Even korte uitleg vooraf

Jim is 5 en ik heb hem nu ruim een jaar. Hij is verkeerd ingereden en daarna ook niet lekker doorgereden. Vooral door zijn nogal drammerige en onstuimige karakter.
Ook ik heb een paar keer getwijfeld of ik hem niet zou verkopen. Hij kon zich zo sterk maken met rijden.
Bit vastpakken, aan de kletter, bokken, enz.
Aan de hand was hij ook niet de makkelijkste, maar dat werd met grondwerk al vrij snel goed.
Door een verkeerd passend zadel, longontsteking van mijn kant en zelfs angst hebben we een tijd weinig gedaan. Wat gelongeerd, wat gereden. Een stalgenootje reed hem 2x per week.
Maar uiteindelijk mezelf een schop onder mijn kont gegeven (ik rij al 17 jaar paard en ik was onder de indruk van mijn eigen haflinger

Ik heb een goed zadel gekocht wat is aangepast op Jim en mij. Ik heb niet het ideale paardrijdfiguur (heb een genetische aandoening waardoor ik dit figuur heb, ga hiervoor ook naar het ziekenhuis en moet geopereerd worden), maar door de open zit van het zadel, het brede tussenkanaal en de fijne kussens wordt de druk goed verdeeld. Ik ben er nogal onzeker over, maar 2 maanden terug is de ostheopaat geweest en die vertelde dat Jim zo los in zijn lijf was dat er geen blokkade te vinden was en hij niet eens hoefde te behandelen

Hij wist niet wat ik deed, maar ik moest er vooral mee doorgaan. Dus dat doen we

We hebben om de week les en gaan met kleine stappen vooruit. Maar als ik deze foto's zie word ik er zo blij van!
Genoeg punten om aan te werken, maar het is weer zoveel beter als een paar maanden terug!
Genoeg uitgelegd, hier de foto's!
1. Instappen, teugels wat langer, los over de rug.

2. Hij was wat ondeugend en omdat ik hier even mijn aandacht verslapte nam hij daar dankbaar gebruik van door iets meer lengte te nemen

3. Draf. Hier hield hij wat vast. Hij was die dag wat drammerig en vreselijk voorwaarts. Dan kan ik er bijna niet aankomen en heb letterlijk mij handen vol.
Ik ben geneigd hierdoor ook druk te nemen en mijn handen terug te plaatsen. Het mooie van deze foto's is dat ik dit veel minder doe dan voorheen.

4. En hier willen we dus naar toe. Actief achterbeen, los van voren, fijne halshouding. Hij mag nog iets zakken, maar ik vind dit een fijn plaatje.

5. Zelfde verhaal. Alleen zit ik wat minder rechtop

Ik vraag hier iets meer door op rechts. Hij heeft nogal moeite hier een fijne buiging aan te nemen, dus ik moet hem er nog iets in ondersteunen. Maar ook dat is al een stuk minder.

6.

7.

8. Galop is nog onze grote uitdaging. Jim racet er makkelijk vandoor, zoals hier ook gebeurde. Ik kan dan moeilijk zitten en als reactie wil ik hem van voren remmen. Waardoor hij nog harder gaat

Ook hier heb ik duidelijk mijn handen vol en wil hem op de volte proberen te krijgen. Wat niet altijd lukt omdat meneer gewoon het bit vastpakt en rechtdoor sprint

Al is ook dit weer een hele verbetering ten opzichte van een paar maanden terug.

9. Galopje andere kant. Hier was hij een stuk makkelijker en knalde er niet zo vandoor, waardoor ik wat makkelijker kon zitten en blijven ontspannen.
En dus minder knijp van voren

10. Hier ben ik zo onwijs blij mee!! Ontspanning in de galop, de goede galop op zijn moeilijke kant! Weinig druk van voren, nageeflijk.
Nu ik nog op mijn kont zitten

11. Pasje vooruit rijden gaat ook steeds beter. Hij springt nog wel eens aan in galop. Maar als het goed gaat verruimt hij ook echt ipv versnellen.
Overigens doet hij dit ook wel eens als hij er moeite mee heeft.

12. En hoezo, haflingers kunnen niet zo goed verruimen?