weer in evenwicht gemaakt. Doordat ze nog wat bespiering rond de schoft mist kreeg hij hem niet 100% goed dus adviseerde hij me een prolite pad er onder. Dit was ook goed voor de drukverdeling en om de schokken op te vangen (wat voor haar extra prettig is omdat ze weer vertrouwen moet krijgen in het pijn vrij rijden na die blokkade)
Hij zei me letterlijk, meid je zult voelen dat je paard heel anders loopt! Ik heb altijd zoiets van eerst zien dan geloven!
Ik heb gister met een grote glimlach gereden! Ze was zo ontspanne, mn zadel zat heerlijk! ik zat eindelijk als van zelf recht op! Benen lagen mooi recht.
Ze was nog wel iets sterk van voren en nog niet rond genoeg maar al stukken beter als vorige week. En vooral zo lekker ontspannen! Ik heb echt met een heerlijk gevoel gereden :D

Binnekort laat ik wel even foto;s met fototoestel maken! <3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:05

Dat klinkt super van je zadel en het dek, ben heel benieuwd naar nieuwe foto's.
Hoe groot is je merrie?? Edit zie dat ze 1,76 is.
Mijn vorige paard was van Architect (van Ramiro) (Edit de mijne was 1,74 en aardig slagschip) en bij hem had ik heel veel aan schakelen binnen een gang om hem lichter te maken in de hand. Wegrijden en terugrijden en niet te lange stukken zodat ze alert moet blijven op wat je nu vervolgens gaat doen. Verder had mijn paard heel veel aan wijken om losser te worden in de lengtebuiging, daarna gaf hij beter na en kwam hij beter en makkelijker door zijn lijf. En echt van achter naar voren rijden dus met een actief achterbeen, liefst op je zit weg kunnen rijden en met je handen opvangen niet in de krul proberen te trekken (zeg niet dat je dat doet!!). Dus de motor van achteren aan zodat er drang naar voren is en dat dan opvangen in je handen met kneepjes en korte ophoudingen. En tussendoor regelmatig hals strekken zodat rug en spieren soepel en ontspannen zijn zodat ze daarna weer opgepakt kan worden en weer "fris" aan de slag kan, zonder te verzuren of te spannen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:36

Bedankt voor je tips! daar ga ik vanavond eens mee aan het werk!

Ik heb gisteravond veel 8tjes gereden, ik merk dat ze tegendraads word als ik te lang het zelfde doe en op de zelfde hand rij. Probeer veel af te wisselen ook met overgangen stap draf idd om allert te houden! Als ik stap en ik probeer der ronder te maken voel ik gelijk wanneer ik te weinig van achter rij omdat ze dan nog beetje in verzet komt maar zodra ik genoeg been geef is dat over. Mijn fout dus.

Ze is idd groot, en ook nog is lang, maar ik ben zelf 1,84 dus heb wel een flink paard nodig :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:43

De mijne was ook erg lang in het lijf en dus 1,74 qua schofthoogte en de eerste jaren (hij was al 10) moeilijk bij elkaar te rijden. Ik ben 1,76 en mijn huidige paard is 1,82 :D ;) Het belangrijkste issue als een paard de buiging niet vol kan houden in het lijf is of de motor achter wel echt aan is, dus zorg dat ze goed van achteruit door en onder wil stappen/draven, daarna kun je pas gaan opvangen van voren. Vang je eerder op van voren dan gaat het wringen en krijg je ze moeilijk door het lijf en zelfs soms moeilijk echt voorwaarts. Het regelmatig luchten door het halsstrekken zorgt ervoor dat ze steeds soepeler en ook sterker worden door het afwisselende werk dat je doet (schakelen in tempo). Voltes groter en kleiner maken helpt ook om ze op te rekken in hun lijf (net als het wijken en waarschijnlijk helpt schouder binnenwaarts en buitenwaarts ook om haar losser en toegankelijker en meer door het lijf te maken).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:57

nou heb het in praktijk gebracht, meer afwisseling kwa tempo en ging echt beter! ben ook bewust met meer been gaan rijden ook als ze onder me uitliep met benen blijven rijden en ze was stuk zachter van voor! Ze liep echt heerlijk!
moet er wel bij zeggen zo savonds in het donker met alleen de baklamp aan is ze minder snel afgeleid dat rijd ook wel makkelijker :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:46

Dat is super nieuws! Heb zelf de rek- en strekoefeningen ook maar op een ander paardje van ons toegepast (voltes groter en kleiner maken, achtjes rijden en wijken ;-) ) om hem nagevelijker te maken.
Heb inderdaad inmiddels wel geleerd dat als een paard stugger wordt in de buiging dat je dan zeker moet controleren of hij wel van achteren actief genoeg is en meer op- en terugschakelen. Worden ze steeds soepeler en sterker van.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:08

Hoi hoi,

Ben weer terug in NL van vakantie :). Heb gisteren alle nieuwe mensjes op stal gemist dus ben zeer benieuwd vlgnde week .

Ze gaat echt met sprongen vooruit en schrok net van de foto die je per pb had gestuurd. Zo had ik haar niet verwacht!! Fijn dat het rijden ook zo goed gaat! Hele verademing....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:45

hey vakantie ganger :D
Ja gister was spits op stal haha wel leuk hoor al die nieuwe erbij!

Rijden gaat/ging heel fijn! Gister in de wei is ze naar onderuit gegaan, 1 van de paarden was er uit en die van mij en de andere merrie galopeerde als gekken door de wei heen, ging ze onderuit.... dus als ze nu weer scheef is dan barst ik in janken uit. Na een jaar gaat het eindelijk zo goed! Morgen aan de longe kijken hoe ze loopt en dan dinsdag kijken of ik kan voelen met rijden of alles nog goed zit. En zo niet moet de ostheo weer komen ;(