[HAF]Jim en ik B-klaar? Door Fleur de Lis Fotografie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

[HAF]Jim en ik B-klaar? Door Fleur de Lis Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:16

Fleur is gisteren langs geweest om foto's te maken. Voor de portretfoto's, zie: [ITP] [HAF]Jim, door Fleur de Lis Fotografie

Jim en ik gaan in april voor het eerst starten.
Voor ons allebei is het helemaal nieuw. Spannend! :D
Zijn we er klaar voor??

Achtergrond info: Jim is 5, te vroeg ingereden en niet fijn doorgereden. Inmiddels kan hij ontspannen. Galop is nog moeilijk qua balans. Zeker nu we een paar weken weinig hebben kunnen doen vanwege de sneeuw. Maar het gaat de goede kant op :j
Ik heb zelf wat vervelende gewoontes die lastig af te leren zijn. Ik val snel naar voren. En ik houd mijn handen af en toe wat hoog.
Tips zijn zeer welkom!
Verder ben ik niet de slankste. Ik ben inmiddels 17 kilo afgevallen en nog steeds bezig. Mijn zadel is op Jim en mij aangepast en bekeken door zadelmaker, paardenarts en ostheopaat.

Stappen. Ik stap altijd lang met hem. Hij is net een diesel en heeft even tijd nodig om te ontspannen. Niet om op gang te komen overigens. Hij stapt stevig door en wil het liefst draven of galopperen. Helaas moet hij ook rustig stappen en na een minuut of 10 gaat dat goed en komt hij een beetje los.
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het stappen pak ik stukjes stelling en contrastelling mee om hem goed recht te richten. Ook is dit een wacht-oefening voor hem, aangezien hij soms al een volte op gaat voor ik het zelf maar bedenk :D
Afbeelding

Inzet volte
Afbeelding

Ontspanning. Wel iets achter de loodlijn. Maar wel helemaal los in de kaken.
Iets waar hij voorheen heel veel moeite mee had.
Afbeelding

Niet helemaal een goed fotomoment. Maar wel mooi om te zien dat hij los laat van voren en zijn rug goed gebruikt.
Ik had mijn hand hier iets lager moeten hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Inzet volte. Ik ben zo blij met dit plaatje :D
Afbeelding

Afbeelding

Hier maakt hij zich net een beetje strak van voren. Ik val ook iets naar voren.
Afbeelding

Pasje terugrijden
Afbeelding

Tsja, en dan de galop. Zo fijn als hij tegenwoordig in draf is, zo moeilijk is de galop.
De foto laat alle problemen die we kunnen hebben zo'n beetje wel zien.
Uit elkaar, zwaar en sterk van voren, veel kracht van achteren.
Ik ondersteun heel veel met mijn binnenhand, omdat hij anders alle kanten op gaat. Mijn houding valt me hier niet tegen.
Ik val in de galop ook snel naar voren.
Gelukkig gaat het niet altijd zo. Hij was wat drammerig en loperig. Als hij wat rustiger is kan hij wel ontspannen en wat meer terugsluiten.
Afbeelding

Al met al ben ik blij als ik mijn 1e wedstrijd fijn kan stappen en draven en in de galop enigszins controle kan houden :D
En verder zien we het wel :D

Marieke_K

Re: [HAF]Jim en ik B-klaar? Door Fleur de Lis Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:20

Leuk dier :) En ik denk dat jullie wel B klaar zijn hoor :) (al blijft dat lastig af te leiden van foto's).

Wat betreft de galop: probeer hem van achter wat te activeren zodat hij wat actievere sprongen maakt en niet zo strak wordt van voor (beetje bijtikken op het achterbeen? Ook als hij in draf wat gaat hange in je hand?). Bij die van mij heeft longeerwerk goed geholpen hem sterker te maken in de galop :)

De strak-maak-foto is heel herkenbaar :+ Voor het oog redelijk mooi in de houding maar het voelt als sterk en rennen.. Activeren van achter en opvangen van voor (en wel weer loslaten).

Succes samen :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:20

Ik vind het super dat je zo bewust bezig bent met hoe je het beste uit je haf naar boven kan halen, super!

Ik vind dat je ook erg netjes zit, soms heb je je handen te hoog, maar voor de rest ziet het er super uit!

Succes op wedstrijd! :D

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:23

Ziet er leuk uit! Lekker door trainen zo, :D

Knap dat je al 17 kilo bent afgevallen!! Ga zo door! *D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:25

Op de foto die recht van voren is genomen zit jij niet recht. Je hangt wat meer naar links toe.
Hij mag ook nog wat meer op de AH komen. Ik vind hem nog vrij vaak op de voorhand vallen.

Gaat vast goed komen op wedstrijd. Zolang je maar plezier hebt!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:26

Zeker start B waardig :j Ik vind het er erg netjes uitzien, vooral nadat ik je achtergrond info gelezen heb!
Misschien nog proberen je voeten iets meer aangesloten te houden..

Ziet er super uit :D
(wel apart hoe je je paardje geschoren hebt :) grappig, heb ik nog nooit zo gezien)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:27

Mooi plaatjes weer hoor, Aman.

Zo uit de foto's af te leiden slaan jullie zeker geen gek figuur als jullie B gaan starten.
Natuurlijk schort het nog wel aan een paar dingen, die benoem je zelf ook al, alleen sommige van die dingen los je eigenlijk pas op door km te maken en door wat te doen met (zinnig) commentaar van instructeur en jurylid.

Wat betreft je zit zou je wat meer terug mogen zitten vanuit je bovenlichaam, je neigt wat naar voren te vallen.
Iets beter over Jim heenkijken ipv naar zijn koppie kan daar al een hoop in verbeteren, weet ik uit ervaring.
Mijn zit was voor mijn instructie vaak een drama, terwijl het op wedstrijd vaak wel meeviel, omdat ik dan wél naar voren keek om netjes op de letter uit te komen in etc.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:28

Ziet er goed uit hoor Aman. :j
Gewoon lekker gaan starten. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:30

Marieke: Bijtikken in de galop doe ik zeker niet. Dan weet ik zeker dat we alleen maar heel hard gaan en ik geen controle meer heb. :)
Beter werkt op de volte wat naar voren rijden en weer terugrijden en op het achterbeen zetten. Dat is moeilijk, maar helpt hem wel.

Dat strak maken is echt een trucje. Voor het oog ziet het er inderdaad aardig uit. Maar het is het net niet :D
Rennen doet hij dan niet, maar maakt zich wel heel sterk. Ik rij hier inderdaad vanuit naar voren. Dat werkt meestal wel.

Longeren doe ik inderdaad ook 1x per week, met pessoa. Maar nu na een week of 8 sneeuw zijn we pas weer aan het opbouwen. Komt wel weer goed. Kilometers maken :D

lucifertje: klopt. Hij is ook wat overbouwd wat het ook niet makkelijker maakt.
We gaan met kleine stapjes vooruit. Ontspanning en vertrouwen in de ruiter zijn het belangrijkste. Dat is voor hem namelijk het moeilijkst vanwege ervaringen uit het verleden (te vroeg inrijden, manegelessen, strak bijgezet, angstige ruiters). Ik ben een jaar bezig geweest met dingen er uit rijden en pas sinds een paar maanden kan ik er dingen zelf in rijden en kunnen we vooruit. En de achterhand activeren is er daar 1 van. :j

Marije: klopt :D
Dat naar voren vallen (en naar beneden kijken) is zo'n gewoonte... Ik moet inderdaad wat meer de volte doorkijken, wat meer vooruit kijken.
Moeilijk :D

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:31

Ik denk ook dat die B wel goed komt! Wat super dat je zo rekening met hem houd qua stappen enzo. Echt super om te zien.
Wat de galop betreft heb ik met mijn KWPN (ook 5)hetzelfde probleem SUPER veel power achter en dan op de binnenhand "hangen". Ik moet hem JUIST loslaten gewoon helemaal losgooien van voor niet aankomen, maar van achter wel de motor aan het draaien houden. Zo leert hij eerst zelf te lopen en zijn balans te bewaren pas dan kan je gaan oppakken. Nu al oppakken kan wel eens het verkeerde effect krijgen.
Super veel succes!

en onwijs knap van de 17 kilo!!! Echt petje af ;)!

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:33

Ik vind dat je echt super bezig bent met hem, het is zo leuk om jullie bezig te zien! Lol en ook nog serieus bezig, en Jim vindt het duidelijk lastig maar je probeert hem er goed door te leiden. Echt mooi om te zien! :j
Jim maakt zich echt ongelooflijk sterk af en toe wat ik zo zag :oo Knap dat je hem daar ook weer uit kan rijden en terug kan gaan naar die ontspanning. En je weet waar je aan moet werken en hoe je dat kan doen, komt helemaal goed!
Heel veel succes in de B!!
Laatst bijgewerkt door Fleur_de_Lis op 25-02-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:34

Aman, weet ik :D
Maar het gekke was, op wedstrijd was het probleem bij mij veel minder aanwezig, dus ik kón het wel!
Echt goed voor je kijken, dat hoofd van Jip ligt heus niet zomaar op de grond als je er niet naar kijkt ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:35

Amanda schreef:
Marieke: Bijtikken in de galop doe ik zeker niet. Dan weet ik zeker dat we alleen maar heel hard gaan en ik geen controle meer heb. :)
Beter werkt op de volte wat naar voren rijden en weer terugrijden en op het achterbeen zetten. Dat is moeilijk, maar helpt hem wel.

Ook een goede manier :) En wederom: die van mij heeft veel baat gehad bij longeerwerk. (Op zn 13e moest ie opeens sportpony worden, lastig voor een zwaar gebouwde haf die jaren allen maar stapritjes buiten maakten :+ ). Rustig door trainen en je komt echt een heel eind :)

Succes met je eerste wedstrijd! :)

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:26

Amanda ik vind het echt knap van je hoe ver je al met hem bent gekomen (en ook van die 17 kilo, petje af!!). Ik denk dat jullie echt wel B proef waardig zijn, tuurlijk zijn er verbeterpunten maar daar ben je jezelf al van bewust en werk je al aan, dat is al een stap in de juiste richting. Idd vooruit blijven kijken, rechte schouders en t..ten vooruit (sorry maar zo is het wel duidelijk!!) Misschien anders een tijdje bij een bepaalde letter in de bak bijvoorbeeld de B denken aan Borst vooruit als je dit bewust even volhoud word dit ook een gewoonte. Misschien helpt het...

succes met je kanjer!!

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:35

He Amanda,
Ik vind het altijd zo leuk om fotos te zien van jou en Jim! Echt super dat jullie zo lekker bezig zijn, ziet er goed uit hoor!! En wat ziet Jim er ook goed uit zeg :) top!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:47

Ik vind dat jullie B klaar zijn.
Alleen valt hij nog wel erg op de voorhand, gewoon veel overgangen, en voltes rijden, dan komt het helemaal goed! :)
Hij is ooknogmaar 5. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:51

Het ziet er goed uit Amanda! Je weet je eigen puntjes, dus de B komt helemaal goed :j

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:35

B proef moet zo te zien niet echt een groot probleem worden. Moet zeggen dat ik het op een foto altijd moeilijk te beoordelen vind, maar wat ik zie is dat hij wat duwerig/hangerig loopt, iets wat op de voorhand. Meer actieveren achter en proberen hem wat meer bovenin te krijgen. Zelf zoals je zelf al zegt goed terug blijven zitten en goed van achter naar voor rijden.
Verder ziet het er prima uit en zal een B proefje geen probleem zijn, zal vast wel goed gaan!

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:24

ik vind het er allemaal erg fijn uitzien, het is knap dat je je eigen mindere punten al op noemt. waar door je goed weet waar je zelf aan kan werken met je haflinger. zo als je zelf ook al benoemt is de galop nog een punt waar je aan kan werken. wat bij mij soms helpt als ik te veel focus op de hoofdhals houding in de galop, is het gewoon is los te laten en bijvoorbeeld eerst de voltes te gaan oefenen. als dat dan goed gaat probeer ik daarna nog wat beter aan de houding te werken. en natuurlijk je eigen houding is heel belangrijk als je zelf te veel gaat spannen in je spieren (wat op de laatste foto een beetje te zien is) kan je paardje ook niet ontspannen. veel plezier met verder trainen en succes met de wedstrijden!

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:13

Hey Aman, jullie zijn echt met sprongen vooruit gegaan, hij ziet er echt super uit en loopt heel netjes!! Waar start je in april?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:16

Bedankt voor alle tips!!

Marieke: hoe longeerde jij? Ik longeer 1x per week met pessoa. Ik heb een tijdje dubbele lijnen gedaan, maar toen had ik een longeerpaddock. Nu moet ik in de bak longeren en meneer heeft erg goed door dat hij ruimte heeft :D
Dus pak uit gemak maar de pessoa. Overigens doet hij het daar heel goed op.

Paardrijden blijft moeilijk :D

Liesbeth: bij de Cavalier. Als mijn startkaart en coupons tenminste op tijd binnen zijn. Was het 1 en ander mis gegaan met aanvragen...

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:50

wauw, eerst mijn complimenten dat je ZOveel af bent gevallen, dat zegt een hoop over jouw doorzettingsvermogen zeg!
en wat supergoed dat je zo naar je haf hebt laten kijken.

ik vindt het er leuk uitzien hoor op de foto's. als je gevoel goed is: gewoon lekker starten.
zelf start ik ook met mn haf tussen de paarden. het valt echt niet altijd mee, maar het gaat goed en ik weet dat we het kunnen, en wat de rest daar van vindt.......tja, lekker belangrijk haha!

gr leonie

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:01

Er mag nog iets meer aktie in de bips. Die sloft er nog een beetje achteraan. Verder loopt de voorkant lekker mee. Hij ziet er soepel uit.

Bij de gallop wat minder hangen en nog iets meer doorspringen. Dat is wat ze graag zien.

Het gaat helemaal goedkomen met jullie, maar gebruik ook de commentaren die op je protecol krijgt. Daar heb je echt wat aan!!!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:47

Zal ik zeker doen!! :D

Ik heb gisteren les gehad op de locatie waar ik ook ga starten. Voor het eerst op vreemd terrein, in een binnenbak. Maar hij liep onwijs fijn. Was goed bij de les. Wel wat spanning in het koppie, wat resulteerde in een keer of 6 mesten. Maar hij was ontspannen in zijn lijf en liet fijn los.

Ik heb wel gemerkt dat we een hele tijd geen les hebben gehad door het slechte weer. Dus dat moeten we wel weer even oppakken.

We begonnen met laag en rond. Dat lukte me vanaf de verhuizing niet meer. Gewoon op eigen benen, constant tempo en laag. En jawel, na 5 minuten zwabberen en zoeken waren we er weer.

Na een kwartiertje wat meer opgepakt en wat dingen uit de proeven geoefend. Figuren dan. En dan zelf wat overgangen er in gefietst. Gebroken lijn in draf, met voor X overgang naar stap en na X weer in draf bijvoorbeeld.
Hij werd achter lekker actief.
Waardoor de galop onwijs fijn was. Mooi gedragen, ontspannen en ik kon gewoon lekker zitten.
Instructrice was heel tevreden en vond het allemaal meer dan B-waardig.

Kortom: wat vaker lessen en anders trainen dan dat ik de afgelopen weken heb gedaan, dan komt het weer helemaal goed. :D

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:53

Leuke foto's van Jim, het ziet er goed uit! Ik vind jullie indd B klaar hoor.
En ik vind je dekje ook erg leuk staan!!