Ik ben de trotse bijrijder van Shinzo, een inmiddels 10-jarige tinker. We staan in Oostzaan en zijn afgelopen zondag voor het eerst gestart bij stal Thaams. Na maar 6 weken weer echt aan het rijden te zijn, was dit een beetje een gokje.
En dat was wel even spannend zeg!!! Zowel tinkerbeest als ik hadden nog nooit een wedstrijd gereden. Nouja, ik heb wel eens een diploma-proefje op de manege gedaan, en wat FNRS-geneuzel, maar dat was toch niet zoveel vergeleken met wat er allemaal voor het KNHS geregeld moest worden.
Het aanvragen van de startkaart was al een hele klus, en ik heb mijn hoofd gebroken over wat er nou op die couponnen ingevuld moest worden, maar uiteindelijk moesten we er dan toch aan geloven

Ik moest om 13.56 en 14.26 starten, dus vroeg naar het paard om nog even te longeren voor alle overtollige energie (hij is nogal fris en af en toe wat té voorwaarts) en natuurlijk uitgebreid wassen, tutten en vlechten.
Dat vlechten was nog een leuk grapje, aangezien meneer zijn manen los bijna tot zijn boeg komen, maar met behulp van mijn supergrooming team (dank Jet, Floor en Sanne!!!) en een hoop Cowboy-Magic producten kwam er toch een heuse bink tevoorschijn.
Het ritje langs de weg van stal naar Thaams was al spannend, ik was zenuwachtig en probeerde om mijn pakje schoon te houden, Shin snapte er helemaal niks van dat we LANGS de afslag naar het Twiske (natuurgebied waar we altijd buitenrijden) liepen en besloot vervolgens om beledigd de rest van de weg piafferend af te leggen. Om paardlief niet compleet over de zeik te jagen, toch maar afgestapt en de rest van de tocht te voet afgelegd op mijn niet zo lekker lopende leren laarsjes.
Eenmaal aangekomen kon ik dus met blaren en al te paard om los te rijden. Het andere deel van mijn grooming team (Lisa!) nam de honeurs waar om mij aan te melden en alles te regelen, zodat ik mijn zenuwen even kon botvieren met een flinke galop in de gigabuitenring. Shin was even onder de indruk van een bak die pakweg drie keer zo groot was als die bij hem thuis, maar na een rondje of 10 plat door de bocht was hij de braafheid zelve.
We mochten even proefrijden in de binnenbak met wat andere paarden, en op een schrikactie toen we langs een grote imposante bruine kwamen na viel het me alles mee hoe Shin reageerde op de nieuwe omgeving. Nog even buiten verder gereden en toen was het toch echt zover: we moesten naar binnen voor de eerste proef!
Ik viel bijna flauw van de zenuwen en heb de eerste proef niet echt bewust meegemaakt geloof ik. Het was maar goed dat ik dit proefje uit mijn hoofd wist, want volgens mij heb ik verder helemaal niks opgeslagen van de omgeving. Het ging niet lekker en Shin snapte er niks van dat ik zo gespannen zat, dus besloot hij zijn eigen gang te gaan en het tempo flink op te voeren. We hadden een aantal communicatiestoornissen waardoor de nageeflijkheid een beetje wegviel, ik teveel ging zitten pielen en Shin zoveel tegenhield dat hij uit de galop viel.
Tussen de proefen in heb ik even een peptalk gekregen van zijn eigenaresse (bedankt Tinka!) en toen kon ik eindelijk weer ademhalen.
De tweede proef ging stukken beter en ik kon er toch nog een beetje aan rijden. Nageeflijkheid ging nog niet altijd even lekker en bij de linkergalop dacht ik dat hij overkruist was gesprongen, waardoor Shin dacht dat hij weer terug naar draf moest. Gelukkig gebeurde dit allemaal heel snel en buiten het oog van de jury

Mijn punten waren overigens 177 voor de eerste proef, dus dat viel me alles nog mee, en 180 voor de tweede proef, dus jawel, het eerste winstpuntje is binnen!

Dan nu toch maar de foto's

Gelukkig ben ik helemaaaaal niet zenuwachtig!

Shinneman is er in elk geval klaar voor! Gave bok is het toch

In de losrijbak, even stappen. Ik zeg net dat hij zich beter maar gedraagt

Stapperdestap

Hier werd hij even heel erg heet, wel mooi achterbeengebruik

Beetje de ontspanning proberen te zoeken

Dit vind ik een fijn beeld geven

Galopje. Kleine Shin in de grooooote buitenbak

Inmiddels in de proef, uitgestrekte stap

Geconcentreerde koppies

Stukje draf

En nog een stukje draf

En met een big smile weer naar buiten

Trotse Shin!

En ik ben ook heel trots op hem

En nog de proefjes op film. Ik weet wat er mis gaat, vooral de eerste proef ging echt niet fijn. Tweede ging al beter

1e proef:
2e proef:
We hebben in elk geval lol gehad en kijken uit naar 23 mei