Jim en ik gaan in april voor het eerst starten.
Voor ons allebei is het helemaal nieuw. Spannend!

Zijn we er klaar voor??
Achtergrond info: Jim is 5, te vroeg ingereden en niet fijn doorgereden. Inmiddels kan hij ontspannen. Galop is nog moeilijk qua balans. Zeker nu we een paar weken weinig hebben kunnen doen vanwege de sneeuw. Maar het gaat de goede kant op

Ik heb zelf wat vervelende gewoontes die lastig af te leren zijn. Ik val snel naar voren. En ik houd mijn handen af en toe wat hoog.
Tips zijn zeer welkom!
Verder ben ik niet de slankste. Ik ben inmiddels 17 kilo afgevallen en nog steeds bezig. Mijn zadel is op Jim en mij aangepast en bekeken door zadelmaker, paardenarts en ostheopaat.
Stappen. Ik stap altijd lang met hem. Hij is net een diesel en heeft even tijd nodig om te ontspannen. Niet om op gang te komen overigens. Hij stapt stevig door en wil het liefst draven of galopperen. Helaas moet hij ook rustig stappen en na een minuut of 10 gaat dat goed en komt hij een beetje los.

Tijdens het stappen pak ik stukjes stelling en contrastelling mee om hem goed recht te richten. Ook is dit een wacht-oefening voor hem, aangezien hij soms al een volte op gaat voor ik het zelf maar bedenk

Inzet volte

Ontspanning. Wel iets achter de loodlijn. Maar wel helemaal los in de kaken.
Iets waar hij voorheen heel veel moeite mee had.

Niet helemaal een goed fotomoment. Maar wel mooi om te zien dat hij los laat van voren en zijn rug goed gebruikt.
Ik had mijn hand hier iets lager moeten hebben.

Inzet volte. Ik ben zo blij met dit plaatje

Hier maakt hij zich net een beetje strak van voren. Ik val ook iets naar voren.

Pasje terugrijden

Tsja, en dan de galop. Zo fijn als hij tegenwoordig in draf is, zo moeilijk is de galop.
De foto laat alle problemen die we kunnen hebben zo'n beetje wel zien.
Uit elkaar, zwaar en sterk van voren, veel kracht van achteren.
Ik ondersteun heel veel met mijn binnenhand, omdat hij anders alle kanten op gaat. Mijn houding valt me hier niet tegen.
Ik val in de galop ook snel naar voren.
Gelukkig gaat het niet altijd zo. Hij was wat drammerig en loperig. Als hij wat rustiger is kan hij wel ontspannen en wat meer terugsluiten.

Al met al ben ik blij als ik mijn 1e wedstrijd fijn kan stappen en draven en in de galop enigszins controle kan houden

En verder zien we het wel