3,5 jarige @ rijden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:01

Zie je nou zelf niet dat je te groot en zwaar bent?
Zie je nou echt zelf niet dat het zadel niet past?
Dat dit geen ontspannen plaatjes zijn maar zeer gespannen plaatjes... en dan komt niet alleen doordat het een jonge pony is.

Waarom liggen je handen op je schoot?

Asjeblieft denk na, je zit op een levend wezen!
Wanneer je nu iets verpest is dat zeer moeilijk te corrigeren.


Wat zie je zelf als je naar deze foto's kijkt?

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:08

Ik wil jullie wijzen op deze eerder geplaatste moderatoropmerking. Deze staat er niet voor niets, het negeren van moderatoropmerkingen kan sancties tot gevolg hebben.
Berdien schreef:
Moderatoropmerking:
Denk eraan dat als je rijtechnisch commentaar op RIJ-ITP wil geven, dit dient te voldoen aan de regels van RT-HAW. Het herhalen van eerder gegeven commentaar is dus niet toegestaan. Voor dit topic betekent het dat het herhalen van de grootte van de TS zonder verdere (nog niet eerder gegeven) rijtechnisch commentaar niet toegestaan is. Graag hier rekening mee houden.


s_spikker
Berichten: 359
Geregistreerd: 04-08-09

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:33

Maar rijtechnisch commentaar is hier bij rijden in the picture toch niet nodig ? Of heb ik dat nu verkeerd?

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:35

Berdien schreef:
Ik wil jullie wijzen op deze eerder geplaatste moderatoropmerking. Deze staat er niet voor niets, het negeren van moderatoropmerkingen kan sancties tot gevolg hebben.
Berdien schreef:
Denk eraan dat als je rijtechnisch commentaar op RIJ-ITP wil geven, dit dient te voldoen aan de regels van RT-HAW. Het herhalen van eerder gegeven commentaar is dus niet toegestaan. Voor dit topic betekent het dat het herhalen van de grootte van de TS zonder verdere (nog niet eerder gegeven) rijtechnisch commentaar niet toegestaan is. Graag hier rekening mee houden.

Ik denk dat ze het dikgedrukte met name bedoelt ;)

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:36

Mooi paardje zeg.

Jij vind dat hij ontspannen loopt, voel je dat ook dan?
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat hij ontspannen is.
Deze houding kan echt niet goed voor een jong paard en hij zal gegarandeerd last van zijn lichaam gaan krijgen op den duur.

Op foto 2 heb je inderdaad boogjes en het dier schuift geen cm naar voren maar blijft opgekropt lopen. Vind jij van niet dan?
Zelfs al zou hij naar voren willen, dan heeft hij nog geen ruimte genoeg.

Foto 4 geef jij aan als ontspanning. Ik zie daar echt geen ontspanning. Hij loopt met een totaal weggedrukte rug.
Waar zie jij de ontspanning dan.

Vraagje, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
Toen je de foto's plaatste, had je toen al het idee dat je zoveel commentaar zou krijgen?

Ik heb mijn arabje ook verkeerd gereden de eerste jaren en ik heb er spijt van. Ik zou toch echt eens kijken of je dit niet anders kunt aanpakken.

succes

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:39

Erg leuke pony , alleen t plaatje stoort me ... Je houding en zit is op dat zadel erg slecht en ik vind je gewoon er te groot en zwaar voor.

Captain

Berichten: 21426
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:43

Citaat:
toch ietsje beter kijken stel ik voor ;)
op foto 7 heb ik hem idd wat streng maar de reden staat daar ook bij.
bij 4 en 5 zie ik wel degelijk een losse teugel


Toch ietsje beter RIJDEN stel ik voor. Kom kom, zie je zelf niet dat je dat arme dier enorm in de weg zit?
Je sluit je ogen voor de werkelijkheid, ik snap dat het leuk is om je eigen vroegere pony in te rijden maar denk eens aan het beestje dan alleen aan je zelf!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:47

Ontspannen is hij pas als hij zijn rugspieren durft los te laten wat resulteert in een ontspannen houding, en niet wat je hier ziet. Verder wel een erg leuke pony, stoere vent!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:52

Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat de teugelvoering nog wat onbevestigd is, maar het gewichtverhaal vind ik een beetje onzin. Pony kan deze ruiter prima dragen, ook ondanks alle gewichttabellen en gezondheidsexperts hier.. :n Opkroppen is trouwens iets wat veel voorkomt bij jonge paarden, als de pony de rug weg zou drukken (wat een aantal hier roepen) is het fysiek niet echt te verklaren dat de pony opkrult: Het lijkt mij dan eerder dat het hoofd omhoog komt.

femmiel2
Berichten: 103
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:52

Heel mooi paard ;)
Je ziet dat het paard zich gewoon niet ontspant,ik zie gewoon geen mooi beeld...
ik zouw het er leuker uit vinden zien als er een kleiner iemand opzat..

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:53

Het gaat ook niet om een mooi beeld, het gaat om het beleren van een groene pony. Dan moet je ook geen mooi beeld verwachten?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:56

Petulan schreef:
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat de teugelvoering nog wat onbevestigd is, maar het gewichtverhaal vind ik een beetje onzin. Pony kan deze ruiter prima dragen, ook ondanks alle gewichttabellen en gezondheidsexperts hier.. :n Opkroppen is trouwens iets wat veel voorkomt bij jonge paarden, als de pony de rug weg zou drukken (wat een aantal hier roepen) is het fysiek niet echt te verklaren dat de pony opkrult: Het lijkt mij dan eerder dat het hoofd omhoog komt.


het paard tilt de hals op.
De neus wijst dan miss nog wel naar beneden, maar de hals wordt omhoog gedragen.
daardoor drukt de pony wel degelijk de rug weg!
Je krijgt in dit geval een overdreven S-lijn in het lijf van de pony.

En een paard wat de rug wegdrukt kan wel dgeelijk opgekrult lopen!! Of iig zonder verbinding! Wat al snel als opgekruld wordt bestempeld.


En nee, een 3 jarige die net onder het zadel is kan nog niet verzameld en met een goed ruggebruik lopen, Maar een 3 jarige kan wel met enigzins ruggebruik lopen en dat ontbreekt hier geheel.

En ja, de pony kan degene die erop zit dragen, maar of dat ook daadwerkelijk makkelijk gaat...
Laatst bijgewerkt door Raja op 13-08-09 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JACKY_LOVER
Berichten: 473
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:57

x_Marr schreef:
Zie je nou zelf niet dat je te groot en zwaar bent?
Zie je nou echt zelf niet dat het zadel niet past?
Dat dit geen ontspannen plaatjes zijn maar zeer gespannen plaatjes... en dan komt niet alleen doordat het een jonge pony is.

Waarom liggen je handen op je schoot?

Asjeblieft denk na, je zit op een levend wezen!
Wanneer je nu iets verpest is dat zeer moeilijk te corrigeren.


Wat zie je zelf als je naar deze foto's kijkt?



Ben ik mee eens ,
ik wordt hier triest van !

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:58

Petulan schreef:
Het gaat ook niet om een mooi beeld, het gaat om het beleren van een groene pony. Dan moet je ook geen mooi beeld verwachten?


Dat ook niet, maar wel een prettig, ontspannen beeld.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:00

Petulan schreef:
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat de teugelvoering nog wat onbevestigd is, maar het gewichtverhaal vind ik een beetje onzin. Pony kan deze ruiter prima dragen, ook ondanks alle gewichttabellen en gezondheidsexperts hier.. :n Opkroppen is trouwens iets wat veel voorkomt bij jonge paarden, als de pony de rug weg zou drukken (wat een aantal hier roepen) is het fysiek niet echt te verklaren dat de pony opkrult: Het lijkt mij dan eerder dat het hoofd omhoog komt.


Met deze uitspraak benoem je jezelf ook tot gezondheidsexpert? ;)

Deze ruiter is te zwaar, en te groot, kijk alleen te groot, als je dan in balans zit kan het nog.
Deze pony is nog jong, drukt de rug weg, en dat wordt nou niet echt verbeter als er een te zwaar iemand op zit. Pony mist die kracht nog.
Wanneer wij gewicht gaan heffen beginnen we ook niet direct met een groot gewicht.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:03

Oke ik moet nuanceren: Pony kropt zich op vanuit de rug, denk dat het wat meer ruimte geven van voor het ruggebruik ten goede zou komen.

Nee, ik ben geen gezondheidsexpert. Maar ik kan me verdomd goed voorstellen dat als jij je pony bijv. mak laat maken voor je kinderen je dat liever doet door iemand met overwicht (zonder -ge- ja) op de pony. Het lijkt me niet dat zo'n maandje wegbrengen met deze ruiter de pony zulke schade aandoet als hier beweerd wordt. Als de pony een aantal keer in de week licht gereden wordt lijkt het mij nou niet dat deze daarna onbruikbaar verklaard hoeft te worden?

annutjuuh

Berichten: 1208
Geregistreerd: 05-05-09
Woonplaats: Afferden, paardjes in Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:14

Ik vind het ook een hele leuke, opvallende pony!

Als ik de foto's zo zie zou ik proberen om hem wat meer in verbinding te krijgen. Dus ( meer ) voorwaarts rijden zodat je van voren meer druk op de teugel krijgt. Dan kun je hem van daar uit proberen het neusje er wat meer uit te rijden. Probeer wel zachtjes een contact teugel te houden, anders krijg je hem dus ook niet naar je hand toe gereden.

Verder vind ik dat je er nog niet zo verkeerd opzit. Probeer alleen aan je handhouding te denken.

Zadel is idd wel wat aan de grote kant.

Groetjes!!

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:02

Petulan schreef:
Oke ik moet nuanceren: Pony kropt zich op vanuit de rug, denk dat het wat meer ruimte geven van voor het ruggebruik ten goede zou komen.

Nee, ik ben geen gezondheidsexpert. Maar ik kan me verdomd goed voorstellen dat als jij je pony bijv. mak laat maken voor je kinderen je dat liever doet door iemand met overwicht (zonder -ge- ja) op de pony. Het lijkt me niet dat zo'n maandje wegbrengen met deze ruiter de pony zulke schade aandoet als hier beweerd wordt. Als de pony een aantal keer in de week licht gereden wordt lijkt het mij nou niet dat deze daarna onbruikbaar verklaard hoeft te worden?


Maar om overwicht te hebben, hoef je niet te groot te zijn

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:08

smurvaas schreef:
Petulan schreef:
Oke ik moet nuanceren: Pony kropt zich op vanuit de rug, denk dat het wat meer ruimte geven van voor het ruggebruik ten goede zou komen.

Nee, ik ben geen gezondheidsexpert. Maar ik kan me verdomd goed voorstellen dat als jij je pony bijv. mak laat maken voor je kinderen je dat liever doet door iemand met overwicht (zonder -ge- ja) op de pony. Het lijkt me niet dat zo'n maandje wegbrengen met deze ruiter de pony zulke schade aandoet als hier beweerd wordt. Als de pony een aantal keer in de week licht gereden wordt lijkt het mij nou niet dat deze daarna onbruikbaar verklaard hoeft te worden?


Maar om overwicht te hebben, hoef je niet te groot te zijn

bwa, ik weeg niet overdreven veel voor mijn grootte

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:10

Maar om overwicht te hebben, hoef je niet te groot te zijn[/quote]
bwa, ik weeg niet overdreven veel voor mijn grootte[/quote]

Ik bedoelde ook overwicht op je pony, niet overgewicht

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:13

Tessyke: kan je de overige vragen allemaal ook even beantwoorden? ;)

Anoniem

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:23

ik vind het er niet goed uitzien.
je bent te groot, zwaar, zadel past niet goed. en laat je pony eerst een op eigen benen leren lopen inplaats van hem in de krul te trekke. laat eerst de ontspanning erin komen. en als hij op eigen benen kan lopen ga je verder.

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:29

Oh jeetje... Ik schrok best een beetje bij het zien van deze foto's..

Zie je zelf dan écht niet dat dit geen fijn beeld geeft? Ontspanning is
ver te zoeken, en voor het feit dat de pony zich opkropt zal best een
reden te vinden zijn... De hals ziet er met name heel gespannen uit.
Je zegt dat je het opgekropte er nu uit probeert te rijden, maar ik vraag
me sterk af of jij daar nu wel de juiste persoon voor bent heel eerlijk gezegd.
Je lijkt me écht te groot voor dit (nog jonge) diertje...

apfelstrudel
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:34

Wat kunnen mensen hier toch overdrijven zeg, deze combi wordt echt niet de nieuwste wereldtopper maar zó erg is het heus niet. Het zadel lijkt niet zo toppie, en de pony moet absoluut meer lengte in de hals gaan krijgen, maar verder.... aan de hand van de foto's weinig op aan de merken, pony lijkt ook ijverig en positief, iets wat ik van een hoop andere fototopics niet kan zeggen helaas. En qua gewicht... deze pony is qua type vergelijkbaar met een IJslander, pure gewichtsdrager dus. Meisje is totaal niet te zwaar voor hem, dat her er niet uitziet zoals iedereen dat graag zou willen is een heel ander verhaal. Nog wel een noot aan de TS: je beseft dat je weiland vol staat met JKK..???

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 00:46

apfelstrudel schreef:
Wat kunnen mensen hier toch overdrijven zeg, deze combi wordt echt niet de nieuwste wereldtopper maar zó erg is het heus niet. Het zadel lijkt niet zo toppie, en de pony moet absoluut meer lengte in de hals gaan krijgen, maar verder.... aan de hand van de foto's weinig op aan de merken, pony lijkt ook ijverig en positief, iets wat ik van een hoop andere fototopics niet kan zeggen helaas. En qua gewicht... deze pony is qua type vergelijkbaar met een IJslander, pure gewichtsdrager dus. Meisje is totaal niet te zwaar voor hem, dat her er niet uitziet zoals iedereen dat graag zou willen is een heel ander verhaal. Nog wel een noot aan de TS: je beseft dat je weiland vol staat met JKK..???


Qua type vergelijkbaar met een ijslander? >;) En op een jonge ijslander zet je ook geen te groot of te zwaar iemand.
Ik weet niet hoor, maar ik overdrijf echt niet, maar ik vind TS toch echt duidelijk te zwaar voor deze pony.


Het baart mij eerlijk gezegd zorgen dat mensen dit plaatje normaal lijken te vinden.... we hebben het potverdikkie over paarden, over levende wezens!
Behandel ze dan met liefde, respect en geduld. Want dat verdienen ze!

Want zo: [RIJ-ITP] Ballantimo 5de x ohz, 1ste keer los en eerste drafpassen ohz kan (en hoort) het ook!