Stefan op Jippe voor het eerst ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Stefan op Jippe voor het eerst ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:42

Hierbij even mijn zoon Stefan voor het eerst voor het echt op Jippe. Had er al 1 keer op gezeten maar nu dan echt aan de longe stappen.
Deze foto's zijn van stilstand maar Stefan is toch aan het rijden.

Korte intro: Stefan is 7 jaar, heeft een lichamelijke beperking. Hiervoor hadden we een verzorgshet waar hij ook op draafde, ook los. Sinds mei dit jaar hebben we Jippe, een Friese ruin van 6 jaar die erg gek is op de kinderen. Omdat Stefan te groot begon te worden voor de shet (van 80 cm) hebben we nu de overstap gemaakt naar een echt paard. Voor Stefan is het doel nu eerst ontspannen zitten in stilstand en stap om zo ook ontspanning te krijgen in zijn wat verkrampte lichaam (hij heeft een verhoogde spierspanning). Daarnaast evenwicht oefenen (dus af en toe handen los en simpele oefeningen doen) en zelfvertrouwen opbouwen. Maar met zo'n vriendelijke reus onder je billen moet dat wel lukken.

De longe zit zoals te zien is van de ene kant naar de andere kant vast en dan naar mij toe. Dit omdat Jippe nog wat moeilijk stil staat met een kind op zijn rug als ik wegloop. Hij heeft nog veel ondersteuning, bevestiging en bemoediging van mij nodig. Daarin lijken dit paard en het ruitertje wel op elkaar :D Nu kon Stefan dus met behulp van de geimproviseerde "teugels" Jippe op zijn plek houden. Dit was alleen voor de fotoshoot. Tijdens het werken zat de longe alleen aan het halster.

Aandacht van kind en paard op elkaar gericht
Afbeelding

Totaalplaatje:
Afbeelding

MarliesV

Re: Stefan op Jippe voor het eerst ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:47

Wat een plezier straalt er af van Stefan!

Erg leuk dat jullie dit met hem doen. Therapeutische werking heeft het en dan ook nog zelf ipv 1x per week op een manege. Top!

Rij je zelf ook op Jippe?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:48

Super dat je zon braaf paardje hebt kunnen vinden zodat je mannetje lekker paard kan rijden! Is erg goed voor kindjes met een of andere beperking idd. Ik wil uit eindelijk een keer kijken of ik mijn zusje een keer op een paardje krijg, er naast lopen en borstelen vind ze geweldig, maar ze heeft nog al hoogtevrees :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 17:56

Ja ik rij zelf ook. Dat wil zeggen, ben het weer aan het opbouwen nadat ik toen ik hem 5 dagen had eraf gevallen ben. Schouder uit de kom en 3 maanden niet rijden. Zoals je wel kunt zien aan de plaatjes kwam dit niet door Jippe. :Y) Ik had gewoon door alle spanning niet genoeg aangesingeld :+ en kende het paard nog niet goed genoeg om te weten dat ie zich heel erg opblaast bij het singelen. Ik zat erop, Jippe ging in een drafje, want spannend allemaal nog en floep zadel ernaast en ik op de grond.

Heb er inmiddels al 1 keer 10 minuten op gezeten (alle gangen), doe veel afwisselend werk met hem. Longeren, ook met bijzet, Los werken, Grondwerk, ga lange lijnen proberen en dus het werken (lees: stappen) met de kinderen (heb ook nog een dochter van 4 die graag erop zit) en natuurlijk rijden. Maar dat moet ik dus opbouwen. Jippe heeft nu 3 maanden op de wei gestaan met af en toe en ritje en wat grondwerk. Dus zijn conditie moet ook opgebouwd worden (10 minuten longeren zonder bijzet en hij staat al flink te hijgen en puffen)

Samantha: heeft je zusje ook een beperking?

Miepie: Ja dat ik het zelf doe is ook vanwege de beperking. Ik ken Stefan goed en kan hem goed begeleiden. Een ander lukt dat niet zo snel, die heeft dan weinig geduld (als ik zo kijk naar de mensen die hier op de maneges werken). Ik heb alle geduld en push hem niet. Het gaat om plezier hebben! En dat heeft ie zeker. (Je ziet dus niet hoe hij erop gekomen is, met flink wat heisa, want DAT was dus wel eng. Het is ook hoog, zo'n paard als je een pown van 80 cm gewend bent. Maar als ie eenmaal zit wil ie er niet meer vanaf. Haha)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:22

Wat super zeg! het plezier straalt van hem af!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:13

Hoooi,
Wat zal jij trots zijn op je kanjers +:)+
Lekker stel zo saampjes :) vind t een leuk plaatje.
Hoop dat jullie 3-en nog veel plezier met elkaar beleven.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:49

Heel erg leuk om te zien dat je kind met zoveel plezier op je paard zit zeg.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:10

Wauw, mama mag trots zijn zeg!

Ik werk met mensen met lichamelijke en verstandelijke beperkingen, er is er maar 1tje die eens per week op een fjord rijdt. Het ziet er zo fijn uit, en dan dat smoeltje van je zoontje!

Super dat het paard zo braaf is zeg!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:23

Stefan gaat een wereldruiter worden! Top joh! Dat hoef ik met Sam niet te doen. Leuk hè? zo'n braverd! Wees er maar heel erg trots op!!!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:29

Helemaal Super!

NanceMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:54

Super om te zien dat je zoontje er zo van geniet.
Ik neem aan jullie ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:59

Wat een leuke foto's zeg, echt fantastisch om te zien :+: