Win is een (bijna) 7-jarige merrie, in eigendom van Kim Vugts, die sinds oktober 2009 bij mij in training staat. Ze was toen nog lastig te rijden, slecht in de aanleuning, nauwelijks op eigen benen, etc. Kim stuurde er toen al een stuk beter mee weg, wat niet gek is gezien haar ervaring.

De laatste weken maakt ze een enorme sprong vooruit en de basis wordt steeds beter. Lekker los door het lijf, buigen naar alle kanten, steeds fijner recht, beter in het schakelen en vooral stiller in de aanleuning!
Het leek me leuk om jullie eens te laten zien hoe ik nu train met haar. Meestal heb ik alleen plaatjes van het oppakken, maar nu ook eens wat losrijfoto's.
Vooropgesteld dat ik niet één paard in dezelfde houding rij

Belangrijk vind ik dat ze haar hals zelf laat vallen - het is dus geen trek en plukwerk! - en zich hierin laat bewerken. Als ze fijn wil zakken buig ik links en rechts in - in alle gangen - en schakel ik. Is dit fijn, dan pak ik haar op. Da's meestal na een minuut of twintig. Dan oefen ik bovenstaande in een meer opgerichtere houding. Dat ook oké? Dan rij ik nog wat proefoefeningen door!
Op het moment ben ik al erg te spreken over de galop. Ze gaat fijn sluiten (wachten) en dragen. Daardoor kom ik toe aan contralijntjes, die ze enorm goed oppakt. Doe het haar 2 of 3 keer voor en de 4e keer snapt ze de bedoeling al aardig! Ze is echt ontzettend slim en nu alles makkelijker is geworden voor haar, blijkt dat ze ook enorm leergierig is en graag werkt.
Als ik ga doorzitten terwijl ik haar meer bovenin heb gesteld en een mooi proeftempo opzoek, verlies ik soms nog wat aanleuning. Dit is een heel moeilijk punt voor haar. Daarom schakel ik veel in het doorzitten, zodat ik activiteit in het achterbeen behoud en meer aanspanning van achter naar voren creeer.
En als alles netjes ging, dan rij ik haar nog even na. Ook rond en laag, maar iets minder rond en iets meer naar het halsstrekken.
Ehm, goed, dat was het denk ik wel.
Over 1,5 week starten we L2.
De foto's zijn van gisteren (oranje jas / beige shirt) en vandaag (oranje shirt).
1)

2)

3)

4)

5)

Stukje schoudervoor meenemen
6)

Ik maak het niet alleen Win moeilijk, maar ook mezelf. Beugels eraf, zitten en gas geven maar

7)

Contralijntje - goed kijken waar je heen gaat

8)

En weer netjes recht eruit - brave Winnie
9)

10)

11)

Knappe merrie