Vorstin is een 8-jarige merrie van PolanskyxFlamingo. Ik heb haar als jaarling gekocht, en zelf onder begeleiding ingereden. Inmiddels zijn we actief in de wedstrijdsport. We zijn nu M1 dressuur, B springen en B SGW. Het fanatiekst zijn we in de SGW, maar thuis dressuur ik veel.
In oktober ben ik met Vorstin naar de dierenarts geweest op aanraden van mijn springinstructeur. Ze dachten dat ze een ontsteking in de pees in de rug had. Ik mocht 3/4 keer in de week licht blijven rijden. Maar helaas werd ze alleen maar slechter. Rond kerst stopte ik met rijden en gaf haar rust. Begin januari kwam de fysio voor het eerst. Vorstin bleek rugproblemen te hebben door haar zadels. Die bleken totaal niet te passen. Na heel veel longeren, masseren en oefeningen doen mocht ik in de tweede week van maart weer beginnen met rijden! Vorstin heeft nu een compleet nieuw zadel, die haar duidelijk goed past. Ik merkte gelijk heel veel verschil. Ik rijd nu om de dag een half uurtje. Dat gaat eigenlijk wel heel goed. Ik rijd iedere keer onder begeleiding van mijn instructrice, zodat ik zeker weet dat ik alles goed doe. Dinsdag was de fysio er weer.
Ze vond Vorstin erg verbeterd, en we mogen weer crossen

Wel zat ik erg scheef. Gisteren hebben we daarom een stukje gefilmd, zodat ik mijn houding kon bekijken. Gelukkig zat ik al wat rechter, maar nog niet helemaal.
Vorstin liep gisteren best lekker. We zijn vooral bezig met activeren van achteren, en van voren goed rond houden, zodat ze de rugspieren aanspant. Tussendoor geef ik ook vaak even lange teugel in stap of draf, zodat ze met haar neus over de grond loopt. Ze bolt haar rug dan helemaal op. De galop was nog wat onstuimig, maar daar werken we aan. Ik kwam erachter dat mijn verlichte zit niet echt verlicht is, dus daar ga ik de volgende keer op letten. Ik rijd op de filmpjes weinig oefeningen, omdat we mijn houding op de film wilden zetten. Normaal gesproken rijd ik natuurlijk niet een half uur alleen maar rechtuit en op de volte. Tijdens het verzamelen op het laatste filmpje moet Vorstin heel erg actief blijven. Ze heeft er namelijk een handje van om dan in een soort slowmotion draf te komen, waarin ze haar gewrichten niet buigt. Dus ik moest haar actief terug rijden, wat ik erg moeilijk vind. Voor het terugrijden heeft Vorstin nog veel contact nodig van voren, die ik haar dus ook geef. Ze werd er alleen wel wat sterker door op de linkerkant. Laatste puntje van mijn kant is dat Vorstin's hoofdhouding weer iets stabieler mag worden. Die is nu wat onrustiger dan normaal gesproken.
1. Draf. Hier was ze fijn licht in de hand.
2. Ook draf
3. Galop, die dus wat onstuimig is
4. Hier mocht ik even niets doen. Aan het einde zoek ik wat contact op de teugel en dan gaat haar neusje gelijk naar de grond.
5. Draf, iets oppakken en stukje (poging tot) verzamelen
Ter vergelijking, dit is een filmpje van 1 jaar geleden
Ik hoop ons gauw weer zo rond te zien gaan