1e keer les met Garuna

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

1e keer les met Garuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:16

Sinds januari 2009 ben ik de trotse verzorgster van Garuna. Echter hebben wij praktisch nooit gereden. Ik zelf ben een hele angstige ruiter, en Garuna is een vrij 'groen' paard. Daar kwam ook nog bij dat ik afgelopen jaar mei ziek ben geworden en daar nu pas redelijk van hersteld ben. Door mijn ziekte had ik het lef niet om toch door te zetten met rijden, en ik vond mij veel te zwaar voor Garuna. We hebben veel grondwerk gedaan, en sinds een week zit ik weer in het zadel.

Ik zelf rij nu sinds mijn 10e, dus nu bijna 17 jaar. Ik ben begonnen zoals zovelen op een manege, en heb daarna enkele bijrijdpaarden gehad. Helaas heb ik met een van die paarden een fikse val gemaakt met het opstijgen en daarom heb ik een grote angst met opstijgen. Die angst blijft hangen tijdens het rijden maar zakt langzaamaan weg. Ik ben niet bang dat Garuna iets doet, maar ik ben bang voor het vallen op zichzelf. Omdat het rijden toch met opstijgen begint is het soms best lastig. :+ Om mijzelf wat zekerder te voelen stap ik op met een krukje, en daarnaast doe ik het ook om de rug van het paard te sparen. Ik ga dit nu steeds verder uitbreiden, zodat ik straks ook zonder krukje op durf te stappen. Want in het bos zijn geen krukjes!
Na mijn ongeval heb ik nog wel gereden, maar ben op den duur overgestapt naar western. Ik heb toen een eigen pony gehad, maar die heb ik helaas door financiele omstandigheden moeten verkopen. Op haar kende ik geen angst. Ik heb toen gezworen bij de verkoop dat ik nooit meer een paard aan zou raken, maar nu ben ik toch alweer een poosje hier op stal. Echter zijn deze pony's allemaal 'engels' beleerd, dus heb ik de overstap ook weer gemaakt. Ik ben het afgelopen jaar 30 kilo afgevallen, en ik voel me er nu prettig bij als ik op mijn pony zit.

Garuna is een haflingermerrie van 10 jaar oud. Garuna is geboren in Oostenrijk, en haar vader is Liz Starobin. Ze gaat regelmatig naar keuringen, en doet het daar eigenlijk altijd goed. Ze is de trotse mama van inmiddels 5 kinderen, waarvan de laatste nog aan haar voet loopt. Garuna is een merrie die veel aan haar kinderen geeft, en daarom is ze nu ook iets ingevallen. Het ontbreekt ook nog aan bespiering, maar ik denk dat het wel goed komt op den duur. Garuna is ingereden en ingespannen, maar is eigenlijk verder altijd fokmerrie geweest. Nu moet ze dus voor het eerst echt aan het werk!

Ik zou graag tips en adviezen horen, maar wees mild! We zijn beiden nog niet echt ervaren. Op dit moment ben ik vooral bezig met mijn eigen houding, want die is niet om over naar huis te schrijven. :o En Garuna is vooral bezig met conditie en bespiering op te bouwen. En op eigen benen te lopen, want dat vind ik wel heel belangrijk.

Afbeelding
1. We begonnen heel gespannen.

http://94.100.114.164/1002950001-100300 ... _9Ud6.jpeg
2. je ziet heel goed dat de spanning bij mij blijft hangen. Gelukkig kwam de instructrice meteen met goed oefeningen om mijn ademhaling te laten zakken, en ontspanning in het bekken te krijgen dmv kleine oefeningen.

Afbeelding
3. :+ Garuna ontdekt de fotograaf!

http://94.100.121.186/1002950001-100300 ... _Cv7B.jpeg
http://94.100.123.131/1002950001-100300 ... _xuCZ.jpeg
4. Het eerste gespannen drafje.

Afbeelding
5. Mijn houding :o , tenen naar buiten, ik kijk naar beneden, en misschien mogen en beugels wel een gaatje langer.

Afbeelding
6. En de andere kant op.

http://94.100.123.7/1002950001-10030000 ... _BpRt.jpeg
7. Lekker ontspannen briesen.

Afbeelding
8.
Confronterend, hakken op trekken!

http://94.100.121.180/1002950001-100300 ... _21p7.jpeg
9. Rustig even stappen.

Afbeelding
10. en weer wegdraven, lol hebben we in ieder geval wel samen!

http://94.100.122.164/1002950001-100300 ... _9_dg.jpeg
11. Confronterend, strenge binnenhand! :o

Afbeelding
12. Rustig stappen.

Afbeelding
13. Handen dragen, maar dan hoef je er nog steeds niet naar te kijken. }>

Afbeelding
14. Aan een langer teugeltje, rechte stukken draven.

Afbeelding
15. Het bewijs dat ik scheef zit! :o

http://94.100.123.133/1002950001-100300 ... _PZCv.jpeg
16. Na een kleine aanwijzig al iets rechter, maar nog scheef.

Afbeelding
17. Geconcentreerd aan het werk en goed aan het luisteren naar de instructrice.

Afbeelding
18. Uitdraven aan een lang teugeltje.

Afbeelding
19. Uitstappen aan een lang teugeltje.

Afbeelding
http://94.100.114.175/1002950001-100300 ... _TDdU.jpeg
http://94.100.118.195/1002950001-100300 ... _iyE4.jpeg

20. En nog een keer oefenen met opstijgen.

Bedankt voor het kijken! :wave: En tips zijn altijd welkom, ik wil graag leren!

Gentlegiant

Re: 1e keer les met Garuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:43

Ziet er goed uit
De dingen die niet goed zijn geef je zelf keurig aan dus je weet waar je aan moet werken

Dat komt op ten duur vast allemaal goed
Zet hem op!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:48

Niet zo negatief... ziet er lang zo slecht nog niet uit!!

Ik vind het super dat je weer eens in het zadel ben geklommen..
Jullie hebben begeleiding, komt zeker goed met jullie.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:13

Meid wat knap dat je in zo'n korte tijd zoveel bent afgevallen! Petje af hoor!

De laatste foto's zijn al een stuk fijner (ookal is je houding hier en daar niet perfect) en ontspannender, met de tips van je instructrice komt 't helemaal goed hoor! :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:14

Echt helemaal super Angela! Dit is zo'n stap vooruit voor je. Je mag meer dan trots zijn op jezelf. Puntjes om aan te werken zijn er altijd, maar nu mag je vooral even genieten van het feit dat je dit weer aandurft!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:31

Ziet er prima uit, van wie heb je les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:40

Ook ik vind het superknap dat je er weer op bent gestapt. :j
Dit Hafje gaat jou vast over je angst heen helpen, samen met je instructrice.

Mag ik vragen waar je precies bang voor bent?
Is het voor dat het paard wegschiet als jij net je voet in de beugel hebt?
Of juist dat je je been er niet op tijd over krijgt?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 15:48

Helemaal supergaaf :)
Had in het andere topic ook al gezegd dat je super uitziet en je pony ook.. Top combinatie!
Mijn ene paard is ook een haf, en voel me er ook zonder die 11 kilo een stuk lekkerder bij om te rijden! Herkenbaar. Maar bij mij mag er ook nog wel meer af..

Maarre, petje af hoor, en dat opstijgen komt wel goed, lekker oefenen! Van wie heb je les? Aan de tips te zien lijkt het me een fijne instructrice.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:05

Goed bezig Angela, ziet er fijn uit allemaal, ga zo door!!
Je kunt het!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:38

Meis...

Ik ben jou zo vreselijk trots op jou!!! Super!!

Vind foto 18 echt gaaf, geeft een fijn ontspannen beeld, super meis!
Heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met jullie, maar dat kan ook niet anders met zo'n top-stel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 16:53

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes! Doet me echt heel erg goed!

Koudbloedkim: Ik ben eigenlijk voor beiden bang. Dus dat het paard er vandoor gaat en dat ik daardoor mijn been er niet meer over krijg. Iedere keer voordat ik opstap gaan er hele ramp scenario's door mijn hoofd.

Voor wie het graag wilt weten: Ik krijg les van Charlotte Smink, van Equine Wisdom http://www.equinewisdom.nl/

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:21

Leuke foto's! Je moet niet zo negatief doen man! Is toch netjes voor een eerste keer weer lessen!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 17:40

Lekker bezig joh! Ga zo door, komt helemaal goed met jullie :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:05

Wat ben je toch een toppertje he!!
Ik vind jullie een heel leuk team en het ziet er hartstikke ontspannen uit op de latere foto's +:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:09

Superstoer van je Angela... wat een overwinning. Om trots op te zijn. Jullie gaan samen nog heel veel plezier beleven. Leuk stel zijn jullie.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:42

Wat goed dat je toch weer aan het rijden bent! Angst met opstappen lijkt me vooral erg lastig, daar begint het toch weer elke keer mee.
Leuke haflinger. Je ziet duidelijk dat ze fokmerrie is, maar aan joouw verhaal te lezen gaat dat ook weer helemaal goedkomen. Ga zo door! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:46

Angela_ schreef:
[naam]: Ik ben eigenlijk voor beiden bang. Dus dat het paard er vandoor gaat en dat ik daardoor mijn been er niet meer over krijg. Iedere keer voordat ik opstap gaan er hele ramp scenario's door mijn hoofd.
Dat lijkt me echt heel erg vervelend.
Ik hoop dat je langzaam een beetje met je angst om leert gaan. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:31

Goedzo Angela! :j Ziet er goed uit!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:50

Goed van je Angela!! Leuke foto's!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:22

+:)+ Kei goed bezig Angela! :D

Ik vind het echt top dat je weer aan't rijden bent. Gewoon lekker op je eigen tempo dooroefenen en dan komt het helemaal goed!

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:31

het valt allemaal wel mee hoor!
je bent zelf al superstreng voor jezelf en je ziet waar je aan moet werken, dat is al de helft! daarnaast heb je een pony onder je die ontzettend goed op jou let en geconcentreerd is.
het is grappig te zien hoe je aan haar ziet wanneer jij je op je gemak voelt en wanneer niet. zij spiegelt jou perfect.
mijn tip: ga naast het paard iets doen (yoga, pilates, dansen) waar je je eigen lijf, ontspanning en spieren beter van leert kennen, zodat je dat óp het paard beter kunt leren gebruiken!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:06

Wat grappig dat je dit meteen opmerkt! Garuna is inderdaad mijn spiegel in alles, mijn humeur, alles! Ik heb een poosje aan yoga gedaan maar dat was niet zo mijn ding. Ik doe nu hardlopen, en dat werkt wel voor mij.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:24

Ziet er goed uit Angela!!
Zo lekker door gaan.
Je weet zelf precies waar je aan moet werken!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:43

Je mag erg trots zijn op jezelf!
En commentaar op je rijden? echt niet!!! De eerste keren je daar ook helemaal niet druk over maken! Eerst maar lekker zorgen dat je even heerlijk kunt gaan zitten op Garuna!En dat jouw angst wat zal gaan verdwijnen! Je hebt een schat van een paard en goeie instructrice!!!
Dus gaat echt goedkomen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:09

Leuke foto's!
Knap van je dat je toch doorzet!
Dat je het opstappen eng vindt is vervelend, het heeft wel als voordeel dat je het niet kunt overslaan, elke keer zal makkelijker worden!
En het rijden, ach, je begint gewoon lekker rustig aan, zolang je het paard geen pijn doet heeft niemand er last van, lekker veel ontspanningsoefeningen doen dan gaat het steeds beter!