Bastet ( v Liberty M ) na 2 jaar rust, weer @work met Alison

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

Bastet ( v Liberty M ) na 2 jaar rust, weer @work met Alison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:05

Hoi!

Vandaag was een schitterende dag voor Alison, Bastet & mezelf! Want na zo'n 2 jaar rust, werd er vandaag eindelijk weer eens met mijn knap paardje gereden! De reden dat er 2 jaar niet mee gereden werd is eigenlijk vrij eenvoudig: ik ging studeren in een andere stad en had dus gewoonweg geen tijd meer. Geen nood, ze staat lekker 24/7 in de weide, dus aan beweging geen gebrek.

Het begon echter weer enorm te kriebelen om te rijden, maar omdat ik zelf niet zo'n dappere ruiter ben ( en het dus niet zag zitten om de eerste stap te zetten ) bood Alison aan om er voor het eerst nog eens op te kruipen. Alison, heel erg bedankt!

Tips zijn zeker welkom, maar hou er dus aub rekening mee dat dit paardje 2 jaar heeft stilgestaan en daarvoor ook al niet zo'n geweldige basis had. En misschien ook interessant om te weten: toen ik vorig jaar nog eens de draad wou opnemen, zijn er 2 verschillende lesgevers opgekropen die er na 5min weer afsprongen omdat Bastet enkel maar kon steigeren. Vandaag moest ze even weer wennen aan de beenhulpen ( achteruit lopen en de neiging hebben om omhoog te komen), maar heeft ze uiteindelijk niet gesteigerd. Mede dankzij Alison haar geduld en gezag. De foto's zijn pas de laatste 7 minuten genomen, omdat ik toen mijn papa pas te pakken kreeg om de camera te brengen

Ik heb Alison haar toestemming gekregen om de foto's te plaatsen! Ze zit zelf ook op bokt, onder dezelfde naam, nl. "alison".

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13.

De balans is nog niet altijd perfect, ze was ook moeilijk stuurbaar zei Alison, en soms loopt ze een beetje te diep of met haar neus te teveel uit. Maar ah, voor de eerste keer in 2jaar is dit helemaal niet erg! En zo hebben we een heleboel dingen om aan te werken.

Uiteraard werd Bastet wel regelmatig gelongeerd ( oa met de pessoa ) en hebben we voor het rijden ook een paar keer aan het zadel gehangen en de eerste rondjes aan de longe gedaan.

Over het zadel: het is een gloednieuw zadel ( laten passen en aanpassen door een professional ) en toch heb ik de indruk dat hij nogal naar voor schuift. Ga nog eens de verkoper laten komen denk ik.
Bedankt voor het kijken & verwacht jullie binnenkort maar aan meer foto's, want ik ben van plan om ook weer mijn paardje te berijden!! :wave:

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:48

Woeeeew!
1ste reactie :D haha!

Eerst en vooral : graag gedaan Mieke ;)
Kvind het zelf altijd een uitdaging om mij bezig te houden met zo'n situaties, altijd spannend :))

Ze was in het begin inderdaad nogal eigenwijs en ging alleen maar achteruit in plaats van vooruit :+ , ook had ze de neiging om omhoog te komen zoals Mieke ook al zei. Dat maakte me dan wel wat 'onzeker' , maar ik dacht: niet opgeven en doorzetten, maar wel op een rustige manier. Dus na wat geduld en doorzetten had ze opeens door dat het veel leuker was om mee te werken dan tegen te spartelen.

Nu, zoals Mieke al zegt, Bastet was erg moeilijk te sturen. Ze viel soms heel erg over haar schouder en het was allemaal nog een beetje onstuimig :+ Maar da's normaal denk ik dan na 2 jaar stil te staan. Ook durfde ze af en toe opeens stoppen, wat ik niet altijd direct voelde aankomen waardoor mijn houding soms echt belabberd is :+. Ik moest natuurlijk ook heel erg wennen aan Bastet haar draf want die is totaaal anders dan de draf van mijn paardje :). Ze was redelijk gevoelig in haar mondje maar nam het wel goed op :) Ik moest namelijk bijna niets vragen en ze kwam al naar beneden :) . Niet dat ik me daarop geconcentreerd heb, maar het was wel aangenaam dat ze haar al snel ontspande :))
Morgen en de komende weken rustig aan verder gaan met de uitdaging en we zien wel waar we komen éh Mieke ! :)
Maar ben allesinds mééééégablij dat je terug gaat proberen om op je paardje te kruipen! En volhouden éh nu !
Trouwens! Zie mij glunderen op foto 12 :D hahah

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:52

Ben al benieuwd naar foto's van jou en bas Mieke, echt super dat je er terug mee gaat beginnen. En je kunt dan evt in het weekend verder rijden (tijdens het schooljaar).

Voor de eerste keer er terug op, is het zeker niet slecht. Je ziet wel dat Bastet het soms nog moeilijk heeft, ze kantelt met haar hoofd en hangt soms duidelijk op de binnenhand. Een tip nog voor Alison, soms is binnehand hoger dan buitenhand en wat over de schoft, dus mss soms proberen wat meer te openen binnenhand ipv over de schoft te doen. Het is nog altijd HAW voor iets he, dus dat was het rijtechnisch commentaar :) A juist nog 1 iets; echt nette houding Ali!

Tot gauw met meer foto's he? :D En ga je terug bitloos beginnen offf..?

DELANOANDME

Re: Bastet ( v Liberty M ) na 2 jaar rust, weer @work met Alison

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:29

ziet er lekker ontspannen uit hoor!

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:32

Ziet er goed uit hoor!
misschien zou ze de teugels iets korter kunnen pakken,
ze lijken nu een beetje lang ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:42

Ziet er heel goed uit na 2 jaar niets doen. Foto 3, 5 en 13 vind ik knap gereden. Soms verlies je wat contact met de buitenteugel maar je paard is nog aan het zoeken naar een juiste houding en dan is het moeilijk om altijd de teugellengte op maat te houden.
Paard loopt ontspannen naar de aanleuning op, mooi gereden.

PS: welke zadelmaker heb je?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:56

Ze ziet er fantastisch uit Mieke!

Voor de amazone, zie dat je ook op bokt zit, vind dat je niet zo netjes zit. Je zit behoorlijk scheef op je paard. Probeer vanuit je heupen en bekken je rug recht te maken, alsof er een touwtje uit je hoofd komt die je hoofd en je rug helemaal rechttrekt.

Miek wanneer krijgen we foto's van jou erop?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:22

Ziet er leuk uit dames ! :j Echt fijn om Basje weer onder het zadel te zien ! Natuurlijk zijn er nog veel dingen die beter of anders kunnen, maar ruiter en paard zijn elkaar ook niet zo goed gewend en Basje heeft er ook lang 'uitgelegen' uiteraard. Dus ik vind het er zeker niet slecht uitzien ! Dat grasbuikje ga je der wel af zien vliegen eens je weer wat vaker rijdt volgens mij ;) Veel succes !! Ben benieuwd naar de volgende foto's met Mieke trug op Basje !!! :j

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:24

Ziet er goed uit zeg!
Fijn dat je nu weer opnieuw kan beginnen miekje, ga je er zelf ook op binnekort?
Bastet blijft een enorm leuk en mooi paard!
Jullie komen erwel!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 12:34

Dankjulliewel!!

Sologirl; vanavond kruip ik er normaalgezien op :)

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:53

Ziet er goed uit hoor! Zeker na 2 jaar :D
Komen er binnekort ook foto`s van jou en Bastet? :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:13

Ziet er goed uit Miek, zeker na twee jaar niet rijden! Echt goed dat jullie het weer gaan proberen :j

Over het zadel: heb je dat net pas laten aanpassen, dus na de twee jaar stilstaan? Als dat niet zo is en je hebt het daarvoor laten doen, kan het schuiven wel komen doordat Bastet een paar kilootjes is aangekomen :)) Dus dan zal het vanzelf weer goed gaan liggen als ze afvalt. Als je het pas net hebt laten aanpassen zou ik er zeker even mee teruggaan!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:54

Marinka: ja straks kruip ik erop!
Maartje: voor die 2 jaar, maar toen gleed het ook al af en toe. :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:01

even offtopic. wat onwijs leuk om eindelijk nog een afstammeling van Liberty M te zien... heb er zelf ook 1 staan. deze is alleen bont... heel bizar dus....

verder vind ik je paardje wel erg leuk. je kunt zien dat hij in die 2 jaar niets tekort gekomen is....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:05

ik vind het een beetje een paard lijken bij mij op stal, deze heeft geen stuur, en loopt uit zichzelf ook al naar beneden met het hoofd, dit zie ik dan ook terug op de foto's, totaal geen spanning van de teugels e.d.
tip; probeer elke keer tijdens het rijden je handen naar voren te houden, dus geen extra teugel te geven, maar gewoon teugels op maat houden en dan je handen naar voren doen. en in de galop in de verlichte zit zitten. dit werkt goed om wat meer stuur te creëren! dan kan ze ook nét wat beter het neusje eruit halen

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:46

Aller eerst wil ik zeggen dat ik het een prachtig beest vind.
een paar kilotjes eraf en het wordt nog een sport paard.

Daarnaast vind ik dat ze hem netjes aan het lopen heeft, voor zo'n tijd geleden,
over het algemeen zie ik een goed gebruikend achterhand'
Ook ziet het er vriendelijk uit..

Heb eigenlijk gewoon niks erop aan te merken

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:05

@ubimone: heb er ook nog niet veel gezien op bokt, heb je een foto van jouw paardje? :D

@moelly: ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vind dat haar teugels overal loshangen hoor? Wel geeft ze af en toe na op haar binnenteugel omdat bastet daarop soms haar evenwicht wilt zoeken. ( denk ik ) Dankje voor je tips verder :)

@Spooky: heel erg bedankt!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:38

Afbeelding

Dit is mijn Liberty M afstamming.
Volgens zijn papieren heet hij Life is Life. maar dat roept zo moeilijk in de wei.
dus heb ik zijn stalnaam veranderd in Rascal.

Helaas is hij nu "kapot" en slijt hij zijn dagen als grasmaaier vanwege spat.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:23

oeh, bastet weer :D

heb je nog vergelijkingsfoto's van voor die 2 jaar dat ze stil stond.

dat ze gereden werd?

ben wel benieuwd naar de verschillen :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:57

Ziet er nog aardig goed uit, voor een paard dat 2 jaar niks gedaan heb.

Hy is alleen een beetje dik, hahaha :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:59

Omdat TS niet de amazone is:
RT-HAW---> RIJ-ITP

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:28

Ik vind het er absoluut nioet slecht uitzien voor een paard wat 2 jaar stil op de weide heeft gestaan. Is aan haar buik trouwens wel te zien haha :o
Wel heb ik als tip voor de ruiter dat ze haar handen wat gelijker mag houden.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:56

Super om te zien dit! iig, zeker na 2 jaar niets doen! heerlijk dat buikje, als je dr blijft rijden zal die er snel genoeg ook wel af zijn ;)

Ga zo door zou ik zeggen!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:27

Dankuwel !! :) Ze moet inderdaad heeeel veeeeel afvallen!