Desondanks hebben we sinds een stalverandering bij de jaarwisseling twee keer per week dressuurles (daarvoor een keer per week) en dat bevalt erg goed. We zijn begonnen met een serieuze basis en vanuit daar opgebouwd. Op dit moment is er een enorme stijgende lijn en merk ik elke keer dat ik erop stap dat ze losser is/wordt en steeds eerder gaat ze ontspannen.

Onora is een KWPN merrie van 156,5 cm, uit 1996 en al ruim anderhalf jaar bij mij. In het begin hebben we alleen maar rondjes gehobbeld en pas sinds een maand of 8 serieus aan het werk. Eerder heeft ze M gelopen en wanneer ze echt helemaal los is, kan je zo die oefeningen erbij pakken, dan kan ze het allemaal. We zijn B gestart en gaan bijna elk weekend op wedstrijd. En natuurlijk springen en crossen we nog steeds evenveel, want daarbij merkt ook iedereen dat ze helemaal los en vrolijk wordt!

Van de week heeft Jorien (Pienn @ Bokt) foto's gemaakt van het rijden en ik ben wel tevreden met het beeld dat ik zie. Althans, de pony, want over mijn houding ben ik niet te spreken.

Mijn eigen commentaar:
- Vooruit (en normaal) kijken en recht boven de pony
- Benen niet naar achter leggen/mee schuiven
- Niet de ene hand meer gebruiken dan ander
- Zitteeeeeeeeeen!!
Waar ik vooral mee bezig was is het loswerken in stap, vanuit daar aandraven en net zolang overgangen en figuren blijven rijden in draf, totdat ik merk dat ze losser wordt en pas vanuit daar aangalopperen. Rechtsom liep ze fijner dan linksom.

1) Zo was het in 2008 (schrik niet

2) En 2009: http://i43.tinypic.com/24y1og4.jpg
En dan nu:
3) Loswerken in stap

4) Net in draf

5) Van halt naar draf en draf naar halt

6) Draven, linksom is moeilijker dan rechtsom

7) Nog een drafje

8) Neusje wegdrukken doet ze ook nog graag

9) Aangalopperen, waarbij ze dan d'r neus naar voren drukt en mij uit het zadel trekt. Vandaar dat ik even sta, zodat ik er niet naast lig.

10) En nog een keer (weet ook niet waar ik naar kijk

11) Hier niet lekker in de hals, maar wel lekker aan het lopen

12) Draven

13) Even terug naar stap (die binnenhand

14) En het uiteindelijke galopje waarmee we elke dag proberen te eindigen.

Hier willen we heen

Door het springen, crossen, enzovoort dressuur ik maar 3 à 4 keer per week, waarvan twee keer les.
We weten goed waar we mee bezig zijn, maar commentaar en suggesties zijn altijd welkom!