B-debuut met tinker Shinzo!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

B-debuut met tinker Shinzo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:37

Jaja, eindelijk was het dan zover: ons B-debuut :)

Ik ben de trotse bijrijder van Shinzo, een inmiddels 10-jarige tinker. We staan in Oostzaan en zijn afgelopen zondag voor het eerst gestart bij stal Thaams. Na maar 6 weken weer echt aan het rijden te zijn, was dit een beetje een gokje.

En dat was wel even spannend zeg!!! Zowel tinkerbeest als ik hadden nog nooit een wedstrijd gereden. Nouja, ik heb wel eens een diploma-proefje op de manege gedaan, en wat FNRS-geneuzel, maar dat was toch niet zoveel vergeleken met wat er allemaal voor het KNHS geregeld moest worden.
Het aanvragen van de startkaart was al een hele klus, en ik heb mijn hoofd gebroken over wat er nou op die couponnen ingevuld moest worden, maar uiteindelijk moesten we er dan toch aan geloven :)

Ik moest om 13.56 en 14.26 starten, dus vroeg naar het paard om nog even te longeren voor alle overtollige energie (hij is nogal fris en af en toe wat té voorwaarts) en natuurlijk uitgebreid wassen, tutten en vlechten.
Dat vlechten was nog een leuk grapje, aangezien meneer zijn manen los bijna tot zijn boeg komen, maar met behulp van mijn supergrooming team (dank Jet, Floor en Sanne!!!) en een hoop Cowboy-Magic producten kwam er toch een heuse bink tevoorschijn.

Het ritje langs de weg van stal naar Thaams was al spannend, ik was zenuwachtig en probeerde om mijn pakje schoon te houden, Shin snapte er helemaal niks van dat we LANGS de afslag naar het Twiske (natuurgebied waar we altijd buitenrijden) liepen en besloot vervolgens om beledigd de rest van de weg piafferend af te leggen. Om paardlief niet compleet over de zeik te jagen, toch maar afgestapt en de rest van de tocht te voet afgelegd op mijn niet zo lekker lopende leren laarsjes.

Eenmaal aangekomen kon ik dus met blaren en al te paard om los te rijden. Het andere deel van mijn grooming team (Lisa!) nam de honeurs waar om mij aan te melden en alles te regelen, zodat ik mijn zenuwen even kon botvieren met een flinke galop in de gigabuitenring. Shin was even onder de indruk van een bak die pakweg drie keer zo groot was als die bij hem thuis, maar na een rondje of 10 plat door de bocht was hij de braafheid zelve.

We mochten even proefrijden in de binnenbak met wat andere paarden, en op een schrikactie toen we langs een grote imposante bruine kwamen na viel het me alles mee hoe Shin reageerde op de nieuwe omgeving. Nog even buiten verder gereden en toen was het toch echt zover: we moesten naar binnen voor de eerste proef!

Ik viel bijna flauw van de zenuwen en heb de eerste proef niet echt bewust meegemaakt geloof ik. Het was maar goed dat ik dit proefje uit mijn hoofd wist, want volgens mij heb ik verder helemaal niks opgeslagen van de omgeving. Het ging niet lekker en Shin snapte er niks van dat ik zo gespannen zat, dus besloot hij zijn eigen gang te gaan en het tempo flink op te voeren. We hadden een aantal communicatiestoornissen waardoor de nageeflijkheid een beetje wegviel, ik teveel ging zitten pielen en Shin zoveel tegenhield dat hij uit de galop viel.
Tussen de proefen in heb ik even een peptalk gekregen van zijn eigenaresse (bedankt Tinka!) en toen kon ik eindelijk weer ademhalen.

De tweede proef ging stukken beter en ik kon er toch nog een beetje aan rijden. Nageeflijkheid ging nog niet altijd even lekker en bij de linkergalop dacht ik dat hij overkruist was gesprongen, waardoor Shin dacht dat hij weer terug naar draf moest. Gelukkig gebeurde dit allemaal heel snel en buiten het oog van de jury := De laatste middendraf werd beloond met een 7 en dat vond ik knap voor Shin met zijn korte pootjes! Ik ben met een big smile de ring uitgestapt en ben supertrots op mijn tinkerman!

Mijn punten waren overigens 177 voor de eerste proef, dus dat viel me alles nog mee, en 180 voor de tweede proef, dus jawel, het eerste winstpuntje is binnen! *\o/* Ik was helemaal gelukkig en Shin liep nog trotser dan ooit naar huis. Op naar onze volgende wedstrijd dus!

Dan nu toch maar de foto's :D :

Gelukkig ben ik helemaaaaal niet zenuwachtig! :')
Afbeelding

Shinneman is er in elk geval klaar voor! Gave bok is het toch <3
Afbeelding

In de losrijbak, even stappen. Ik zeg net dat hij zich beter maar gedraagt :P
Afbeelding

Stapperdestap :)
Afbeelding

Hier werd hij even heel erg heet, wel mooi achterbeengebruik :Y)
Afbeelding

Beetje de ontspanning proberen te zoeken
Afbeelding

Dit vind ik een fijn beeld geven :)
Afbeelding

Galopje. Kleine Shin in de grooooote buitenbak :(:)
Afbeelding

Inmiddels in de proef, uitgestrekte stap
Afbeelding

Geconcentreerde koppies :)
Afbeelding

Stukje draf
Afbeelding

En nog een stukje draf
Afbeelding

En met een big smile weer naar buiten :D
Afbeelding

Trotse Shin! :D
Afbeelding

En ik ben ook heel trots op hem <3
Afbeelding

En nog de proefjes op film. Ik weet wat er mis gaat, vooral de eerste proef ging echt niet fijn. Tweede ging al beter :)

1e proef:

2e proef:

We hebben in elk geval lol gehad en kijken uit naar 23 mei :)

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:51

Afbeelding
Die is gaaf he!! :~

Ging toppie hoor Saar, zo de eerste keer, ben super trots op jullie en Shin was supersupersuperbraaf, volgende keren gaan jullie elke keer meer knallen met elke keer wat minder zenuwen, let maar op :D

saarie

Re: B-debuut met tinker Shinzo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:55

Hihi bedankt Lies! :o

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:04

Leuk verhaal van je eerste wedstrijd!
En knap gedaan, meteen al een winstpuntje:D

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:06

Haha bedankt!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:14

Jaaa daar issie dan, Shinniee :) <3
Jullie hebben het echt super goed gedaan hoor, voor de eerste keer!
Je hebt het onwijs leuk verwoord, moest er best wel om lachen, om je verhaal :j
En dan op de terugweg er ook nog een rengalopje tegenaangooien, Shin heeft een topconditie!
Tot de volgende maand!?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:17

Woeehooeeee Tinkers Rulezzzz

Wat is het ook een knapperd !!
Ziet er goed uit Sara !!
Vond het zo jammer dat ik het niet redde om te komen kijken !
Super goed zeg !! Meteen al een winstpuntje !! :)

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:17

vind het er wel leuk uit zien!

Maar uitgestrektestap?? in een B proef hihi. maar ziet er goed uit!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:20

Wow, wat een leuke tinker! :D
Echt heel erg knap van jullie zo de eerste wedstrijd :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:21

Haha ow handig, ik bedoelde natuurlijk middenstap :o

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:22

Wat een leuk verhaal en fijn om te lezen dat het volkomen normaal is om zenuwachtig te zijn voor je eerste proefje. Ik zit er zelf nogal tegen aan te hikken om voor het eerst te starten...

Wat is Shin een knapperd zeg. Mooi ingevlochten ook en prachtig wit! Leuke proefjes om naar te kijken. Je ziet duidelijk terug dat jullie bij de tweede proef weer wat meer ontspannen zijn. Zitten echt heel mooie stukken tussen. Vind je middendraf er daar ook heel mooi uitkomen. Ik denk dat het als je wat meer routine hebt opgedaan alleen maar beter kan gaan. Moet om sommige stukjes ook een beetje lachen, het lijkt wel of ik naar Ed zit te kijken. Vooral als je bij de tweede proef op de rechterhand moet gaan doorzitten op de volte ter voorbereiding op de galop en Shinzo in de hoek al aan zijn eigen feestje wil beginen ;) Je lost dat mooi op.

Gefeliciteerd met jullie eerste winstpunt en succes de 23e, ik hoop in juli te starten, misschien komen we elkaar dan nog tegen...

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:23

@Dabo: Yeahh bedankt :D Ja wat een power he dat knol, nog 'eventjes' bijna een kilometer in volle galop naar huis! Maar vandaag wastie toch wel moe hoor ;)

@mickydo: Dankjewel! Volgende maand beter he ;) Had een megafanclub van bijna 15 man mee, dus voelde me niet alleen :)

@Anne_26: hij is gaaf he :D bedankt hoor!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:25

@reina: haha, ja herkenbaar he. Hij kende sommige stukjes een beetje en naait er dan soms halverwege de volte al tussenuit. 'Galop? Ja dat kan ik hoor!!! Tadaaa' :P
Leuk als je ook gaat starten, kunnen we die chique peerdjes daar eens wat laten zien met onze koudbloedenbende :D

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:26

Haha! Deal, koudbloeden aan de top! (Al heb ik natuurlijk feitelijk een 'lauwbloed' :D )

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:32

Nah, Shin is meestal zo heet dat ik dat ook geen echte 'koud'bloed vind :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:35

Zo wat een prachtig bos manen! Nette puntenaantal voor de eerste keer :)

Wel vallen mij ontzettend jou pielende handen op, je hebt telkens een los-vast verbinding, en zou zal het paard ook niet gaan nageven omdat dat spanning oplevert. Probeer je handen dus netjes rechtop naast elkaar te houden en alleen een lichte verbinding te houden.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:37

@x_Marr: klopt helemaal, als ik zenuwachtig ben en het lukt niet dan ga ik teveel pielen :P Dat viel me ook ontzettend op, in de training heb ik dat veel minder. Jaaa zijn manen zijn heerlijk, zal er binnenkort eens wat foto's opzetten met de manen los en uitgekamt!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:39

Hier een filmpje van de training pakweg maandje geleden, daar piel ik inderdaad al minder :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:43

Ik heb het idee dat je echt veelte veel met je handen aan het kneden/prutsen bent, ik zie echt beide handen af en toe weg schieten en vast zetten naar beneden. Ik begrijp dat als je gespannen bent je daar niet altijd op let maar op sommige momenten is het wel heel erg. Probeer als hij te hard gaat je handen beter te hoog dan te laag te zetten. En Beter een korte ophouding maken dan zo streng blijven. Ziet er verder erg leuk uit voor de eerste keer! Tweede ging duidelijk stukken beter! Succes met de wedstrijden.

Edit) ook op het training filmpje zie ik je handen af en toe wegschieten. Probeer met naar binnen gaan je handen naast elkaar te houden en je buiten teugel richting manen kam te doen, zo '' blokkeer'' je de buiten schouder en valt dan minder scheef naar binnen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:46

@ZusJacobs: Bedankt voor je tips, ik ga eraan werken!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:40

wat zijn je foto;s leuk geworden zeg! <3
knappe tink hoor
en gaat zo te zien wel lukken in de B !

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:44

leuk verhaal! geeft een heel duidelijk beeld :j
gefeliciteerd met je puntje ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 12:19

@Pr_Billyboy: ja ben ook blij met de foto's, dankzij mijn papa en Lies natuurlijk! Hoop ook dat we binnenkort lekker rond gaan sjouwen in de B :)

@ikdoemaarwat: Dankjewel! :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:54

saarie schreef:
@Pr_Billyboy: ja ben ook blij met de foto's, dankzij mijn papa en Lies natuurlijk! Hoop ook dat we binnenkort lekker rond gaan sjouwen in de B :)

@ikdoemaarwat: Dankjewel! :D
Dat doe je toch al!? :) :j

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:25

wat een leuke tinker :D Vind jouw training filmpje leuk om naar te kijken (de proefjes ook hoor, alleen heb jij veel spanning dus vergeet je een beetje te rijden), hij is lekker pittig :P Probeer alleen jouw benen en zit meer te gebruiken in plaats van jouw handen, dat is ook moelijk omdat hij al zo lekker voorwaarts is :P maar dan krijg je een rustiger beeld en valt hij niet zo snel naar binnen of buiten.