We beginnen helemaal bij de basis, vanaf de grond in stap, en we hebben inmiddels ook een aantal oefeningetjes voor onder het zadel, allemaal in stap! Alles is er op gebrand dat hij zijn rug lekker loslaat, en zijn binnenachterbeen gaat ondertreden. Zijn spieren moeten allemaal nog wat sterker worden, dan zal het hem vanzelf beter af gaan. Daarnaast moet ik ook handigheid krijgen in de oefeningen, want ik moet echt honderd dingen tegelijk doen en corrigeren, maar ik heb maar 2 handen! Lastig hoor... mar die coordinatie wordt ook al steeds beter.
We beginnen altijd aan de hand. Hij moet leren los te laten, en mijn hand te volgen naar beneden als ik die naar beneden doe. Vervolgens met hij van achteruit weg stappen en niet in de stap vallen zo als hij gewend was. Dan staat hij zo ver naar voren dat zodra hij ook nog zijn hoofd laat zakken, hij niets anders kan dan naar voren lopen, omdat hij gewoon omvalt anders. Als hij dan stapt op een volte moet ik proberen stelling te vragen met mijn hand zodat hij die buitenkant op rekt, liefst ook alng laag blijft daarin, en vervolgens met de zweep zachtjes tegen zijn buik tikken, zodat hij de buikspieren aanspant en de achterhand gaat gebruiken, en netjes ondertreed. Hij moet hierin netjes in tempo te controleren zijn, dus niet weg denderen omdat het moeilijk wordt, en ook niet over de buitenschouder weglopen, of juist aan de binnenkant dubbelklappen in zijn nek. Allemaal dingetjes die we nog proberen er definitief uit te krijgen. Zelfde oefening doen we ook op de hoefslag met schoudervoor, deze oefening gaat nog wat lastiger omdat hij dan meer moet buigen, dat lukt nog niet zo goed.
Onder het zadel moet ik een ophouding maken, zelf op de juiste manier megaan in de beweging, en dan met mijn binnenbeen zijn binnenachterbeen eronder drijven. In het ideale geval kan hij voor nog steeds netjes de buitenkant oprekken, vandaar ook mijn binnenhand ver naar binnen. Vooral het voorwaarts-neerwaarts is nog erg lastig. Maar dat komt wel, als hij eerst maar netjes die achterhand eronder gaat plaatsen.
De meeste hulpen moeten nu nog erg grof gegeven worden om de juiste reactie te krijgen bij Sjapaz. De bedoeling is om deze hulpen langzaamaan steeds kleiner te maken zodra hij de grote hulp snapt, om uiteindelijk met de meest subtiele druk of positieverschillen van handen, benen en zit hem daar te krijgen waar ik wil!
1.

2.

3. Netjes achterbeentje, voor mag hij wat meer loslaten (en ik ook!)

4.

5. Hoewel zijn beentje mooi meekomt, wil hij hier wel dubbelklappen en over de buitenschouder weglopen.

6. Eventjes knuffelen tussendoor

7. Schoudervoor. Ik vind het erg moeilijk om hem tussen mij en de buitenkant van de bak te houden. Zodra ik zijn voorhand iets naar binnen vraag dendert hij vaak gelijk door naar binnen. Af en toe gaat er een pasje goed, maar we moeten hier wel nog hard aan werken.

8. Even spieken naar de fotograve.

9. Ik zit erg scheef en hij ontspant niet echt, maar achter is wel aardig.

10. zelfde als de vorige, maar wel erg net achterbeentje!

11.

12. Daar begint ie al een beetje mijn hand te volgen, dat deden we vandaag voor het eerst.

13.

14. En belonen, maar hij heeft wel zijn achterbeentje er nog netjes bij, ook al ben ik al aan het belonen!

We zijn nu ongeveer 3 weekjes bezig, en vooral Sjapaz vind het erg moeilijk allemaal. Je ziet hem worstelen met de oefeningen, hard nadenken, en dan vervolgens toch aarzelend 1 of 2 passen goed zetten. Ik beloon hem dan ook gelijk uitbundig. Evengoed gaan er steeds meer en steeds langere stukken goed, alle oefeningen lukken ook steeds beter! Het is een erg lang proces, we bouwen het echt heel langzaam vanaf de basis op, met als resultaat dat ik straks een heerlijk recht paardje heb, die ik op mijn pinken kan rijden.