4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:21

hoi allemaal,

ik vond het wel weer eens tijd worden voor foto's van goya.
goya is een andalusier merrie van inmiddels 4 jaar. het rijden gaat nog niet helemaal zoals het moet zijn, we hebben even in een gigantische dip gezeten, maar het lijkt erop dat we er weer een beetje uitkomen.
nadat ze ruim 2 maanden heeft stil gestaan, doordat ze helemaal in de kreukels lag door (waarschijnlijk) een val, zijn we sinds ongeveer een maandje weer volop aan het trainen. de laatste tijd ging het rijden niet zo lekker, steeds hoofd de lucht in en heel hard gaan. maar nadat ik vorige week een paar keer een beetje ruzie met der heb gehad :o gaat het toch weer een beetje beter.
Ze heeft van veulen af aan al wat problemen met haar benen (erg maaien met haar voorbenen en erg slappe spieren), maar het beenwerk word gelukkig steeds beter! als je vragen hebt kun je altijd een pbtje sturen.

hier dan de foto's, helaas niet al te beste kwaliteit door de binnenbak.

1. hier gaat ze een beetje in protest.. ik weet vanmezelf dat ik hierin sneller moet worden om het op te lossen.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

doordat ze niet zo makkelijk zit is m'n houding niet altijd even goed. ik weet dat m'n beugels eigenlijk ook wel een gaatje langer zouden mogen, maar op dit moment zit dit voor mij even het lekkerst, binnenkort ga ik het proberen met een gaatje langer. ;)
opbouwende kritiek altijd welkom!

lovejouuuIB

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Schalsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:02

Waauw wat een mooi paardje! en wat een beweging ook! :o
Je zegt het zelf ook al je houding is niet helemaal zo als het hoort, maar als je straks weer de beugels een gaatje langer doet komt het vast wel goed ;)^
Suc6 ermee!

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:08

Ik vind het er eerlijk gezegd niet zo goed uitzien..op foto 5 bijv loopt ze bijna met haar kin op de borst. Ik zou proberen haar lekker lang en laag te rijden, lekker ontspannen door haar hele lijf, misschien dat ze dan ook minder in protest komt en dat je niet met haar moet vechten(?) om uit een dipje te komen.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:30

heb foto 5 er voor me zelf nog even bijgepakt, ik kan hem op m'n computer in het groot zien, maar ze loopt daar niet met haar kin op haar borst. het is wel zo dat ze al snel te diep loopt. deze foto's zijn het eerste kwartier van het rijden gemaakt, ze is daar ook idd nog wat gespannen hier en daar. het probleem is dat ze zich echt om alles druk maakt ook al is er niks aan de hand. meestal gaat ze na 20 min pas een beetje ontspannen. ik ben in ieder geval zo vriendelijk mogelijk met m'n hand, hoor vaak dat ik wel is wat strenger mag zijn, en dat ik iets te vriendelijk ben.

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:55

Ik snap het wel, het is natuurlijk nog een jong diertje. Ik heb ook nergens gezegd dat je met een strenge hand rijd hoor, want dat zie ik idd ook niet terug op de foto's. Als je van jezelf weet dat ze zo gespannen loopt in het begin, kan het helpen haar laag en rond te rijden. Dat ze kijkerig is, is erg lastig, probeer haar lekker bezig te houden met overgangen rijden, van stap naar draf en teruf, zodat ze haar aandacht bij jou en haarzelf heeft, in plaats van bij alles wat er omheen gebeurt.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:59

ik ga het proberen! het is vrij lastig om haar zowieso al naar beneden te krijgen en dat ze bij de les blijft. ik hoop binnenkort ook betere foto's te kunnen laten zien!

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:12

lekker dat je toch weer hard aan het trainen bent.
volgens mij ziet dit er al weer wat beter uit dan de vorige keer, toch? is al weer even geleden dat ik een topic gezien heb volgens mij.
ik ga niet zeuren over te diep. vind het belangrijker dat ze gewoon luistert en normaal de baan door te sturen is. of haar hoofd dan wat omhoog is, is niet erg. aanleuning heb je nodig om er zo er doorheen te krijgen, geen verzet of te diep rijden.
netjes proberen één tempo te rijden tussen twee teugels en twee benen aan de hulpen. dat is al een hele grote stap de goede richting op.
veel succes. je moet er gewoon voor gaan!

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:16

dat is op dit moment ook idd een beetje waar ik voor ga! dat ze niet bij elk dingetje wegspringt of der eigen ding gaat doen, maar netjes haar rondje loopt en aan m'n been blijft, iets wat ze totaal niet meer deed, heb gister voor het eerst een heel klein spoortje om gedaan en moet zeggen dat ik toch wel verschil merkte! ik blijf gewoon doorzetten!
het is idd wel zo dat ze kwa lopen toch alweer vooruit is gegaan. ze is wel iets rustiger geworden, alleen de eerste 20 minuten blijft ze gewoon gespannen, het is heel moeilijk om die spanning eruit te krijgen, maar het gaat gelukkig steeds beter. het werd daarna vrij druk in de bak dus toen werd foto's maken niks meer. dan had ik denk nog wat betere plaatjes kunnen laten zien waarbij ze lekker ontspannen is. tja het is een superlief paard, maar ze kan het zichzelf zo onwijs moeilijk maken.. :+

UvantesV
Berichten: 258
Geregistreerd: 04-07-09

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:06

Als ik jou was zou ik mijn beugels nog wel even op deze lengte houden, als je ze langer maakt ga je je hakken alleen nog maar meer optrekken & verlies je je beugels eerder. (Of ben ik de enige die daar last van heeft? :P)
Verder commentaar is geloof ik al gegeven. ^^

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 19:19

ik heb m'n beugels vandaag een gaatje langer gedaan en moet zegge dat dat me wel beviel, val zo wat minder snel naar voren, dus doe ze voortaan een gaatje langer! vandaag was ze vrij ontspannen dus kon der ook een beetje laag en rond rijden. heb echt heerlijk gereden vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:31

nikilover schreef:
Ik zou proberen haar lekker lang en laag te rijden, lekker ontspannen door haar hele lijf,

Let op met te laag, lang en rond rijden! Dit type paarden zijn anatomisch gezien vaak niet geschikt voor de Anky style. Ga je die houding toch afdwingen dan loopt je paard geheid ergens vast in het lichaam. Ontspanning kan ook in een houding die voor dit type paard prettiger is. Dus kijk wat ze zelf aanbied.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 19:45

het klopt idd dat ze dit vrij moeilijk vind. heel laag krijg je haar ook niet, ik kijk gewoon tot hoelaag ze het zelf aanbied, maar vaak is dit vergeleken met bijv een kwpner nog vrij hoog. maar als ze ontspannen is ben ik blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:47

Heel goed +:)+ , laat je niet gek maken door de geldende 'norm' in dressuurland.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 19:48

haha idd, het is zowieso al een geval apart, en op de manier hoe ik haar nu rij, krijg ik er tot nu toe het beste uit. we zijn er nog lang niet, maar met hulp van m'n instructrice en een beetje doorzettingsvermogen komen we er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:50

Ik zou probeeren de neus er meer uit te rijden, dan ontspant ze ook meer. Het lijkt mij dat je op de lepel van het zadel zit, wellicht kan je zadel een maatje groter?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16205
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: 4 jarige pre merrie Goya weer is op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:46

Ik heb het idee dat jullie echt goed vooruit gaan Claris. Tja die houding komt wel, eerst moet Goya alles onder de knie hebben en dan ben jij weer aan de beurt!