Vandaar dat het ook maar steeds kleine stukjes zijn, want ik was ook wel eens een tijdje niet in beeld

Wat achtergrond info.
Jim is een haflinger van 5 jaar. Ik heb Jim nu 1,5 jaar. Vorig jaar gingen we nog hard en ongecontroleerd door de bak.
Compleet met bokseries.
Vanaf augustus konden we eigenlijk pas echt aan het werk.
En nu gaat het eigenlijk heel fijn

18 april hebben we ons B-debuut, dus we zijn hard aan het trainen (naast het lol hebben en andere dingen doen

Stap. Ik stap altijd uitgebreid in. Zoiezo rij ik hem de eerste 20 minuten wat meer op lengte en wat lager, zodat hij op eigen benen moet lopen.
Hij wil nogal eens graag steun in mijn hand zoeken. En zo voorkomen we dat

Hij mag hier wel meer doorstappen. Hij was niet lekker aan het been en dat zie je hier duidelijk terug. Mag een stuk actiever

Ontspannen drafje
Hier een huppeltje tussendoor. Hij wordt dan wat ongeduldig, maakt zich strak en wil eigenlijk aangalopperen. Maar dat mag niet.
En dan krijg je een huppeltje

Galop linksom. Ik ben zo blij met deze filmpjes

Hij galoppeert in een rustig tempo, heeft de meeste tijd een fijne aanleuning. Als het moeilijk wordt trekt hij zich er nog wel eens uit. Maar dat gebeurt steeds minder

Hier valt hij wat over de buitenschouder weg. Balans is nog niet altijd even goed.
Maar ook dat is al een stuk minder

Galop rechtsom. Zijn moeilijke kant. Hij springt nog vaak verkeerd of overkruist aan.
Achterbenen blijven af en toe wat traag. Maar dat heeft nog wat tijd nodig.
Ook daar zit nog steeds een stijgende lijn in, dus we gaan er gewoon mee door

Aan het einde nog een stukje middengalop. Wat resulteerde in een opgefokt paard dat het bit vastpakte en nog een rondje rende

Wat meer opgepakt in draf. Hierin schakel ik veel in tempo om achter er goed bij te krijgen. Vooral terugschakelen gaat hem eigenlijk bijzonder makkelijk af.
Aan het schudden (een tic die hij heeft overgehouden van het kopschudden vanwege allergie) geeft aan dat hij het wel moeilijk vindt.
En halsstrekken
Tips zijn van harte welkom!
Dingen waar ik zelf aan moet werken: wat minder naar Jim kijken, maar wat meer waar ik heen rijd

Ook kan ik zelf wat strak worden in mijn hand, waardoor Jim ook niet lekker ontspant.
Wat actiever rijden. Af en toe wordt hij een beetje traag.