Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:18

Voor dat ik aan de foto's begin, moet ik eerst Arya haar verhaal vertellen.

Arya is een 8jarige Spaanse merrie zonder papieren. Zij heeft heel haar leven in het zuiden van Spanje doorgebracht. Vorig jaar december is haar veulen geboren en werden ze in een "wei" gezet in de buurt van mijn ouders. In mei dit jaar zag ik het veulen en was ik direkt verkocht :+: . De moeder was rond en gezond, net als haar veulen die een palomino kleur heeft. In juli ging ik terug naar Spanje om de aankoop te regelen. Wanneer die eigenaar het veulen wil vangen, zie ik de merrie door de wei draven en valt mijn mond open van verbazing :wow: . Zij toonde super goede gangen, waar menig belgische/nederlandse/duitse paarden op jaloers zouden zijn. Ik vroeg of die merrie ook te koop was en hij zei ja. Ik wist dat mijn zus op zoek was naar een paard en gezien de prijs (ze is ook nog drachtig) was het een eenmalige kans. Ik heb ze even gereden in de wei met een spaans zadel en een spaans hoofdstel en ze was braaf. Medisch was ze volledig in orde, de rest zou wel goed komen.
Dus, in plaats van een veulen, kwamen er eind juli twee en een half paarden naar België.
Isman (haar veulen) ging naar de opfok, Arya (zoals wij haar gedoopt hebben) bleef bij mij opdat ik van haar een dressuurpaard kan maken. :D
Ze had duidelijk nog nooit een binnenpiste gezien, was altijd met een hand gereden met een heel scherp bit en altijd maar "juh juh juh". Ik zat dus van begin af aan op een brok energie.
Na veel aanvankelijke problemen, zoals blokkeren en achteruit vliegen, draaien, scheef lopen, etc... begint ze nu eindelijk de bedoeling van het figurenrijden te snappen.

Zoals gezegd is het een hete doos, neus in de wind en in het begin bijna niet kalm te krijgen. Ze blijft wel altijd netjes bij de ruiter, maar durft gemakkelijk ter plaatse te galopperen. Ik heb daarom gekozen om ze regelmatig met bijzetteugels te rijden, anders ben ik meer met een giraf aan het rijden dan iets anders.

Sinds een week is ze weer verhuisd naar een nieuwe stal waar een buitenpiste aan is. Mijn zus (tevens hobbyfotografe) heeft enkele foto's van ons getrokken. Ik heb daarna enkele van haar genomen op haar paardje.

Het groot probleem waar wij nu nog mee zitten is dus de ontspanning. VWNW kent zij niet, rustig lopen ook nog niet echt.
Wij werken er aan, maar de weg is nog lang!

haar mooi hoofdje
Afbeelding

stressy stap in het begin
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wordt weer heet, na de galop :D , wel mooie middendraf
Afbeelding

Zonder bijzetteugels
Afbeelding

Achter de loodlijn _-:(
Afbeelding

Arya met haar baasje :

Afbeelding

Afbeelding

jaja, ontspannen stappen kunnen wij ook!! :D
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25528
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:23

gooi zo snel mogelijk die bijzet eraf
levensgevaarlijk!!
leer het paard eens ontspannen, het is 1 en al opgekropt en loopt met de kin op de borst
meer longeren evt met pessoa
en als die al zo zijn hoofd omhoog gooit, gebruik een martegaal of theideman, maar hoe je nu rijd,,, gaat mijn mond van open staan

Laat je de manen groeien? succes met de verdere dracht van je nieuwe aanwinst

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:26

mooi paard, maar waarom houd je haar zo kort?
is ze zo sterk?
volgens mij gaat ze veel mooier lopen als je haar op eigen benen laat lopen in een houding die fijn voor haar is.

ringo94
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:26

zupper mooi beestje zeg kwijl kwijl hah
aleen jamer dat haar manen zo kort zijn ik hou meer van die spaanse paarden met veel behang en tog heeft ze iets :P
veel plezier en geluk er mee :D

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:27

Lynn, je haalt de woorden uit mijn mond..

Enige tip die ik ook kan geven is bijzet eraf...
Vind het er niet vriendelijk uit zien, en gevaarlijk.
Wel mooie merrie

Lynn_Nikita

Berichten: 25528
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:27

ik denk dat de manen afgeschoren zijn geweest ( is toch spaans gebruik of niet) en dat ze juist weer aan groeien zijn

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:33

Wat een ontzettend gave merrie!! Wauw. Commentaar geef ik niet,totaal zinloos zonder zelf eens op dit paard gezeten te hebben.Enige tip die ik heb is neem de tijd....beloon haar voor ieder pasje waar ze de ontspanning wel opz oekt en hou het vooral leuk. Veel van deze paarden hebben een vrij harde leerschool gehad ,die ze niet zomaar even vergeten zijn door de teugels los te gooien.Lekker aan het werk met haar en kleine stukjes ontspanning opzoeken.Als ze zich dan geeft,en je hebt een Yes gevoel...dan afstappen en de volgende dag weer verder.Daar worden ze beter van.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:34

1. Die bijzetters zijn NIET levensgevaarlijk!!!
2. je leert een paard niet ontspannen op 1,2,3 nadat ze 5 jaar zo gereden is.
3. Ze is zo heet (ik overdrijf echt niet) als ik ze zonder bijzetters zou vragen om te stappen aan de lange teugel in het begin, beland ik op straat en met een beetje pech tot in Nederland. Die bijzetters doen niet meer dan vermijden dat ze mijn neus breekt.
4. Ik heb eigenlijk bijna geen gewicht in mijn handen, ze verdraagt noch maar weinig druk van de benen.
5. Ja de manen waren kort door het schuren, hier heeft ze er blijkbaar geen last meer van en groeit het mooi bij.

Lynn_Nikita

Berichten: 25528
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:35

maar teugels losgooien is wat anders dan een bijzet onder aan singel vastmaken
dan is een slof nog beter
als paard nu omhoogkomt, en dat is mogelijk omdat ze 1 brok spanning is, kiept het gegarandeerd naar achteren

als je paard zo heet is dat je in Nl beland, hoor je nog niet op te stappen
ik begrijp dat het een paard met een verleden is, en ik ben de laatste die zegt dat zoiets niet moeilijk is om eruit te rijden
maar probeer dan aan longe eerst meer aan ontspanning te werken, desnoods met andere hulpteugels die er nu aanhangen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-09-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:36

Prachtig paard, zoek iemand op met ervaring met paarden uit spanje met soortgelijke problemen als jullie paard. Met die bijzet rijden is niet de manier, vwnw wel maar daar heb je echt hulp bij nodig met dit karakter/ verleden. Succes hoop gauw nieuwe foto's te zien met minder spanning en zonder bijzet. ;) Heel vel succes want ik vind het een plaatje *jaloers ;) *

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:36

als ik jouw argumenten lees vraag ik me af waarom je er op rijdt? Misschien is het veiliger, verstandiger en aangenamer om eerst een stap je terug te doen.

Super mooie merrie, dat wel.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:39

webster543 schreef:
Die bijzetters doen niet meer dan vermijden dat ze mijn neus breekt.


merries die veulens hebben gehad hebben vaak blokkades, als ze zo heftig reageert zo ik haar laten checken door een osteopaat, buiten karakter/verleden is er ook een reele kans dat er problemen in haar lijf zitten, ze houdt de boel ook goed vast met die spanning.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:39

Brrrr...ik krijg er ook de kriebels van, het is een prachtig paard en ik geloof dat met veel training je er een mooi paard al zal hebben, maar alsjeblieft, haal die bijzet eraf...

...zoals gezegd: als het paard omhoog komt klapt ie achterover...en dan wil je niet meemaken (heb het zelf gehad: gebroken rug aan overgehouden)...

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:41

webster543 schreef:
3. Ze is zo heet (ik overdrijf echt niet) als ik ze zonder bijzetters zou vragen om te stappen aan de lange teugel in het begin, beland ik op straat en met een beetje pech tot in Nederland.


ik weet niet of je er bekend mee bent maar je kan ook werken aan de hand waarbij het makkelijker is om haar vwnw te krijgen en ontspannen dan onder het zadel, dan zou het vele malen sneller kunnen gaan met jullie, op bokt zijn er volgens mij ook al wat topics over verder een goede site waar je veel van kan halen is http://www.paardenbegrijpen.nl

Cariena
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:42

Oei dit is echt link! Niet alleen voor het paard niet vriendelijk (continue druk op de mond), maar absoluut ook voor je zelf niet veilig!
Deze bijzetteugels geven totaal niet mee, je geeft aan dat ze wat onbevangen is. Als je paard valt, schrikt of steigert/bokt zit ze ingesnoerd met alle gevolgen van dien!

Als je de bijzet alleen gebruikt om dat hete karakter te bedwingen, gebruik dan een slof en leg er een knoop in zodat je hem alleen gebruikt wanneer je hem nodig hebt..
Dat is veeel veiliger dan dit!

Ik rijd op deze manier ook een heel sensibel/heet jong paard door, werkt prima! 99% van de tijd gebruik je hem niet maar als ze het op een lopen zetten hem je haar snel terug! Succes.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:42

Aan de longe heb ik veel minder controle over haar, dan dramt ze pas echt door, cirkel verkleinen geeft een nog erger effect, dan is het weer galop ter plaatse. Met welk bijzetsysteem ik ook maar gebruik. Onder het zadel heb ik nog altijd de controle

Steigeren doet ze niet. Met slof rijden is absoluut tegen mijn principes. Dit systeem werkt alleen als ze te hoog zou komen met haar hoofd.

Ze is compact gebouwd, vergeet niet dat hun morfologie anders is dan een nederlands paard.

En by the way, ben geen uil in het africhten van jonge paarden. Doe dat al jaren met veel succes.

Cariena
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:46

Met de slof rijden tegen je principes, maar wel je paard met bijzet rijden op een onmogelijke gevaarlijke manier.. 8)7

Captain

Berichten: 21413
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:48

Mooi paard maar wat een vreselijke manier van rijden!
Ze loopt helemaal opgebonden!
Helemaal niet zo vreemd dat ze los achter de loodlijn gaat lopen. Haal die bijzet er alsjeblieft af en ga wat doen met de tips die hierboven zijn gegeven!

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:48

catalyst1 schreef:
Wat een ontzettend gave merrie!! Wauw. Commentaar geef ik niet,totaal zinloos zonder zelf eens op dit paard gezeten te hebben.Enige tip die ik heb is neem de tijd....beloon haar voor ieder pasje waar ze de ontspanning wel opz oekt en hou het vooral leuk. Veel van deze paarden hebben een vrij harde leerschool gehad ,die ze niet zomaar even vergeten zijn door de teugels los te gooien.Lekker aan het werk met haar en kleine stukjes ontspanning opzoeken.Als ze zich dan geeft,en je hebt een Yes gevoel...dan afstappen en de volgende dag weer verder.Daar worden ze beter van.


Hier kan ik mij helemaal in vinden!!
Leuk paard!!
succes ermee

gr

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:49

Cariena schreef:
Met de slof rijden tegen je principes, maar wel je paard met bijzet rijden op een onmogelijke gevaarlijke manier.. 8)7


Met een slof rij je veel te gemakkelijk puur op slof en trek je je paard makkelijk achter de loodlijn.

In die systeem zit een rek, is een erkende methode (kijk maar in de boekjes) en is zeker niet gevaarlijk.

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:49

webster543 schreef:
Steigeren doet ze niet. Met slof rijden is absoluut tegen mijn principes. Dit systeem werkt alleen als ze te hoog zou komen met haar hoofd.


Ze zou der hoofd nog niet eens omhoog kunnen doen .. Zo strak staat ie afgesteld..
Kijk als je hem erbij had, en hij hing op half elf, maar hij zou zijn hoofd niet zo hoog kunnen doen dat ie je neus breekt, mwah kan ik er iets van begrijpen, maar t ziet er zo uit alsof je hem gewoon in elkaar trekt..

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:49

newmom schreef:
catalyst1 schreef:
Wat een ontzettend gave merrie!! Wauw. Commentaar geef ik niet,totaal zinloos zonder zelf eens op dit paard gezeten te hebben.Enige tip die ik heb is neem de tijd....beloon haar voor ieder pasje waar ze de ontspanning wel opz oekt en hou het vooral leuk. Veel van deze paarden hebben een vrij harde leerschool gehad ,die ze niet zomaar even vergeten zijn door de teugels los te gooien.Lekker aan het werk met haar en kleine stukjes ontspanning opzoeken.Als ze zich dan geeft,en je hebt een Yes gevoel...dan afstappen en de volgende dag weer verder.Daar worden ze beter van.


Hier kan ik mij helemaal in vinden!!
Leuk paard!!
succes ermee

gr


Bedankt voor deze berichten. Dit is ten minste iets waar ik iets aan heb.

Heb dit trouwens niet voor niks in ITP gezet. Als ik mijzelf voor de leeuwen wil gooien, had ik het wel in HAW gezet. Ik weet dat dit bijlange na nog niet perfect is en wij werken rustig aan de ontspanning.
Die bijzet hangt er ook geen heel uur aan, enkel in het begin.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:54

webster543 schreef:
1. Die bijzetters zijn NIET levensgevaarlijk!!!
2. je leert een paard niet ontspannen op 1,2,3 nadat ze 5 jaar zo gereden is.
3. Ze is zo heet (ik overdrijf echt niet) als ik ze zonder bijzetters zou vragen om te stappen aan de lange teugel in het begin, beland ik op straat en met een beetje pech tot in Nederland. Die bijzetters doen niet meer dan vermijden dat ze mijn neus breekt.
4. Ik heb eigenlijk bijna geen gewicht in mijn handen, ze verdraagt noch maar weinig druk van de benen.
5. Ja de manen waren kort door het schuren, hier heeft ze er blijkbaar geen last meer van en groeit het mooi bij.


Vreselijk dat je dit paard zo dwingt in deze houding te lopen. Ga eerst eens met haar aan de hand trainen (grondwerk, longeren, wandelen etc.) en laat dat rijden voorlopig zitten. Leer haar op je stem en met lichaamhouding commando's (stap, halt(houden), draf, te-rug, opzij, links, rechts enz.) daar heb je ook wat aan als je er op zit.
Op deze manier krijgen jullie niet de juiste communicatie.

Heb even niet gelezen of je het zadel hebt laten nakijken maar anders zou ik dit ook zeker doen.

Vind het wel een heel mooi paard!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:54

Qimm schreef:
als ik jouw argumenten lees vraag ik me af waarom je er op rijdt? Misschien is het veiliger, verstandiger en aangenamer om eerst een stap je terug te doen.

Super mooie merrie, dat wel.


Mee eens, denk dat je beter kan beginnen om wat te longeren met pessoa/halsverlenger :)
Het is wel een mooi paardje en zo te zien idd met een paar prachtige gangen :j

Heb je ook foto's van je veulentje?

Succes met je aanwinst :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25528
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:56

een slof is juist een betere hulpteugel in dit geval dan een bijzet
die kan je er nl bijpakken als nodig is, en losser laten als ze ontspant
mocht ze op welke manier dan ook struikelen, omhoogkomen of schrikken gebeuren er niet de ongelukken die gegarandeerd gaan gebeuren als ze die bijzet omheeft
ik zeg dit niet om je aan te vallen, maar het is gewoon echt gevaarlijk en het paard loopt er niet ontspannender door

jonge paarden africhten en een probleempaard "doorrijden" is een heel ander verhaal