3,5 jarige @ rijden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:05

Smurf heb ik gekocht toen hij 7 maanden oud was, helaas heb ik hem wegens omstandigheden moeten verkopen toen hij 2,5 jaar was.
Ik had er echt een super goede thuis voor gevonden!
Nu is hij 3,5 jaar en heeft de eigenaresse hem voor een maand naar mij gebracht om hem in te rijden. Hij pakt het echt super goed op maar ik had ook niets anders verwacht van deze kanjer! :D

stappen
Afbeelding

drafje
Afbeelding

hij verloor hier even zijn concentratie :D
Afbeelding

netjes en ontspannen in draf
Afbeelding

stap
Afbeelding

Afbeelding

nog een drafje (was een beetje streng omdat hij nogal graag tegen de kant loopt en ik corrigeer hem hier)
Afbeelding

op een volte
Afbeelding

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 3,5 jarige @ rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:09

Ik vind het echt een onwijs stoer pony'tje zeg.
Die manen zien er heel gaaf uit.

Ik vind wel dat je een beetje te groot voor het zadel bent, hierdoor zit je een beetje in een stoelzit en te verder achter op de rug van de pony. Gezien je ook nog eens vrij groot voor de pony bent vind ik dat niet echt een lekker beeld geven.

marlijn20
Berichten: 44
Geregistreerd: 27-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:10

Hoi!

Leuke pony! Ziet er goed uit, alleen soms wat gespannen, zou hem liever wat lager laten lopen met zijn neusje zodat die in de rug fijn kan loslaten aangezien die pas een maand onder het zadel is,

Verder (enigszins off topic) vraag ik mij af waar je cap is als je een pony aan het inrijden bent.. maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten!

Maar een hele mooie pony!

Nativa

Berichten: 1129
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Stuttgart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:11

Wat een supermooi dier zeg! Echt prachtig. Ziet er veelbelovend uit. :)

Ik vind je alleen wel erg groot voor hem, geeft geen lekker beeld. En past het zadel wel (Zowel voor jou als voor de pony?)

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:13

Wat een stoere pony zeg, wat is het er voor een?

Net zoals de post boven mij, ben ik niet helemaal te spreken over je zadel. Ten eerste belemmert het zadel je pony, gezien het zadel op de schouder ligt. En daarnaast zit je ook niet goed op het zadel, waardoor je imo de pony belemmert.

Ook zou ik graag wat meer ontspanning zien. De pony komt op mij erg gespannen over, word daarbij kort in de hals, en jij neemt daarbij de teugels nogal strak aan voor zo'n onervaren pony. Hoe moeilijk ook met zo'n drukke pony, probeer hem van voren wat meer ruimte te geven en ga dan rijden op je zit en eventuele stemhulpen, dan krijg je er echt een leuke pony aan!!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:17

Zet er maar snel iemand op die erop past!
zadel ligt op de schouder, dat is niet prettig voor een jong dier dat word ingereden en juist op zithulpen zou moeten reageren, dat is met dit zadel EN deze ruiter niet mogelijk.
En inderdaad een strenge hand, paardje hoort er ietsjes uit te lopen met zijn neusje, niet zo opgekropt.
Weet waar je mee bezig bent he ts!

Overigens heb je een hele mooie pony en ik vind het leuk voor je dat je hem nog in mag rijden! Maar probeer er zsm een ruiter op te zetten die jij kan begeleiden ipv er zelf op te stappen.... succes

MarZZJaa
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-02-08
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:21

Wauw ! wat een mooie pony.

is het niet wat slimmer om een cap op te doen als je een pony aan het inrijden bent ?
(ook als je hem niet aan het inrijden bent btw :o )
ik vind je een beetje te groot voor het zadel en het licht op de schouder.

ik vind de pony erg gespannen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:21

Wouw, wat een onwijs gave pony. :+:
Ik noem mijn paard ook altijd smurf. :')
Ik vind dat je het goed doet en hem genoeg ruimte geeft met je teugels.
Veel succes!

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:22

sorry meid, maar je past er echt helemaal niet op!
Zadel is te groot en jij zeker.

Dus als ik het goed begrijp is het dier nu ongeveer een maand onder het zadel?
Dan hoor je dus absoluut nog niet bezig te zijn met het rond rijden, laat hem eerst lekker op eigen benen lopen.
Je bent veels te streng met je handen waardoor de pony zich opkruld.

Zet er iemand op die er wel op past, zorg voor een passend zadel. en laat het diertje lekker voorwaarts lopen en kom niet teveel aan de voorkant. Maak hem bekend met de basis dingetjes zoals overgangen en halthouden, dat is erg belangrijk voor een jong dier. Het overgangen rijden moet je uiteraard ook niet te letterlijk nemen door een uur lang enkel maar overgangen te rijden, gewoon lekker voorwaarts draven en afentoe eens terug nemen naar stap dat soort dingen.
maar het aller belangrijkste is nog dat ie op eigen benen leerd lopen.

De pony zelf vind ik daarintegen wel helemaal super.

Flying_Angel

Berichten: 15738
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:22

Hee!
Wat een prachtige pony. Je zadel is inderdaad te groot voor de pony, maar te klein voor jou.
Aangezien jij wat te groot bent, val je ook voorover. Probeer dus rechtop te zitten.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:23

Hele leuke pony, alleen jammer dat je er te groot en te zwaar voor bent. Net als wat Bonita_Bon zegt, zoek gauw iemand die beter bij de pony past qua lengte en gewicht, die kun je dan helpen met de pony en heb je er toch nog plezier aan.
Verder zou ik hem zelf nog niet zo in de krul proberen te rijden.
Dit diertje laat al zien dat het wat kan in de toekomst, pak het dus rustig aan en overhaast het niet.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:24

Heey
Prachtige pony
Mis je cap en je mag je handen ook wel iets meer dragen
Verder ziet er er leuk uit :)

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:27

bedankt allemaal :D
strakke teugels is onzin, er zijn genoeg foto's te zien waar de teugels doorhangen, daaraan kan je dan ook zien dat de pony van uit zichzelf opkropt.

dat ben ik er nu aan het uitrijden.
zadel is voor hem heel goed maar voor mij idd wat te klein maar het lukt wel. te groot? tjah, zolang hij me kan dragen zou ik zo zeggen.

Als de eigenaresse hem naar mij brengt om in te rijden doe ik dat :)
ze is trouwens al een paar keer langst geweest en is héél erg tevreden.

verder zie ik nu zelf ook van de foto's dat het zadel wat te ver naar voren ligt, uiteraard leg ik het de volgende keer wat beter :j

cappie draag ik niet graag, mijn petje vind ik vele fijner zitten :D

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:30

KoudbloedKim schreef:
Ik vind dat je het goed doet en hem genoeg ruimte geeft met je teugels


Vind je dat echt? Hoe kan een paardje uitschuiven als hij deze 'ruimte' krijgt? Zie vooral foto's 4, 5 en 7?

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:31

En waar baseer je het op dat de pony je dragen kan dan? Op het feit dat ie nog niet op zijn knieen op de grond ligt? Kom op zeg..Maargoed er is ook al eerder een topic geweest over jou en je jonkie en daar heb je verder ook weinig mee gedaan dus ik verwacht verder ook niet dat je hier iets mee doet

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:33

Bonita_Bon schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik vind dat je het goed doet en hem genoeg ruimte geeft met je teugels


Vind je dat echt? Hoe kan een paardje uitschuiven als hij deze 'ruimte' krijgt? Zie vooral foto's 4, 5 en 7?

en negeer dan vooral de losse teugels op de anders foto's :+

jeanine: hoe weet je dat ik daar niets mee heb gedaan? heb je mij al met mijn andere zien rijden ondertussen? :D

Nativa

Berichten: 1129
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Stuttgart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:34

Gevalletje kop in het zand...

"als hij je maar dragen kan" Hallo? :? Doe normaal! Die pony moet goed ingereden worden en met een te grote ruiter lukt dat duidelijk niet. Denk alsjeblieft aan je pony en niet alleen aan jezelf...

"Als de eigenaresse hem naar mij brengt om in te rijden doe ik dat" Ook als het niet goed is voor het beestje? Lekker zeg :\

Het zadel is verder echt te groot en jij nog veel meer te groot, dat kan een leek nog zien.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:34

Bonita_Bon schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik vind dat je het goed doet en hem genoeg ruimte geeft met je teugels


Vind je dat echt? Hoe kan een paardje uitschuiven als hij deze 'ruimte' krijgt? Zie vooral foto's 4, 5 en 7?


I agree. Op de bovengenoemde foto's heb je je teugels wel dermate strak dat ik mezelf afvraag waar je mee bezig bent. Natuurlijk dat gebeurt een ieder eens, maar zeker bij zo'n jonge pony moet je een goede balans vinden tussen contact houden en hem op eigen benen leren lopen; Op de foto's gooi je óf alles los (waar je niets aan hebt, want de pony gaat alleen maar zeer opgekropt lopen en volgt je hand totaal niet), óf je zit 'm behoorlijk in z'n mond..

En of je te groot bent, tsja. Je zit hem in ieder geval in de weg ;)

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:35

Als je daar iets mee had gedaan was je nooit op deze gaan zitten

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:36

Ik vind het er eerlijk gezegd niet goed uitzien. De foto waar staat: "netjes en ontspannen in draf" is alles behalve ontspannen ;) De pony kropt zich op, en loopt totaal niet ontspannen over haar rug.
Ik vind jou te groot voor de pony, en het zadel. Zoek een leuk ruitertje wat op haar past, en ervaring heeft!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:38

Paard moet dus eerst door z'n benen zakken voordat jij tot de conclusie komt dat je echt te groot bent :')?
Vind het er erg gespannen uitzien, en zeker voor inrijden, omdat het beestje z'n balans nog niet of nog niet helemaal heeft, ben je echt te groot. Er zullen vast ook wel mensen met wel een goede lengte voor hem zijn die ook een paardje kunnen inrijden..

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:40

tessyke schreef:
bedankt allemaal :D
strakke teugels is onzin, er zijn genoeg foto's te zien waar de teugels doorhangen, daaraan kan je dan ook zien dat de pony van uit zichzelf opkropt.

dat ben ik er nu aan het uitrijden.
zadel is voor hem heel goed maar voor mij idd wat te klein maar het lukt wel. te groot? tjah, zolang hij me kan dragen zou ik zo zeggen.

Als de eigenaresse hem naar mij brengt om in te rijden doe ik dat :)
ze is trouwens al een paar keer langst geweest en is héél erg tevreden.

verder zie ik nu zelf ook van de foto's dat het zadel wat te ver naar voren ligt, uiteraard leg ik het de volgende keer wat beter :j

cappie draag ik niet graag, mijn petje vind ik vele fijner zitten :D


Strakke teugels is onzin? Staat er 'achterlijk' op mijn voorhoofd? Ponys lopen niet uitzichzelf zo, ze lopen zo om jou verkeerde hulpen uit de eg te gaan (o.a te korte en af en toe te strakke teugels!) Jij bent dat er niet uit aan het rijden, jij hebt het er in gereden!

Zadel is voor hem niet goed, het ligt op zijn schouder! Omdat het niet past. Leg je hem teveel naar achter dan ligt ie op de lendenen.

Fijn dat de eigenaresse tevreden is, snap best dat ze hem bij zijn oude baasje brengt.En zoals je kon lezen viel ik je niet aan. dat de toon van deze reactie anders is komt door je koppige reactie. Doe je oogkleppen af en leer met kritiek om te gaan!

Ik vind niet dat de pony je kan dragen, hij moet zijn rug wel strak houden om met jou gewicht om te gaan en niet dat alleen... je lengte haalt hem uit balans en dat is natuurlijk niet eerlijk voor een jong dier. Voor een paar keer is het niet erg, maar daarom zei ik in mijn eerdere post: zorg dat je een kleinere ruiter vind die je kan begeleiden.

En w.b.t de cap.... daar ga ik maar niet op in }:0


BTW. als iemand zijn minipony bij mij brengt om hem in te rijden, zeg ik NEE. Dus het argument 'als de eigenaresse hem bij mij brengt om in te rijden, dan doe ik dat' vind ik redelijk.... leeg.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:43

tessyke schreef:
Bonita_Bon schreef:

Vind je dat echt? Hoe kan een paardje uitschuiven als hij deze 'ruimte' krijgt? Zie vooral foto's 4, 5 en 7?

en negeer dan vooral de losse teugels op de anders foto's :+

jeanine: hoe weet je dat ik daar niets mee heb gedaan? heb je mij al met mijn andere zien rijden ondertussen? :D


dat zijn teugels waarbij de pony zich zover oprolt dat hij van jouw strakke hand en teugel af is.
Mag ik vragen hoe jij aan jouw wijsheden komt? Wat is jouw staat van dienst?

Captain

Berichten: 21413
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:45

Hele mooie pony! :~

Ik stoor me alleen mateloos aan je handen, hij is net onder 't zadel en je hebt de teugels nu al aardig kort, hij loopt op bijna elke foto opgekropt. Verder vind ik jou te groot. Ik vind 't ook nogal onverstandig om zonder cap te rijden op een net ingereden paard.

Citaat:
strakke teugels is onzin


Ze hangen vaak door ja omdat als je pony z'n hoofd iets naar voren doet hij in z'n mond getrokken word. Doe die teugels eens wat losser en ontspan zelf! Op veel foto's heb je ook je handen in je kruis, dan ben je dus IMO wel degelijk te streng met je handen!

Succes verder nog.

Captain

Berichten: 21413
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:47

Citaat:
zolang hij me kan dragen zou ik zo zeggen.


Lekker slim, een jong paard waarbij de rugschijven nog niet eens volgroeid zijn en er dan een te zwaar iemand opzetten die leuk zegt;
ach, zolang hij me maar kan dragen.

Is dit eerlijk tegenover 't paard? Nee! :n
Zo krijg je alleen een paard met een ingezakte rug!