nieuwe topper @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

nieuwe topper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:44

sinds een aantal weken ben ik de trotse eigenaar van Royal, een 12 jarige ruin van hemminghway.
hij heeft artrose in beide voorbenen en vandaar dat hij verkocht is als weidemaatje. nu zijn de plekken
met artrose ingespoten en loopt hij dus goed, en mag hij weer wat aan het werk.
hij vind dat heerlijk om te doen, als is hij nog wat stijf na een half jaar stil te hebben gestaan.
daarom pakken we het rustig op en vind ik het belangrijk dat hij ontspannen loopt en we goed aan elkaar wennen.. (ik meer aan hem dan andersom..;))

waar we dus aan werken is de ontspanning en mijn houding, dit omdat ik altijd op een fjordje heb gereden en nu ineens op een paard van 1.71 dan valt dat toch wel even tegen. vandaar dat ik dan voorover duik (helaas geen excuus ik weet het) verder heb ik momenteel nogal pijn in mijn buik waardoor ik ook weer voorover duik, maar hier word dus aan gewerkt.

hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding
heb begint elke keer nogal gespannen maar dit word steeds beter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
even lange teugel tussen door

Afbeelding
en daar willen we heen

Afbeelding

Afbeelding
halt houden is best lastig voor hem, hij loopt liever dan stil te moeten staan

Afbeelding

Afbeelding
moe maar voldaan de singel een gaatje losser doen

xSaarSaar

Re: nieuwe topper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:47

Leuk paardje. :)

Probeer je handen wel wat meer omhoog te brengen, ze horen boven de manenkam te zitten en wat meer te ontspannen in je handen/armen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:47

Ik snap het niet zo goed...
Hij is verkocht om niet meer bereden te worden en nu rijdt je hem wel? Of begrijp ik het nou verkeerd...?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:49

hij is verkocht omdat de sport niet meer ging.. maar zoals in de tekst staan zijn de gewrichten ingespoten en loopt hij NU goed daarom kunnen we hem nu berijden, voor hoelang dit is is onduidelijk

mijn handen heb ik zo laag en breed omdat dit het voor hem makkelijker maakt om te ontspannen.. is zo naar aanraden van mijn instructrice.. foto's zijn ook van de les

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:49

Ohhh, wat ongelooflijk leuk! Mis em toch wel erg hoor! :oo Helemaal als ik zo die foto's zie, kom gauw een keer langs!
Probeer je teugels meer op maat te houden, en rijd hem voorwaarts waarnaar je losjes van voren werkt. Hoe meer druk jij geeft, hoe meer hij tegen zal werken.

Verder weet ik dat hij zeker geen makkelijke is, maar als je weet hoe het bij hem allemaal in elkaar steekt loopt hij heerlijk en werkt hij heel graag voor je. Dan is hij zelfs met een lang teugeltje heerlijk ontspannen. :D

@ Ninx: Royal is niet meer geschikt voor het echte werk. Hij kan niet te zwaar belast worden ivm zijn artrose. Er kan zeker nog wel met hem gereden worden, maar de kans dat het weer slecht(er) gaat is erg groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:50

Oh mijn god.. ik schrik hier eerlijk gezegd best wel van.. Paardje heeft artrose (gehad) en mag nu weer rustig aan het werk. Vervolgens wordt hij compleet in de krul getrokken zodat straks z'n nek en rug 't niet meer doen.. Je handen zitten letterlijk op je benen. :oo Sorry voor m'n misschien wat harde reactie, maar heb je les??

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:51

dit zijn foto's van de les.. even lezen het staat er allemaal bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:52

XxDiandraxX schreef:
dit zijn foto's van de les.. even lezen het staat er allemaal bij..

Zie die reactie net pas idd, sorry. Maar dit is iig niet de manier om een paard ontspannen nageeflijk te laten lopen. Je hebt namelijk ook totaal geen ontspanning in je armen en handen zie ik op de foto's..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:53

dat is ook iets waar we hard mee aan het werk zijn..;)

maar helaas kan niet alles meteen goed zijn.. en na bijna 10 jaar alleen maar op een fjordje te hebben gereden valt dit toch vies tegen..;)
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 06-05-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:54

mag ik vragen waarom je een paard met atrose koopt?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:55

tuurlijk mag je dat vragen..

hij is gekomen als weidemaatje voor mijn andere paardjes.. ik ga daar geen goed paard voor kopen om die dan in de wei te laten verpieteren terwijl deze daar juist nog van kan genieten..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:55

Het lijkt alsof je zadel ver naar achter ligt. Met halthouden hebben meer paarden moeite die niet helemaal in balans zijn. Maar je kunt dus nu gewoon alles er mee doen of mag je bepaalde oefeningen niet meer doen??

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:55

Moeilijk 1 beeld te vormen bij je foto's. Op de ene foto heb je beide handen bij elkaar, de andere helemaal aan de zijkant en de laatste foto loopt hij redelijk ontspannen bij het uitstappen.
Vind het op sommige foto's eruitzien dat je hem echt naar beneden trekt met je handen aan de zijkant. Is dit de bedoeling? Toch niet om hem in ontspannen houding te laten lopen? Dat is teugels lang en nek lang en laag, nu trek je hem als het ware in elkaar. Waardoor hij opgekropt gaat lopen ipv ontspannen. Het kan natuurlijk ook een momentopname zijn?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:56

Oei....zonder nu als azijnpisser uit de hoek te willen komen vind ik het toch wel bedroevend dat een instructrice je vertelt dat je je handen zo moet houden.

Stel je het even zo voor: Als je je handen naar beneden drukt, beweeg je je onderarm naar achteren, dus in feite ben je dan onbewust aan het trekken. Daarnaast trek je zo het bit op de lagen en op de tong, ipv in de veel minder gevoelige mondhoek een nette hulp te geven zoals het zou moeten.

Helemaal met een paard met arthrose is het belangrijk dat hij zijn lichaam goed gebruikt omdat hij anders zijn lijf verkeerd belast en er dus weer sneller slijtage/pijn optreedt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:56

de zwaardere oefeningen doen we niet en ook springen doen we zekers niet.. we kijken ook wat hij zelf aangeeft.. als hij een mindere dag heeft doen we het rustiger aan als hij een goede dag heeft kan hij meer hebben en vragen we dus iets meer..

ik zal het volgende week even met mijn instructrice bespreken wat de tips hier zijn want wil daar natuurlijk graag aan werken, nu doe ik enkel wat me aangegeven word..;)
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 06-05-10 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:56

XxDiandraxX schreef:
hij is verkocht omdat de sport niet meer ging.. maar zoals in de tekst staan zijn de gewrichten ingespoten en loopt hij NU goed daarom kunnen we hem nu berijden, voor hoelang dit is is onduidelijk

mijn handen heb ik zo laag en breed omdat dit het voor hem makkelijker maakt om te ontspannen.. is zo naar aanraden van mijn instructrice.. foto's zijn ook van de les

Sorry hoor, je rijdt je paardje in de krul getrokken en met veel spanning en je handen bij je knieen omdat hij dan kan ontspannen? Dat snap ik nou niet helemaal. :?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:58

Ga alsjeblieft les nemen bij iemand die je helpt het paard recht te richten, dit paard is zo scheef als een hoepel waardoor waarschijnlijk ook de artrose is ontstaan, ik zie het dier in alle wendingen omvallen, hij moet naar gedragenheid toe vanuit achteren en dat red je niet door hem van voren in de krul te trekken. Ook niet in een les... snel een andere instructeur zoeken!!! dus... paard heeft pijn en als je op deze manier blijft rijden is hij zo weer krom. Hoe lang is t geleden dat hij ingespoten is?? dan mag je 6 weken niets doen nl ( dat vergeten dierenartsen er vaak bij te zeggen, van cortico injecties degenereert het gewricht! kraakbeen wordt sponsachtig en de banden week waardoor inspuiten op langere termijn absoluut ongewenst is! het maakt het gewricht zwakker) dus alsjeblieft, denk goed na hoe je dit paard heel wil houden. ik ga er namelijk vanuit dat je het een leuk dier vindt anders had je het niet gekocht. wees er zuinig op, er zijn totaal andere manieren dan op deze manier aanklooien

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:58

leuk dat je een paardje hebt, maar vind dit niet juist.

Het paard word verkocht onder het mom van weidemaatje en vervolgens moet er troep in zijn benen gespoten worden zodat baasje nog wat leuke rondjes kan hobbelen :n
fijn voor het paard dat hij nu (voor zolang als het duurd) goed loopt, maar om hem dan op zo'n manier te rijden.
Als je instructie zegt dat je je handen bewust zo moet houden word het hoog tijd om andere instructie te zoeken!

vind het een leuk aansprekend paardje, maar of jullie er op deze manier goed aan doen vraag ik me af.
Uiteraard hoop ik voor jou en voornamelijk voor het paardje dat het lang goed mag gaan.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:59

Ik vind het er niet echt heel goed en ontspannen uitzien.

Je handen houd je op sommige foto's echt heel laag! Op foto 4,6,8 zie je dat heel erg.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:59

even lezen.. dit inspuiten is niet bij mij gedaan maar bij de vorige eigenaars..!!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:01

XxDiandraxX schreef:
even lezen.. dit inspuiten is niet bij mij gedaan maar bij de vorige eigenaars..!!

dat zal dan zo zijn, staat imo niet in je begin post.
buiten dat om, jij kiest er voor om er op te rijden! en dan zeggen dat je op een goede dag meer van hem vraagt en op een mindere dag wat minder :n met zulke uitspraken alleen al.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:02

Mijn tip: Gooi dit beestje op de wei waar hij hoort en ga les nemen bij een goede instructeur, met een ander paard die de basis er al goed in heeft zitten en waar jij 't goed op kan leren. :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 00:02

ik doe dit niet uit mezelf.. ook dierenarts, hoefsmit en instructeur geven aan dat de beweging hem echt niet slechter zal doen anders zou ik het uiteraard niet doen..

het dier word ook alleen in de les dresuurmatig gereden verder gaat hij 1 a 2 keer per week een rondje mee het bos in.. en dan mag hij lopen zoals hij zelf prettig vind
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 07-05-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:03

Meis.. Mijn tip is ook zoek snel een andere instructrice! Het doel is hem van achter actief te krijgen, fijn over de rug en dan gaat hij vanzelf wel zakken. Teugels wat korter pakken en je handen een heel stukkie hoger, behoud contact en lekker veel overgangen rijden en figuren. Af en toe mag je wel kijken of hij een beetje gaat zakken en je hand wil volgen maar hier doe je hem geen plezier mee.
Verder vind ik het een heel aansprekend paard, duimen dat je nog een tijd fijn met hem kan rijden. Geniet er maar van!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:03

Mensen, jullie kunnen oordelen wat jullie willen. Maar je weet niks van dit paard af! Waarom zou je een paard niet meer mogen rijden als hij ingespoten is en gewoon heel veel plezier heeft in het rijden! Oke, dit is idd niet de juiste manier op het paard nageeflijk te rijden, maar ik ken 'mijn' paard en weet dat hij van alle aandacht en bezigheid geniet! Dus zo ook van het rijden, leuk dat je een paardje hebt, maar vind dit niet juist.
Het doet me zeer sommige reacties te lezen

Paard staat hele dagen op de wei.
Laatst bijgewerkt door Joline_ op 07-05-10 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt