het-paard-dat-nooit-wat-zou-worden, 1e x OHZ @ Bokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

het-paard-dat-nooit-wat-zou-worden, 1e x OHZ @ Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:16

Een KWPN-merrie, inteelt nogantoe, laten dekken door een tinkerhengst. Dat zou nooit wat worden, heb ik o zo vaak gehoord...
Toen hij 4 jaar (en 1 dag ;) ) geleden geboren werd draaiden veel meningen al bij; het was toch wel een leuk ding. En dat leuke ding mag vandaag voor het eerst onder het zadel op bokt :)

Meet Carlito. 4 jaar, rijd hem niet heel vaak, meestal 2x per week en als hij een groeispurtje heeft of overbouwd staat al helemaal niet. Toen hij ruim 3 was heb ik hem zadelmak gemaakt, pas de afgelopen maand ongeveer zijn we met echt rijden begonnen. Hij heeft gewoon heel lang op zijn gemakje mogen wennen aan het zadel, ruiter, noem het maar. We zijn van het lekker basic :j

We zijn dus nog niveautje BB-min, ik vind het voor nu vooral belangrijk dat hij ontspant, zijn achterbenen meeneemt en rijd hem zoveel mogelijk op zit maar sinds kort wel met de teugels op maat.

Mijn eigen probleem is vooral mn stoelzit en knookpolsen. Pianohandjes ben ik me wel van bewust (achteraf dan := ) maar met mijn handen rechtop buig ik mijn polsen steeds, dus het is eerst loslaten, dan verbeteren. Ook bij mezelf :)
Tips om van die ellendige stoelzit af te komen zijn welkom, een nieuw zadel zou al helpen, maar een zadel is slechts onderdeel van het geheel.

Verder: alle feedback welkom, maar houd ons niveau wel in ogenschouw ;)
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6 Aangaloperen kunnen we niet zo goed...
Afbeelding
7 galop in het algemeen is nog wel heel moeilijk..
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14
Afbeelding

en last but not least; ventje is moe :j
Afbeelding

Met veeeeel dank aan Coydog voor het maken van de foto's!

sas27

Re: het-paard-dat-nooit-wat-zou-worden, 1e x OHZ @ Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:20

Wat een leuk dier is dat geworden!
Commentaar geef je zelf al. Ik vind de piano handjes ook niet zo naar omdat je hem wel lekker los laat van voren

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:20

leuk beestje!
mischien je beugels een gaatje korter?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:23

In het echt is ie nog veel leuker :Y)
Ik vind het heel netjes Lies. Voldoende actief, aan de voorkant al mooi een beetje zakken... ik zeg: dikke prima voor nu! Lekker rustig doorgaan met uitbouwen en dan komt 't wel goed met jullie :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:24

ziet er netjes uit Lies! Carlito is een lekker ding... :D
dat aangalopperen komt vast wel goed... het oogt iig lekker ontspannen voor de rest :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:04

Wat goed zeg! Car ziet er super uit. Toont wel groter onder het zadel dan in de wei.

Je ziet vooral de eenheid tussen jullie. En dan vind ik pianohandjes en een stoelzit niet zo storend, komt allemaal nog wel. Zolang jullie dit plezier aan elkaar blijven beleven, komt het helemaal goed. Ben ik van overtuigd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:55

Mag dit plaatje erg graag zien! Sowieso mag ik Carlito graag zien natuurlijk :+: Wat wordt hij stoer!
Lekker van genieten :j

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 01:16

calypsoo schreef:
leuk beestje!
mischien je beugels een gaatje korter?

korter ? ik zou eerder zeggen langer :)

ziet er fijn ontspannen uit :) zo zie ik het graag, ga zo door :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:16

wat een lekker dier!!!
fijn om te zien.
zeker verbeter/aandachtspuntjes zoals je handen,dat noemde je zelf al.

maar je laat hem wel lekker los,goed bezig!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:18

Ik vind een een heel leuk paard !
Ziet er goed uit!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:26

Wat Iefke zegt, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Het is gewoon een plezier om naar deze foto's te kijken :) jullie zien er super uit zo saampjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:32

Ik kan me ook alleen maar aansluiten bij eerder genoemde, jullie zijn een fijne combi :D

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:11

Leuk :D Fijn hoofd toch robuste bouw, knap ze!
Ook leuke opbouw, ik lees jouw verslag echt graag!
Je geeft hem echt de kans het rustig aan te doen zodat ook hij er kan van genieten!
De foto's zien er zalig uit! Véél succes nog!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:17

Ziet er lekker onspannen uit.
Vind dat hij mooie ruime passen maakt ook zo van de foto te zien.
Je kan wel zien dat er tinkerbloed in zit iig, gaaf paardje is het.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:19

Hij is echt leuk. :) Ziet er lekker uit Lies! Fijn dat jullie 'm zo de tijd hebben gegeven om paard te worden en het rustig oppakken. Ziet er vriendelijk en ontspannen uit. Keep up the good work! +:)+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:24

ooh wat leuk, hier over een goed jaar ook een kwpnxtinker die beleerd moet gaan worden. Ik vind de jouwe ook erg mooi! Dus ik heb goede hoop dat deze ook zo mooi uit zal groeien, ach, ze ís al mooi natuurllijk, maar nog maar een puppy ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:25

Nou ik denk ook wel dat het wat wordt, ik vind het nu al wel wat :+ Leuk dier, ontspannen en vriendelijk ogend ruiterwerk. Vind de 'moeie' foto ook erg leuk :j Wat zijn je doelen met hem?

[zeurmodus] Ik snap dat je hier niet post vanuit je groene kleurtje, maar toch vind ik dat je een voorbeeldfunctie hebt hier op Bokt. Op een jonkie dat net onder zadel is zou mijns inziens een cap dus niet misstaan... [/zeurmodus]

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:00

Ik vind het er superontspannen uitzien. Niet te veel aan de voorkant knoeien, maar lekker actief maken vanuit achter. Heel leuk dier trouwens, niks mis mee.

En tsja de galop, mijn jonkie vind het ook nog steeds moeilijk, maar nu hij meer balans krijgt en we vaker kortere stukken galoperen maar vaker aanspringen, merk ik dat het steeds beter gaat.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:09

Leuke foto's joh van jullie beiden..
Zie dat hij al wat meer in balans loopt als een paar weken geleden,en dat lekkere ontspannen laag lopen..super hoor!!
Vind het ook echt een leuk paardje maar dat wist je al..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:12

Wat een super leuke combinatie, jullie passen echt heel leuk bij elkaar! Rijden ziet er ook al best leuk uit; gaat helemaal goedkomen volgens mij. :)

cimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:17

deze combie gaat zeker wel goed komen! :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:43

Bedankt voor alle bemoedigende berichten!

Qua beugelriemlengte: ik lees langer en ik lees korter... vooralsnog ga ik het eerst even zoeken in rijden met chaps en rijschoenen. Rubberlaarzen zijn natuurlijk erg stug en bewegen niet mee, terwijl ik wel af en toe voel dat mn hiel optrekt maar dat is niet goed genoeg terug te zien op de foto. Sowieso is dit zadel niet goed voor mij, het past Carlito prima maar mij niet. Wel qua maat, maar op een of andere manier zit ik er zelf niet goed op. Ik kom tever terug op de lepel maar hou aan de voorkant ruimte over. Op andere zadels heb ik dit probleem niet, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat dit zadel voor mij niet het juiste is. Toch maar even flink sparen :)

Qua galop ben ik al heel erg blij dat hij begint te snappen dat een galophulp galop betekent. Hij vindt t erg moeilijk, en logisch. Maar nog geen 3 weken geleden ging hij alleen heel hard draven om uiteindelijk in galop te vallen. Dat was voor beiden niet zo leuk, het kwartje wilde gewoonweg niet vallen. Dus HOE hij in galop gaat vind ik niet zo belangrijk. Dat hij het probeert krijgt hij veel bemoedigende woorden voor en zo komen we er ooit wel :j

Qua cap en voorbeeldfunctie: ik kan niet anders dan je gelijk geven. Natuurlijk plaats ik dit als mens Lies en niet als groentje Lies, maar ook dan zou ik verstandiger moeten zijn. Reden waarom ik geen cap draag? ik zou het echt niet weten. Het is gewoon dom en stom, ik vertrouw hem ook wel zodanig dat ik geen angst heb. Maar het is en blijft (voorlopig dan ;) ) een jong dier, en je hebt maar 1 hoofd en 1 stel hersenen, dus waarom risico lopen? Ik heb er geen goede verklaring voor...

Qu 2-eenheid: het voelt nog 10.000x beter dan het eruit ziet. Hij is mijn maatje, mijn vriendje en mn kameraadje. We kunnen met elkaar lezen en schrijven en hij maakt me altijd weer intens gelukkig. Hij daarintegen vindt de hele wereld zijn vriendje. Als je lief voor hem bent wil hij met iedereen wel knuffelen en iedereen mag van hem ook wel op zijn rug kruipen; hij zal altijd voorzichtig met je zijn. Ook in de wei, als ik hem roep komt-ie meteen. Maar het maakt niet uit wie hem roept, komen doet hij wel :j
Alleen in de echt spannende dingen merk ik dat hij bij mij toch nog wel een beetje meer vertrouwen vindt. Als de paniek echt groot is zou hij het liefst onder mn trui kruipen. Maar dat neemt niet weg dat hij graag heel veel mensen aandacht geeft.

Het hoofdstel overigens is een sidepull. Ik ben geen bitloos-schreeuwert maar hij doet het er goed op dus ik wil voorlopig niet overstappen naar een bit. Toch overweeg ik weleens om over te stappen naar een gewone neusriem om daar de teugels aan vast te maken. Reden daarvoor is dat het deel dat op de neus ligt breder en zachter is, en mochten we ooit nog een proefje willen rijden; met dit hoofdstel mag het niet omdat er een metalen kern in zit. Dus als iemand nog ervaringen heeft met het verschil neusriem/sidepull; zeer welkom :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:51

*ziet dit topic nu pas* :o

Ik vind het er super uitzien! :)
Lekker ontspannen.
En ik vind je houding ook meevallen, zo beroerd zit je niet hoor. ;)

Kan niet wachten om hem weer te zien. :))

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:54

nou hij is zeker leuk hoor! :D
ziet er netjes uit ook

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:57

Hij is zoooooo gaaf! Dat wordt wel degelijk heel wat :j